GEBRUIK JE KOP, HELM OP!

Geplaatst op 21 jun 2010.

KNWU, NTFU en Stichting Consument en Veiligheid confronteren wielrenners en mountainbikers met desastreuze gevolgen van rijden zonder helm
RABO ProTeam-renner Rick Flens heeft vandaag het startschot gegeven voor de landelijke campagne ‘Gebruik je kop, helm op’. De campagne is een initiatief van Stichting Consument en Veiligheid, de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). Met als belangrijkste doel dat wielrenners en mountainbikers altijd met een helm op rijden. Dit is noodzakelijk, omdat elk jaar 3.700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis belanden door valpartijen, veel met ernstig hoofdletsel. Terwijl hoofdletsel eenvoudig kan worden voorkomen door altijd te rijden met een helm op.

Amateurrenners op scherp

“Het dragen van een helm is al verplicht bij wedstrijden en de meeste toertochten, maar tijdens recreatief rijden niet. Veel amateurrenners en mountainbikers dragen dan geen helm, omdat ze denken die buiten de wedstrijden niet nodig te hebben. Terwijl de gevolgen van een val net zo desastreus kunnen zijn”, stelt Saskia Kloet, coördinator Sport van Stichting Consument en Veiligheid. “Met deze campagne willen wij de sporters bewust maken van de mogelijke gevolgen van rijden zonder helm.”

Bermmonumenten

De campagne zal niet onopgemerkt voorbijgaan. Zo duiken deze zomer op populaire wielren- en mountainbikeroutes in heel Nederland bermmonumenten op. Deze ‘monumenten’ zijn het startpunt van het indrukwekkende verhaal van een wielrenner of mountainbiker die geveld werd door hoofdletsel na een val. De renners kunnen niet om de campagne heen: tijdens het fietsen zien zij spandoeken met veelzeggende boodschappen voorbijkomen. Spandoeken die onomwonden het verhaal vertellen en verwijzen naar de website van de campagne www.gebruikjekop.nl.

RABO ProTeam vierkant achter campagne

RABO ProTeam-renner Rick Flens weet als geen ander hoe belangrijk het is om tijdens het fietsen een helm te dragen. "Het RABO ProTeam staat vierkant achter deze campagne. We hebben als team zelf ondervonden hoe groot de impact van hoofdletsel kan zijn. Ik wil daarom alle wielrenners en mountainbikers in Nederland op het hart drukken altijd een helm te dragen.” 

LEES DIT HIERNA

Op 'Coolcation' met Landal's verfrissende bestemmingen

Landal speelt hier slim op in met een breed aanbod van vakantieverblijven op precies die plekken…

LEES VERDER

In de zon met de Bontrager Blaze Wavecel

Voor ons is de Blaze Wavecel een oude bekende, we rijden al een kleine 4 tot 5 jaar oud met dit…

LEES VERDER

Naar Frankrijk met de nieuwe Sram Eagle 90

De Sram Eagle 90 borduurt verder op de Elektronische AXS T-Type aandrijving met één groot verschil…

LEES VERDER