Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX; ’s werelds eerste speciale serie van gravel/adventure componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. De nieuwe gravel/adventure groepen zijn ontstaan na een uitgebreid, onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces. De wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus zijn in de componentenreeksen samengebracht.

GRX omvat RX800, RX600 of RX400-serie’s componenten met 1x11, 2x11 en 2x10 aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties, zodat fietsers hun rijstijlen op wisselende ondergronden aan kunnen passen en verder kunnen gaan dan hun gebruikelijke grenzen om een breed scala aan terreinen te verkennen.

De ontwikkeling van deze serie heeft het ontwikkelingsteam van Shimano ver buiten de traditionele grenzen gebracht met een platform dat zich, zowel nu als in de toekomst, op de behoeften van de rijders richt. Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, SHIMANO GRX biedt opties variërend van op gravel afstelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennen integratie tot aan gravel-specifieke GRX wielen met bredere velgprofielen.

De componenten
GRX omvat drie cranksetopties - 1x11, 2x11 of 2x10 versnellingen - plus vóór en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties.

De componenten zijn gebaseerd op Shimano’s toonaangevende aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike, om de kenmerkende schakelprecisie en stabiliteit te leveren waar Shimano bekend om staat. GRX is een soepele en stille aandrijflijn die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent dat u alles kunt creëren, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

GRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad een 17-tanden verspringing, die met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding heeft, is de beste set, die Shimano ooit heeft ontwikkeld. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen.

GRX crankgewichten: 1x11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2x11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram

GRX-voorderailleurs (FD):
Als aanvulling op de cranksets, zijn de Di2 (FD-RX815) of mechanisch (FD-RX810/RX400) voorderailleurs ontwikkelt met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm) om het rijden op ruwe wegen te vergemakkelijken. Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX +2.5 mm cranks dienen te worden gecombineerd. Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2 voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano’s breedste 17T kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T kettinbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10-versnellingen. Alle voorderailleurs bieden Shimano’s legendarische schakelprestaties. Shimano Di2 FD’s kunnen perfect worden afgesteld met behulp van Shimano’s eenvoudige en geïntegreerde shifters terwijl de mechanische FD’s zorgen voor een extreem licht schakelgevoel aan de voorkant met een ergonomische krachtcurve, toggle link-constructie voor meer kabelgeleidingsopties en een geïntegreerde spanbout voor de kabel voor nauwkeurig en gemakkelijk afstellen.

GRX-voorderailleur gewichten: FD-RX815-F: 131 gram, FD-RX810-F: 94 gram, FD-RX400: 95 gram

GRX-achterderailleurs (RD):
de GRX Di2 RDs (RD-RX815/RX817) en de mechanische RD’s (RD-RX810/RX812/RX600) maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als SHADOW RD+ om ‘geklapper’ van de ketting te vermijden, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en ononderbroken schakelprestaties te bieden. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem u kiest.

Voor rijders die een Ultegra, 105 of TIAGRA-niveau 11-30/34T cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 RD-RX815 of mechanische RD-RX810 achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT, SLX of Deore niveau 11-40/42 cassette de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 RD kiezen, die beide een trekkrachtverhouding hebben die vergelijkbaar is met de wegderailleurs van Shimano.

GRX-achterderailleur gewichten: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 gram. Mechanische: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 gram

GRX STI-shifters:
GRX schakelen is mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters (Di2: ST-RX815 of mechanisch: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft SHIMANO de linker hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik in combinatie met een 1x11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur netjes houdt. Het geïntegreerde kabeltreksysteem heeft een 9 mm hendelworp om dropper zadelpennen met kabelkoppen bij de shifter te bedienen. SHIMANO GRX omvat eveneens 1x11-specifieke RX800 en RX600-serie hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen, inclusief de 1x11 Di2 linker shifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant) voor het bedienen van extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken.

GRX STI shifters/remhendel gewichten: ST-RX815-L/R Di2: 565 gram, ST-RX810-LA linker dropper post shifter: TBD ……gram, ST-RX600-L/R: 611 gram, ST-RX400-L/R (10 versnellingen): 613 gram

GRX-remsystemen:
De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX serie RX800-serie remhandgrepen (ST-RX815) met Servo Wave technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als u de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra, 105 of Tiagra schijfremmen. 

Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur.

GRX- remhendel voor de hydraulische schijf gewicht: BL-RX812L/R: TBD gram

De GRX-remklauwen (BR-RX810/400) weerspiegelen het ontwerp van Shimano’s vlak gemonteerde remklauwen voor krachtige remprestaties, met functies als eenrichtingsontluchting en ICE TECHNOLOGIES  warmteafvoerende remblokken met koelvinnen en rotoren voor efficiënte koeling en langdurige remprestaties. 

GRX-remklauwen: BR-RX810: TBD gram, BR-RX400: 143 gram

Gravel-specifieke wielset:
Om de ervaring compleet te maken, richt Shimano zich op de experimentele geest van gravel met twee gravel en adventure geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets (WH-RX570-TL-F12/R12). De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en gravel duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat.

GRX-wielsets: WH-RX570 700c: 1600 gram/paar, WH-RX570 650b: 1540 gram/paar

Over het geheel genomen heeft de GRX, met de vele opties en specificaties die leverbaar zijn, een brede aantrekkingskracht en een groot draagvlak voor rijders van alle disciplines.
SHIMANO GRX: Explore beyond.