Je banden op druk met SKS Airstep, Injex & Airchecker 2.0

Onderweg is er niets zo vervelend als een lekke of slappe band. Voor de aftrap van 2019 gingen we op pad met de SKS Injex Control minipomp met mini drukmeter. In de werkplaats gaan we aan de slag met de Airstep voetpomp en de Airchecker 2.0 digitale drukmeter.

SKS Injex Control:
De Injex Control valt onder de minipompen maar met een lengte van 28 cm is deze niet echt mini, eerder medium. Het is dan ook geen formaat wat je even makkelijk achter in je shirt steekt. Om hem mee te nemen wordt er een houder bijgeleverd zodat je hem aan de bidonhoudernokjes van je frame kunt bevestigen. Maar gezien we dit niet mooi vinden doen wij de pomp lekker in onze rugzak. Daar past hij dan ook makkelijk in en blijft hij ook gevrijwaard van water en modder wat de levensduur van de pomp alleen maar ten goede komt.
Het gewicht van de pomp is wel mooi mini en de wijzer van de keukenweegschaal blijft dan ook hangen op 214 gram.

Zodra we onderweg zijn valt het (gelukkig) tegen om echt lek te rijden. Bijna al onze banden zijn namelijk tubeless gemaakt met onder andere de "SKS Seal Your Tire" vloeistof. Maar een oude spijker doet wondere bij mijn fietsmaat en perforeert de buitenband door en door. Dat wordt dus pompen.

De kop van de pomp is geschikt voor alle ventielen en hoeft voor autobandventielen niet omgebouwd te worden. Om de zaak op druk te brengen maken we de pomp los en klappen het handvat 90 graden om zodat je goede grip op de pomp hebt. Zoals gezegd is de pomp niet mini en bij een flinke 29'er band ben je ineens heel blij dat je een redelijk formaat pompje bij hebt. Het oppompen gaat dan ineens een heel stuk sneller.
En ben je met de racefiets kun je doorpompen tot 10 bar! Dit doe heel simpel door de grote zuiger vast te zetten en met de kleine zuiger druk op te bouwen.

Maar hoe weet je nu hoeveel druk er in de band zit? Op gevoel hoeft het niet meer want aan de voorkant zit een kleine analoge drukmeter welke inderdaad tot 10 bar gaat. De schaal is dus redelijk groot en bij mountainbikes is het zaak om te zorgen dat de meter tussen 1,5 en 2 bar zit. Voor gravelbikes of racefietsen welke met hogere druk gereden worden is het iets makkelijk om de druk af te lezen simpelweg omdat de wijzer wat meer uitslaat.

Eenmaal klaar met pompen klik je het handvat weer om en stop je de pomp weer in de rugzak of bevestigd hem aan je frame.
Qua degelijkheid voelt de pomp stevig aan en ervaring met SKS is dat deze pomp er niet snel de brui aan zal geven.
SKS geeft ook niet voor niets 5 jaar garantie op al hun producten.

De adviesprijs bedraagt € 29,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/injex-control/

SKS Airstep:
De airstep fietspomp is een bandenpomp in een heel ander jasje. Het is namelijk geen conventionele fietspomp maar een voetpomp. Je pompt je banden namelijk op met je voet in plaats van met je handen en rug, wat de belasting voor je rug een heel stuk verminderd. Vooral als je vaak van banden wisselt of de banden van je hele fietsclub gaat controleren. Laat staan een fietsvakantie in de bergen met je fietsclub waar de lekke banden je wel eens om de oren kunnen vliegen.

Een bijkomend voordeel van de voetpomp is het formaat. Deze is namelijk een heel stuk kleiner dan een gewone fietspomp. In opgevouwen toestand is de pomp 30 cm lang ofwel "one foot". Of dit bewust gedaan is weten we niet maar we kunnen er bij het nameten wel om lachen. Verder is de pomp 14 cm breed en 11 cm hoog. Een mooi formaatje wat ook veel makkelijker is mee te nemen in de auto. Om de pomp op te bergen wordt er ook een klein haakje meegeleverd zodat je deze aan de muur van je werkplaats kunt bevestigen.

Voordat we kunnen pompen moeten we eerste de pomp uitvouwen. Je schuift de oranje hendel in de open stand en de pomp ontvouwt zich. De slang zit netjes opgerold rondom de drukmeter en na uitrollen ben je klaar voor gebruik.
De kop van de pomp is zoals verwacht geschikt voor alle soorten ventielen en na het omzetten van de hendel ben je klaar om te pompen.

Het pompen voelt aan alsof ik weer op kamp ben met Jong Nederland. Ofwel het oppompen van je luchtbed. Het heeft dus ook een nostalgisch gevoel over zich heen. Maar hierbij houden dan ook alle vergelijking op. De grote drukmeter aan de bovenkant geeft namelijk aan dat er genoeg lucht in de banden zit. De drukmeter gaat tot 7 bar en dat is genoeg voor banden tot +/- 25 mm breedte. We zijn ook blij dat de schaalverdeling niet tot 10 bar gaat want daardoor is deze voor ons lage druk rijders een stuk nauwkeuriger.

De adviesprijs bedraagt € 59,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airstep/

SKS Airchecker 2.0
Gezien we geen genoeg kunnen krijgen om de banden tot op een honderdste nauwkeurig op druk te brengen gebruiken we de SKS Airchecker 2.0 om dit te controleren.

De vernieuwing van de Airchecker 2.0 zit hem in de nieuwe chip. Deze is namelijk een stuk gevoeliger dan de oude en geeft de bandenspanning tot een honderdste weer (bar).
Uiteraard is de meter geschikt voor Franse en Autoventielen. Er hoeft dus niets voor omgebouwd te worden.
Na het aanzetten van de meter wordt de display netjes verlicht. De kop is verdraaibaar zodat je makkelijk bij het ventiel komt. Tijdens het meten piept hij een keer zodra hij klaar is en blijft de meting een korte tijd in beeld staan. Een halve minuut later schakelt hij automatisch uit om de batterij te besparen.

Heb je de banden te hard opgepompt dan is er niets aan de hand. De nieuwe Airchecker heeft de mogelijkheid om lucht in de band te reduceren maar tegelijkertijd te meten. Zo kun je dus precies zien hoeveel lucht er ontsnapt en rijdt je hierna op perfecte druk de deur uit. 

De Airchecker 2.0 is natuurlijk ook ideaal om zo nu en dan de druk in de autobanden te meten. Want als je hem toch hebt hangen kun je hem net zo goed voor zo veel mogelijk banden gebruiken.
Let wel op met antilekvloeistof! Zorg dat deze niet uit je ventiel komt en blaas even kort in de open lucht. Het zou namelijk zonde zijn om de ingang van de airchecker te blokkeren met het goedje.

De adviesprijs bedraagt € 24,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airchecker-new-generation/

LEES DIT HIERNA

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER

Strak in het pak met Ekoi kleding

We reden daarom afgelopen tijd rond met de Ekoi Ruts N Waves MTB broek, het Flow Trail vest en de…

LEES VERDER