Innovatie en design stroomt door de aderen bij Cannondale, en 2007 zal zeker een opwindend jaar worden voor deze Amerikaanse firma. Het komende jaar wordt de bestaande modellenlijn uitgebreid en verfijnd maar er komt ook veel nieuwe technologie in de groeisegmenten op de markt. |
Gravity Perp (Nieuw voor '07) Een nieuw model in het 2007 'gravity segment' is de 'Perp'. De Perp is gebouwd om grote klappen te kunnen weerstaan en beschikt over 180-200 mm verstelbare veerweg achter die in drie fasen beschikbaar is. Fijngevoelig aan het begin van de veerweg om de kleine hobbels weg te filteren; stabiel middengedeelte voor verbeterde trapefficiëncy en sterk progressief aan het einde van de veerweg ter voorkoming van een harde 'bottom out' tijdens de landing na een hoge sprong. Gebouwd en daarna versterkt gebouwd; de massieve dubbel versterkte verbinding achter de stuurbuis en de oversized buisgedeeltes zijn allemaal bedoeld voor meer stevigheid, dus je kunt je rijkwaliteiten onbeperkt op de proef stellen. Er komen twee modellen met prijzen vanaf ….
Enduro Prophet MX: De MX-lijn wordt uitgebreid en omvat in 2007 drie modellen met nieuwe kwaliteitsniveaus en scherpe prijzen. De MX wordt in vergelijking met een standaard Prophet-frame, gekenmerkt door versterkingen van de stuur- en onderbuis om de grote klappen beter te kunnen opvangen. Een ISCG-compatible bevestiging voor de kettinggeleider en een Thru-12 swingarm bewijst dat we serieus bezig zijn in dit segment – dit is een Prophet met steroiden! Over de hele lijn wordt gebruik gemaakt van veringstechniek van Fox en Rock Shox.
Prophet: In het lab getest en door rijders goedgekeurd: de 2007 Prophet-lijn is een van de meest opwindende tot nu toe. We hebben sterke nadruk gelegd op de kwaliteit van de belangrijkste componenten, zodat we nu een serie bikes hebben, die staan te trappelen om lang en hard op de paden te worden bereden door de endurorijder. 140mm veerweg achter en een in twee standen verstelbare geometrie maakt de Prophet tot een veelzijdig bike voor continu wisselende terreinomstandigheden.
Prophet SL: Het kleine broertje van de Prophet is terug in 2007 maar dit keer in de vorm van een verfijnde reeks die aangepast is aan de wensen en eisen van de All Mountain rijder. De lijn bestaat uit drie modellen, die elk 120mm gebalanceerde voor-en achtervering hebben, verzorgd door Fox en Rock Shox. Agressieve graphics en kleurstellingen zorgen ervoor dat een rit op deze bikes niet alleen snel is maar ook heel veel fun!
RUSH Carbon SI: (Nieuw voor 07) Met een toenemende trend richting lange ééndaagse tochten, 24-uursraces en marathonevenementen, is deRUSH carbon SI een zeer welkome aanvulling in de marathon-lijn 2007. De RUSH carbon SI is een monocoque-frame dat gemaakt is van 'high modulus uni-directional' carbonvezels en is daarmee 300 gram lichter dan zijn aluminium stalgenoot. Door de Cannondale 'System Integration-filosofie' wordt met deze bike een nieuwe standaard gezet. De RUSH Carbon SI heeft een aantal zeer unieke kenmerken waardoor het gewicht lager is dan dat van vergelijkbare producten in de industrie. Je koopt tenslotte ook niet alleen een motor maar een complete auto, nietwaar? Een System Integrated headset en een nieuwe stuur/stuurpencombinatie uit één stuk die gebruikt wordt op de Lefty Speed range, zijn twee van de onderdelen waar extra gewicht bespaard is. De stuur/stuurpencombinatie bespaart niet alleen gewicht maar is ook aanzienlijk sterker en stijver dan een conventioneel tweedelig systeem.
