Op pad met de Magura MT7 Pro Brakes

Een remset met een enorme remkracht, vier zuigers en 2 losse sets remblokjes per caliper. De Magura MT7 remmen zijn niet mis en de 4 remblokjes per rem zijn wel uniek te noemen. Wij gingen er mee op pad.
 

Caliper:
Tijdens het uitpakken van de remmen valt ons oog direct op de caliper. Een mooi gesmede remklauw met afgeronde hoeken en een sjiek design. De rookgrijze kleur van de remklauw combineert mooi met de kleurtjes van de cilinders. En deze "oogjes" zoals wij ze er met de rode rondjes uit vinden zien zijn in allerlei kleuren te verkrijgen. Van de fluor kleuren uit de jaren 90 tot zacht paars tot zeer netjes zilver of brons. Voor ieder wat wils.

En nu we het toch over kleurtjes hebben. De ringetjes zijn niet het enige wat je aan kleurtjes kunt veranderen. Zelfs de clamp voor de remhendel is in 5 kleuren verkrijgbaar. Maar er is nog meer te veranderen, namelijk het afdekkapje van de remhendel. Deze is zelfs zo te customizen dat je er je eigen logo of tekening van je kinderen op kunt krijgen. Dit via de Design Customizer van Magura: https://www.customizeyourbrake.com/
Een leuk tooltje om mee te spelen en je remmen te personaliseren.mt7

Wat verder opvalt is dat elke caliper 4 losse remblokjes heeft in plaats de normale 2. Deze zouden soepeler bewegen, een beter contact met de schijf hebben en warmte beter afvoeren. Nu zijn we nog niet naar Frankrijk geweest en de langste afdalingen waren in de Ardennen of Duitsland. Genoeg om de remmen aardig warm te krijgen maar niet volledig op te stoken zoals we in Frankrijk wel eens gedaan hebben. "Iemand nog een paarsgebakken remschijf over?"

Remhendel:
Om het gewicht van de zwaar uitgevoerde remklauw enigszins te vereffenen is de remhendel vervaardigd uit een lichtgewicht mengsel van thermoplastic en carbon. Het ziet er niet alleen gelikt en lichtgewicht maar dat is het ook. Wees wel voorzichtig met de aanhaalmomenten en overtrek je bouten niet om beschadigingen te voorkomen.mt7

Zoals verteld zijn de MT7's flink te personaliseren. Zo ook de remhendel. Onze set is uitgevoerd met de HC 1 vinger hendel welke prima bevalt. Hij voelt lekker aan en op de trails is 1 vinger genoeg om een hele hoop oud ijzer tot stilstand te brengen. Maar heb je echt grote kolenschoppen dan kun je de hendels makkelijk vervangen door eentje met meer bereik. Of je kiest voor de compleet aanpasbare HC3 hendel met nog meer aanpasmogelijkheden.

Monteren:
Voor onze testbike gebruiken we de Canyon Stoic 4. Lekker makkelijk met de remkabels welke buiten het frame lopen. 
Het monteren van de remhendel en caliper is vrij standaard en de kabel inkorten is ook zo gebeurd. Het ontluchten daarentegen is enigszins een crime. Er zit geen quick bleed port onder in de klauw of een draaibare nippel zodat je de klauw open of dicht kunt draaien. Gelukkig hebben we Youtube en na een paar tips en tricks was het zaakje dan toch goed ontlucht. Wel hebben we aardig wat minerale olie gelekt bij het proces en dat zijn we toch anders gewend.
mt7
Niet alleen het ontluchten was tricky maar het afstellen van de remklauw was net zo tricky. De marges zijn minimaal en de schijven zijn dik. Hierdoor ben je wel enige tijd bezig om alles perfect te krijgen. Maar eenmaal op zijn plaats heb je er ook geen omkijken meer naar.

Alles is gemonteerd en afgesteld. De 2 mm dikke MDR-C schijven zijn flinke jongens en gemaakt om minder te vervormen onder extreme hitte. De MT7's gebruiken inderdaad 2 mm dikke schijven. Dit is een maatje dikker dan de gebruikelijke 1.8 mm. Dit alles heeft dan te maken met de warmtehuishouding van de remmen. Geen Icetech, gewoon Beefcake. En dit is ook wel te zien aan het gewicht van de MDR-C schijven. Deze zijn een stuk zwaarder dan de 2 mm Storm HC schijven.mt7

En nu we er toch zijn halen we maar meteen de oude vertrouwde keukenweegschaal tevoorschijn:

MT7 remhendel, leiding, caliper (niet ingekort) - 280 gram.
Storm HC 180 mm - 120 gram
Storm HC 203 mm - 171 gram
MDR-C 180 mm - 170 gram
MDR-C 203mm - 224

Time to hit the trails:
Na de het monteren van de remmen en afstellen van de remklauwen is het tijd om de trails in te duiken. En gezien de grenzen weer open zijn nemen we de bike mee naar de Ardennen en Duitsland.mt7

De eerste tocht met de nieuwe remmen in de vallei van La Julienne. We beginnen direct met een lange singletrack afdaling en jeetje wat is de grond glibberig vandaag. Een goede test voor de doseerbaarheid van de remmen. En dat is iets waar we even aan moesten wennen. Op lage snelheden en een gladde ondergrond is het zaak om lichtjes met de je vingers te remmen en de zaak niet te blokkeren. Iets waar je snel aan gewend raakt. Maar voer je de snelheid om en worden de trails droog dan kun je flink de ankers uitgooien. In de lange afdaling bij het stuwmeer van Krezau hebben we flink wat temperatuur in de remmen maar geven ze geen krimp.mt7

Een paar tochten later zijn we aardig aan de remmen gewend en het lichte aan/uit karakter bevalt heel erg goed.
We hebben er een paar verschillende type remblokjes bij gekregen maar zijn er tijds-technisch nog niet aan toegekomen om deze goed te kunnen testen. Onze remmen hebben standaard de blauwe comfort remblokjes erin zitten. Voor meer remkracht kun je nog opwaarderen naar Performance of Race.

De remkracht van de MT7 remmen is groot, wat heet! 4 Zuigers gemonteerd met een 203 mm schijf aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant met in totaal 8 remblokjes. Genoeg power en koeling om een tanker, of naar beneden rijdende biker, tot stilstand te brengen. De remhendel voelt onderweg heel soepel en duidelijk aan. Ze voelen inderdaad aan als "Set and Forget" remmen.mt7

Conclusie:
De MT7 Pro is een schitterend staaltje techniek met krachtige, voorspelbare remkracht en valt onder onze favoriete remmen welke er op dit moment te verkrijgen zijn. Ondanks de issues met ontluchten en afstellen zouden we ze zeker aanraden. Ze hebben verder amper onderhoudt nodig en gaan goed om met de warmte. De 2 mm dikke schijven zijn duurzaam en bestand tegen kromtrekken. Tijd om naar de Alpen af te zakken en daar de zaak eens echt heet te stoken!

De adviesprijs van de MT7 Pro rem bedraagt  € 219,90- p/s
De adviesprijs van de MDR-C schijf € 30,- p/s
De adviesprijs van de Storm HC schijf € 30,- p/s

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magura.com/en/components/bike/disc-brakes/productdetailpage/?p=27855

LEES DIT HIERNA

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER