Onderweg met de Engwe N1 Pro

Met het futuristische opengewerkte carbon frame is de Engwe N1 Pro een mooi stukje design. Gekoppeld aan de 80 Nm Ananda middenmotor is hij klaar om op pad te gaan. Op top van alles heeft hij nog eens ambilight ook. Tijd om dit in de praktijk uit te proberen.

De Engwe N1 Pro voelt zich thuis in de steden, dorpen en zeer lichte gravel- of schelpenpaden. Gemaakt voor forensenverkeer en met de missende zitbuis is het direct een blikvanger. In het carbon stuur zit ook nog eens een ambilight lichtstrip waar je de kleuren van kunt aanpassen met behulp van de app. Zo wordt de fiets nog een tandje extra futuristischer wat de nachtfoto’s in een neon verlichte stad natuurlijk extra accent geeft.engwe

Nu hebben wij hier geen neonverlichte stad in de buurt en moeten we het doen met de Brabantse en Limburgse dorpjes. Ook geen straf en, voor ons, wel zo rustig. Helaas kunnen we niet direct op pad, we moeten nog even de fiets in elkaar zetten.
Zo gezegd, zo gedaan en na een half uurtje met de inbussleutel zwaaien kunnen we al onderweg. We hangen de fiets nog even aan de weeghaak en met een totaalgewicht van 19,5 kg hebben we niets te klagen.

Maar uiteraard willen we eerst de bike in actie zien dus check onderstaande youtube filmpje:

De accu is supersnel opgeladen, wat natuurlijk te maken heeft met het feit dat deze slechts 360 Watt is maar ook komt de N1 Pro met een 8 Ampère oplader. Binnen anderhalf uur is de batterij dan ook weer vol. Dit is een van de snelste laders welke we ooit gehad hebben. Ondanks de lichte accu heeft de fiets een bereik van 80 tot 90 km. Dat is geen slechte afstand en tijdens onze eerste tochten was de accu na 75 km trappen over gemixte paden nog niet leeg.

Anti Diefstal:
We starten de fiets op en horen aan de achterkant een kort zoemend geluidje. Dat is het Smart-Lock wat open gaat. De fiets sluit zich namelijk vanzelf af op het moment dat deze uit gaat. Dit is bovenop de Esim (welke ook werkt als de fiets accu eruit gehaald is) Geofencing en Area Fence een extra beveiliging. Hier merk je ook aan dat het een echte “stadsfiets” is. Via de app zijn al deze beveiliging makkelijk en overzichtelijk in te stellen.engwe

Eindelijk op pad:
We draaien de oprit af en voor de tocht van vandaag besluiten we om via de Geuzendijk door de Laurabossen naar de Kempenbroek te trappen om daar een bakje koffie te doen. Uiteraard via gemixte paden. Wat asfalt, klinkers, fietspaden en lichte gravelwegen. Een mooie tocht onder een half bewolkte lucht met in de verte stortregen. Dat beloofd nog wat voor vandaag.

Bij het verlaten van het dorp valt op hoe licht de Engwe N1 Pro zich gedraagd. De 80 Nm Ananda motor zoeft stilletjes onder ons en pakt direct op zodra je de pedalen rond draait. Het gevoel van de motor in combinatie met de torque sensorgeven dan ook een natuurlijk trapgevoel. In de eco stand blijft de kracht zeer rustig overgedragen worden zonder echte punch te voelen. Voor ons niet zo erg want we rijden bijna elke tocht 90% van de tijd in de eco stand. De hogere standen gebruiken we pas als het echt steil wordt of we windkracht 5 op de kop hebben. Die standjes heb je dan ook wel nodig want helaas is de N1 Pro afgemonteerd met slechts 7 versnellingen. Een beetje karig want 9 versnellingen zouden met het 42 tands voortandwiel een stuk beter uitkomen met het bereik. Dit merken we vooral tijdens het rijden over de glooiende Geuzendijk. Je zit met flinke wind in de rug, dan al snel tegen je maximale toerental aan. Iets wat enkele tochten gewenning nodig heeft.engwe

Tijdens het afremmen voor een kruising komen we in elk geval geen remkracht tekort. De hydraulische schijfremmen met 160 mm schijven zijn meer dan voldoende om de N1 Pro tot stilstand te brengen. De 42 mm brede 700c banden bieden voldoende grip en dankzij het doorlopende loopvlak rollen ze ook zeer licht. Op de droge gravelpaden werken ze ondanks het gebrek aan nopjes beter dan verwacht.engwe

Opengewerkt frame:
Het sterkste punt van de Engwe N1 Pro is natuurlijk het frame. Een volledig carbon frame zonder zitbuis waardoor het lijkt alsof het zadel op de fiets zweeft. Het ziet er gelikt uit en geeft de fiets een speciaal karakter. Onderweg merk je, als je goed oplet, dat het frame iets meer flex tussen zadel en crankstel heeft. Dit is minimaal en valt alleen op als je de fiets van oor tot oor in de bochten legt. Deze bouwvorm zou ook iets meer trillingen kunnen absorberen. Op de gravelpaden lijkt dit dan ook te kloppen maar we kunnen er niet helemaal de vinger op leggen of dit nu door het frame of door de 42 mm brede banden komt. Voor nu geven we Engwe het voordeel van de twijfel en zeggen we dat het frame iets comfortabeler is dan we verwacht hadden.engwe

Door de Laurabossen trappend werpen we een blik op de grootte van het frame.
Qua framehoogte is het “one size fits all”. De maximale rijders grote houden wij op 190 cm en minimaal 165 cm. Wel zul je als grotere rijder een andere zadelpen moeten steken want daar is de bijgeleverde veel tekort voor. Goed passen of je voor een 350 of 400 mm variant moet gaan anders steekt er net zo’n vervelend stukje buis onder het carbon zweefframe uit.engwe

Het display is mooi ingebouwd in het carbon stuur alsmede de voorlamp. Een strak geheel om het zo te zeggen. In het display zie je de standaard Ebike gegevens als, snelheid, batterijniveau, ondersteuningsniveau etc. De odo meter kun je enkel uitlezen in de app. Een leuk detail is dat je in de app een route uit kunt zetten en er in het display knipperlichtjes verschijnen zodra je links of rechtsaf moet slaan. Wij rijden met een Garmin en hebben hier dan ook geen gebruik van gemaakt.engwe

We rijden verder door de Kemperbroek en door enkele grote plassen water. De metalen spatborden voor en achter houden ons schoon en droog. Uitgerust met standaard, automatisch achterlicht en geen bidonhouder bevestiging maken het dan ook een echte forenzen- annex koffiefiets.

Koffietijd en Conclusie:
We parkeren de N1 Pro en deze sluit zich, na uitschakelen, vanzelf af. Het comfort van de fiets heeft ons positief verrast met een uitstekende rijkweidte. Enige minpunten zijn dan ook de 7 versnellingen die op een Freewheel zitten en niet op een standaard HG body. Anders waren ze binnen no time geüpgraded naar 9 of 10 speed. De 360 Watt batterij heeft een riant bereik van 90 km. Deze bike verdient in onze ogen wel iets meer Watt en 500 zou zeker niet misstaan om echte lange tochten te kunnen maken en de koffietochten te verlengen.engwe

Onder een mooi zonnetje kijken we vanuit het terras naar de Engwe N1 Pro. Geen donkere Neon verlichte staat waar we de bike super gaaf op de foto kunnen zetten maar een rustig natuurgebied achteraf. De Pro is een compleet pakket met een sjieke uitstraling. En om eerlijk te zijn, het is eigenlijk best wel een gaaf ding!

De adviesprijs van de Engwe N1 Pro bedraagt € 2199,- en is verkrijgbaar in de kleuren mosgroen of houtskoolgrijs.

Voor meer informatie klik je op:
https://engwe.com/nl/products/engwe-n1-pro

LEES DIT HIERNA

Licht, opvouwbaar en geschikt voor 2 fietsen: De Thule Outpace

Zodra je de Outpace uit de doos haalt valt direct zijn opgevouwen formaat op. Een klein pakket die…

LEES VERDER

Wat hebben Ekoi Lost Paradise en Canyon met elkaar gemeen?

Al heel wat jaren komen we in het gebied rondom Frejus en nog steeds vinden we nieuwe paden en…

LEES VERDER

Naar de Vulkaan Eifel met Koroyd en de Smith Forefront 3 MIPS

Het is dinsdagmiddag en we arriveren in Gemünden, vlak onder Daun, voor een paar dagen lekker de…

LEES VERDER