Trails rijden met de Pirelli Scorpion Emtb S en R

Tijdens de Roc d'Azur willen we altijd goed rubber onder onze bike. Vooral als we een paar weken lang flink tekeer gaan over de messcherpe stenen welke zich in het achterland van Frejus bevinden. Deze keer monteren we een set Pirelli Scorpion Emtb S en R banden. En de Enduro? Die hebben de banden goed overleeft.

Sinds een paar jaar is Pirelli weer terug in de mountainbikewereld en richt zich met de Scorpion banden voornamelijk op trail en enduro rijden. Een stevig karkas met een profiel gemaakt voor het zware werk. De Emtb-banden komen in twee wielmaten. 27,5" en 29". Er is slechts één breedtemaat voor de Emtb, en dat is 2.6.

De banden komen in 3 soorten profiel, S / M / R. Waarbij de S gemaakt is voor losse stenen en zachte ondergrond. De M voor mixed terrein en de R een dedicated achterband is.
Het compound van de banden is niet zoals je mag verwachten vervaardigd uit meerdere soorten rubbers. Pirelli heeft 1 rubbercompound gekozen. Op deze manier maken ze een geavanceerde rubbersoort voor elke discipline en om de productie van de banden te versimpelen. Deze compound wordt dan ook Smartgrip genoemd.pirelli

Om er voor te zorgen dat de banden al het misbruik goed kunnen weerstaan zijn de zijwanden uitgevoerd met Hyperwall casing. Een techniek welke Pirelli al jarenlang toepast in de motorcrossbanden en zich nu een weg heeft gebaand naar de Emtb. Het is eigenlijk niets anders dan een "dikke" insert aan de binnenkant van de banden welke ervoor zorgt dat de wangen verstevigd worden. Zo worden snake bites voorkomen en heeft het nog een bijkomend voordeel. Doordat de wangen steviger zijn blijft de band stabieler aanvoelen tijdens het rijden. Nu is onze Emtb al zeer stabiel van zichzelf maar tijdens een paar flinke escepades op de trails hadden we niet het gevoel de bike onder ons te verliezen. De banden geven op de droge paden dan ook flink wat vertrouwen en de gaskraan is flink opengetrokken in de afdalingen. De casing is, voor de liefhebbers, 60 tpi.pirelli

Uiteraard hebben we de banden op de oude vertrouwde keukenweegschaal gelegd en de naald bleef steken op:
Scorpion S - 1299 gram
Scorpion R - 1249

De Scorpion M hebben we niet getest en daar hebben we dan ook geen data van.
Het zijn geen lichtgewicht banden maar om eerlijk te zijn. Op onze full Embt hebben we daar dan ook geen hinder van ondervonden. Ook niet in de Eco stand en op lange afstanden. Dat zijn immers de tochten welke we graag maken.

Vlak voor de Roc kwamen de banden op de redactie binnen en werden ze snel gemonteerd op onze Newmen M30 velgen. Geen probleem met tubeless maken. Banden erop, lucht erin en laten ploppen, sapje erin en klaar voor vertrek. De banden vallen ook zeer netjes op de 30 mm velgen.

Op de trails:
Zoals gezegd hebben de we banden getest in het achterland van Frejus. 2 weken aan dikke trails, technische afdalingen en stenen. Veel stenen, messcherpe stenen. Bergop en bergaf. Na een paar weken steenvreten kunnen we zeggen dat er niets mis is met het karkas van de voor en achterband. Deze laten amper sporen van slijtage zien. En dat terwijl we zeker een dikke 400 km hebben afgelegd op de paden. Op de paden voelen de banden dan ook goed en robuust aan.

Scorpion R:
De achterband heeft een mooi doorlopend profiel en heeft genoeg grip op de droge stenen om zelfs de steilste hellingen op te rijden. En met steil bedoelen we: Aan de ene kant een rivierbedding in en aan de andere kant een dikke 100 hoogtemeters omhoog over steen- en rotsplateaus!pirelli

De druk in de achterband hebben we rond de 1.7 bar gehouden. We rijden namelijk zonder liner en met al deze stenen hebben we weinig zin om de velgen te slopen. Qua rijdergewicht zitten we met onze 1 meter 90, incl. bagage, rond de 86 kg. Tel daarbij nog een kleine 24 kg aan bike bij en we zitten op 110 kg totaalgewicht.
De druk is voor ons dan ook de gulden middenweg tussen grip, bites en rolweerstand.pirelli

En met die rolweerstand zit het wel goed. Onze langste tocht in het gebied was 102 km met meer dan 2100 hoogtemeters en voornamelijk onverhard klimmen en dalen. De beklimmingen waren voornamelijk via de bredere gravelpaden omhoog met zo nu en dan een flinke hillclimb. En niet alles van deze tocht is in de Eco stand gereden. Uiteraard helpt het ook dat we een 750 watt batterij in onze bike hebben.

In de bochten en bergaf doet de achterband gewoon zijn werk maar is er weinig spectaculairs over te vermelden. De band volgt waar je heen wil en heeft amper de neiging gehad om weg te glijden over de gladde knikkerbanen van het achterland. Het zijn dan ook wel banden welke zich heel goed voelen op droge steenachtige ondergronden.pirelli

Scorpion S:
Zo anders als de achterband is de S voorband. In het midden een dubbele rij dikke noppen, om en om geplaatst, welke je helpen om door de zachte bovenlaag te penetreren. En aan de zijkanten de klassieke zijnoppen. Qua profiel ziet het er dan ook klassiek uit en staan de noppen netjes opgesteld in rijen van 3 (enkelzijdig geteld).pirelli

Bergaf geven de banden genoeg grip en voelt alles zeer vertrouwd aan. De zijnoppen geven een goede controle in de bochten en zodra de bike weg wil gaan glijden wordt dat snel doorgegeven aan de rijder. Er is dan ook weinig sprake van een dode zone in de voorbanden. Zodra de bike wegdrift kun je deze na het terugnemen van wat snelheid weer supersnel terug in het spoor zetten.pirelli

Er is alleen een nadeel van een droogweerband. En dat is natte trails. Op het moment dat de trails natter worden zijn de banden minder in zijn element en is het zaak om de druk, alsmede de snelheid, te laten zakken. Dit merkten we vooral tijdens de Rando Roc Enoire. Deze tocht begon kurkdroog en na 2/3 van de tocht begon het te regenen. En niet een beetje! De banden waren op dat moment relijke hard opgepompt met 1.8 bar en op de gladde stenen was het rustig aan doen. Nu moet ik ook zeggen dat we tijdens de enduro 2 dagen daarvoor de druk op 1.4 hadden staan. Harde banden en gladde stenen zijn dan ook nooit een goed recept om grip te creëren. Een week later hebben we de banden lekker getest op de herfstpaden in Duitsland. Hier ondervonden we op de natte boomstammen toch hetzelfde gebrek aan grip. Dit terwijl ze een half uur later op de stenen zich weer van hun beste kant lieten zien.pirelli

De slijtage van de Scorpion S is na 500 km minimaal en kan, met onze rijstijl, nog heel wat kilometers mee. We hebben de band voor de herfst dan ook niet gewisseld voor ander rubber.

Conclusie:
De Pirello Scorpion S en R zijn banden gemaakt voor stenen, rotsen en droge parcours. Door de goede rubbercompound gaan ze lang mee en zijn hierdoor een goede band voor bikevakanties. Met de juiste druk verbruiken ze weinig vermogen wat langere tochten dan weer ten goede komt. Voor natte weersomstandigheden zouden we de Scorpion M eens aan de tand moeten voelen om een goede vergelijking te kunnen maken.

De adviesprijs bedraagt  € 79,90
Voor meer informatie over de Pirelli Scorpion S en R klik je op:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/scorpion-e-mtb-s
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/scorpion-e-mtb-r

LEES DIT HIERNA

Merida Benelux officiële importeur van Grezzy+

Het Spaanse Grezzy+ maakt innovatieve smeer- en schoonmaakmiddelen voor sportieve fietsen en…

LEES VERDER

CYC Motor introduceert de Photon drive

Nu is CYC geen heel bekende speler op de markt maar zijn wij aardig verrast met wat ze doen en wat…

LEES VERDER

Gripgrab's herfst- & winter Special

En dan is bovenstaande maar een kleine greep uit de collectie van Gripgrab. Er is voor nagenoeg…

LEES VERDER