Wolftooth Drop-Stop; Less is More?

Geplaatst op 03 mei 2014.

Mijn eerste mountainbike had maar liefst 18 (3x6) versnellingen. Daarnaast droeg ik toen een paar Nike Air 180 terwijl deze in Nederland nog niet verkrijgbaar waren en alleen bekend van reclame op MTV. Het moge duidelijk zijn dat deze combinatie ervoor zorgde dat ik echt dè man was.
Vandaag de dag is het echter niet meer makkelijk om leuk mee te komen want het is sinds de komst van 10 en zelfs 11 speed niet meer duidelijk of je nu 3x10 , 2x10 of 1x11 versnellingen moet hebben om hoog op de "cool-ladder" te staan. Aangezien het mij niet meer te doen is om een mooie fiets te hebben gaat functionaliteit boven "bling-bling" en durf ik gewoon nog met 9 speed te rijden. Door de komst van 1x11 en de daarvan afgeleide Narrow-Wide chainrings wilde ik wel eens 1x9 gaan testen zonder een chainguide. Zo gezegd, zo gedaan en bij Wolftooth, http://www.wolftoothcycling.com, een 30t en een 32t besteld.

Die goede oude tijd...

Mijn eerste mountainbike had maar liefst 18 (3x6) versnellingen. Daarnaast droeg ik toen een paar Nike Air 180 terwijl deze in Nederland nog niet verkrijgbaar waren en alleen bekend van reclame op MTV. Het moge duidelijk zijn dat deze combinatie ervoor zorgde dat ik echt dè man was.
Vandaag de dag is het echter niet meer makkelijk om leuk mee te komen want het is sinds de komst van 10 en zelfs 11 speed niet meer duidelijk of je nu 3x10 , 2x10 of 1x11 versnellingen moet hebben om hoog op de "cool-ladder" te staan. Aangezien het mij niet meer te doen is om een mooie fiets te hebben gaat functionaliteit boven "bling-bling" en durf ik gewoon nog met 9 speed te rijden. Door de komst van 1x11 en de daarvan afgeleide Narrow-Wide chainrings wilde ik wel eens 1x9 gaan testen zonder een chainguide. Zo gezegd, zo gedaan en bij Wolftooth, http://www.wolftoothcycling.com, een 30t en een 32t besteld.

Aankoop en montage
Voor USD 68,- (circa 50,- euro) krijg je binnen een week of drie een tandwiel zonder verzendkosten thuis gezonden (excl. eventuele inklaringskosten en extra belastingen). Je kan ook kiezen voor express verzending (waar kosten voor in rekening worden gebracht), dan heb je het wel sneller thuis en wellicht is het risico op extra inklaringskosten en belastingen kleiner.
Mijn tandwielen zien er perfect uit en vooral de vorm van de tanden valt op (dik en dun wisselen elkaar af). Daarnaast valt ook op dat bij 104bcd, 30t de kleinste variant is en dat dan meteen ook draad getapt zit in het blad omdat losse moertjes te groot zouden worden en in de weg zouden zitten van de ketting. Vanaf 32t is het tandwiel "gewoon" voorzien van gaten die voorzien moeten worden van "normale" bladboutjes.

Door Wolftooth is duidelijk gemaakt dat bij rijden met 1x9 gebruik gemaakt moet worden van een 10 speed ketting. Deze variant is namelijk iets smaller dan een 9 speed ketting waardoor de ketting niet te los op het blad komt te liggen. Eigenwijs als ik ben heb ik dit zelf eerst even getest met een 9 speed ketting en je voelt inderdaad dat de ketting dan minder "plakt" op het voorblad. Genoeg bewijs voor mij om niet verder eigenwijs te zijn maar met een 10 speed ketting te gaan rijden. Verdere setup is een X0 achterderailleur een 10 speed KMC ketting en een XT 9 speed cassette.

"Bumpy ride"
Nadat ik alles netjes gemonteerd heb op mijn nieuwe RaceFace Turbine 2x10 crank en aantal foto's heb gemaakt van de schone combinatie met ketting op uiterste stand ga ik snel het bos in. Ik schakel onderweg op de 1,5km over het asfalt vaker op en af dan normaal gesproken tijdens een hele rit en mijd tegelijkertijd geen enkele sprong op en af een stoeprand om te kijken of ik iets van een klapperende ketting kan waarnemen. Uiteindelijk kom ik nog altijd met ketting op het voorblad in het bos aan en hier begint de veldtoets.
Ondertussen ken ik de omgeving goed genoeg om de meest "bumpy ride" te kunnen rijden. Het is droog weer en er is geen plas modder te vinden dus over werking in de modder kan ik geen uitspraken doen maar de ketting blijft overal goed liggen en het schakelt allemaal als een warm mes in verse roomboter. De spanning van de X0 derrie is groot genoeg om de ketting overal mooi strak te houden. Ik heb zelf nog niet ondervonden dat een type 2 SRAM derailleur nodig is om alles strak te houden. Het is dan ook geen echte downhill rit geweest maar zelf vind ik de 9 speed X0 derrie strak genoeg geveerd voor het "normale" werk.

Less is more?
In het relatief laffe gebied in en rondom mij thuis is één voorblad meer dan genoeg om goed mee uit de voeten te kunnen. Mijn rijstijl is niet gericht om op hoge snelheden door het bos te crossen maar ik wil gewoon niet al te moeilijk over boven komen zonder op vals plat naar beneden helemaal in het luchtledige te trappen. Met deze rijstijl is een voorblad van 30t wel erg klein en ben ik blij dat ik 32t nog achter de hand heb.

Voordeel van één blad voor is wel dat je niet meer hoeft na te denken dat je vóór ook nog moet schakelen en je dus alleen hoeft te richten op je rechter shifter. Het is natuurlijk niet dezelfde ervaring als singlespeed maar ik moest er de eerste kilometers in het bos wel even aan denken.

Hebben, hebben, hebben...?!
Moet je nu direct over naar 1x? speed met een Drop-Stop van Wolftooth? Antwoord is geheel afhankelijk van het gekozen inzetbereik. Mocht je inzetbereik geschikt zijn om 1x ? te gaan rijden dan is het blad gewoon mooi en werkt het naar mijn mening precies zoals bedoeld is. Om het verzet aan de achterkant nog wat te verlichten heeft Wolftooth voor de 10 speed (11-36) cassettes van SRAM en Shimano nog een 40t of 42t vervangend tandwiel wat in plaats komt van één van de losse 15t of 17t tandwielen en dat dan achter de 36t gemonteerd komt. Je komt dan meer in de buurt van verzet van een 1x11 maar ik heb zelf geen ervaringen hiermee maar is met mijn inzetbereik en rijstijl ook niet nodig. Voorlopig dus maar gewoon 1x9 rijden mèt Wolftooth Drop-Stop. Voor het "cool-effect" heb ik in ieder geval wel een 10 speed ketting ;-).

LEES DIT HIERNA

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER

Strak in het pak met Ekoi kleding

We reden daarom afgelopen tijd rond met de Ekoi Ruts N Waves MTB broek, het Flow Trail vest en de…

LEES VERDER