Friedrichshafen aan de Bodensee, 763 bedrijven die zich presenteerden in 10 hallen, 45000 bezoekers, 3 vakhandel dagen, 1 publieksdag, hotels in een straal van 50 kilometer volgeboekt, en als je bij elke stand twee minuten wilde stilstaan was je al 25 uur bezig.
Eurobike is de grootste Europese beurs op het gebied van fietsen. Alles wat je je voor kan stellen op het gebied van Biken is hier aanwezig. De nieuwste trends en innovaties kun je er in real life bewonderen. Vele merken showen er hun 2005 modellen, er was kleding, voeding, oorwarmers, bikevakanties, gereedschap, bike magazines en nog veel handige en minder handige bikeattributen.
Op het middenterrein tussen de tien hallen in waren door Didi Schneider een dirt jump , four cross en Evil Eye neergelegd. Door slim gebruik te maken van de beperkte ruimte lagen er drie volwaardige tracks die langs en overelkaar heen liepen.
Ik was op stap met twee heren, de fotograaf en eindredacteur van mountainbike.nl, die net als ik voor het eerst op de beurs waren. Onze ervaring reikte niet verder dan Bike Motion, een beurs die er voor Nederlandse begrippen zeker mag zijn, maar onvergelijkbaar bleek te zijn met de grootsheid van Friedrichshafen.
We vertroken vrijdagnacht vanuit het oosten des lands om zaterdagochtend rond elf uur onze eerste stappen op de beurs te zetten. Met open armen werden we ontvangen bij de stand van rockshox/Sram/Avid waar we met een drankje en een bak snoep met een aantal heren over de voorderrailleur van SRAM spraken en de nieuwe Boxxer mochten bewonderen. Wat meer technische informatie over de nieuwe producten beschrijf ik apart onderaan dit artikel, aangezien we meerdere nieuwe en zeer interessante producten hebben mogen bekijken. Komende weken zal er dan ook zo af en toe een stukje geschreven worden over één of meerdere producten die we in 2005 zeker tegen zullen gaan komen.
Na Sram, bezochten we onder andere nog Banshee. Een hele belevenis om de Grote Baas Pip in levende lijve te ontmoeten. Hij was ondanks een zware rugblessure op de beurs aanwezig. Onze eigen Bansheebiker ( en fotograaf) kreeg nog de tijd om met hem te praten. Pip herinnerde zich Jass nog wel die september vorig jaar zijn milt scheurde in Todtnau, de Banshee bleef heel. Zelf zeggen ze : Built to last longer than you.
Ze hadden hun pronkstuk mee : de Bender versie van de scream. Er zijn er maar 100 van gemaakt waarvan er 5 in Duitlsand zijn. Een echt collectors item dus.
De foto spreekt voor zich….een prachtbike.
Om een uur of vijf stonden vooral de heren te wankelen op hun benen. Ik heb de makkelijke eigenschap overal te kunnen slapen waardoor ik in de auto nog aardig wat uurtjes meegepakt had als ik niet achter het stuur zat.
We hadden het grote geluk om op 10 kilometer afstand van de beurs, vijf dagen van te voren nog een hotelkamer te kunnen reserveren. Veel mazzel gezien de kamernood tijdens de beurs.
Twee jongens en een dame op één kamer... dat vond de hoteleigenaar wel heel bijzonder. Naast zijn waarschuwing naar mij toe of dat niet gevaarlijk was, kregen de gasten die op het terras uitgebreid horen dat dat meisje zomaar met twee mannen op een kamer sliep.
We hebben daar een paar uurtjes geslapen voor we enigszins uitgerust naar een pizzeria gingen,die we op de heenweg al gespot hadden, Het restaurant had een prachtig terras omgeven door klimop en de zomerse temperatuur tijdens de avondschemering zorgde voor een heerlijk vakantiegevoel.Na een uitgebreid diner met wel hele grote pizza's ( ongeveer twee keer zo groot als die van een gemiddelde Nederlandse bezorgscooter) en een leuke serveerster, die helaas voor de heren meer belangstelling voor mij leek te hebben, besloten we om toch nog een uurtje naar het feest op Euro bike te gaan.
Daar aangekomen was het vrij druk, en er speelde een goede band, die veel herrie kon maken. De sfeer was rustig ondanks het bier en de muziek
Vermoedelijk waren er meer bezoekers moe en we besloten dan ook na een uurtje om terug naar het hotel te gaan zodat we uitgerust zouden zijn voor de volgende dag.
De volgende morgen tijdens het ontbijt van lekkere duitse bolletjes stelde we ons dagprogramma samen door op het plattegrond aan te kruisen waar we heen wilden.
De dag vloog voorbij ,maar we kregen het zowaar voorelkaar om ons programma volledig uit te voeren.
Veel nieuwe bikes bewondert , ook van een voor ons onbekend merk als Felt dat ons verbaasde door een goeie Downhiller te hebben met 5th element shock erin.
Camelbak stond er en presenteerde voor het komende seizoen een aantal verschillende camelbaks voor dames. De huidige camelbaks hebben de neiging als een soort push up BH te functioneren, en zijn eigenlijk wat te lang voor het kortere bovenlichaam van een vrouw. Een meer dan welkome aanvulling.
Ook mochten we de havoc ( de freeride camelbak, met ruimte voor protectie en helm) bewonderen en passen.
Bij Beone was de grote publiekstrekker de Petespeed. Met een petespeed heb je geen achter derrailleur meer maar een echte versnellingsbak, ongevoelig voor vocht, vuil en minder gevoelig voor verkeerd liggende rotsen en ander geweld van buitenaf.
