Gas geven met de Origine Theoreme GTR

Als je op zoek bent naar een carbon XC-bak en je wilt iets speciaals. Een apart kleurtje en iets wat je nog niet veel rond ziet rijden. Klop dan eens bij het Franse Origine aan. Wij reden afgelopen maand rond op de Theoreme GTR. Een carbon racebak pur sang.

Voor degene welke Origine niet kennen:
Origine is ontstaat in 2013 en een nieuwkomer in de bike industrie. Gevestigd in het Franse Somain, 50 km van Roubaix, worden de fietsen ontworpen, gelakt en gemonteerd. De frames zelf komen uit Azië maar zijn absoluut geen 100 in een dozijn fietsen.

Waar Origine in uitblinkt is hun online configurator. Het is mogelijk om je hele fiets samen te stellen met een divers scala aan onderdelen, met uiteraard het prijskaartje wat eraan hangt. Het mooie van deze editor is dat bij elke verandering het plaatje veranderd en je in een oogopslag ziet hoe je bike tot stand gaat komen. En dat is bij de kleurtjes helemaal leuk. Je kunt kiezen uit een groot aantal kleuren (met of zonder bijbetalen) en als jou kleur er niet tussen zit dan kun je voor een kleine meerprijs de RAL-kleur doorgeven. Leuk als je een Origine in dezelfde kleur als je auto wilt hebben of in de kleuren van je team.
Deze editor is niet alleen voor de Theoreme GTR maar omvat alle fietsen van Origine. En ze denken met je mee. Op het moment dat je kiest voor, zeg maar, een 44 cm breed (gravel) stuur en maatje M/S frame gaat er een belletje rinkelen en wordt er na de bestelling contact met je opgenomen of de verhoudingen wel kloppen.theo

GTR Frame:
Het paradepaardje van de Origine mountainbikes is hun carbon GTR frame. Aan de buitenkant ziet het er alvast heel gelikt uit. Maar wat je niet kunt zien is dat de binnenkant er net zo glad en gelikt uitziet. De TeXtreme vezels worden op een bepaalde manier in elkaar verweven zodat de hele binnenkant glad is zonder lijmresten. De theorie hierachter is dat een gladder frame de trillingen beter doorvoert en deze nergens tegenaan komen. Een volledig harmonieus frame. Het frame is dan ook niet knetterstijf maar heeft een Dynamic Response. Dun op de plaatsen die het kunnen hebben en opgedikt bij onder andere het balhoofd en crankstel. Origine vergelijkt het dan ook met een carbon handboog. Deze veert mee op het moment dat je hem opspant maar gaat pijlsnel (haha…) terug naar zijn originele staat zodra je de pijl afschiet. In het terrein voelt de bike ook een stuk comfortabeler aan dan we verwacht hadden.theo

Onze “oude” GTR heeft nog een bevestigingspunt om een voorderailleur te monteren maar alle frames die vanaf nu uit de fabriek komen hebben deze niet meer. 1 x 12 only.

De kabels gaan netjes binnendoor en onderweg hoor je ook niets klapperen en rammelen in het frame. Zelfs op de paden in Zuid Limburg is de fiets heerlijk stil. En daar hebben we hem toch flink de sporen gegeven. De achterbrug heeft uiteraard boost 148 naven en onze bike is uitgerust met 2.25” banden. Een beetje aan de smalle kant naar onze wens maar heel veel dikker rubber gaat er aan de achterkant ook niet tussen passen. Vooral in de modder zou het dan kunnen gaan krassen tegen de liggende achtervork. Het bottom bracket is een Pressfit 92 waar weinig over te vertellen valt.theo

Qua hoeken en afmetingen is het een redelijk “klassiek” frame. Met een 69 graden balhoofdhoek laat de bike zich lekker en snel van oor tot oor leggen en hij kan op de nieuwe 2.0 routes heerlijk door de bochten gegooid worden. De hoek van de zadelbuis bedraagt 72,5 graden en met een bovenbuislengte van 648 mm (in maat XL) zitten we als gegoten op de bike.

Wat we onderweg en in de workshop wel missen is de stuurblokkering. Deze is er namelijk niet. Op het moment dat je valt of tijdens het vervoeren van je fiets het stuur te ver doordraait, dan bestaat de kans dat je remhendels tegen de bovenbuis slaan of er overheen schieten. Een Knock-Blok zou hier goed van pas komen. Het zou zonde zijn om hierdoor krassen of frame beschadigingen te krijgen.theo

En het gewicht?
Volgens Origine zou het frame uitkomen op 875 gram. We hebben dit niet kunnen wegen maar de volledige opgebouwde bike hebben we aan de weeghaak gehangen. We wegen de fiets wel op een eerlijke manier. Compleet met bidonhouder, pedalen,  gps-houder en bel. Blijft het ons nog steeds bij dat fabrikanten gewoon een belletje van een paar cent erbij moeten doen.

Het gewicht van de fiets komt dan in maat XL ook neer op 9,41 kg met redelijk zware Bontrager flatpedales. Zonder pedalen en accessoires blijft het gewicht hangen op een respectabele 8,92 kg.

Afmontage:
Zoals gezegd kun je bij Origine zelf alle componenten samen stellen maar voor de bikers welke dat niet willen zijn er een aantal standaard bikes voor je klaargemaakt. Maar om eerlijk te zijn. Waarom zou je kiezen voor standaard als je iets compleet eigens in elkaar kunt zetten. We blijven hier dan ook niet te lang bij stil staan.

Onze bike was uitgerust met onder andere een RockShox Sid Ultimate, Shimano XT drivetrain, Carbon Mavic wielset (welke niet meer in het assortiment zit), Ritchey WCS Carbon zadelpen, stuur en stuurpen en van die lichtgewicht stoffen handvatten welke we er na 3 km af hebben gehaald. We verwennen onze handen liever met een setje Ergons in plaats van een paar stukken tuinslang. Liever een grammetje meer voor een van de 3 contactpunten. Het Selle Italia XLR zadel heeft ons dan wel verrast. Mooi opengewerkt, licht en zeer comfortabel. Ook tijdens de lange dagen in het zadel van meer dan 4 uur.theo

Qua kosten is de goedkoopste GTR bike uit de editor € 2603,- en de duurste welke we samen hebben gesteld zat in de € 7000,-. Dus ja, voor ieder wat wils zullen we maar zeggen. Een los frame kopen is natuurlijk ook mogelijk maar dan betaal je nog steeds € 1864,-. Het lijkt ons dan ook meer dan logisch dat je voor € 800,- extra een complete fiets besteld met SID voorvork.

Onderweg:
Nadat we de bike hebben afgesteld zijn we klaar om op pad te gaan. De eerste indrukken van de bike is dat deze vooruit wil. Trapbewegingen worden omgezet in snelheid en de bike schiet dan ook vooruit.

De bike laten los op de route van Pelt, Meyel met al zijn gekronkel en het Zuid Limburgse heuvellandschap.

De eerste tocht gaat door de bossen van Neerpelt en het Kattenbos van Lommel. Veel gekronkel over snelle singletracks, een paar verbindingsroutes en wat brede gravelpaden. Eigenlijk alles wat je nodig hebt om een bike aan de tand te voelen.

Vanaf het moment dat we de singletracks indraaien merk je vrijwel meteen dat je met een volbloed racemachine onderweg bent. De bike reageert snel op de pedaalslagen en op de vlakke trails van Pelt hebben schakelen we dan ook al snel naar het kleinste kransje van de bike. Oef, voor de gespierde bikers onder ons welke veelal “vlak” terrein rijden is een 32 - 10 verhouding wat aan de krappe kant. Maar aan de voorkant is er genoeg ruimte om een 34 of zelfs een 36 kwijt te kunnen. Zoals gezegd hebben we de bike ook in Zuid Limburg losgelaten en daar waren we dan wel weer heel erg blij met het 32 blaadje aan de voorkant. Keuzes keuzes.theo

Op de 2.0 route is de bike helemaal in zijn element. Lekker snel van oor tot oor leggen in de snel op elkaar volgende bochten. De enige belemmering is de grip van de voorbanden en de rijkunsten van de bestuurder. De geometrie voelt ook prima aan net zoals het comfort. De trillingen worden er beter uitgefilterd dan we verwacht hadden. En ja, het is een carbon racebak, het comfort is uiteraard relatief, en verwacht dan ook geen pluche bankstel maar eerder een houten bankje van de scouting. Goede zeem en goede handvatten zijn een must. Het XLR zadel heeft ons ook verrast, deze bood veel meer comfort dan we gedacht hadden.theo-  Geen scheur maar gewoon een stofdraadje op het frame -

Eenmaal in het zuiden worden de heuvels wat hoger en is het heerlijk om staand op de pedalen een stuk omhoog te rammen. De 100 mm Rockshox Sid Ultimate SL doet hier prima zijn werk maar een Ultimate zonder remote lockout is toch niet zo Ultimate. De voorkant moet je gewoon vanaf het stuur kunnen locken. Vooral als je de Rockshox remote een hele tijd gebruikt heb, dan weet je hoe vaak je schakelt met de lockout. Qua veerweg volstaat de 100 mm variant voor de meeste xc wedstrijden en tochten. Maar Origine biedt ook de mogelijkheid om een 120 mm Sid (met remote lockout uiteraard)  te plaatsen. Meer voor marathons gericht en de Franse marathons kennende is de Roc d’Azur net zo’n marathon om de bike met 120 mm vork en dropperpost te rijden. En een 2.4 band aan de voorzijde sinds aan de achterkant niet gaat passen.theo

De rest van de componenten zijn goed op elkaar afgesteld en de XT groep schakelt en remt super. De Carbon Mavic Crossmax wielen zitten op moment van schrijven niet meer in hun assortiment maar hier is weinig op of aan te merken. Het is gewoon een dikke fiets waar je niet alleen snel mee kunt rijden. Ook lekker touren behoort tot de mogelijkheden en we vinden het zeer jammer dat we er geen Belgische of Brabantse toertochtjes mee hebben kunnen pakken. Daar hadden we de bike graag op willen loslaten. Wie weet, komend tourtochten seizoen weer.theo

Conclusie:
De Origine Theoreme GTR is een racebak pur sang en vooral gericht op competitie gebruik. Met een levendige geometrie en soepel frame een mooie machine maar niet zo stijf en oncomfortabel dat je een niergordel nodig hebt. De Editor van Origine om je eigen bike met kleurtjes en onderdelen samen te stellen scoort ook hoge ogen op de redactie. Qua dat betreft verwachten we dat Origine nog flink naam gaat maken in de Benelux.

De adviesprijs van de Origine Theoreme GTR start vanaf € 2729,- in de online configurator.

voor meer info klik je hier:
https://www.origine-cycles.com/en-NL/velo-vtt-theoreme-GTR.html

LEES DIT HIERNA

Outdoor-transport met de Fiido T2 Cargo Ebike

Fiido, die alweer 8 jaar bestaat en voornamelijk Ebikes maakt, is een bedrijf dat graag innoveert.…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER