Persbericht: Bikepark Winterberg ! Interview met Diddie Schneider (Bikeparkontwerper)

Geplaatst op 21 aug 2003.
Afbeelding verwijderd.In het skigebied Winterberg wordt momenteel op de Kappe het grootste bikepark van Midden en Noord Duitsland aangelegd. De eerste baan en het oefenparcours zijn bijna klaar. De opening van deze twee onderdelen zal begin september plaats vinden. Daarna zullen dit seizoen nog twee banen aangelegd worden. De vijfde baan staat gepland voor 2004.

Daar de eerste twee banen bijna geopend worden hebben we een interview gehouden met de ontwerper van de banen, Diddie Schneider. Diddie was in het verleden zelf een succesvolle mountainbiker. Onder zijn regie zijn inmiddels al de bikeparken van Bischofsmais en Bad Wildbad ontstaan.

Interview


"De Bikescene begint al behoorlijk warm te draaien om hier te rijden"
Bikeparkontwerper Diddie Schneider wil met Bikepark Winterberg zijn meesterwerk afleveren

Bij de duitse kampioenschappen Mountainbike was hij regelmatig bij de eerste drie te vinden en bij Wereldbeker wedstrijden eindigde hij regelmatig in de top 15. De sportmode ontwerper Willi Bogner had hem eind jaren 80 opgenomen in de 10 meest gekke bikers van de wereld. Door talrijke stunts voor film en televisie kwam hij nog meer in de belangstelling te staan: Met Bikeparkontwerper Diddie Schneider heeft Georg Brinkmann, exploiteur van Bikepark Winterberg, een coryfee in huis gehaald.
 
SchneiderVraag: Wat voor opdracht krijgt een Bikeparkontwerper? Schneider: Een Bikeparkontwerper bedenkt hoe een bikepark het best in het landschap geïntegreerd kan worden. Ik probeer dit zonder al te veel grondverplaatsing en het landschap zo veel mogelijk te laten zoals het is. Met andere woorden, ik probeer de natuur zo min mogelijk te belasten en toch de mountainbiker een uitdagend park aan te bieden. Het park wordt eerst ontworpen en daarna aangelegd. En daarbij heb ik de leiding in handen.Vraag: Wat maakt een bikepark voor de hardcore bikers interessant? Welke elementen leg je voor deze doelgroep aan?Schneider: Deze doelgroep wil sportief uitgedaagd worden. Ofwel, ze willen relatief grote sprongen zien. Ze hebben moeilijke bochten en alles bij elkaar een technisch uitdagende baan nodig. En al die zaken zullen ze hier in Winterberg ook aantreffen.Vraag: Maar Bikepark Winterberg wil natuurlijk niet alleen de interesse wekken van ervaren mountainbikers. Ook de minder ervaren biker wil hier aan zijn trekken komen. Schneider: Voor degene, die het nog niet zo extreem willen maken, hebben we de zogenaamde "Chickenways" aangebracht. Wie zichzelf nog niet zeker genoeg voelt om een sprong te nemen, kan er makkelijk omheen rijden. Zo kunnen ook de minder ervaren bikers lol hebben en worden beide doelgroepen bediend. Daarnaast zal er ook een oefeningsparcours komen die alle elementen bevat, die de mountainbiker in de rest van het park tegenkomt. Daar kan iedereen zijn vaardigheden langzaam opbouwen. Er zijn daar sprongen van ieder niveau, van heel eenvoudig tot moeilijk.Vraag: Het Bikepark Winterberg is niet het eerste bikepark dat onder jou supervisie ontstaan is.Schneider: Er zijn drie grote bikeparken in duitsland, en ik heb ze alle drie gebouwd. De eerste was in Bischofsmais in Bayern, dat is de grootste. De tweede is in Bad Wildbad in het Zwarte Woud aangelegd. Het park hier in Winterberg zal de een na grootste worden. Ik heb echter niet alleen bikeparken aangelegd, maar daarvoor ook pistes voor wereldkampioenschappen.Vraag: Waarin onderscheidt Bikepark Winterberg zich van andere bikeparken? Schneider: Ten eerste is de ligging zeer goed. Geografisch gezien ligt het park in het midden van duitsland, terwijl de andere parken meer in het zuiden liggen. Dat betekent dat het park voor het merendeel van de mountainbikers goed te bereiken is. In de direkte omgeving bevind zich het Ruhrgebied, dat tot de directe doelgroep behoort. En zeer belangrijk is de optimale infrastructuur die we hier aantreffen. We hebben een stoeltjeslift en door de bestaande sportieve attracties, zoals de bobsleebaan, is er voldoende parkeergelegenheid voorhanden. We hebben eigenlijk alles wat men voor een goed bikepark nodig heeft.Vraag: Welke rol speelt de veiligheid bij het aanleggen van zo'n soort park? Schneider: De veiligheid is uiteraard zeer belangrijk. We hebben geprobeerd, de baan zo aan te leggen dat we de bikers een grote mate van zekerheid bieden, door de "Chickenways" maar ook door het oefeningsparcours. Daar zou eigenlijk iedereen eerst een keer moeten rijden, alvorens het bikepark te betreden. Maar ik denk dat het park zo is aangelegd, dat iedereen die zichzelf zeker op een mountainbike voelt, het park kan rijden.Vraag: Je bent de uitvinder van de Downhill parken. Hoe is dat idee ontstaan? Schneider: Het idee is eigenlijk al in 1983 ontstaan, toen ik mijn eerste BMX baan heb gebouwd. De BMX banen werden altijd op een vlakke ondergrond gebouwd. Destijds heb ik al gezegd, dat het eigenlijk veel leuker is, als men zo'n baan op een berg aanlegt, zodat men naar beneden kan rijden. Toendertijd lachtte iedereen me nog uit, werden grappen gemaakt en gevraagd of ik dan ook een lift voor het omhoogrijden nodig had. Ik vond dat echter een goed idee en zo is de steen aan het rollen gekomen. Het park in Bischofsmais was in zijn vorm de eerste van de wereld.Vraag: Je hebt intensieve contacten met de mountainbike scene, met de belangrijkste tijdschriften en ga zo maar door. Hoe reageert de scene op het bericht, dat in Bikepark Winterberg spoedig de eerste banen open zijn? Schneider: De interesse is zeer groot. Iedereen is gespannen over hoe het park er uit gaat zien. Mede omdat de andere parken zo goed zijn ontvangen . Wij zelf hebben de intentie om van park tot park steeds beter te worden. Daarom hebben we ook een verrassing, ons Free Cross parcours. Dat is een kruising tussen een Freeride parcours en een Biker Cross parcours. Wat betekent dat de bochten hoger zijn dan normaal op een Freeride parcours, meer zoals bij een Biker Cross parcours. Verder gaat het relatief steil bergaf, maar de bochten zijn zo aangelegd dat men ze eenvoudig kan rijden. Tot dusverre bestaat dat nog nergens. En de bikescene begint al behoorlijk warm te draaien om hier te rijden.Bron: Susanne SchultenBikepark WinterbergVertaling:Jasper LeenartsMountainbike.nl

LEES DIT HIERNA

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER

Strak in het pak met Ekoi kleding

We reden daarom afgelopen tijd rond met de Ekoi Ruts N Waves MTB broek, het Flow Trail vest en de…

LEES VERDER