Op het moment dat ik de conclusie wil schrijven dendert uit de luidsprekers de toepasselijke zin “This is what you'll get” uit het nummer Karma Police van Radiohead. De volledige zin luidt echter “This is what you'll get when you mess with us” en dat maakt het net weer iets minder toepasselijk want er gebeurt helemaal niets met de wielen als je ze gewoon goed en netjes gebruikt zo luidt mijn eerste ervaring. Voor een lichtgewicht wielset waar iemand die ver boven het geadviseerde berijdersgewicht zit, gebruik van maakt op een stalen en volledige ongeveerde fiets vind ik dit gewoonweg positief. Ik heb gezien de ervaringen met de voorgaande RCZ wielset geen twijfels over de ervaringen op langere termijn maar zal u daarvan natuurlijk wel op de hoogte houden. Vooralsnog ontvangt deze set op een schaal van 5 een 4,5. Dit is niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik €299,- voor een handgespaakte set waarbij de doppen voor een 15mm en QR voorwiel meegeleverd, niet veel vind.

RCZ 2015 Wheelset RACE / Ztr CREST 29"
Na vorig jaar positieve ervaringen te hebben opgedaan met een set RCZ 650b wielen waarbij dat positieve gevoel na veelvuldig gebruik niet verdween, ontving ik nu een nieuwe set wielen van deze Luxemburgse webshop. Dit keer heb ik een set ZTR Crest 29” wielen ontvangen voorzien van Novatech naven, ZTR Crest velgen en 32 DT Competition spaken en alu nippels per wiel. Voordeel van de 2015 versie is dat dit jaar adapters voor de voornaaf meegeleverd worden om te veranderen van snelspanner naar 15mm steekas. Gezien het feit dat 15mm steekas steeds vaker voorkomt vind ik dit zelf wel een duidelijke meerwaarde hebben. Zeker in het geval dat je nogal eens wisselt van onderdelen zoals de schrijver van deze review ;-)
Life’s like a box of chocolates
Daar waar Forest Gump nooit wist wat hij kon verwachten zaten in de doos die ik vanuit Luxemburg ontving geen verrassingen. Een uitermate goed ingepakte set wielen en de adapters voor het voorwiel waren netjes separaat in de grote doos verpakt. Eerste pluspunt is dus al uitgedeeld en komt op naam van de inpakafdeling van RCZ. Na de wielen te hebben ontdaan van de rijkelijk gebruikte noppenfolie meteen maar eens de keukenweegschaal gepakt en de opgegeven 1620 gram gecontroleerd. Er zal niet heel veel verschil in zitten want ik kom op de keukenweegschaal tot een gewicht van 1631 gram en soms zelf tot 1635 gram. Het verschil zoek ik in het onbeduidende merk van de keukenweegschaal en niet direct in de opgave van RCZ. De wielen komen in een stalen Genesis High Latitude dus een paar gram meer of minder is voor mij ook niet zo heel erg belangrijk. Voorafgaand aan het monteren van de banden controleer op gevoel en gehoor de spaakspanning en hier worden geen bijzonderheden geconstateerd dus mag ik door naar de volgende stap J.
Het monteren van de bedachte set banden (Continental Race King 2.2 achter en een X King 2.4 voor) blijkt onmogelijk bij het plaatsen van de achterband. Met geen mogelijkheid is de nieuwe achterband op de velg te krijgen. Omdat ik de optie van een breekijzer even ter zijde leg, bestel ik nieuwe banden en pak ik ondertussen een nog op de plank liggende set Big Apples 2.0. Deze set ligt binnen de kortste keren op de velg. Ik maak hierbij wel gebruik van een mix van afwasmiddel en water om de band makkelijk op zijn plaats te laten “ploppen”. Ik heb ondertussen begrepen dat het waarschijnlijk om een iets te strakke batch van de RaceKing 2.2 gaat omdat de nieuwere batch er wel gemakkelijk om gaat dus aan de velgen zal het helemaal niet liggen.
Hit the road Jack
Met de Big Apples eronder is het bos op dit moment even niet de beste optie dus probeer ik maar een eerste ritje met de wielen over de weg. Niet geheel verrast maar de wielen “plingen en plongen” niet en rollen geweldig in combinatie met de BA’s. De Genesis met starre stalen vork vraagt af en toe erom eens flink aan te zetten en ook dan blijken de wielen stijf en goed te rollen. Na de rit zijn de wielen nog rond en recht maar het zou ook wel ernstig zijn als een laffe rit over de weg al zorgt voor een zijdelingse of hoogte slag.
In the Dutch Mountains
De Racing Ralphs 2.25 (performance) zijn binnen dus een bandenwissel staat op het programma. De bandenwissel gaat niet zo snel als bij een normale pitstop in de F1 maar toch gaan de Racing Ralphs er zonder problemen op. Het staat optisch toch wel een stuk beter een 29-er met dikkere banden ipv Big Apples. Met een druk van 2.1 bar in de banden vertrek ik uiteindelijk met de Genesis richting het bergachtige natuurgebied Herperduin genaamd. Ik merk al snel dat de druk eigenlijk te hoog is maar besluit toch om even met deze druk het bos in te gaan om te kijken of er daardoor al snel “plingen en plongen” van de spaken te horen zijn. Met oren gespitst dender ik met ijzingwekkende snelheid van het viaduct rechtstreeks het veld in maar de wielen geven geen krimp. Na een aantal kilometers met zelfs een klein sprongetje begint de druk in de banden me toch echt te irriteren en stop ik maar even om te ontluchten. Het comfort en grip verbetert snel maar ook nu geven de wielen geen krimp. Ze blijven recht en rond althans dat is mijn gevoel. Thuis gekomen test ik mijn gevoel door nauwkeurig afwijkingen te controleren maar daar is gewoon geen sprake van. Gezien het geadviseerde berijdersgewicht van maximaal 85 kilogram, ben ik als 90+ kilo wegende testrijder totaal niet ontevreden en ga ik maar eens douchen om daarna lekker achter de computer onder het genot van Radiohead deze review op te schrijven ;-)
This is what you’ll get
Op het moment dat ik de conclusie wil schrijven dendert uit de luidspreker de toepasselijke zin “This is what you'll get” uit het nummer Karma Police. De volledige zin luidt echter “This is what you'll get when you mess with us” en dat maakt het net weer iets minder toepasselijk want er gebeurt helemaal niets met de wielen als je ze gewoon goed en netjes gebruikt zo luidt mijn eerste ervaring. Voor een lichtgewicht wielset waar iemand die ver boven het geadviseerde berijdersgewicht zit, gebruik van maakt op een stalen en volledige ongeveerde fiets vind ik dit gewoonweg positief. Ik heb gezien de ervaringen met de voorgaande RCZ wielset geen twijfels over de ervaringen op langere termijn maar zal u daarvan natuurlijk wel op de hoogte houden. Vooralsnog ontvangt deze set op een schaal van 5 een 4,5. Dit is niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik €299,- voor een handgespaakte set waarbij de doppen voor een 15mm en QR voorwiel meegeleverd, niet veel vind.
Hebben, hebben, hebben
Mocht je tot de conclusie komen dat je deze wielen zelf ook onder je fiets wilt gaan binden dan zijn ze te verkrijgen bij www.rczbikeshop.nl (http://www.rczbikeshop.nl/nl/rcz-2015-wheelset-race-ztr-crest-29-v2-disc...) voor de prijs van € 299,99- excl. €3,99 verzendkosten. Dit lijkt me alleszins een heel redelijke prijs voor een set met bewezen onderdelen. Ik hoop dat RCZ binnenkort ook voor de zwaardere of meer naar reserve zoekende fietser overgaat tot het produceren van dezelfde set op basis van de ZTR Arch en Flow etc. maar dat is even afwachten. Vooralsnog ben ik zeer blij met deze set.