De nieuwe Nicolai SATURN 16

De Saturn 16 is de nieuwste bike van van NICOLAI. Een lichtgewicht enduro met uitstekende allround eigenschappen, een maximaal scala aan gebruiksmogelijkheden en een enorm tuning- en afstelpotentieel. 

Nicolai SATURN 16
Nicolai SATURN 16

De Saturn 16 is de kroon op de traditionele NICOLAI Saturn serie, met als gemeenschappelijk kenmerk de klassieke Horst-Link vier-link achterbrug met verticaal gemonteerde schokdemper. De Saturn 16 onderscheidt zich van de lange, platte G-modellen van de fabrikant doordat hij niet zozeer is ontworpen als een pure wedstrijdmachine, maar geschikt is voor een veel breder scala aan gebruiksmogelijkheden. 

Net als de G-modellen heeft de Saturn 16 achter een veerweg tot 160 mm, die wordt ondersteund door een vork met 150 tot 160 mm veerweg. In plaats van de Geolution-geometrie (hoek van je balhoofdbuis) van de G-modellen, is de Saturn 16 gebaseerd op het meer gematigde, universeel toepasbare Geolution Trail-concept. Met een relatief lange reach van 519 mm en een balhoofdhoek van 64,5° (27,5 mm setup, maat L) heeft de fiets zeker wedstrijdpotentieel en is hij uitgerust voor de zwaarste Enduro trails. Dankzij de kleinere stuurhoek zorgt de geometrie echter voor een wendbaarder rijgedrag en een grotere wendbaarheid.

NICOLAI Saturn 16

De steile zithoek van 78,5° geeft je een centrale rijpositie die zorgt voor een goede controle en een optimale verdeling van de belasting tussen voor- en achterwiel in alle rijsituaties. De Geolution Trail formule kan het best als volgt worden omschreven: Steile beklimmingen, supersnelle trails, technische uitdagingen en keiharde afdalingen. De Saturn 16 voldoet met gemak aan alle eisen van het Enduro-spectrum. Hij kan echter net zo goed worden gebruikt als een trailfiets voor lange afstanden met touringpotentie. 

De Saturn 16 heeft meer instel- en aanpassingsmogelijkheden dan elk ander NICOLAI model. Hij kan bereden worden als een 27.5er, als een 29er of als een hybride (Mullet). Daartoe rust NICOLAI de fiets uit met overeenkomstige compressie- en zadelpootmutators, in vorm passende adapters van verschillende lengte waarmee de geometrie van de achterste achterbrug kan worden aangepast. De mutators kunnen ook worden gebruikt om de geometrie onafhankelijk van framematen en wielmaten te wijzigen, bijvoorbeeld om de trapashoogte en de stuurhoek fijn af te stellen. 

De Saturn 16 biedt ook veel vrijheid bij de keuze van de schokdemper en de veringskarakteristieken. Alleen de inbouwlengte van de demper van 230 mm is vast. Er kunnen lucht- of stalen veerdempers met een veerweg van 60 of 65 mm worden gebruikt, met een resulterende veerweg van 150 of 160 mm. Om tegemoet te komen aan de verschillende karakteristieken van deze twee typen schokdempers in termen van progressie en karakteristiek, biedt NICOLAI twee verschillende onderste schokdemperbevestigingen voor de Saturn 16. De afwijking ten opzichte van de bovenste bevestiging bedraagt 14 mm bij een matig progressieve overbrenging voor luchtschokdempers - of 21 mm bij een meer progressieve overbrenging voor schokdempers met stalen veren. Dit zijn echter slechts aanbevelingen. De klanten hebben altijd het laatste woord bij de afstemming. 

Saturn 16

Saturn 16

Saturn

Saturn 16

NICOLAI rust de Saturn 16 ex works altijd uit met een geoptimaliseerde en geteste standaardopstelling zoals aangegeven in de Mutatie tuning tabel. Deze opstelling is afhankelijk van wielmaten, framematen en de gemonteerde schokdempers. Naast de basisopstelling toont de tabel ook de mogelijkheden voor tuning en geometrie-aanpassingen door middel van verschillende mutatorafmetingen en schokdemperbevestigingen. 

Het 7020 T6 aluminium frame van de Saturn 16 is zo sterk en duurzaam dat er geen grenzen of beperkingen zijn aan het gebruik ervan en het heeft de felbegeerde "bike park approval" gekregen. Om dit niet te compenseren met extra gewicht, heeft NICOLAI bij het ontwerp van alle belangrijke onderdelen van het frame gebruik gemaakt van topologie-optimalisatie, een virtuele simulatie die het mogelijk maakt om sterk belaste delen optimaal te versterken en het gewicht op minder belaste delen te verminderen. 

Materiaal besparing. Omgebouwd tot de eigen moderne 5-assige CNC-machine van de fabriek is het resultaat niet alleen een duurzaam, gewichtsgeoptimaliseerd produkt, maar ook een absolute blikvanger en een meesterwerk van freeskunst.  

De personalisatiemogelijkheden van de Saturn 16 zijn overigens geenszins beperkt tot afstelling en tuning. Zoals alle modellen van NICOLAI is ook de Saturn verkrijgbaar in een brede reeks kleur-, dessin- en afwerkingsvarianten. En een groot "Extra Love" palet van geanodiseerde kleuren maakt het mogelijk om ook individuele gemonteerde gefreesde onderdelen van het frame, zoals de lagerdoppen of de geschroefde, CNC gefreesde kabelhouders, in kleur op elkaar af te stemmen, zodat ze harmoniëren met de geanodiseerde tint van bijvoorbeeld een HOPE rem of een TUNE stuurpen. 

De Saturn 16 is verkrijgbaar in zes framematen van S tot XXXL en bestrijkt dus een bijzonder groot bereik in lineaire, kleine stappen. Rijders tussen 1,55 m en 2,10 m vinden hier een perfect passend frame. Om een consistent karakter en een identieke handling in alle maten te bereiken, neemt de liggende achtervorklengte toe met de toenemende framegrootte door overeenkomstige mutators. Indien gewenst kan echter ook met een groot frame met een kortere liggende achtervork worden gereden in afwijking van de basisopstelling.  De framematen en wielmaten hebben altijd een invloed op de beschikbare opties en tuningmogelijkheden. De tabellen met technische gegevens in de bijlage bevatten gedetailleerde informatie hierover. Er is echter ruimte voor een bidonhouder op de onderbuis van elk frame. 

Nicolai SATURN 16

De Saturn 16 is verkrijgbaar als frameset of als complete fiets. Met behulp van de online configurator op de homepage van NICOLAI kunnen klanten hun droomfiets of -frame individueel samenstellen en kiezen uit een breed scala aan opties en uitrustingen. Hiervoor biedt NICOLAI alleen hoogwaardige onderdelen aan van de merken FOX, EXT, INTEND, HOPE, MAGURA, TUNE, CONTINENTAL, SRAM en LEVELNINE die voor het model getest zijn. Op weg naar een persoonlijke custom bike staat het NICOLAI Sales Team klaar om alle geïnteresseerden van uitgebreid advies te voorzien.  
De Saturn 16 is beschikbaar als een frame kit vanaf 2799 €. Complete fietsen beginnen bij 6150 €.

Geolution - Uniek, competitief Enduro geometrie ontwerp 

Geolution is een uniek geometrieconcept ontwikkeld door NICOLAI in samenwerking met Chris Porter van het Engelse merk GEOMETRON. Het is gebaseerd op het idee dat een langere wielbasis, een vlakkere stuurhoek en een steilere zithoek de fiets sneller, soepeler, gemakkelijker te berijden en veiliger maken.

De klimeigenschappen zijn verbeterd omdat de steile zithoek en de lange voorkant de rijder centraal positioneren, zodat het voorwiel niet omhoog komt op steile beklimmingen. De lange wielbasis en een soepele stuurhoek, aan de andere kant, zorgen voor hoge snelheden in afdalingen en bochten en voorkomen een 'over het stuur' gevoel bij steile afdalingen.

De rechte zitpositie en het gecentreerde zwaartepunt zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en balans tussen het voorwiel en het achterwiel. Dit vergroot de controle van de rijder in dynamische rijsituaties en verbetert het algemene rijgedrag van de fiets. Geolution-modellen worden bereden met de kortst mogelijke stuurpen. Hierdoor kan de rijder ondanks de lange reach een evenwichtige en sportieve zithouding aannemen en wordt een optimale grip en precisie aan het voorwiel bereikt. 

