NK Downhill Rittershausen

Geplaatst op 30 jul 2004.

Afgelopen weekend was het weer zover. De Nederlandse kampioenschappen downhill. Voor het tweede jaar in Rittershausen. Het NK werd tegelijk verreden met een Bundesliga wedstrijd "Ritter-Sausen". Van de ruim 450 deelnemers waren er 20 Nederlandse deelnemers.

Afbeelding verwijderd.

Donderdag kwamen de eerste deelnemers al naar Rittershausen. Aangezien Rittershausen geen camping heeft waren er verschillende plekken aangewezen om je tent op te kunnen zetten. Wij hadden onze tenten in de speeltuin staan tussen een klimrek en de zandbak in. In de nabij gelegen sporthal kon je douchen en gebruik maken van de toiletten.

Donderdag redelijk optijd naar bed gegaan, nadat we eerst in de schemer en later in het donker nog het parcours  gelopen hadden, om heel vroeg in de ochtend wakker te worden van een heftig onweer, slagregen en de partytent dreigde omver te waaien.
Gelukkig was een uur later alles weer rustig en konden we nog een paar uurtjes slapen voor we opstonden en gingen ontbijten in de stralende zon.
Vanaf  half drie gingen de shuttle busjes omhoog en kon er getraind worden. De regen zat nog in de grond en dat resulteerde in gladde wortels, gladde wortels en nog meer gladde wortels.
DSC_1038.jpg
Het parcours was uitdagend. Boven begon het met een afdaling door het weiland, een vrij heftige schans waar geregeld een meter of 15 ver werd gesprongen. Via een korte bocht door het bos, over de wortels eindigend met een kleine drop, weer terug op het weiland. Dan was het een paar honderd meter heel hard trappen voor je weer naar beneden het bos indook waar na een snelle bocht een schans wachtte. Een kuil erachter maakte de landing uitdagend als je hem niet ver genoeg sprong.
Het parcours liep verder over een enigszins off-camber stuk. (off-camber is een hellend stuk waar je dwars op probeert te rijden. Je fiets heeft dus de neiging zijwaarts naar beneden te glijden) Een drop leidde je naar een stuk waar vrijdag zo'n 75% van de rijders onderuit ging. Heftige wortels die of ophielden bij een drop of via een wortelige chickenway uitkwam op een stuk off-camber. Een bochtig stuk wortelpad volgde waarbij je flink bij moest trappen om niet stil te vallen. Weer off-camber maar nu heftiger en met zoveel wortels dat menigeen moeite had om overeind te blijven. Een scherpe bocht stijl naar benden volgde.
DSC_1125.jpg
Even later was er een schans waarvan de landing van hout was gemaakt. Persoonlijk mijn favoriete jump in het parcours. Een stuk verder dook je ,na een technisch stuk met wortels en een aantal sprongen, via een schans het bos weer in om aan het laatste deel te beginnen.
Het laatste stuk bestond uit een paar vlak achterelkaar liggende kleine, maar zeer technische drops aangezien er wortels achter lagen. Daarna volgden een diepe kuil naar beneden en weer omhoog, waar menigeen (ook ondergetekende) verkeerd uitkwam en tegen een boom aanreed om vervolgens de fiets een meter lager weer op te kunnen vissen.
De laatste uitdaging bestond uit twee  sprongen over wortels die uitkwamen op het pad naar het asfalt. Er waren veel verschillende lijnen mogelijk over dit stuk, wat resulteerde in een groot aantal crashes op betreffende plek. Het parcours eindigde op een stuk asfalt met een hele scherpe bocht naar de finish.
DSC_1268.jpg
Nadat we allen een flink aantal  runs gemaakt hadden, stukjes omhoog gelopen, weer opnieuw gedaan, nieuwe lijnen uitgeprobeerd, voor mij persoonlijk weer een paar angsten overwonnen voor bepaalde sprongen, had onze fotograaf annex fourageur gezorgd voor de ingrediënten voor een heerlijke barbecue. Eén van de roadtrippers van het I.P.T had een gas bbq meegenomen. De hele avond hebben we  ons daarmee prima vermaakt, en heerlijk gegeten. Om half tien nog even met een fles doucheschuim en shampoo naar het meer gegaan ,waar we al zwemmend ons van zweet, zand en modder ontdeden en gelijk even de spieren ontspanden. Het meer zat naast de lokale hangplek wat ons veel bekijks opleverde.
De volgende ochtend was er een verplichte training. Dat houdt in dat je je minstens één keer helemaal bovenaan bij de start moet melden (eerst  een heel stuk de bike omhoog duwen, want daar kon de shuttle niet komen), daar een vinkje op je stuurbord krijgt en beneden bij de finish kreeg je dan het tweede vinkje achter je naam en op je stuurbord. Door een dag vol zon was het parcours droog geworden en werd er minder geglibberd op de wortels.
Om 14:00 begon de kwalificatie. Deze bepaald de startvolgorde van de uiteindelijke wedstrijd op zondag, zodat men elkaar dan niet teveel in de weg zit. Wegens een ernstig ongeluk was het parcours een uur afgesloten waardoor velen een stuk later konden rijden dan verwacht. Niet alleen moest de bewusteloze biker van het parcours afgehaald zijn,de ambulance moest ook weer klaar staan aan het parcours voordat de kwalificatie verder kon gaan.Hoewel je de kwalificatie eigenlijk kan zien als een heftige training waarbij je het parcours in één  keer raced, was ik toch behoorlijk zenuwachtig. Met dames als Antje Kramer achter me wist ik zeker dat ik zou worden ingehaald en dat gebeurde dan ook drie keer. Voor mij erg lastig omdat ik een keer mijn bike stil moest zetten. Aan de andere kant met mijn laatste kwalificatie tijd kon ik zondag rustig starten en er zat niet zoveel tijd tussen mij en de volgenden zodat ik hoogst waarschijnlijk tijdens de race niet ingehaald zou worden en gewoon mijn eigen race zou kunnen rijden.
Zondag racedag.'s Ochtends nog  één keer omhoog gegaan en elk stuk waarvan ik dacht dat ik sneller zou kunnen zijn, meerdere keren geoefend. Ook nog een paar nieuwe  lijnen geprobeerd die beter bleken te zijn dan wat ik eerder had gereden. Met tips van de licentie heren bepaalde ik mijn strategie en leerde ik elke uur wel iets nieuws.
Om 13 uur begon de race waarbij Martijn Been de eerste Nederlander was die mocht starten. Zijn 3:23 was zeker gezien zijn val spectaculair te noemen, de tijd was dan ook voldoende voor een 15e plek bij de hobby junioren. Daar waar er toch 44 starters waren.
Jasper Leenarts had veel pech. Zijn perfect lopende race werd vlak voor het einde met rood afgevlagd omdat de rijder voor hem gecrashed was. Dit betekende voor hem opnieuw omhoog en opnieuw zijn race moeten rijden. Gelukkig voor Jasper kon hij ook in de herhaling goed rijden en haalde daarmee ruim 40 seconden van zijn kwalificatietijd af. Kevin van den Akker reed de beste tijd van de Nederlandse Hobby Heren. Met 3:39 heeft ook hij een prima tijd neergezet.
De junioren Arthur en Daniël  konden goed meerijden in hun klasse. Arthur werd 13e en daarmee eerste Nederlander met een tijd van 3:10. Daniël mocht met zijn 3:13 die goed was voor een 16e plek ook zeer tevreden zijn.
Bij de dames waren maar twee Nederlanders aan de start. Beide konden niet op tegen het geweld van de Duitse downhill dames maar waren redelijk aan elkaar gewaagd. Patricia wist het Nederlands kampioenschap op haar naam te schrijven. Ondergetekende werd dus tweede. Een val waarbij na een botsing met een boom de fiets een eind naar beneden viel kostte veel tijd, de rest van de race was naar volle tevredenheid verlopen.
Bij de heren leek het er lange tijd op dat  Gert Tholen, naast Nederlands kampioen ook nog een podiumplek zou hebben in deze Bundesliga race. Helaas werd hij net vierde met een tijd van 2:46. Met deze tijd was hij wel opnieuw Nederlands kampioen. Tweede werd Wilfred vd Haterd die 2:49 klokte. Bij de Masters werd Michael Kruiper eerste in de Bundesliga race en zijn tijd was tevens voldoende voor de derde plek op het NK.
Halverwege deze zeer spannende race begon het een beetje te regenen. Dit resulteerde onmiddellijk in glad asfalt waardoor menigeen in de laatste bocht behoorlijk onderuit ging. Ook twee Nederlandse toppers van het Bike2build waren zo onfortuinlijk, en misten zo hun kans op een podiumplaats.
Ik ging na de prijsuitreiking met onze fotograaf, verzorger en mental coach  (Rogier Bom) weer richting Nederland. Om daar moe, met pijnlijke spieren en veel nieuwe blauwe plekken maar meer dan voldaan mijn bed in te duiken.
Marieke Brinks
Uitslagen NK
Licentie Heren:1. Gert Tholen   Fusion racing team2. Wilfred v.d. Haterd  Magura racing team3. Michael Kruiper (Master)   Fusion bikesLicentie Dames:1. Patricia Schuurs2. Marieke Brinks  Noordelijke ATB Club
Licentie Junioren:1. Arthur Hommersen   team 24bicycles2. Daniël  Prijkel    team Dirt-Online/ Rockgardn Hobby Junioren:1. Martijn Been  team I.P.T  Dirt-onlineHobby Master:1. Hans Amsterdam2. Patrick Brookhuis
Hobby Heren:1. Kevin van den Akker2. Ruben Metz          team  Dirt-online - Tyco 3. Jasper Leenarts     team  Indoor posing Team - Mountainbike.nl 4. Koen de Brabander   team  Rockgardn

LEES DIT HIERNA

Upgrade je Sram 70 / 90 transmissie naar een GX Eagle AXS

GX Eagle AXS upgrade kit voor transmissie: RD-UPK-GXTE-A: Til Eagle-transmissie naar een hoger…

LEES VERDER

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER