Mountainbike kopen: 12 belangrijke tips voor de juiste keuze

Een nieuwe mountainbike kopen. Klinkt eenvoudig, maar is dat het ook? Er zijn veel vragen: Volledig geveerd of alleen voorvering? Gemaakt van aluminium of carbon? Welke framemaat en hoeveel veerweg? Wanneer je een mtb koopt, heb je een aantal vragen. Mountainbike.nl geeft de antwoorden.

De juiste mountainbike kiezen
Een mountainbike is als een paar schoenen: als ze niet passen, voelt het niet lekker, ontwikkel je blaren en wil je helemaal niet lopen.

Je wilt er zeker van zijn dat je de juiste mountainbike koopt voor het soort tochten dat je gaat maken. Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop? Wij hebben de verschillende elementen die je moet weten van de mtb uitgesplitst. Zorg ervoor dat je deze essentiële tips leest voordat je die grote aankoop doet. 

1. Online of een gespecialiseerde fysieke winkel - Waar koop ik het beste?

De verleiding om een fiets te kopen op het internet is ongetwijfeld groot. Online webshops verleiden je met mountainbikes tegen verrassend lage prijzen - althans als je de uitrusting vergelijkt met een fiets uit een speciaalzaak. Toch heeft de "lokale dealer" veel goede argumenten aan zijn zijde. Afgezien van de mogelijke testrit is voor veel kopers vooral het individuele advies van een opgeleide, ervaren vakhandelaar van cruciaal belang. 

Voor de meeste mensen kan meer dan één framemaat mogelijk werken. Het verkrijgen van de juiste pasvorm is afhankelijk van verschillende factoren: jouw hoogte, flexibiliteit, been- en armlengte en zelfs persoonlijke voorkeur. 

Garantieproblemen worden vaak gemakkelijker afgehandeld door terug te keren naar een fysieke winkel. Terwijl een lokale fietsenmaker zijn best zal doen om voor jou (hun betalende klant) te zorgen, is het aan jou om bij een webwinkel te bellen of te mailen. Vervolgens de problemen uit te leggen, de fiets of een deel ervan te verpakken, terug te sturen en dan te wachten op de reactie.

Nadeel van een fysieke winkel is dat je in principe meer moet betalen. Simpel gezegd, online zijn er minder lagen aan het eind van de aankoop, dus er hoeft minder marge te worden gemaakt. Dit resulteert in een mooiere fiets voor minder geld of een verhoging van je budget in onderdelen. Houd er wel rekening mee dat het online kopen van een fiets ook compromissen met zich meebrengt.

Nog een nadeel is dat fysieke winkels met een uitgebreide keus vrij zeldzaam zijn. De trieste waarheid is dat veel fietsenwinkels zijn gestart door mensen met passie, niet altijd met verstand van zaken.

Samengevat komt het er op neer hoe ervaren je bent, welke merk je wilt en uiteindelijk je budget. Als mountainbiken nieuw voor je is of je hebt geen degelijk en betrouwbaar inzicht, ga dan naar een winkel voor je nieuwe fiets. De persoonlijke service eindigt idealiter niet met het afdrukken van de bon. 

2. Goede timing

Een belangrijk punt! Vermijd in ieder geval de typische spitsuren, zoals de dagen rond Pasen of de eerste warme dagen in het voorjaar. Een deskundig advies duurt langer dan een paar minuten! Dit is wat een goede winkel onderscheidt. 

Het verschilt een beetje tussen de fabrikanten, maar de beste deals lijken te zijn wanneer "modellen van vorig jaar" te koop zijn in afwachting van de modellen van het nieuwe jaar. Vaak is er weinig verschil van jaar tot jaar. Misschien wat veranderingen in de specificaties van de onderdelen, de kleuren enz. Dus je krijgt dezelfde fiets in principe tegen een mooie korting.

Misschien kan je doordeweeks een ochtend vrij nemen of vooraf een afspraak maken voor een uitgebreid adviesgesprek inclusief een (basis)meting. 

3. Wat voor type mountainbiker ben jij?

Het kiezen van het juiste type mountainbike kan verwarrend zijn voor diegenen die niet bekend zijn met alle verschillende soorten fietsen die beschikbaar zijn.

Een deskundige verkoper zal je in het begin twee vragen stellen: de ene over het soort gebruik en de andere over het budget. Dus je moet hier van tevoren over nadenken. Wil je bijvoorbeeld, net als de meerderheid van de mountainbikers, vooral (toer)tochten rijden? Staat er een zware bergtocht op het programma? Wil je een comfortabele of sportieve ervaring? Misschien zelfs naar een Bikepark?

Houd rekening met de aard van het terrein waarop je gaat rijden. Is het rotsachtig en technisch, vol met wortels of echt steil? Hoe groot zijn de sprongen en drops?

Soorten mountainbikes

Typen mountainbikes

Beeld: De veerweg, de breedte van de banden en de diameter van de remschijf wordt groter. De hoek van de balhoofdbuis wordt iets vlakker.

Cross-Country bike - snel, licht en wendbaar
Snelheid, een lichte en wendbare fiets is belangrijker dan comfort, met de nadruk op klimvermogen. De XC-mountainbike is veruit de meest verkocht mountainbike in Nederland. Afstanden variëren van slechts enkele kilometers tot meer dan 50 km en mountainbikers hebben de neiging om zich te richten op efficiëntie en een laag gewicht. Deze fietsen passen goed als je overweegt competitief te worden of als je een racer wilt voor de lokale paden. Typische specificaties: 80-100 mm veerweg; 70-71° balhoofdbuishoek van 69/70.

All mountain bikes - alleskunner voor klimmen en dalen
Dit is wereldwijd misschien wel de meest voorkomende mountainbike type. Als je geïnteresseerd bent in het rijden van een mix van klimmen en afdalingen, dan is dit type geschikt voor jou. Mountainbikes in deze categorie leggen evenveel nadruk op plezier, efficiëntie en een redelijk totaalgewicht. Typische specificaties: 120-140mm veerweg; 67-69° balhoofdbuishoek van 67-69°.

Enduro bike - een echte daler, waarmee je ook naar boven kan fietsen
Denk aan rijden in de bergen met grotere beklimmingen, zere benen, lange afstanden, enge afdalingen en meer technische kenmerken. Fietsen voor bergritten zijn ontworpen om goed te presteren op steile afdalingen, terwijl ze ook licht en wendbaar genoeg zijn om bergopwaarts te trappen. Rijders dragen een fullface helm. Een Enduro bike heeft meer voorvering dan een Cross Country-bike. Verwar Enduro niet met ‘endurance’ voor lange mountainbike-ritten. Een mountainbike-marathon wil je niet op een Enduro bike rijden; kies dan voor een Cross Country-fiets. Typische specificaties: 140-170 mm veerweg; 65-68° balhoofdbuishoek van 65 tot 68°.

Super-enduro - Een tijd lang werd 160mm ideaal geacht voor enduro, maar de tijden veranderen en er ontstaat een nieuw ras van 180mm superenduro-mountainbikes. Deze fietsen zijn gebouwd voor hard rijden op de moeilijkste enduro etappes. De moderne veringstechniek maakt deze fietsen geschikt om het meest technische terrein te trotseren.

Downhill bike - een pure daler, naar boven neem je een lift
Deze fietsen worden meestal bereden in bikeparken met een (ski)lift. Gewoon fietsen is een uitdaging op deze mountainbikes. Downhill (ook wel Gravity genaamd) fietsen zijn robuust, groot en zwaar. Rijders dragen een speciale integraalhelm en lichaamsbescherming, zoals kogelvrije vesten. Ze krijgen te maken met flinke sprongen, bermen, rotstuinen en houten ladders. Geschikt voor de meest gevaarlijke, steile afdalingen. Typische specificaties: 170-200 mm veerweg; 63-65° balhoofdbuishoek van 63-65°.

Fatbike - brede banden voor losse ondergrond
Deze trend komt uit de VS uit de jaren tachtig. Oversized banden, van 9,4 cm tot 12+ cm breed, geven deze fietsen een uitstekende tractie, vooral in zand of sneeuw. De meeste Fatbikes hebben geen voor- of achtervering (Rigid) omdat de dikke banden de oneffenheden kunnen opvangen. Als je echter voornamelijk op bosgrond rijdt is de aankoop wellicht niet de moeite waard, het gewicht en de rolweerstand zijn merkbaar hoger.

