Geen gebrul van Ferrari's of McLarens, maar het geratel van geoliede fietskettingen. Het Belgische Formule 1-circuit Spa-Francorchamps staat deze zondag in het teken van de wereldbekerwedstrijd mountainbike. Het Enschedese team Cannondale- Vredestein gaat er voor een plek op het podium.
Achter de pitsboxen is het een drukte van jewelste. Terwijl mountainbikefans zich verlekkeren aan de allernieuwste fietsmodellen, rijden coureurs op de rollerbank de benen los. Ieder team van een beetje naam beschikt over een camper annex mobiele werkplaats met tent. Alleen de pitspoezen ontbreken.
Vlak bij de ingang van het 'bike-dorp' heeft Jan ten Tusscher zich geïnstalleerd. En hoe! Twee vette BMW X3's met het teamlogo staan er geparkeerd. Voor de sponsors en genodigden staat er een zogeheten hospitalitybus, waar het koffiezetapparaat onophoudelijk pruttelt en de gesmeerde broodjes klaar liggen. Daarnaast de trots van de Enschedese teammanager: het onderkomen van het Cannondale- Vredesteinteam, compleet met omgebouwde vrachtwagen waarin de vier rijders zich voor en na afloop van de wedstrijd ongestoord kunnen terugtrekken. De buren van het internationale topteam zijn de coureurs van het opleidingsteam Heijdens-Ten Tusscher. Het complete 'bedrijf' heeft in het natte en modderige Spa zo'n twintig man aan het werk, van renner tot mecanicien. Met het Cannondale-Vredesteinsteam wil Ten Tusscher, in samenspraak met de Stichting Mountainbike Promotion Twente (SMPT), de top bereiken. Van de wereld wel te verstaan. 'Met Heijdens-Ten Tusscher hadden we het afgelopen jaar een aardig team, met af en toe een uitschieter', glimlacht Jan ten Tusscher. 'Onze ambitie is echter een plaats in de absolute wereldtop, wij willen het allerhoogste halen.'
Het hart van het team is een klein vreemdelingenlegioen, vier renners uit drie landen. Twee Denen, een Zweed en een coureur uit Nieuw-Zeeland. Waarom allemaal uit het buitenland halen? Ten Tusscher: 'Als er vier Nederlanders van het niveau van deze jongens zijn, hadden we vier Nederlanders in het team gehad. Hetzelfde geldt voor Tukkers, natuurlijk. Maar ze zijn er niet.'
Voor het nieuwe topteam moest Ten Tusscher dus over de grens gaan 'shoppen'. Na maanden van praten en onderhandelen met zo'n vijftien kandidaten bleven er vier over. Vóór de race in België hebben ze het vertrouwen van Ten Tusscher allerminst beschaamd. Het nieuwe team bezet de eerste plaats op de ranking, individueel zijn twee renners terug te vinden op de plaatsen twee (Kashi Leuchs -Nieuw-Zeeland) en drie (Frederik Kessiakoff - Zweden). 'En dat met zo'n 35 procent van het budget dat ploegen als Giant, Specialized en Merida tot hun beschikking hebben.
Enschede, zegt Ten Tusscher, heeft vier wereldtoppers in huis. Langzaam aan begint dat ook door te dringen in de regio, zegt de fietsenboer. Hij merkt het aan de reacties die hij in z'n zaak krijgt. 'Van mensen die een gewone fiets kopen. Goh, wat goed dat jullie op de eerste plaats staan, zeggen ze dan.' Maar toch, van de media-aandacht die er bijvoorbeeld in België is voor het mountainbiken kan Ten Tusscher alleen maar dromen. 'De Belgische televisie is hier al sinds donderdag aan het filmen. De NOS laat het zelfs afweten bij de openingswedstrijd van de Benelux Cup in Oldenzaal...'
Dan de wedstrijd met start en finish op het wegcircuit, de derde in de cyclus om de World Cup. Ten Tusscher heeft er vooraf een hard hoofd in. De vele regen heeft flink huisgehouden. Grote delen kunnen gewoon niet op de fiets worden afgelegd. 'Degene die het best kan lopen, wint hier.' Als een manusje-van-alles staat Ten Tusscher langs het parcours. Hij houdt de posities van de renners bij, helpt bij het insteken van een nieuw wiel en telefoneert continu met mensen her en der langs het parkoers. Ondertussen legt hij meegereisde sponsors ook nog uit wat er allemaal in de race gebeurt.
Favoriet Kessiakoff heeft een ongelukkige start. Na nog geen twee ronden staat de teller al op twee lekke banden en een crash. Na 2 uur en 22 minuten en 43 seconden finisht de 26-jarige Zweed desondanks nog als veertiende, achter winnaar Julien Absalon. 'Een zware dag', roept Ten Tusscher in eerste instantie na het vele materiaalpech bij zijn vier renners, 'laten we die maar snel vergeten.' Kessiakoff is zijn beste renner. Kashi Leuchs volgt als 53e, terwijl Jakob Fuglsang als gevolg van materiaalpech niet verder komt dan een 164e plaats. Achter nota bene Axel Bult. De renner uit Lonneker van het opleidingsteam Heijdens-Ten Tusscher komt als 107e renner over de streep.
Even later is Ten Tusscher toch ietwat opgewekter. 'Het positieve van deze race is dat de jongens het hoofd niet hebben laten hangen. Dat geeft vertrouwen voor volgende week in Schotland.' Vindt ook Kessiakoff. Aan afstappen heeft-ie geen moment gedacht, ondanks alle ellende die hij onderweg had. 'Hier wordt je alleen maar sterker van. Mijn doel is dit jaar een wereldbekerwedstrijd winnen. Ik ben ambitieus en dat is dit jonge team ook. Alles is er perfect voor elkaar. Maar soms heb je ook wat geluk nodig.'
© Ralph Blijlevens - De Twentsche Courant Tubantia