Bovendien wordt de fiets stabieler omdat de petespeed zich in het midden van de fiets bevind. Veel Downhillers hoor je aankomen rammelen als ze hun race rijden maar met een petespeed op de bike wordt je zo goed als geluidloos.
Halverwege de middag begaven we ons naar het midden terrein om te genieten van het Dirtjumpen. prachtige acties: supermans, backflips, verschillende no handers,no footers en alle mogelijke combinaties daarvan.
Om een uur of vijf zijn wein de auto gestapt om midden in de nacht thuis aan te komen en zo snel mogelijk ons bed in te rollen. Op de terugweg hebben we afgesproken dat we volgend jaar drie dagen gaan en twee hotelovernachtingen nemen, om iets minder vermoeid te raken en nog wat meer te kunnen bekijken.
Tassen met folders, gadgets,stickers, visitekaartjes zijn mee naar huis gekomen.
Hieronder dan ook een paar standhouders eruit gelicht met de 2005 producten die ons wat extra aanspraken of waar je niet gewoon niet omheen kon...
Specialized:
Met één van de grootste stands op de beurs , was specialized meer dan nadrukkelijk aanwezig. Ze hadden al hun 2005 modellen meegenomen. XC, FR. DH, kinderbikes, en bikes waarvan het frame speciaal voor de vrouwelijke lichaamsbouw geschikt is.
De specialized SX trail was een aparte verschijning.Een bike waar op de verschillende sites en forums al veel over gesproken is. Een echte freerider waarmee je bijna zo comfortabel naar beneden gaat als met de Demo9 en zo makkelijk kan klimmen als een XC fullly. Je begrijpt dat zo’n bike nog niet bestaat maar de SX is een compromis dat deze werkelijkheid dicht benadert.
Iron Horse :
Voor mij een grote prettige verassing. Ik had wel eens wat over ze gehoord, ze hebben ten slotte een eigen downhill team ( www. Mardcatzracing.com ), maar nog nooit hun bikes in real life mogen bewonderen.
Iron Horse heeft nog weinig delaers in Europa , en helaas nog geen in Nederland. Maar ze verklapten me dat ze hoogst waarschijnlijk binnenkort in iedergeval een Duitse Distributeur heeft.
Ik vind dat een aantal prachtige bikes hebben. De 7point3 ,was ook nog eens zeer fotogeniek.
Met een 1.5 fork, een 5th element shock en een Ethirteen chainguide een prima freerider.
Earbags:
Een voor veel Nederlanders nog onbekend bedrijf met een wel heel handig product. Earbag verkoopt oorwarmers die niet aanelkaar vastzitten.
De earbag schuif je om je oor, en je “klikt” hem vast. De speciala helm versie heeft nog een elatiekje eraan vast die je aan de bandjes van je helm kan vastmaken. Mocht je een earbag verliezen dan zit ligt ie niet gelijk 100 meter achter je, maar bungelt ergens in je nek.
Een superhandig product want oren zijn moeilijk warm te krijgen tijdens het mountainbiken in de winter, de mijne in iederegeval…..
Sram
Ja hij komt eraan de voorderrailleur van SRAM. De Fans hebben er lang op moeten wachten maar kunnen binnenkort hun schakelwerk volledig aan SRAM overlaten .Voor een bedrag van rond de 45 Euro kun je een zwarte of chroom gekleurde versie op je bike zetten.
Rockshox
De nieuwe Boxxer heeft er weer een inch extra vering bij en is nu te krijgen met 203 mm veerweg. Voor liefhebbers van iets minder veerweg is er de Boxxer ride die instelbaar is van 133-178 mm.
De Boxxer heeft zich verder ontwikkeld en heeft een paar kleine maar belangrijke verbeteringen ondergaan.
Dor verdikingen onderaan de vork is hij stijver geworden en stuur je nog scherper en sneller een bocht door.
De upgrade die veel Boxxer eigenaars na de aankoop uit laten voeren is nu standaard geworden, wat naar mijn persoonlijke mening een grote verbetering is.
Shimano
Shimano komt in 2005 met een nieuwe groep: de Hone. De Hone is speciaal voor de marathon/enduro rijder gemaakt. Je kan de Hone zien als een stevigere LX versie. Waarbij de achterderailleur net als bij de Saint niet aan het achterpad zit maar gelijk aan de wielas. Componenten van de Hone zijn wel te gebruiken in samenwerking met andere componenten van Shimano of een concurrent. Dit in tegenstelling tot de Saint group die niet compatibel is met andere groepen en merken.
Kona
Ook Kona had een grote stand waar naast de 2005 mountainbikes ook een Kona beachcruiser ( de bikehotrod) stond die behoorlijk extreem was. De humor van zo’n bike is wat Kona sympathiek maakt.
Zoals altijd heeft Kona weer het model met de langste naam. Voor komend jaar is dat de Humu Humu Nuku Nuku Apua’A Deluxe.
Maar Russel en Tom dragen ook hun steentje bij door onvermoeid het hele weekend iedereen te woord te staan.
De nieuwe collectie was mij al bekend. Wat ook voor mij nieuws is, is de bodyprotectie waar Kona mee op de markt komt. Naast functioneel, waarbij vooral het draagcomfort een extra pluspunt is, is dit wat mij betreft één van de eerste bodyprotectie die er ook nog eens goed uitziet.
De kleuren die de bikes dit jaar hebben kunnen mijn goedkeuring wel wegdragen. Kona heeft wel eens wat aparte kleurstellingen die niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Dit jaar echter veel “aarde of camouflageachtige kleuren” in de collectie.
Fotograaf: Jasper Leenarts
Auteur: Marieke Brinks