Het monocoque productieproces dat wordt gebruikt voor de RUSH Carbon SI, zorgt voor flexibele ontwerpmogelijkheden, hetgeen vooral zichtbaar is bij de verbindingen van de boven- en onderbuis van het hoofdframe. Het betekent ook dat elk deel van het frame geoptimaliseerd kan worden, afhankelijk van de bijzondere vereisten voor dat specifieke deel van het frame. De voorzijde is ontworpen voor superieur stuurgedrag, controle, en sterkte. Tegelijkertijd zijn ook het swingarmdraaipunt en de bevestigingen van de schokbreker verbeterd. De kabels worden door de geanodiseerde achtervork geleid waardoor de hele bike van voor tot achter een verzorgder uiterlijk krijgt.
De modellenreeks bestaat uit vier bikes waarvan de Teamversie, met Integrated Hollowgram-crank, Lefty Speed Carbon SL fork en SRAM X.0 componenten het topmodel is. De andere modellen worden met Shimano- en SRAM-onderdelen uitgerust. Er zijn vier maten beschikbaar (S, M, L & X), er is geen gewichtsbeperking voor de rijders en alle modellen hebben levenslange garantie.
Taurine: (Nieuw voor 2007) Cannondale’s volledig nieuwe model in het XC hardtail-segment is de Taurine Carbon SI. De Taurine’s verduurzaamde high modulus unidirectional carbon-frameset is meer dan 20% lichter en stijver dan een Optimo aluminiumframe, maar heeft wel de typische Cannondale-eigenschappen als styling, esthetiek en kwaliteit meegekregen. De verduurzaming tijdens het productieproces zorgt voor maxmale prestaties in alle delen van het frame, of het nu sterkte, stijfheid of comfort is. Dit proces is zeer geschikt voor het conventionele dubbel-diamant frameontwerp waarbij eenvoudiger buisverbindingen worden gebruikt. De stuurbuis heeft een zandlopervorm en is voorzien van een geïntegreerde HeadShok-balhoofdset waardoor gewicht wordt bespaard aan de voorkant. De schuin toelopende oversized bovenbuis verhoogt de stijfheid en de spoorvastheid aan de voorzijde terwijl de masssieve oversized 'PowerPyramid'-onderbuis zorgt voor een ongekende trapefficiëncy.
De geometrie is 'XC race-ready' en de extra beenvrijheid komt van pas als je met de Taurine snel over een smalle singletrack rijdt of balanceert op een steile klim of technische afdaling. De zandlopervormige carbon staande achtervork zorgt voor exceptionele laterale stijfheid maar ze verschaffen tegelijkertijd verticale flexibiliteit voor meer comfort en vermindering van trillingen. Om nog meer comfort toe te voegen, zijn er nieuwe chainstays ontwikkeld die in doorsnede lijken op die van de Scalpel. De buizen zijn in verticale richting afgevlakt maar in horizontale richting verbreed. Deze vorm zorgt niet alleen voor meer comfort maar zorgt ook voor meer sprint- en klimefficiëncy en bovendien kan er een 2.4 inch band worden gemonteerd. System Integration en standaard 73mm bottom bracket, zijn als optie leverbaar op elk van de vier beschikbare modellen die verder zijn afgemonteerd met SRAM- en Shimano-compontenten. Frames zijn verkrijgbaar in de maten S, M, L en X, en hebben een levenslange garantie zonder gewichtsbeperking voor de rijder.
Het zit 'em allemaal in het SYSTEM-gewicht! Taurine frame: 1.250 gram Lefty Speed Carbon SL: 1.235 gram HeadShok SI Headset/Stem: 240 gram Hollowgram SI crank: 729 gramTOTAAL 'SYSTEM-GEWICHT': 3.454 gram
Caffeine: (Nieuw voor 2007) Door de ontwikkeling van een nieuwe aluminium hardtail-technologie in het XC-segment, is het Caffeine 6061-T6 frame 15% stijver dan het Optimo-frame en bovendien nog eens 60 gram lichter. De oversized, hydroformed bovenbuis zorgt voor excellente stuurprecisie en extra sterkte. Stijfheid aan de achterzijde is verkregen door oversized seat stays en de trapefficiëncy is bij het bottom bracket gemaximaliseerd door een nieuwe dikkere 'PowerPyramid'-onderbuis. Door het 'Disc only design' blijft het frame strak en het zorgt tevens voor gewichtsbesparing.