Geolution Trail - Moderne geometrie geoptimaliseerd voor single trails met enduro potentieel 

Saturn 16

De wortels van het Geolution-concept liggen in de enduro-wedstrijden, en hoewel de algemene trend in framegeometrieën langzaam in de richting van dit concept convergeert, kan de Geolution nog steeds worden gezien als een radicaal ontwerp waarin het idee van prestaties de hoogste prioriteit heeft. Maar niet alle fietsers leggen hier evenveel nadruk op of streven naar top top klasseringen in Enduro wedstrijden. Zij zijn meer geïnteresseerd in een multifunctionele fiets die goed kan klimmen, elke trail aankan en een sterk downhill-potentieel heeft. De Geolution Trail geometrie spreekt precies deze doelgroep aan door de basiskenmerken van het Geolution concept, zoals de vlakke stuurhoek en de lange reach, over te brengen naar een meer gematigde, minder race-georiënteerde geometrie. De zithouding is meer rechtop, de fiets is wendbaarder en reageert beter. Maar het Geolution DNA blijft. 

Topologie optimalisatie - Computerondersteund ontwerp om duurzaamheid, functie en gewicht te optimaliseren

Bij het ontwerp van gedraaide en gefreesde onderdelen maakt NICOLAI gebruik van FEM software (Finite Element Method), waarmee de belastingen die optreden bij later gebruik kunnen worden gesimuleerd om zo de optimale vorm (topologie) van deze onderdelen te bepalen. Kritieke delen van de constructie worden op deze manier zichtbaar en kunnen worden versterkt door materiaal toe te voegen, terwijl op minder belaste punten materiaal kan worden bespaard. Op die manier kunnen zeer complexe onderdelen en assemblages worden vervaardigd die een maximale duurzaamheid combineren met een minimaal gewicht.

Topology Optimization

Mutators - Adapter voor het afstellen van de geometrie en voor aanpassing aan 27,5 of 29 inch wielen

De adapters die op de lagerpunten van de achterste driehoek van volledig geveerde frames worden gemonteerd, worden bij NICOLAI mutators genoemd. Dankzij de compressiestrutmutators kan het frame door middel van verschillende lengtes aan de wielmaten 27,5 of 29 inch worden aangepast. Ze zijn ook geschikt om de stuurhoek en trapashoogte in fijne gradaties af te stellen. Swingarmmutators daarentegen maken het mogelijk de lengte van de liggende achtervork nauwkeurig af te stellen met het oog op het zwaartepunt, het rijgedrag, de wendbaarheid en de soepelheid.

Mutators

Een mutator bestaat uit twee halve schalen die positief zijn gemonteerd en met de veerpoot zijn verbonden via een conische, rechthoekige pasvorm die spelingsvrij en torsiebestendig is. De mutators integreren de lagerafdichting en de lageras. Zij verminderen dus het aantal onderdelen op de lagerpunten en beperken slijtage en foutbronnen tot een minimum.  

NICOLAI monteert altijd de mutators af fabriek die overeenkomen met de basisafstelling van de fiets volgens de geometrie tabel. Wijzigingen in de mutatoren kunnen worden aangebracht met behulp van de modelspecifieke mutatorentabel of na overleg met de fabrikant.  Compressiestut-mutators zijn verkrijgbaar in lengtes van 3,5, 6,5, 10, 12 en 15 mm. 
Mutators in lengtes van 33, 41 en 47 mm. 

Horst link - Aandrijvingsgeoptimaliseerde en remneutrale vier-link achterwielophanging. 

Op het gebied van veersystemen streeft NICOLAI ernaar om competitieve prestaties en maximaal plezier op het parcours te combineren met een hoge trapefficiëntie door de bewegingen van de rijder kinematisch te ontkoppelen van het werk van de vering. Daarom ontwerpt de fabrikant zijn 4-link achterdriehoeken volgens het beproefde, klassieke Horst Link principe. Horst Link is de term die wordt gebruikt om de verbinding aan te duiden die zich aan het einde van de achtervork bevindt en die de verkorting van de wielbasis tegengaat wanneer de ophanging wordt samengedrukt. Door jarenlange wedstrijdervaring en met behulp van simulatiesoftware heeft NICOLAI de Horst Link-technologie op haar fietsen voortdurend geoptimaliseerd en verfijnd. Met name de anti-squat kenmerken van de vering zijn aanzienlijk verbeterd.

Horst-Link

Anti-squat betekent dat op steile beklimmingen in kleine versnellingen, de kettingtrek een doorbuigende beweging van het achterwiel teweegbrengt die de gewichtskracht van de fietser bij het trappen tegenwerkt. De achterkant zakt niet door, je verliest geen vermogen, en de band klauwt in de grond. In lange versnellingen daarentegen, d.w.z. bij hoge snelheid en in afdalingen, wordt het anti-squat effect geminimaliseerd door de gewijzigde kettingtrekvector, en werkt de vering gevoelig en een hoge mate van schokabsorptie.

Insert Bearings - Viervoudig afgedichte volrollige diepgroef- en hoekcontactkogellagers.

De achterdriehoek van een volledig geveerde fiets wordt tijdens het rijden blootgesteld aan hoge dynamische belastingen. De nadruk ligt hier op de lagerpunten waar de krachten tussen de onderdelen worden overgedragen. De kogellagers met dubbele afdichting die in de NICOLAI frames worden gebruikt, zijn niet alleen zeer goed voor de krachtoverbrenging, maar hebben ook een bijzonder laag losbreekkoppel, wat zorgt voor een gevoelige, soepele respons van het chassis. 

Insert Bearings

Tegelijkertijd bieden ze de best mogelijke afdichting tegen vuil en vocht voor een lange levensduur en lange onderhoudsintervallen. Complete kogellagers zijn tot hun volledige omtrek gevuld met kogels. Het grotere contactoppervlak binnenin de lager maakt een hoger draagvermogen mogelijk bij een lager gewicht en kleinere afmetingen. NICOLAI gebruikt hoekcontactkogellagers op het hoofdlager van de swingarm, die bijzonder goed geschikt zijn om de hoge axiale belastingen die daar optreden op te nemen. Radiale lagers worden geïnstalleerd op de scharnierpunten van de compressiestutten en de belcranken. Naast de geïntegreerde afdichtingen zijn de lagers aan beide zijden afgedicht met O-ringen.

Rado - Achter uitlijnende dropout 

Onze RADO dropouts garanderen een perfecte uitlijning tussen het voor- en achterwiel van de fiets. Het afstellen van het toe- en camber van het achterwiel en het vastzetten van de RADO in een exacte positie betekent dat elke NICOLAI altijd honderd procent recht is.

Rado

Ondanks nauwkeurig voorbereidend werk, constructiemethoden en uiterste zorgvuldigheid is elk aluminium frame onderhevig aan een zekere mate van warmtevervorming tijdens het lasproces. Uiteraard wordt elk frame na het lassen rechtgezet, nauwkeurig opgemeten en definitief uitgelijnd. In plaats van het frame geforceerd uit te lijnen, kan de RADO nauwkeurig op zijn plaats worden gefixeerd met geleide groeven en de keuze uit 5 verschillende camberhoogtes.

6 Framematen - Adaptieve geometrie en belastingafhankelijke modificatie 

De meeste NICOLAI modellen worden aangeboden in 5 framematen, maar sommige zijn ook verkrijgbaar in 6. Dit betekent dat rijders met een lichaamslengte tussen 1,55 en 2,10 meter optimaal bediend kunnen worden, een bereik dat slechts enkele andere merken bieden. Een classificatietabel van carrosserie- en framematen vind je in de technische sheets van elk model. Het bouwen van een perfect passend frame houdt veel meer in dan alleen het schalen van de basisvorm.  NICOLAI houdt rekening met verschillende factoren met betrekking tot lichaamsverhoudingen en gewichten, bijvoorbeeld aangepaste buisdoorsneden, aangepaste rijhoeken en bijzonder lage instap- en uitstaphoogtes voor S-maten of frameverstevigingen die rekening houden met het hoge gewicht en de grotere lichaamskracht van XXL-frameruitzetters. Voor de fijnafstelling van de geometrie - zij het in een relatief beperkt bereik - wordt gebruik gemaakt van zadelpositie, stuurpenhoogte, -lengte en -hoek, en stuurbreedte en -hoogte.  

7020 Aluminium - Duurzaam en slijtvast 

NICOLAI vervaardigt alle frames uit 7020-T6 vliegtuigaluminium. De fabrikant is ervan overtuigd dat deze legering het superieure materiaal is voor de constructie van mountainbikes. In vergelijking met de legering 6061-T6 (AlMg1SiCu) die gewoonlijk in de fietsbouw wordt gebruikt, heeft 7020-T6 (AlZn4,5Mg1) een ca. 30% hogere treksterkte en een ca. 20% hogere elasticiteitsgrens. Het wijdverbreide gebruik van aluminium 6061-T6 in de frameconstructie is deels te danken aan het feit dat het tegen lagere gereedschapskosten kan worden verwerkt en dat de frames na het lassen met minder technische inspanning kunnen worden rechtgetrokken.

Aluminum

NICOLAI frames zijn zo berekend en ontworpen dat bij overbelasting vervorming optreedt in een afgebakend deel van het frame in plaats van breuk, waardoor het risico van ernstige valpartijen en verwondingen aanzienlijk wordt beperkt. Een NICOLAI aluminium frame is ontworpen om vele jaren mee te gaan, zelfs onder zware concurrentie omstandigheden. 

Duurzaamheid is ook een belangrijk aandachtspunt voor NICOLAI. Het doel van de fabrikant is een volledige circulaire economie. Alle frees- en snijresten bij de productie van NICOLAI aluminium en afgedankte frames worden voor 100% gerecycled tot het oorspronkelijke materiaal, waarmee vervolgens weer nieuwe, hoogwaardige fietsen kunnen worden gemaakt. 

NICOLAI Lastechniek - Vakmanschap en techniek in perfectie 

NICOLAI last zijn frames met de hand volgens het TIG-proces. De lassers zijn hier speciaal voor opgeleid en hebben vele jaren ervaring. Voor elk model en elke framemaat wordt een nauwkeurige lasmal gebouwd, de zogenaamde framemaat. In deze mal worden de CNC-gesneden buizensets met alle gedraaide en gefreesde onderdelen van een frame die moeten worden gelast, nauwkeurig samengevoegd en gefixeerd. De frame-onderdelen worden eerst hechtgelast met afzonderlijke puntlassen, gelast op nauwkeurig bepaalde punten in een bepaalde volgorde en vervolgens, om vervorming en spanningen tot een minimum te beperken, in verschillende fasen gelast. De karakteristieke, gelijkmatig vlakke NICOLAI-lassen 8 ontstaan door een zeer lage lassnelheid. Dit veroorzaakt een diepe versmelting van het materiaal en een grootschalige dissipatie van de belastingen en krachten die in het frame optreden.

Extra Love - Poeder- en anodisatiekleuren, decoratie, personalisering 

Saturn 16

Dankzij een brede waaier aan kleuren kan elk NICOLAI frame individueel naar wens worden vormgegeven. NICOLAI verwerkt in haar eigen poedercoatinstallatie meer dan 50 kleuren, die elk in hoogglans of zijdemat kunnen worden aangebracht. Voor elk gelast frameonderdeel is een aparte kleur mogelijk. Frames en frame-onderdelen kunnen ook worden geanodiseerd als optie, met een keuze uit zwart, brons of titanium. Voor gedraaide of gefreesde toepassingen, zoals trapassen, lagerhoofden of kabelhouders, is er een uitgebreid gamma anodiseringskleuren waarmee de kleur kan worden afgestemd op bijvoorbeeld gangbare onderdelen. NICOLAI biedt ook een ongecoate aluminium afwerking als "fabrieks ruw". Als je daar nog het gamma decoratieve kleuren aan toevoegt, is het aantal designmogelijkheden bijna onbeperkt en is een unieke, gepersonaliseerde fiets op maat gegarandeerd.

Bidonhouder - Bevestigingspunten voor bidons en accessoires 

Hoewel veel rijders nu vertrouwen op drinksystemen of heuppacks, willen maar weinigen het zonder de optie van een bidonhouder in de voorste driehoek doen. Voor een strakke look bieden ze daarom onze op maat gemaakte magnetische FIDLOCK-bevestiging aan, samen met een NICOLAI 0,6L Twist bidon. Met de FIDLOCK-bevestiging kan de bidon intuïtief in beide richtingen worden losgemaakt en vastgezet, zelfs tijdens het fietsen. Bovendien zit de bidon zelfs tijdens de wildste ritten en de hardste klappen nog stevig in het frame. Voor verdere montagemogelijkheden, bijvoorbeeld voor het bevestigen van 

kleine gereedschapsets, pompen of tassen, zijn de NICOLAI frameklemmen uit onze accessoirelijn ideaal.  De bevestigingsplaats van de bidonhouder is afhankelijk van het model en de framemaat, omdat wij voor elk geval de ideale hanteerbaarheid en werking garanderen. Voor de schroefdraad van de bidonhouder in het frame gebruiken we blinde aluminium klinkmoeren. In tegenstelling tot wat men zou verwachten, kan, indien een schroefdraad ooit zou uitscheuren of te strak zou worden aangedraaid, deze met weinig moeite worden vervangen. 

Garantie en reserveonderdelen  

Alle NICOLAI frames worden geleverd met 5 jaar garantie tegen breuk en materiaalfouten, zelfs bij gebruik in extreme omstandigheden zoals racen of springen. Voorwaarde is dat de betreffende modellen worden gebruikt in het kader van hun bestemming en uitsluitend zijn uitgerust met goedgekeurde onderdelen. Bovendien garanderen wij de levering van reserveonderdelen voor alle modellen gedurende ten minste 10 jaar. Aangezien wij alle frame-onderdelen zelf op onze eigen machines vervaardigen, is het in bepaalde gevallen zelfs mogelijk om uitverkochte reserve-onderdelen na de periode van 10 jaar te reproduceren.

Verkoop en distributie 

NICOLAI frame kits en complete fietsen worden in Duitsland aangeboden via ons directe verkoopkanaal. Wij bieden kant-en-klare modellen aan, of volledig op maat gemaakte droomconstructies met een ruime keuze aan componenten via onze online configurator. Persoonlijke gesprekken en direct contact met klanten staan bij ons hoog in het vaandel. In het buitenland zijn geselecteerde partners beschikbaar voor de verkoop. Met onze grote testfietsvloot bezoeken we regelmatig bikeparken en trailcentra in heel Midden-Europa. Hier kunnen potentiële NICOLAI rijders na voorafgaande registratie onze fietsen uitgebreid testen en individueel advies krijgen. In de NICOLAI fabriek hebben we een showroom ingericht waar alle actuele modellen te zien zijn. Hier kunt u ook afspraken maken voor persoonlijk overleg, proefritten, direct fietsen kopen of vooraf bestelde fietsen afhalen. Voor onze postorderverzending hebben we een verfijnde en herbruikbare fietsdoos ontwikkeld. In deze doos wordt de nieuwe NICOLAI fiets vastgemaakt aan, en beschermd door een houten frame, wat een veilige levering garandeert en na een paar eenvoudige stappen klaar is voor gebruik. Dezelfde doos wordt opnieuw gebruikt wanneer de fiets naar ons wordt teruggestuurd voor reparatie of service. Alle transportbescherming in de fietsdoos, zoals kussentjes, spanbanden, beugels en schroefverbindingen zijn ook herbruikbaar, plus het kan plat verpakt worden voor thuisopslag.

Fiets configurator
Bekijk

Frame configurator 
Bekijk

Technisch informatieblad
Bekijk

www.NICOLAI-BICYCLES.com

Dit persbericht is vertaald uit het Duits. Er is alles aan gedaan om, tussen het fietsen door, ervoor te zorgen dat de juiste betekenis en grammatica klopt.
 

Labels

LEES DIT HIERNA

Je vakantiegeld opmaken aan de Carbon Spinergy GXX Gravelwielen

Waar we Spinergy van kennen zijn natuurlijk de PBO composietspaken. Elke spaak bestaat namelijk uit…

LEES VERDER

Selle Italia Model X Leaf met Greentech Proces

De X Leaf is een zadel dat het resultaat is van een ecologisch-duurzaam productieproces, zonder…

LEES VERDER

Born between the tape: Canyon's nieuwe Strive CFR

Maar toen de Strive in 2019 voor het laatst een update kreeg was het de enige 29’’er met lange…

LEES VERDER