Zodra je de doos opent krab ik me even achter mijn oren. Hebben ze nu een fles whiskey opgestuurd in plaats van een zadelpen? Nee hoor, dat toch niet. Na het openen van de koker zit daar mooi de zadelpen in verstopt. Samen met 170 mm aan kabel en een 1x Remote. Uiteraard is er voor de bikers welke met 2 tandwielen aan de voorkant rijden ook een 2x Remote beschikbaar.

Voordat we de zadelpen monteren meten we hem eerst even op. Onze post van 31.6 mm en 160 mm drop heeft een totale lengte van 467 mm. Dit is voor deze lengte aan drop niet al te lang en dat is voor kortere bikers met een kleiner frames wel zo prettig.Uiteraard wel even meten of je het kwijt kunt door middel van een oude zadelpen zo diep mogelijk in je frame te stoppen en het aantal mm's opmeten. Bij maximale plaatsing in je frame heeft de zadelpen 233 mm ruimte nodig.
Voor de gewichtsfreaks onder ons, hoewel er dat steeds minder worden, hebben we de pen op de oude vertrouwde keukenweegschaal gelegd en de naald bleef steken op 623 gram. Dit is inclusief binnen- en buitenkabel en remote. Een normaal gewicht voor een pen van dit kaliber.

Het monteren van de BikeYoke is op zich zo gebeurd. De kabel door het frame halen en door middel van een tonnetje maak je deze vast aan de dropper. Het is wel zaak om de kabel niet te kort af te knippen maar in de gebruiksaanwijzing, ja die hebben we gebruikt, staat goed beschreven hoe lang deze moet zijn. Maar de dropper werkt nu nog niet naar behoren. Deze wordt namelijk in ingeschoven toestand opgestuurd en het eerste wat we moeten doen is hem "Reviven". Je plaatst een inbus of het bijgeleverde hendeltje in de revive schroef. Drukt het zadel omlaag. Laat de hendel los en doet het zadel door middel van de hendel op je stuur weer omhoog. En nu ben je klaar om te gaan.

Maar ik hoor je nu al denken."moet je deze procedure dan vaak doen?" Nu kwam dit bij de vorige generatie BikeYokes wat vaker voor. Vooral bij het dragen, of plat vervoeren van je bike met de dropper ingedrukt. De 2.0 versie heeft een nieuw membraan tussen olie en lucht welke wel olie doorlaat maar de lucht niet. En sinds we onze bike altijd plat vervoeren in de auto met de zadelpen ingedrukt is dit een mooie test voor het membraan. Missie geslaagd want we hebben de zadelpen op moment van schrijven maar 1x moeten reviven, en dat was voor aanvang van onze eerste tocht. Heel wat uurtjes plat liggen in de auto heeft er niet voor gezorgd dat er lucht in het olie gedeelte is gekomen.

Onderweg:
Tijdens het knallen over technische trails in de Ardennen laat de dropper zijn sterke punten zien. Het droppen gaat heel erg soepeltjes en met een beetje druk van je lichaam zakt hij al naar beneden. Het omhoog gaan gaat net zo soepel en je hoort een vertrouwd "kloink" geluid zodra hij het hoogste punt heeft bereikt.
Het contactopperverlak van de remote is opengewerkt zodat je geen gebrek aan grip hebt. De remote heeft een standaard trek ratio zodat je deze ook voor andere zadelpennen kunt gebruiken. Wij hebben de remote zonder I-Spec gemonteerd maar op de gewone manier. De reden dat we hier voor kiezen is eigenlijk simpel. Gaat er op bikevakantie de voorrem stuk dan kunnen we deze snel en zonder gemorrel omwisselen. Ook al is het een ander merk of I-Spec type. Oké, voor de cleane look is het iets minder maar we hebben genoeg meegemaakt tijdens bikevakanties en weekenden om voor de standaart Triggy te kiezen.

Conclusie:
De 2.0 versie van de BikeYoke Revive doet soepeltjes wat hij zegt en hoeft door middel van het nieuwe membraan een stuk minder ontlucht te worden dan het vorige model. Van zijwaartse speling bij het zadel is na een paar maanden gebruik nog totaal geen sprake.

De adviesprijs voor Bikeyoke Revive 2.0 160 mm bedraagt € 379,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bikeyoke.de/en/seatpost-revive-160-31-6.html