Castor: In het Rock Shox bericht over de Uturn Demper van het het bedrijf verwees ik al naar de komende Fox demper die een vergelijkbare technologie zou gebruiken.
Of Fox straks met nog meer nieuwe dempers komt, blijft de vraag. Maar de in Garda getoonde nieuwe Float-achtige demper werkt toch anders dan verwacht. Weliswaar is de veerweg variabel, maar deze is instelbaar zonder de geometrie te wijzigen. Als je weleens sag hebt ingesteld, ken je de meting van eye-to-eye bij dempers. Een variabele veerweg zou deze afstand wijzigen (korter en langer maken). Zo niet de nieuwe Fox demper. Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. Op de foto is goed te zien dat de demper tot het midden sterk lijkt op de Float RL met rebound adjust en lockout. Maar in het midden zit nog een extra ring, waar het woord decrease te lezen valt. Ik ga er even van uit dat aan de andere kant increase staat. Daarmee is de ring de instelling voor afname en toename in veerweg, dit gebeurt door de luchtkamer te vergroten of te verkleinen. Veelbelovend als je het mij vraagt...

Of Fox straks met nog meer nieuwe dempers komt, blijft de vraag. Maar de in Garda getoonde nieuwe Float-achtige demper werkt toch anders dan verwacht. Weliswaar is de veerweg variabel, maar deze is instelbaar zonder de geometrie te wijzigen. Als je weleens sag hebt ingesteld, ken je de meting van eye-to-eye bij dempers. Een variabele veerweg zou deze afstand wijzigen (korter en langer maken). Zo niet de nieuwe Fox demper. Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. Op de foto is goed te zien dat de demper tot het midden sterk lijkt op de Float RL met rebound adjust en lockout. Maar in het midden zit nog een extra ring, waar het woord decrease te lezen valt. Ik ga er even van uit dat aan de andere kant increase staat. Daarmee is de ring de instelling voor afname en toename in veerweg, dit gebeurt door de luchtkamer te vergroten of te verkleinen. Veelbelovend als je het mij vraagt...