Dirt jump - voor bike parks met veel jumps
Een kruising tussen Freeride- en BMX-fietsen. Ze staan ook wel bekend als urban bikes. Ze hebben meestal alleen voorvering. Simpel gezegd zijn Dirt Jumpers het meest geschikte voor rijders die graag stunts in de lucht doen. Deze compacte, sterke fietsen hebben slechts één versnelling, één rem, een oversized stuur en een klein frame. Het zadel zit erg laag en is enkel om op uit te rusten. Ze worden bereden door mensen zonder of met weinig angst.

Hebben vrouwen een speciale mountainbike nodig?
Alle bekende fabrikanten bieden damesmodellen aan waarvan de geometrie en onderdelen zijn afgestemd op de anatomie van de vrouw. De frames zijn voornamelijk verkrijgbaar in bijzonder kleine afmetingen en meestal met een korte bovenbuis. Maar niet omdat dames over het algemeen kortere armen of bovenlichamen hebben, maar omdat ze liever rechtop zitten. Een test is vooral de moeite waard voor vrouwen onder de 170 centimeter. Let bij de aankoop op het gewicht en de veerweg constructie. 29-inch fietsen zijn niet de eerste keuze voor kleine framematen.

Is een E-MTB iets voor jou?
Sommigen haten het, anderen houden ervan. Als je iemand bent die niet over het idee heen kan komen dat lijden een deel van het fietsplezier is, dan is E-MTB waarschijnlijk niet voor jou. Elektrische mountainbikes worden steeds populairder, met compacte batterijen en krachtige motoren om je te helpen bij het trappen. Deze fietsen maken heuvels vlakker en laten je verder rijden voor minder inspanning. Ik weet het, je kunt je rit nog steeds net zo moeilijk maken als op een gewone fiets, maar voor mij geeft het op de een of andere manier niet dezelfde voldoening. 

4. Hardtail of volledig geveerd?

Hardtails hebben alleen een verende voorvork. Voorvering vermindert de vermoeidheid van de bovenste ledematen en helpt je handen aan het stuur te houden én maakt het sturen op ruwere paden gemakkelijker. Hardtails hebben het voordeel dat ze goedkoper zijn ten opzichte van een fully en minder onderhoud nodig hebben.

Fullys zijn over het algemeen niet erg goed onder een bepaald prijsniveau en zullen zwaarder zijn. Een goede full suspension fiets zal meer kosten dan een goede hardtail, maar vermindert vermoeidheid en maakt het rijden comfortabeler. Ze geven je meer grip en een hoger niveau van controle doordat het achterwiel oneffenheden in de ondergrond beter kan volgen en maken zo steile hellingen beter begaanbaar. In de afdaling dempen ze schokken ook beter. Als je een fiets wilt die is gewijd aan het snel rijden op onverharde paden, maar die prettig is voor je gewrichten en spieren, dan is dit misschien wel de fiets voor jou.

Rigid bikes zijn mountainbikes die geen enkele vering hebben. Ze werden tot voor kort bijna als verouderd beschouwd, maar deze oude Cross Country fietsen maken een soort comeback. De nieuwere modellen zijn ongelooflijk licht en makkelijk vooruit te trappen.

5. Investeer je geld verstandig 

Weten hoeveel je van plan bent te besteden aan je fiets is essentieel. Je wilt niet meer uitgeven dan je had begroot. Het belangrijkste is dat je een fiets krijgt die waar biedt voor je geld.

De goedkoopste mountainbikes zijn te vinden in de hardtail klasse (alleen voorvering). Beginners kunnen een goed uitgeruste hardtail met een aluminium frame krijgen voor ongeveer 600 euro. De achterderailleur is minder belangrijk dan een goed verende voorvork. Want zelfs met goedkopere componenten van Shimano of SRAM zal het schakelen prima gaan. 

Voor volledige vering zit je snel op 1.000 tot 2.500 euro. Je kan zeker een fiets kopen voor minder, vooral als je een niet gerenommeerd merk neemt of bereid bent om minderwaardige onderdelen te nemen. Maar op de lange termijn zul je waarschijnlijk meer uitgeven aan onderdelen.

De kosten worden echter bepaald door een groot aantal factoren waaronder afmontage, het merk en natuurlijk de diepte van jouw zakken. Als je nog niet beslist hebt, praat dan met iemand met ervaring of je lokale fietsenwinkel.

6. Staal, aluminium, carbon of titanium frame?

Het frame heeft invloed op het gewicht, de sterkte, de levensduur, de rijkwaliteit en de prijs van een fiets. Aluminium-frames zijn erg populair bij beginners en toerfietsers vanwege hun eenvoud en hun lagere prijs in vergelijking met carbon frames. Als je een mountainbike wil kopen, moet je goed nadenken over hoe je hem wilt gebruiken. Is een aluminium frame voldoende? Of brengt carbon meer op? Titanium is licht en sterk, maar flink aan de prijs en dus eigenlijk alleen beschikbaar bij enkele high-end mountainbikes.

Het merendeel van de mountainbikes is van staal gemaakt, en historisch gezien was dit het materiaal bij uitstek. Vaak zie je bij onwaarschijnlijk goedkope mountainbikes (die bijvoorbeeld bij een supermarkt of de bouwmarkt te koop zijn) dat deze met dikwandige zware Hi-ten buizen in China zijn vervaardigd. Dit zijn niet de fietsen waarmee je de locale tracks wilt rijden.

Het hoogwaardige Chromolybdeen staal (ook 4130 genoemd) is veel beter geschikt voor mountainbikes. Tegenwoordig is 99% van de fietsen waar we in geïnteresseerd zijn van carbon of aluminium, maar er zijn ook fabrikanten die trouw zijn gebleven aan dit hoogwaardige staal. Maar waarom? Welnu, staal heeft niet alleen een retro charme met zijn rechte, ronde buizen, maar het heeft ook inherente dempingseigenschappen die niet te vinden zijn in aluminium of carbon.

Stalen frame

Beeld: Nederlandse custom en handmade stalen bikes van project12 Cycleworks.

Stalen buizen kunnen “butted” worden gemaakt, waarbij de uiteinden van de buis dikker zijn dan het midden. Hierdoor ontstaat een lichtere buis die ook nog eens sterker is. Het soortelijk gewicht van staal ligt ruim boven dat van titanium en aluminium, maar daar staat een hoge stijfheid tegenover, ongeveer het dubbele van titanium. Hierdoor zijn stalen buizen zeer dunwandig te maken (tot wel 0,4mm dik) en dit komt de rijeigenschappen ten goede.  

Stalen hardtail-rijders beweren dat het een deel van de trillingen dempt en daardoor een soepeler rijgedrag geeft. Staal is ook ongelooflijk duurzaam en een goed gemaakte stalen fiets zal waarschijnlijk een aluminium of carbon equivalent overleven. Hij is ook repareerbaar, wat de levensduur van de fiets ten goede komt. De relatief goede bewerkbaarheid en verkrijgbaarheid van hoogwaardige buizen en onderdelen zorgen ervoor dat er relatief veel custom framebouwers met staal werken, opvallend veel meer dan bij de andere materialen. Een high end stalen XC frame weegt rond de 2000 gram.

Carbon frames bieden een zeer goede gewicht/stijfheidsverhouding en worden daarom vooral gebruikt voor race mountainbikes en dure MTB-modellen. Nadeel van carbon: Vergeleken met aluminium is valschade minder zichtbaar en kan leiden tot gevaarlijke microscheuren.

Voor- en nadelen van carbon in het kort

+ zeer laag gewicht
+ hoge stijfheid ondanks een gering gebruik van materiaal

- Schade veroorzaakt door valpartijen kan de vezelcomposiet verzwakken
- hoge prijs vanwege de hoge productiekosten
- Recyclingmogelijkheden zeer beperkt

Het materiaal van een fiets is uiteraard van belang, maar uiteindelijk zijn de manier waarop de fiets is gebouwd en de geometrie veel meer bepalend of een fiets lekker rijdt en bij je past.

7. Welke wielmaat? 26, 27,5 of 29 inch?

Verschillen in aantal inches mtb wielen

26" is de originele maat voor MTB-wielen. Lange tijd waren ze de enige beschikbare maat. Als je een mountainbike wilde, dan wilde je een 26" wiel. Waarom? Omdat je geen andere keuze had. In de afgelopen jaren werd de 29 inch mountainbike en later de 27,5 inch toegevoegd. Wat zijn de voordelen van elke maat?

29" wielen zijn de laatste jaren veel gebruikelijker geworden. De grote 29" wielen zouden langzamer versnellen, maar hebben hun voordeel vooral op het gebied van soepelheid, tractie en het rollen over obstakels.

27,5" wielen zijn nog nieuwer. Vermoedelijk combineren deze de beste elementen van 26 en 29 inch wielen met elkaar. De twee kleinere wielmaten (26 en 27,5 inch) zijn daarentegen wendbaarder, stijver, sneller te accelereren en minder zwaar.

Welke wielmaat je ook kiest, begrijp dat de echte beperkende factor zal neerkomen op je niveau en je vaardigheden en fysieke capaciteiten op de fiets. Jouw lichaamslengte kan medebepalend zijn voor de juiste wielmaat.

Mountainbikebanden
Een mountainbikeband is speciaal ontworpen voor off-road rijden en is voorzien van verhoogde noppen die ontworpen zijn om in los materiaal te "graven" en grip te bieden op alle terreinen. Een goede mountainbikeband biedt een lage rolweerstand, voldoende grip en een mate van demping die de kwaliteit van je rit ten goede komt.

Bandbreedte: De bandbreedte is een belangrijke factor in het gevoel en de prestaties van je fiets. Een bredere band zorgt voor meer stabiliteit in de bochten en bij snel rijden, met bredere oppervlakten die de grip en de tractie verbeteren. Bredere banden verminderen echter de ruimte tussen de band en het frame voor de afvoer van modder en de hogere wrijving heeft ook invloed op de snelheid. Dit betekent dat er een compromis moet worden gevonden: cross country mountainbikers gebruiken meestal banden met een breedte van 1,8-2,2 inch, terwijl 'All-Mountain' rijders en downhill rijders banden van 2,1 tot 2,4 inch breed gebruiken.

Specifieke banden voor en achter
Veel fabrikanten hebben specifieke banden voor het voor- en achterwiel. Dit betekent niet dat je geen voorband op de achterkant kunt gebruiken, of omgekeerd, het is alleen dat het profiel en het ontwerp van de band is geoptimaliseerd om de beste prestaties te leveren als je ze wel op de beoogde manier gebruikt.

Kenmerken van de voorband: Normaal gesproken heeft een voorband een iets breder profiel dan een achterband. Ze hebben ook vaak hogere zijnoppen, maar lagere middennoppen om vertrouwen in de bochten te bieden terwijl ze een lage rolweerstand behouden.

Kenmerken van de achterband: Een achterband heeft de eigenschap om meer horizontale noppen te hebben. Deze helpen de tractie te verbeteren om te voorkomen dat het achterwiel doordraait in natte of modderige omstandigheden. Een achterband kan ook smaller zijn, waardoor de modderspeling wordt verbeterd wanneer de band veel vuil begint te dragen.

8. Aantal versnellingen en welke remmen?

Decennialang hadden MTB cranks drie kettingbladen. Inmiddels bieden de twee populaire fabrikanten Shimano en Sram zowel enkele, dubbele en drievoudige crankstellen aan (drievoudig wordt alleen bij budget mtb’s onder de 500 euro aangeboden). In combinatie met maximaal 11 achterste tandwielen (cassette) levert dit in theorie hooguit 22 versnellingen op. Veel tandwielen overlappen elkaar in de transmissie. Het werkelijke aantal versnellingen loopt van 11 (1 kettingblad) tot 19 (3 kettingbladen).

Hoe extremer de verschillen des te groter moet het bereik zijn. In de bergen heb je bijvoorbeeld een lage overbrengverhouding nodig om omhoog te fietsen en een hoge overbrengverhouding bij het afdalen. Het is niet raadzaam om het binnenste kettingblad te combineren met het buitenste tandwiel van de cassette of andersom. De ketting komt dan te scheef te staan. 

