IM: Voor het seizoen 2004 presenteert Schwalbe een exclusieve lijn: de Schwalbe Evolution line. De banden blinken uit door nieuwe ontwikkelingen, zoals een geheel nieuwe compounding en een nieuw soort karkasconstructie. Pregnante opschriften geven de nieuwe lijn een bijzonder herkenbare en uniforme uitstraling.
Met Racing Ralph, Al Mighty, Super Moto evenals Stelvio Front en Rear brengt Schwalbe een bandengeneratie op de markt voor diegenen die de allerhoogste eisen stellen. "Wie een fiets van 3.000 Euro aanschaft, verlangt absolute topbanden", verklaart technisch directeur Holger Jahn. De Evolution line combineert de beste eigenschappen van het bestaande assortiment met totaal nieuwe ontwikkelingen.
Twee nieuwe innovaties kenmerken direct de top lijn: een veranderde karkasconstructie en een nieuw compound met een specifieke combinatie van rubbermengsels voor Cross Country, Downhill of Race. Opvallend grote opschriften verlenen de serie een pregnante en uniforme optiek. "De zijwand ziet er bijzonder fraai uit", zo vermeldde het tijdschrift Bike Sport News online.
Innovaties aan het compound en karkasSpeedgrip Compound is de naam van de "evolutionaire" combinatie van twee rubbermengsels: waar voorheen het Qualifier Compound voor een geringe rolweerstand en het Offroad Racing Compound voor een goede grip zorgdroegen, heeft het Speedgrip Compound deze twee eigenschappen verenigd: een groter deel Qualifier Compound houdt de rolweerstand laag. Het loopvlak uit Offroad Racing Compound garandeert een goede grip en stabiliteit. Dit compound wordt voor de Racing Ralph en de Super Moto gebruikt terwijl Al Mighty en Stelvio Front en Rear geheel eigen specifieke eigenschappen bezitten.Om de rolweerstand nog verder te reduceren nam Schwalbe ook het karkas onder handen. Zij veranderden de hoek van de elkaar kruisende nylondraden. Terwijl bijna bij alle standaard versies de draden ruiten vormen, tonen zij bij de Evolution versies een enigszins vierkante vorm. Dit maakt het karkas flexibeler en elastischer. "Het flexibele karkas verlaagt de rolweerstand met ongeveer 10%", benadrukt Holger Jahn. Bovendien vergroot het volume van de band terwijl ook de demping, de grip en de prestatie op de ondergrond verbeterd worden.
Racing Ralph: Het allround wapenOf het nu gaat om Cross-Country, Marathon, Tour, Biker Cross of Freeride Light: "De Racing Ralph is een echt "allround wapen". Dankzij de lage rolweerstand kan de fietser veel energie besparen", zo licht Holger Jahn toe. Met 2.25 inch is de rolweerstand net zo laag als die van de vrijwel profielloze Fast Fred en toch is het een volwaardige Offroad-band.
Voor grip bij een hoog tempo zorgt de uitgekiende vormgeving van het profiel. Een doorlopende rij schoudernoppen houdt de band stabiel terwijl de lamellen op deze noppen voor extra grip in de bochten zorgdragen. De rangschikking van de middennoppen en de gereduceerde profieldiepte zijn geheel op het verlagen van de rolweerstand toegespitst. Alle noppen zijn van zogenaamde blockbars voorzien en daardoor beter in het loopvlak verankerd. Daarbij bewerkstelligt het relatief open profielontwerp een goede zelfreiniging. In het Schwalbe-assortiment vult de Racing Ralph het gat op tussen de Fast Fred en de Albert Brothers. Downhill met Al Mighty"De almachtige heerser over alle downhill tracks", zo introduceert Bohle zijn Al Mighty, een gewichtige band van 2.6 inch voor downhill- en extreme-freeride. Holger Jahn vertelt waar het op aankomt: "Een downhill-band heeft vóór alles goede rem-eigenschappen nodig". Bij de Al Mighty zijn de centerblocks zo gerangschikt, dat ze in de remrichting als schoepen werken. Alle noppen bestaan uit twee lamellen en geven dus per nop aan twee kanten grip voor een nog beter remgedrag en meer grip in de bochten. Ook stabiliteit is bij downhill bijzonder belangrijk. Een extra zijwandversterking, die ook bij motorbanden gebruikt wordt, verleent de band meer stabiliteit. Een dubbel karkas zorgt met vier lagen aan de zijkant en zes lagen onder het loopvlak voor meer stabiliteit en lekbestendigheid. De noppen zijn van blockbars voorzien en daardoor vast in het loopvlak verankerd. De zijwand werd aan de buitenkant met een dunne rubberlaag versterkt voor een betere snake-bite bescherming.De Al Mighty wordt in twee uitvoeringen aangeboden. Het nieuwe Gooey Gluey Compound is zacht, stroperig ("gooey") en kleverig ("gluey"). Hierdoor ontstaat een extreme grip, ook onder natte weersomstandigheden. Wie liever een harder compound heeft kiest het ORC Compound voor een geringere slijtage, evenals een goede grip ook onder natte weersomstandigheden.
De Ballonband: Super MotoDe Super Moto is ontstaan uit de Schwalbe stadsband Big Apple, die van de nieuwste "evolutionaire" eigenschappen voorzien is. "In Nederland werd de Big Apple veelvuldig voor strand-races gebruikt", aldus Holger Jahn. "Als het op een rulle ondergrond om controle gaat, is het volume net zo belangrijk als het profiel. Dit bracht ons op het idee om de band nog iets te "tunen". Zo is de Super Moto ontstaan voor mountainbiker en tourrijders voor op de weg en in licht, droog terrein. Ongeëvenaard is zijn sensationeel lage rolweerstand.
Stelvio Front en RearDeze banden-set optimaliseert rolweerstand en prestatie: Als eerste ontwikkelde Schwalbe een voor- en een achterwielversie van een fietsband. De Front- en Rear-banden van het Stelvio Evolution Pack gebruiken hun sterke kanten precies daar waar ze nodig zijn: maximale grip voor, een lage rolweerstand achter. De lekbeschermingslaag RaceGuard® versterkt de professionele wedstrijdbanden. Hij bestaat uit twee extra karkaslagen, die tesamen met het uit drie lagen bestaande karkas een uit vijf lagen bestaande beschermingslaag vormen.