Quiz-vraag: wie waren de vier goudenmedaillewinnaars voor Nederland tijdens de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta? De volleyballers van Oranje zijn niet uit het geheugen te wissen en ook de hockeyheren herinneren de meesten zich nog goed. Voor de plak van de roeiers van de Holland Acht is het wat dieper graven. En die vierde? Die is bij velen in de vergetelheid geraakt. Het was Bart Brentjens. De Schaijkse mountainbiker grossiert in prijzen, maar kennelijk dringt het niet echt bij het grote publiek door. Zondag verzekerde hij zich in het Duitse Sankt Wendel van die ene nog ontbrekende titel: de Europese. Brentjens was eerder al olympisch en wereldkampioen, pakte vier nationale titels, won de wereldbeker en twee keer de Tour de France. "Veel mensen wisten waarschijnlijk niet eens dat er afgelopen weekend een EK mountainbike was."
Exposure
"Het zit hem niet in de titels die ik haal. Daar wordt de sport niet groter van. En ook de toeschouwers zijn niet het probleem. Bij het EK in Duitsland stonden er meer dan genoeg. Er zit iets verkeerd in de marketing. Die ontbreekt", constateert Brentjens. Publiek is er dus in groten getale bij mountainbikewedstrijden, exposure in minimale mate. "Het valt mij ook tegen dat er op de Nederlandse tv niets te zien is geweest van het EK. Het probleem van mountainbiken is dat het zo lastig in beeld te brengen is." Je hebt al gauw vier of vijf camera's nodig. In Atlanta waren er dertig."
Toegankelijker
Door de lengte van het parcours en de wedstrijdduur in te dammen, is mountainbike de laatste jaren al wat toegankelijker geworden voor televisieploegen. In de Verenigde Staten worden zogeheten shorttrack-wedstrijden verreden, waar dan twintig mountainbikers aan de start staan voor een korte, razendsnelle race. Brentjens: "Dat is leuk en aardig, maar daarmee veranderen ze wel het hele karakter van de sport. Mountainbiken is een uithoudingssport." Een jonge sport ook die zijn plaats in het enorme sportaanbod nog moet veroveren. Veldrijden, een sport met veel minder beoefenaars, zit ingebakken in de Nederlandse sportcultuur. Bovenal, en misschien zit daar wel de uitdaging voor marketeers, is mountainbike een doe-sport.