Trails rijden met de Canyon Neuron AL 7.0

De Canyon Neuron draait al heel wat jaren mee en heeft diverse gezichten gehad. De aluminium 2020 variant heeft in ieder geval een flinke facelift gehad. Wij namen hem mee naar de trails rond de Moezel om hem eens flink de sporen te geven.

Een paar jaar geleden schreven we dat er nog geen carbon Neuron beschikbaar was. Dit jaar is dat bijna het omgekeerde. Van de Neurons zijn nog maar 2 aluminium versies beschikbaar. We zitten dan al snel aan het aluminium topmodel. De AL 7.0. Maar met een prijskaartje van € 2299,-.

De Neuron valt in de categorie Trail Bikes en met de balhoofdhoek van 67,5 graden en geen overdreven reach is het een bike voor eigenlijk alle soorten tochten die je kunt verzinnen. Van een rondje Boscrossen tot trails rijden in het zuiden naar een lekkere vakantie in de Alpen. De Neuron is en blijft het allemansvriendje waar hij bekend om staat. Wel met 130 mm veerweg in de voor en achterkant. En dat is voor deze bike een prima getal.
Uiteraard staat de Neuron op 29” wielen (in de maten M-XL) en de maatjes S - XS zullen het moeten doen met een maatje kleiner. Deze draaien op 27,5” wielen.canyon
Wij rijden zoals onze eigen (2019) Neuron de bike in maat XL. Goed voor een stack van 651 mm en een reach van 473 mm. Een korte achterbrug van 440 mm zorgt voor een wendbare achterkant. De bovenbuis loopt lekker sloping zodat er genoeg bewegingsvrijheid is tijdens technische escapades.
Voor het technische rijden zijn de Neurons uiteraard uitgerust met een dropper post. Een Iridium dropper met 150 mm zorg hiervoor. Uiteraard met een interne kabelloop.canyon
Niet alleen de kabel van de dropper loopt door het frame maar tevens die van de achterderailleur en achterrem. Dit zorgt voor een cleane look van de bike. En in de kleur Oranje/grijs zijn de looks af. Wat een dikke kleur is dat voor de Neuron.
Over het rammelen van de interne kabels hoef je je geen zorgen te maken. Tijdens het afdalen over de steenpaden langs de Moezel blijft de bike muisstil en hoor je alleen de banden het werk doen.

Qua hoeken en maten is het frame hetzelfde als zijn carbonnen broertjes. Het is alleen 700 gram zwaarder. Valt op zich nogal mee en als we kijken naar het totaalgewicht komen we uit op 14,3 kilo voor de maat XL (zonder pedalen en accessoires). Niet slecht voor een aluminium trail bike met alles erop en eraan.canyon
In het midden van het frame zit een drie standen FOX Float DPS demper welke zorgt voor controle en comfort van de bike. Bergop gaat het hendeltje naar rechts en klimt de bike zonder te pompen omhoog. Het valt bergop sowieso op hoe efficiënt de bike is. Niet dat je er niet moe van wordt maar hij reageert snel en soepel op de pedaalslagen. Ook staand op de pedalen geeft de achterkant geen krimp. 400 hoogtemeters, via de wijngaarden omhoog, zijn we heel erg blij met een bike die zo lekker klimt. We merken toch wel een flink verschil met onze eigen (opgewaardeerde) Neuron 2019. Deze is iets minder efficiënt bergop ondanks dat ze beide zo goed als hetzelfde gewicht hebben. (Onze is 200 gram lichter).canyon
Bergaf daarentegen is een ander verhaal. De demper in de open stand en de wortels en stenen worden lekker verslonden onder de banden. Het valt sowieso op dat je met een allemansvriendje onderweg bent. Tijdens de eerste tocht duiken we direct een aantal trappen af en hebben amper tijd nodig om onze weg te vinden op deze bike. Meer dan een rondje door de straat om hem af te stellen hebben we niet nodig gehad.

