Licht, opvouwbaar en geschikt voor 2 fietsen: De Thule Outpace

Wat als je weinig opbergruimte hebt of gewoon op zoek bent naar een compacte fietsendrager. Dan is de Thule Outpace misschien wel voor jou. Met zijn vedergewicht van 15 kg is het een van de lichtste dragers op de markt. En met een draaggewicht van 50 kg krijg je er nog 2 lichte Ebikes op ook nog. Tijd om dit in de praktijk te testen.

Zodra je de Outpace uit de doos haalt valt direct zijn opgevouwen formaat op. Een klein pakket die nog goed te tillen is ook nog. Alles compact in elkaar gevouwen en ondanks dat het een lichtgewicht drager is voelt het solide aan. De montage op de trekhaak is iets nieuws wat we van Thule nog niet gewend zijn. Geen hendel die je naar beneden duwt maar een moderne variant van de schroefmontage.thule

Nu zou Thule Thule niet zijn als ze daar niets moois voor hebben verzonnen. We zetten de drager op de kogel van de auto en draaien de bout met ingebouwd handvat aan. Het handvat heeft 2 armen waarmee je hem stevig vastschroeft. Kom je bij een punt dat je handen in de knoei komen, dan zet je hem gewoon even op de vrijloop. Deze duw je in zodat je de armen kunt positioneren. Ben je hiermee klaar dan druk je het handvat naar binnen en zet indien gewenst de drager op slot. Redelijk veilig tegen ongure types.

Klik op onderstaande Youtube filmpje om de Outpace in beeld te zien:

We zeggen redelijk veilig want een slot kan ook geforceerd worden. Gelukkig is de drager klein en opvouwbaar en past ook zonder problemen in de kofferbak van onze Mitsubishi Colt. Niet alleen is de compacte drager makkelijk om in de auto te zetten, maar in ons geval neemt hij in de garage ook weinig plaats in beslag. Dat is natuurlijk niet alleen handig maar ook praktisch.thule

Voor onze fietstocht van vandaag nemen we 2 lichte Ebikes mee. De drager heeft een laadcapaciteit van 25 kg per fiets. Niet mis voor zo’n lichte drager. We plaatsen fiets nummer 1 op de drager en wat we nu merken is de hoogte van de drager. Door de plaatsing van de schroefarmen staat de drager 15 cm hoger van de grond dan bijvoorbeeld een Thule Epos. Wel iets om rekening mee te houden. Een lichte gravelracer van 10 kg zet je er zo op maar een Ebike van meer dan 20 kg moet je er iets meer oprollen. Ofwel, de fiets op het achterwiel zetten en het voorwiel op de drager plaatsen. Dan de achterkant optillen en zo de fiets plaatsen. Dat scheelt weer een ritje naar de chiropractor.thule

Qua ruimte is er plaats genoeg tussen de fietsen en je hebt zelfs de mogelijkheid om de keuze van afladen om te wisselen. Zolang de fietsen maar licht en smal genoeg zijn is dit geen probleem. Het kantelmechanisme is ook weer zo makkelijk, een rubberen trekstang welke de vergrendeling ontkoppelt. De drager kan zo makkelijk schuin naar achteren geklapt worden. Makkelijk als je nog even in de kofferbak van de auto moet zijn.thule

Om de fietsen vast te zetten is de drager op 6 plaatsen uitgevoerd met het Thule ratelsysteem. Geen losse riempjes maar stevige ratels. Dit bij voor de wielen (tot 3”) op zijn plaats te houden en voor de framebevestiging. De laatste kan ook worden afgesloten met het ingebouwde slot. De sleutel is dezelfde als je van de dragerbevestiging gebruikt. Dus 1 sleutel voor 3 sloten. Zo is de kop voor de framebevestiging ruim genoeg om een Ebike buis met lichte accu te omspannen. Bij een Ebike met Bosch motor zul je de fiets op de iets dunnere framebuizen moeten vastzetten. Op dit moment komen we erachter dat onze Full Powered Ebike met framemaat XL zich niet laat monteren. De armen zijn net wat te kort om de fiets bij de bovenbuis te pakken, in de schuine buis zit dus een grote 750 Watt accu. De twee lichtere fietsen welke we naderhand hebben gepakt zijn dan weer geen enkel probleem.thule

We rijden naar de plaats van bestemming en onderweg is er weinig aan de drager op te merken. Hij schommelt een beetje op en neer op de trekhaak maar niets wat opvallend is. Alles blijft stil en kraakvrij. Op de plaats van bestemming zijn de fietsen binnen no time afgeladen en staat de drager veilig in de kofferbak van onze auto. Tijd om op pad te gaan. Daar zijn we immers voor hier.

Conclusie:
De Thule Outpace is een goede oplossing voor wie op zoek is naar een lichte, compacte en technische fietsendrager met alle Thule snufjes. Afsluitbaar, opvouwbaar en lichtgewicht. Ten opzichte van haar grotere broers is dit voor Thule inderdaad een budgetversie. Let wel even op met zwaardere Ebikes. Daarvoor kun je beter de Thule Epos kiezen. Ook een dijk van een drager die hier al heel wat heeft vervoerd en meegemaakt. Voor weekendfietser met lichte fietsen en gravelracers misstaat deze drager dan ook absoluut niet.

De adviesprijs van de Thule Outpace voor 2 fietsen bedraagt € 599,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-outpace-2-bike-_-9012100

LEES DIT HIERNA

Wat hebben Ekoi Lost Paradise en Canyon met elkaar gemeen?

Al heel wat jaren komen we in het gebied rondom Frejus en nog steeds vinden we nieuwe paden en…

LEES VERDER

Naar de Vulkaan Eifel met Koroyd en de Smith Forefront 3 MIPS

Het is dinsdagmiddag en we arriveren in Gemünden, vlak onder Daun, voor een paar dagen lekker de…

LEES VERDER

Een ritje met de MoonCool TK1, elektrische stabiliteit op drie wielen

Driewielers zijn misschien niet sexy, maar wél enorm praktisch. Ze kunnen ook nog leuk zijn maar…

LEES VERDER