Vandaag gaan we niet gewoon naar de winkel. Nee, we pakken het anders aan. Geen auto, geen file en geen jacht op een parkeerplek. We rollen we de straat uit met de ENGWE L20 Boost, fietskratten voorop en achterop. Klaar voor een kersttocht over landwegen en bospaden richting een sfeervolle winkel ergens op het platteland.
Zo'n winkel waar het nog ruikt naar boerderij, dennenhout en verse koffie. De geuren en aroma's slaan je om de oren en de kippen worden opgejaagd door de erfhond. We vergeten bijna dat het om de Engwe L20 gaat en niet om een plattelandswinkel.
Klaar voor vertrek:
Ik trek mijn jas dicht, klik de helm vast en stap op de Engwe L20 Boost. De accu is vol, de banden opgepompt en terwijl ik de eerste meters maak door het dorp weet ik al dat dit geen haastige rit wordt. Dit wordt een tocht waarbij je vanzelf langzamer gaat rijden, omdat je niets wilt missen.
De lucht is helder, de zon staat laag, en zodra we het dorp verlaten voelen we de rust van buitenaf. Het brede bmx-achtige stuur en de dikke 20×4″ dikke banden glijden stevig over het vochtige asfalt. De ondersteuning van de motor vangt elke trap soepel op. Zeker wanneer je de fietskratten wat zwaarder voelt worden. De fiets voelt stabiel en zelfs met belading merk je nauwelijks dat je iets meer gewicht meezeult; de motor en de banden houden je rit lekker ontspannen en comfortabel. Dit ook op onverharde paden. Geen extreem werk natuurlijk maar brede landwegen en bospaden zijn geen probleem.
We slaan een smal paadje in dat tussen weilanden door loopt. Onder de dikke banden klinkt het ritme van vallend blad en zacht grind. Die mooie winterzon trekt diepe schaduwen over de velden en geeft warme tinten in de kale takken van de bomen. We genieten van alle kleuren om ons heen en overal zien we nieuwe doorkijkjes die zich meestal achter de bladeren schuil houden. Het semi-avontuurlijke karakter van de L20 zorgt er dan ook voor dat je niet bang bent om zo nu en dan een ander pad in te slaan en niet via de meest directe route naar de winkel rijdt. Op de onverharde paden schakelen de 7 Shimano versnellingen naar behoren. Een simpel, maar doeltreffend, systeem waar we op een van onze andere fietsen al meer dan 3000 km offroad mee hebben gereden.
Niet veel later doemt een leuke plattelandswinkel op. In de voortuin hangt een krans, het houtvuurtje brandt zacht en binnen ruikt het naar versgebakken brood. Dit gecombineerd met dennenhout en specerijen. We zetten de fiets op zijn standaard en zijn blij met de bijgeleverde dragers. Eentje aan de voorkant en een achterop. Zelf hebben we hier een leuk houten kratje op gemonteerd. Super simpel en dit maakt het leven net even wat makkelijker. Dat het er nog leuk uitziet ook, bij de groene fiets, is natuurlijk een mooie bijkomstigheid.
We besluiten om ook maar even gebruik te maken van de koffiehoek en na wat rondneuzen en zoekwerk is het tijd om terug te gaan. We zijn alweer langer gebleven dan wat de bedoeling was. Maar het was dan ook weer ouderwets gezellig.
De koffie achter ons latend rollen we onder de najaarszon terug naar huis. Het landschap wordt nog steeds warm uitgelicht en over landwegen en kleine stroken door het bos gaan we verder. De 4" brede banden van de L20 Boost maken zich niet druk om een paar modderdreven en ploegen er makkelijk doorheen. De simpele verende voorvork zorgt samen met de banden en zadel voor het comfort van de bike. Alles prima en in deze prijsklasse dik in orde.
Even een viaduct omhoog en een druk op de Boost knop om al het vermogen naar de Motor te sturen. Wees gerust, de fiets is netjes begrensd op 25 km/h en de Boost knop is er alleen voor wat extra vermogen zodra je dit nodig hebt. Het display toont alles in kleur en dit past mooi bij de lampen van de boerderijen in de verte.
We passeren een klein beekje en de 75 Nm sterke naafmotor zoemt zachtjes over het bladerdek. De motor maakt niet veel extra geluid dan het ruisen van de wind door de bomen. De kratten gevuld met kerstinkopen maken dan ook weinig indruk op de fiets en hij voelt dan ook bijna net zo stabiel als dat hij leeg is. Even moeten we vol in de ankers voor een diepe kuil. Dat ging maar net goed! De mechanische schijfremmen voldoen dan ook net. Verwacht geen anker als van een schip maar gewoon een setje onderhoudsarme remmen. Ze voldoen, maar let wel op je remweg als je volgeladen bent.
We naderen het dorp en dag komt tot zijn einde. De 625 Watt accu heeft nog genoeg energie voor een omweg via een paar kronkelende paadjes. Met een volle accu kunnen we een dikke 90 km wel halen. Dit laten we lekker achterwege want de kerstverlichting staat aan en overal zien we fonkelde lampjes in de tuinen en achter de ramen. Wat een schitterende dag. De Engwe L20 Boost heeft zich, mogelijk ook vanwege het mooie weer, van zijn beste kant laten zien.
Thuis parkeer ik de fiets, ontgrendel de accu en haal de kratten vol lekkers naar binnen. Terwijl ik nog even terugdenk aan die zonneschijn, het licht door de bomen en het zachte geruis van de dikke banden over de landweggetjes. Dan besef ik dat dit precies het soort rit is waarvoor je een fiets als deze kiest. Geen haast, geen stress, gewoon vrijheid op twee wielen onder een zachte najaarszon.
En soms... is dat precies wat je nodig hebt om echt in de kerstsfeer te komen.
De adviesprijs van de Fiido M1 Pro bedraagt € 1149,- en komt in de kleuren, groen, burgundy en zwart.
Voor meer informatie over klik je op: https://engwe-bikes-eu.com/products/l20-boost