Oké, je bent niet onderweg met een dikke enduro bak maar de bike laat zich goed de sporen geven en in de kombochten netjes van oor tot oor leggen. Het is logisch dat je bij sommige stukken even de snelheid er wat uit moet halen en dat is met de 4 zuiger remmen aan de voorkant dan ook geen probleem. Een dikke singletrack bergaf laat dat duidelijk merken. De bike lekker laten lopen en vlak voor de scherpe bochten even vol in de rem om daarna de gaskraan weer open te trekken. Drops en kleine jumps zijn dan ook geen probleem. We hebben dan ook niet het gevoel gehad door onze achtervering heen te raken.canyon
De Fox 34 Rythm zorgt er in ieder geval voor dat je lekker over de stenen en wortels kunt knallen. Qua afstellen zit er niet veel poespas op. Preload, rebound en compressieknop. De vork doet zijn werk zonder morren en de 34 mm poten zorgen in combinatie met het Raceface AR30 wiel voor een stijve voorkant. De bike reageert dan ook goed op de stuurbewegingen. De 67,5 graden balhoofd speelt daar natuurlijk ook in mee. De gulden middenweg tussen XC en Enduro.

De wielen zijn Raceface AR30 / 25 velgen gevlochten rond Shimano naven. 30 mm breed aan de voorkant en 25 mm breed aan de achterkant. Rond de wielen vinden we geen Schwalbe banden maar Continental Mountainkings. Een prima allround band waar je het hele jaar mee door kunt rijden.

Aandrijving:
Om dit allen in beweging te zetten en tot stilstand te brengen is de bike uitgerust met een 1x12 aandrijving van Sram. Een GX Eagle achterderailleur en NX shifter doen het werk. 11-50 cassette in combinatie met 30 tanden aan de voorkant zorgen voor een flink bergverzet. Wel zo lekker als je de hele dag in het zadel zit en trails aan het rijden bent. De 30 -11 is een beetje aan de korte kant en bij 30 km/h ben je dan al aardig klaar met bijtrappen.canyon
De Shimano MT420 remmen met dubbele zuiger aan de voorkant en enkele aan de achterkant zorgen voor een hele bult stopkracht. Uiteraard hadden we ook liever aan de achterkant de dubbele zuiger gezien. De remhendels moesten we weer even aan wennen. Deze zijn namelijk een stuk langer dan van zijn grotere broertjes en vallen onder de zogenaamde twee vinger remmen. De grotere broertjes van Shimano zijn uitgerust met zogenaamde 1 vinger remmen. De schijven zijn 180 mm. Groot genoeg om de bike flink tot stilstand te brengen maar voor maat XL zien we liever 200 mm aan de voorkant. Dit vooral voor de extra koelcapaciteit wat grotere schijven kunnen leveren. Tijdens een vakantie in de Alpen is dat geen overbodige luxe.canyon
De rest van de componenten voelen allemaal degelijk en vertrouwd aan. Een lekker breed stuur en korte stuurpen zorgen voor een goede houding. Iets meer gestrekt en gemaakt om veel kilometers te maken. Zadel en handvatten zijn altijd heel persoonlijk en voldoen gewoon netjes aan de eisen. Ook na lange dagen in het zadel hebben we geen last van onze billen gehad. Een goede broek doet natuurlijk ook wonderen.

Conclusie:
De Canyon Neuron AL 7.0 is een echt allemansvriendje en dat blijkt wel zodra je er mee weg rijdt. 130 mm veerweg is genoeg voor lekker over de trails te knallen en lange dagen in het zadel te maken. Ontwikkeld voor de biker welke zo nu en dan ruiger terrein opzoekt maar vooral met comfort door de bossen buffelt. Een bike om het hele jaar door plezier op te beleven.

De adviesprijs van de Canyon Neuron AL 7.0 bedraagt € 2299,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2468.html?dwvar_2468_pv_rahmenfarbe=GY%2FOG

 

canyon
Opgevoerde Canyon Neuron 2019 meets Canyon Neuron 2020
canyon
Trails rijden met de... Euh, laat maar. Goedgekeurd door mini trail master.

 

LEES DIT HIERNA

120 km gravelen met Silca’s Super Secret Chain Lube

Kort door de bocht gezegd is Silca’s Super Secret Chain Lube een smeermiddel op basis van was. Dit…

LEES VERDER

Trek opent vijfde winkel in Eindhoven

Vier winkels in Nederland en één in Kortrijk, België De gloednieuwe winkel in Eindhoven is na…

LEES VERDER

Polar Grit X review: Smartwatch voor serieuze avonturiers

De Grit X is de meest geavanceerde smartwatch die Polar tot nu toe heeft uitgebracht. Gericht op…

LEES VERDER