SPECIAL: Winterberg tested by Mountainbike.nl Winterberg Recon Squad, Tanja, Castor, Isil, Niels en Jass

Geplaatst op 25 sep 2003.

Afbeelding verwijderd.Daar stonden we dan, Tanja, Castor, Isil, Niels en ikzelf, na een autorit van circa 3 uur, op zondag aan het eind van de ochtend in Winterberg. De reden: We zijn uitgenodigd door Bikepark Winterberg om het bikepark te verkennen en uiteraard een verslag te schrijven voor mountainbike.nl. Onze persoonlijke missie: Veel rijden en nog veel meer lol trappen, posen en foto's maken.

foto: De Mountainbike.nl Winterberg Recon Squad arriveert

Bikepark Winterberg

Begin september is in Winterberg een nieuw bikepark geopend. Dit bikepark is de grootste van midden en noord duitsland en ligt op circa 2,5 a 3 uur rijden van Arnhem. Momenteel zijn er 3 strecken, maar dit aantal zal uiteindelijk in 2004 worden uitgebreid tot 5. En wat meteen opvalt als je aan komt, is het aanlokkelijke oefenparcours. Leuk detail is verder dat je boven op de heuvel begint (in tegenstelling tot de overige Duitse bikeparken), dus je dag gelijk kan starten met een afdaling.
 

BikestationAfbeelding verwijderd.
Het eerste wat moet gebeuren is het halen van een liftpas. Het bikestation, zoals het wordt genoemd, ligt naast het oefenparcours. Hier koop je de liftpas en kun je bikes en bescherming huren. Momenteel heb je de keuze uit een 10-rittenkaart, halve dagpas en hele dagpas. In de verhuur hebben ze een groot aantal kinderbikes van Giant en een paar Giant AC's, naar keuze met Sherman of Psylo xc met tullio. Dankzij een onnozel technisch mankement aan de bike van Tanja was zij genoodzaakt de dag door te brengen op zo'n Giant AC. Wat beslist geen straf bleek te zijn.

foto: Tanja ript de table  met op de achtergrond het bikestation

oefenparcours.jpgOefenparcoursEenmaal je liftpas op zak kun je eindelijk biken. Naast het bikestation ligt het oefenparcours. Dat klinkt als een speeltuin voor kinderen en dat is het eigenlijk ook. Wij waren de kinderen en konden geen genoeg krijgen van de toys die we daar aantroffen...Onze speeltuin bestaat uit een variatie aan tables in diverse maten en onderlinge afstanden. Een lijn met 4 tables vlak achter elkaar zal interessant zijn voor de DirtJumpers onder ons. Terwijl de rij van 2 tables er naast voor ons weer aantrekkelijker was om onze tabletechniek en enkele style-elementen bij te schroeven. Tenslotte is er nog een lijn van 3 zeer hoge tables voor de mensen met de echte skills die "groot" willen gaan.
foto: Jass op een van de vele tables van het oefenparcoursNaast tables zijn er ook een aantal kleine kombochten en drops die geoefend kunnen worden. Dit allemaal ter vermaak en voorbereiding op de andere strecken en om lekker relaxed de dag af te sluiten.
freecross.JPGFreeCrossDe 1300 meter lange FreeCross is een kruising tussen een Freeride-strecke en een BikerX parcours. De kombochten zijn hoog en tussen deze bochten zitten een aantal mooie tables, die ideaal gezien in de bocht landen. Boven in het parcours zitten een drietal "Evil Eye"-secties (North Shore Style secties) waarvan 1 met een drop. Bij deze baan gaat het principe van 'ideale-lijn' rijden volledig op; hoe beter je de lijn volgt, des te minder vaak je hoeft te remmen en des te sneller je bent. Om nog maar te zwijgen van het heerlijke flow-gevoel. Aan het einde van de baan zitten een paar vervelende krappe bochten vlak achter elkaar, maar nog even aanzetten en je kunt een mooi stuk vliegen als je het bospad op het einde kruist.
foto: Isil en Tanja spelen achtervolging op de FreeCross
LiftDe lift werkt volgens het zelfde principe als in Willingen. Dit betekent dat je fiets aan de lift hangt op zijn linker pedaal en dat je zelf je fiets moet vasthouden. Tevens doen ze een riempje om je bike voor de zekerheid. Dit systeem is niet ideaal, maar je komt boven en dat is het belangrijkste. Het kan voor komen dat er onder aan de lift een redelijk lange rij staat. Dit komt met name door de korte runs van de strecken. Wat mij echter wel opviel is dat desondanks de wachttijd mee viel. Ik heb de tijd niet opgenomen, maar de liftreis was in ieder geval een stuk sneller dan in Willingen.
lift.jpg
Een overzicht van de lift en de (toekomstige) strecken van het parkDownhilldownhill.jpgDe downhill is 900 meter lang en begint met een kort, maar steil stuk. Hier kan je vanaf rijden of in-droppen. Gevolgd door een afwisseling van een drops en verschillende bochten waarna je een kleine "roadgap" over een smal bospad krijgt. Na een korte singletrack zoek je links de diepte weer op door 2 drops die vlak achter elkaar zitten. Daarna duik je meteen weer naar rechts om snelheid te maken voor een lang recht stuk, met voor de ervaren bikers een tweetal leuke passages aan de rechter zijde. Na dit stuk kom je op een kruising met een bosweg waar je nog even rustig op adem kan komen.
foto: Een van de vele drops op de downhill
downhill2.jpg
Een aantal mooie drops liggen op je te wachten waarna je twee wortelsecties in duikt. Deze tweede sectie eindigt met een snelle chicken-run of links met een mooie drop. In het laatste gedeelte van de downhill kruis je een bosweg waarna je al gauw weer bij de lift eindigd. De downhill is net afgelopen weekend geopend dus het parcours zal nog verder ingereden en uitgesleten moeten worden waarna het zijn vaste vorm krijgt. Dit zal ongetwijfeld als gevolg hebben dat er nog iets meer wortels naar boven komen. Goed om te weten is dat bij iedere drop een chicken-run is aangelegd, dus ook de downhill is in voor iedereen te doen, maar goede bescherming blijft een must. Onthou voor je eigen veiligheid en die van een ander altijd dat je absoluut niet op de baan blijft staan. Zoek daarom als je even wil stoppen altijd een veilige plek aan de zijkant van de baan op.

