Daarom is in overleg met de gebruikers en de talrijke terreineigenaren een aangepast tracé ontwikkeld, dat meer over onverharde paden leidt. Overigens is niet aan alle wensen van de sportieve terreinfietsers tegemoetgekomen. De gemeenten Renkum en Arnhem en de terreineigenaren (zoals Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en het Geldersch Landschap) hebben er nauwgezet op toegezien dat de nieuwe route niet schadelijk is voor de flora en fauna in het bosrijke gebied.Met de aangepaste route wordt geprobeerd de terreinfietsers weg te houden uit andere delen van de bossen, waar vooral voor het wild de rust zoveel mogelijk gehandhaafd wordt. Dat is ook de reden waarom natuurinstanties hebben meegewerkt aan de officiële route.Volgens de gemeente Renkum zijn de terreinfietsers blij met de nu vastgestelde nieuwe route. De aangepaste route is gemarkeerd en opnieuw bewegwijzerd.Een van de grootste knelpunten in de nieuwe route ligt in de omgeving van Heelsum. Er was overleg met de Dienst Domeinen voor nodig om toestemming te krijgen om de route aan te leggen onder en langs het tracé van de A50. Het gedeelte onder de A50 is gelegen bij het viaduct in de omgeving van papierfabriek Schut en de daar aangelegde skatebaan. Domeinen is er normaliter niet happig op anderen toe te laten op haar grondgebied. De gemeente huurt het terrein bij Schut al voor 397 euro per jaar voor de skatebaan. Die huur wordt nu met 65 euro per jaar verhoogd om ook de terreinfietsers erlangs te laten rijden. De Dienst Domeinen heeft ingestemd met een huurcontract tot juli 2009.De route kan op alle punten begonnen worden en er zijn in beide gemeenten veel horeca-etablissementen om ergens pauze te kunnen houden.
Copyright © 2004 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden
RENKUM - Er is overeenstemming bereikt over een gewijzigde route voor mountainbikers en andere sportieve fietsers in de bossen van de gemeenten Renkum en Arnhem. De officieel bewegwijzerde Atb-route Zuid-West Veluwe is in 2000 in gebruik genomen en blijkt in een grote behoefte te voorzien. Veel atb (all terrain bike)-fietsers vonden de route niet uitdagend genoeg en hadden vooral kritiek op het feit dat de oorspronkelijke route te veel over verharde wegen en paden leidde.