Hoe groot of klein het bereik van de overbrengingsverhouding is, hangt echter in belangrijke mate af van het aantal tanden van het kettingblad ten opzichte van aantal tanden van de cassette. Afhankelijk van de fabrikant zijn deze tussen 22 en 44 aan de voorzijde en tussen de 10 en 42 aan de achterzijde. De groeiende trend bij Shimano is 10 - 51 en bij Sram 10 - 50.

Neem bij voorkeur een fiets die is uitgerust met schijfremmen in plaats van velgremmen, omdat deze op nat wegdek blijven werken en meer consistente kracht leveren. Hoe groter de diameter van de remschijf, hoe meer remkracht je op het wiel hebt en hoe sneller de rem het wiel kan stoppen. Elke 20mm toename in grootte komt ongeveer overeen met een toename van 13 tot 15 procent in vermogen. Zorg ervoor dat de schijfdiameter aan de voorkant 180 millimeter bedraagt. Slechts 160 millimeter achteraan is oké. Grote schijven warmen minder op en koelen sneller af dan kleinere schijven, waardoor 200 millimeter schijven beter geschikt zijn voor All mountain, Trail, Enduro en downhill/zwaar gebruik. Ze wegen echter wel meer!

9. De juiste framemaat

Een mountainbike die goed past en geschikt is voor je lengte, flexibiliteit en rijstijl is een fiets waar je met plezier op zal rijden. Het zal je rijgedrag en zelfvertrouwen op de trails vergroten en je zo ondersteunen bij meer technische en uitdagende ritten.

Mountainbikes zijn er in standaard maten (S, M, L, XL) en zijn over het algemeen vergelijkbaar tussen merken. De maten komen over het algemeen overeen met je lengte. Veel fietsfabrikanten hebben maattabellen die een hoogtemarge voor elke fietsmaat weergeven. Zit je tussen twee maten in, dan kan je het beste de kleinere framemaat nemen, omdat er meer opmaat aanpassingen kunnen worden gemaakt met een kleiner frame dan met een frame dat te groot is.

Een ruwe (!) oriëntatie geeft je de paslengte: dit kan worden bepaald door langs je been vanaf de grond tot aan het kruis te meten. Ga tegen een muur zonder schoenen staan, leg een map tussen je benen om het bovenste meetpunt te markeren. Noteer de waarde in centimeters en vermenigvuldig deze met 0,574. Het resultaat geeft aan hoe lang de lengte van de zitbuis moet zijn. Maar let op: vooral bij fullys zijn de zitbuizen tegenwoordig erg kort, de bovenbuizen zijn laag ingesteld ("hellende" geometrie). Dan is deze waarde achterhaald. Het is dan beter om rekening te houden met de afstand van stuur tot zadel. Een goede dealer heeft meetapparatuur die dit kan doen. Daarnaast speelt je voorkeur ook een rol bij de keuze van de framemaat. Wil je liever wat meer rechtop zitten? Of uitgerekt? Ga voor de beste pasvorm naar een gespecialiseerde fietsenwinkel.

Maak een proefrit. Ga meerdere modellen testen. In de meeste gevallen voelt de ene fiets gewoon beter voor je dan de andere. Je wilt dat een fiets aanvoelt als een natuurlijk verlengingstuk van je lichaam.

10. Hoeveel veerwegen heb ik nodig op mijn mountainbike?

Als het om vering gaat, ga dan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Bij een beperkt budget heb je meer plezier van een goede voorvork, dan een fully van matige kwaliteit. Veel modellen hebben tegenwoordig een lock-out. Hiermee heb je de mogelijkheid om de vering uit te schakelen of te blokkeren door middel van een knop (al dan niet met een afstandsbediening vanaf het stuur).

Wees eerlijk tegen jezelf over welke trail (paden) er beschikbaar zijn. Probeer een weloverwogen beslissing te nemen over het veerbereik dat het beste bij jou en het omliggende terrein past. 

Trail: 120-140mm
XC: 80-120mm
Enduro: 150-180mm 
DH: 180mm+

11. Fietsaccessoires meerekenen

We raden de volgende minimumuitrusting aan voor de eerste tochten: helm, fietsbroek, (thermo)ondershirt, fietsshirt en handschoenen. Sneakers in combinatie met platformpedalen zijn goed voor het begin. Maar ook na slechts enkele tochten zul je merken dat de investering in klikpedalen en fietsschoenen de moeite waard is. Of zorg voor een goede set platformpedalen met schoenen speciaal ontwikkeld voor platformpedalen. Tip: Vraag je dealer naar kortingen op accessoires, zoals reservebanden, zadeltas, pomp of mini gereedschap.

12. Wat zijn de kosten door slijtage?

De kosten van onderhoud zijn sterk afhankelijk van het gebruik en type terrein. In ruw terrein heeft het materiaal meer te lijden dan bij gematigde tochten op gravel en asfalt. In de meeste gevallen slijt de ketting tussen de 1500 - 2000 kilometer (1 x 11 gaat langer mee) en de remblokken het eerst. Een ketting kost ongeveer 30 euro, remblokken kosten 10 tot 25 euro. Andere typische slijtagegevoelige onderdelen: Kettingbladen, cassette, (spd) pedalen, spaak spanning, balhoofd lagers, bottombracketlagers en versnellingskabels. Ook de vering heeft een regelmatige service nodig, die ongeveer 95 euro kost bij de dealer. Tip: Afwisselend met 2 kettingen rijden scheelt in de kosten.

Samengevat:

  • Fietstype: Verschillende rijstijlen vereisen verschillende fietstypen, dus je eerste overweging is waar en hoe je van plan bent om te rijden.
  • Belangrijkste kenmerken: De grootste zijn vering, wielmaat, framematerialen, versnellingen en remmen.
  • Passend: En last but not least: zorg ervoor dat je fiets goed bij je past. Dit kan je, met name als beginner, het beste persoonlijk doen in een fietsenwinkel.

5 besparingstips voor het kopen van een mtb

  • Modellen van een eerder seizoen - Bijna altijd staan er nog enkele fietsen van het vorige seizoen in het assortiment van de winkels. Er zit vaak 20 tot 30 procent korting in.
  • Demonstratiefietsen - Goede dealers hebben demonstratie fietsen die na een bepaalde tijd worden verkocht. Meestal goedkoop - inclusief uitgebreide controle.
  • Op maat - In goede speciaalzaken is het gebruikelijk om kleine onderdelen zoals handvatten en een zadel aan te passen aan de wensen van de klant. Meestal zonder meerprijs.
  • Vergelijk - Moet het echt carbon zijn? Controleer of de dure modelvariant het geld echt waard is. Met een aluminium frame kan je ongeveer 500 euro besparen.
  • Tweedehands mountainbike - Tweedehandsfietsen kunnen koopjes zijn, maar alleen experts kunnen het verschil zien tussen een topaanbieding en een miskoop. Weinig fietshandelaren verkopen nog tweedehands MTB's, nu marktplaatsen er vol mee staan.

Ten slotte

  • Koop wat je kunt vervangen - Een goede vuistregel is om alleen te kopen wat je zonder al te veel financiële "pijn" kunt vervangen. Koop je "Ferrari", betaal je ook "Ferarri" bij onderhoud en schade.
  • MTB rijtechnieken - Om het meeste plezier uit je MTB-rit te halen is een goede rijtechniek essentieel. Dit kan je leren bij een erkende club of instructeur. Hoe beter de basis, hoe hoger jouw fietscontrole, bewustzijn en vooral plezier met mountainbiken.

Persoonlijke vragen kan je hier op het forum stellen.
Voor inhoudelijke algemene opmerkingen en aanvullingen: rogier@mountainbike.nl

 

LEES DIT HIERNA

Gravelracen met de Isaac Hadron Xplore

Afgelopen jaar zagen we bij Isaac de carbon Torus gravelbike al voorbij komen en het…

LEES VERDER

Merida eONE-FORTY en eONE-SIXTY Limited op VeloFollies

Op de komende editie van VeloFollies (17 – 19 januari) in Kortrijk is de stand van Merida het…

LEES VERDER

LEZYNE Pocket Drive: Compact formaat en geschikt voor hoge druk

Daarnaast zit deze pomp vol met handige innovaties, zoals de geïntegreerde ABS Flex Hose, ontworpen…

LEES VERDER