foto: just another impression shot
ToekomstNog dit jaar (naar verwachting begin oktober) zal er een vierde baan bijkomen; een "Evil Eye" trail. Wat zoveel inhoud als een North Shore Style strecke. Zo komt Canada wel erg dicht bij huis. Deze Evil Eye zal in de lijn liggen van de Evil Eye in Bischofsmais (het bikepark waarmee Winterberg een nauwe samenwerking heeft) en dat belooft veel goeds.
Toekomst.jpg
In 2004 komt de vijfde en voorlopig laatste baan van Winterberg. Dit wordt een echte 4Cross waar momenteel verder nog weinig over te vertellen valt.
Met het liftpas-systeem gaat ook nog een en ander wijzigen. Op dit moment krijg je nog een papieren kaart, maar onder aan de lift zijn de voorbereidingen al getroffen voor een systeem met een electronische kaart. Dit is hetzelde principe als in Bischofsmais, waar je dus je ritten of dagen op een kaart kan laten zetten, die de liftpoort weer kan uitlezen.
foto: Jass op een van de Evil Eye secties van de FreeCross
ConclusieWij hebben ons zeer vermaakt in het bikepark van Winterberg en we gaan er zeker vaker naar toe (Zou er seizoenskaart komen volgend jaar). De Downhill is misschien niet zo extreem als Todtnau of Bad Wildbad, maar er zit naar mijn mening voor veel mensen voldoende uitdaging in. De FreeCross is eveneens een mooie baan geworden, met veel uitdaging om je bochtentechniek bij te werken en een aantal mooie tables en zelfs op het oefenparcours kan menigeen zich een hele dag vermaken. Het grootste conclusie.jpgvoordeel ten opzichte van de andere duitse bikeparken in Todtnau, Bad WildBad en Bischofmais is de ligging op relatief korte afstand van Nederland. Het voordeel ten opzichte van Willingen is de variatie van de strecken. Het bikepark is dit jaar nog tot eind oktober dagelijks geopend van 9:00 tot 18:00foto: Castor in het zonnetje boven een tableDe bikewereld is weer een pareltje rijker en wij hebben veel gereden en nog veel meer lol gehad, dus onze missie is geslaagd.
Mountainbike.nl Winterberg Recon SquadTekst: Tanja en Jass

LEES DIT HIERNA

Upgrade je Sram 70 / 90 transmissie naar een GX Eagle AXS

GX Eagle AXS upgrade kit voor transmissie: RD-UPK-GXTE-A: Til Eagle-transmissie naar een hoger…

LEES VERDER

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER