Bovengenoemde afkorting staat voor Energy Transfer System, wat weinig te raden overlaat met betrekking tot full suspension mountain bikes. Over de precieze werking van het suspension systeem is men nog onduidelijk, maar volgens RM dwingt het systeem het achterwiel tot constant contact met de grond. Het systeem maakt gebruik van twee CNC 'linkages' zoals op onderstaande afbeelding te zien is.
De veerweg is in te stellen van 3,5 inch 'Race' naar 4 inch 'Epic' tot zelfs 4.5 inch 'All mountain'.
> ETS-X: constant in contact met de grond
Overigens is de rest van de EST-X uitgeruste bikes mag er ook zijn, de Canadezen hebben hier voor Easton's nieuwe ovale RAD buizen gekozen.
> De nieuwste trots van Canada
Op dit moment staan er twee bikes in de 'X' range gepland: de X50 afgemonteerd op Deore niveau, gecompleteerd met een Marzocchi MXR vork (bij velen bekend om zijn geruststellende Zomp Zomp geluid) en de X70 met een Marzocchi Marathon en XT/XTR afmontage. Beide modellen worden voorzien van schrijfremmen en een Fox demper met lockout. Mogelijk is een van de modellen uitgerust met een Race Face crankset.
Wanneer de nieuwe bikes beschikbaar zullen komen voor de consument is nog niet bekend, maar Rocky Mountain zelf zegt het als volgt: It's coming ...