Upgrade Nieuwe SRAM GX Eagle naar 520%

De nieuwe Eagle GX is vanaf vandaag een feit. Een cassette met 52 Tanden aan de achterkant zorgt ervoor dat je overal omhoog klimt. En met 10 als kleinste wordt het bereik vergroot naar 520%. Wij hadden een leuke extra want we rijden namelijk al een maandje rond met de nieuwste Eagle groep. Wel met een sticker over de derailleur want ja, Stealth.

Nu valt de nieuwe Eagle cassette natuurlijk wel op met zijn 52 tanden aan de achterkant. Dit zijn gewoon flinke jongens. Qua gewicht valt het daarentegen nogal mee. De oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 450 gram. Geen slecht gewicht dus.

Nu we toch met de weegschaal in de weer zijn leggen we de rest van de onderdelen er ook op.

Cassette XG-1275:  450 gr
Derailleur GX:          298 gr
Shifter GX:               132 gr
Crankstel:                629 gr
Trapas:                      75 gr
Ketting:                    256 gr
---------------------------------- +
Totaal:                   1840 gr

Cassette XG-1275:
De range van de cassette begint bij 10 tandjes en eindigd bij 52. Zoals de meeste lezers al weten heb je voor de 10 tandjes een SRAM XD driver nodig. Goed om te weten dat je de meeste wielsets gewoon kunt ombouwen. Ook onze 3 jaar oude DT-Swiss was binnen no time omgebouwd en het monteren van de cassette stelt dan ook weinig voor.eagle
De opbouw van de cassette is een mooi geklonken “Full Pin” vakwerk en de 42 en 52 zien er stevig uit. Dit is dan ook het verschil tussen de laatste 2 versnellingen. Daar zit dus gewoon 10 tanden verschil tussen. Of de ketting dit aan kan? Uiteraard, we rijden namelijk al héél wat jaren met 10 tandjes verschil tussen de bladen. Maar dan aan de voorkant. 22/32/42 komt veel bikers dan ook zeer bekend voor.
De cassette is opengewerkt zoals de X-Dome en dit zorgt voor een laag gewicht maar tevens wordt modderophoping geminimaliseerd wat de levensduur van de cassette en ketting ten goede komt. Afgelopen maand was er weinig modder te zien maar de laatste tocht door Duitsland kwamen er flinke stortbuien naar benenden. Tijdens het schoonmaken van de bike valt dan op hoe makkelijk je de rotzooi door de cassette naar buiten wast.eagle

Het verschil tussen 42 en 52 is groot en overschakelen voelt dan ook aan alsof de bike plotsklaps in de noodloop schiet. Als je dit een paar keer hebt meegemaakt dan raak je er direct aan gewend. Het Eagle crankstel aan de voorkant heeft 32 tanden en tijdens het klimmen rond het Hurtgenwald in Duitsland waren toch heel blij met de 32 - 52 klimverhouding. Het klimt net iets zwaarder dan de vorige GX met 30 - 50. Deze zit op een verhouding van 0.6 en de nieuwe draait op 0.61. Eigenlijk verwaarloosbaar.

De kleur van de cassette Lunar black en combineert mooi met alle Eagle groepen.

Achterderailleur:
Net zoals de cassette is de achterderailleur van groot formaat. Wat heet, op het moment van uitpakken lijkt het net alsof er onderdelen voor een tank geleverd zijn in plaats van een mountainbike. Eenmaal gemonteerd valt het gelukkig wel mee met de grootte.

De GX derailleur is voorzien van Sram’s X-Horizon parallelogram met Type 3 Roller Clutch Bearing. Dat laatste gaat klapperen op de trails tegen. Dankzij de Cage Lock haal je makkelijk je wiel uit de bike.
Hier is dus weinig nieuws te ontdekken. Wat wel nieuw is. De kooi van het geheel. De nieuwe derailleur moet dus een bereik aankunnen van 520%. Er is dus een nieuwe kooi ontworpen zodat het op en afschakelen soepel gaat. Het schakelen gaat dan ook gewoon soepel. Toch hebben we verhalen gehoord van mensen die het 50’er blad krom getrokken hebben met schakelen. Nu is de sprong tussen de laatste twee gewoon groot en schakelen met souplesse is in dit geval veel meer van belang dan op de kleinere tandjes. Lompweg schakelen en alle kracht op je crank zetten kan resulteren in een defecte drivetrain. Soepel schakelen dus op de grote bladen.
eagle

Om de derailleur na het monteren af te stellen wordt een nieuw tooltje meegeleverd. Deze werkt net iets anders als de oude rode. Je zet het tooltje rond de cassette en draait aan de stelschroef totdat deze goed staat. Dat werkt prima op een hardtail maar bij een fully werkt het net wat anders. Je moet namelijk de derailleur afstellen met de bikers erop in vol ornaat en uitrusting. Ofwel in de sag van de veerweg.

Ben je alleen dan gaat dit ook door middel van het volgende trucje:
Je stelt de stelschroef af totdat je +/- 3 mm van het middelpunt van het tooltje afzit. Op het moment dat je nu op de bike gaat zitten wordt de ketting aangespannen en gaat de derailleur een stukje naar voren. Zo wordt de 3 mm welke hij naar achteren staat gecorrigeerd zodra je op de bike gaat zitten.

De kleur van de achterderailleur is SRAM’s master kleur. Compatible met alle andere kleuren van de GX groep.eagle

Qua compatibiliteit is de nieuwe GX backward compatible. Je kunt dus gewoon met een 10 - 50 blijven rijden als je wilt.
Mocht je niet weten welk type GX derailleur je hebt. Onder in de kooi van de nieuwe GX staat het getal 520 %. Zo weet je dat je derailleur de 10 -52 cassette aan kan. Staat er 500% of helemaal niets dan heb je het ouder type derailleur te maken welke geschikt is tot 50 tanden.

Shifter:
Over de shifter is weinig spectaculairs te melden. Deze doet gewoon zijn werk. Wat wel nieuw is. De hendel voor op te schakelen is vervaardigd uit aluminium. Het voelt allemaal vertrouwd aan.
Uiteraard is de shifter matchmaker compatible. Wat nog mooier is, SRAM heeft afgelopen 10 jaar geen nieuwe mount verzonnen. Mocht je dus op vakantie ineens in de problemen komen kun je dus een oude mount van 10 jaar geleden gewoon gebruiken om het zaakje aan het stuur te maken. Direct mount geeft uiteraard een mooier geheel. Maar in gevallen van nood ben je blij dat je door kunt fietsen.eagle

Een minpunt van de shifter is het enkel afschakelen. Wil je vanuit de 52 terug naar de 10 dan moet je 11 keer klikken. Dubbelklikken om 2 blaadjes ineens af te schakelen zou op zich geen overbodige luxe zijn.
Voor de E-Bike is de shifter single klik uitgevoerd. Dat wil zeggen dat je maar 1 tandje per keer omhoog kunt schakelen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid koppel die een E-bike op de aandrijving kan zetten. Het voorkomt dus kromtrekken van bladen. Héé, waar heb ik dat eerder gelezen.

De kleur van de shifter is dezelfde master kleur als de achterderailleur.

Crankstel:
SRAM gebruikt al een paar jaar het DUB systeem. Ofwel een lagertype voor de complete groep wat compatibel is met alle DUB cranks. Wij reden rond met het Carbon GX crankstel maar er bestaat ook een aluminium variant. Het crankstel heeft 32 tanden aan de voorkant welke gesneden zijn volgens het X-Sync 2 profiel, uiteraard is het een narrow wide.
De 32 tanden geven samen met de 10 tandjes aan de achterzijde genoeg overbrenging om dik boven de 30 km/h te rijden zonder als een malloot bij te hoeven trappen. Zoals eerder gezegd hoef je, tijdens het klimmen, jezelf geen zorgen te maken dat je tekort komt.eagle

Het DUB lagersysteem geeft in combinatie met een GX crank volgens SRAM een betere afdichting tegen modder en vuil. Met al de stof van afgelopen maand hebben we daar in ieder geval niets van gemerkt.

Het carbon crankstel voelt stijf en degelijk aan. Maar voor de All Mountain en Trail rijders welke stenen niet schuwen is er ook een aluminium variant. Deze is net wat robuuster dan de carbonnen versien. Tevens doet het iets minder pijn in de portemonnee als je hiermee boven op een steensectie klettert.

De kleur van het GX crankstel is net zoals de shifter en achterderailleur master zwart en geeft een goede match met de rest van de componenten.eagle

Conclusie:
De nieuwe GX Eagle is een mooie upgrade van je drivetrain en met 520% kom je op, bijna,  geen enkel vlak tekort. De duurzaamheid van de groep heeft zich in de laatste jaren bewezen en als je rijdt met 2 kettingen valt het met de slijtage reuze mee.

De adviesprijzen voor de GX Eagle bedragen:

Cassette XG-1275:  € 220
Derailleur GX:          € 124
Shifter GX:               €   41
Crankstel Al / Ca     €  150 / € 290
Trapas:                    €   38 
Ketting:                    €   32

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/gx-eagle?filters=&sort=Relevancy&page=1eagle



 

LEES DIT HIERNA

AfterShokz nieuwe OpenMove bone conduction koptelefoon

Nu zijn we om eerlijk te zijn geen echte voorstander om te gaan gravelen of mountainbiken met…

LEES VERDER

SR Suntour brengt nieuwe gravelvork uit: De GVX

Get Ready for Gravel met het "Grav Karl" Project. Het weer is op zijn best en de mensen genieten…

LEES VERDER

Wisselende weersomstandigheden trotseren met de ZO Jackets van VAUDE

De hybride fietsjacks van VAUDE zijn het hele jaar door functioneelMen’s Pro Insulation ZO Jacket…

LEES VERDER