Zorgeloos op de mountainbike dankzij band met speciale latex

Geplaatst op 27 nov 2005.
Afbeelding verwijderd.Door Rene Beune
ENSCHEDE - Fietsen op een band, die niet meer lek kan. Het klinkt als een waanzinsverhaal, maar de band bestaat inmiddels echt. Sterker nog, topsporters in het mountainbiken en recreanten in die tak van sport staan zich bijna te verdringen om er gebruik van te mogen maken.

Mountainbiker Axel Bult (24) uit Lonneker heeft de band, die is ontwikkeld door Vredestein en waar 50 milliliter speciale latex in wordt gegoten, de afgelopen maanden onder de meest extreme situaties getest. ‘Je kunt er zelfs een schroevendraaier doorheen steken, hem er vervolgens weer uithalen, de band even doordraaien en je merkt er niets meer van’, is de ervaring van Bult, die stage loopt bij Vredestein.
- De vinding is het resultaat van pionierswerk van een Canadees, die een apart soort latex ontwierp, het ontwerpen van een speciale lichtgewicht band (zonder binnenband) door Vredestein en het testen en bij elkaar zoeken van het juiste materiaal door Axel Bult en fietsenhandelaar Jan ten Tusscher. Dit samenspel heeft er toe geleid dat straks iedereen zorgeloos op een mountainbike rond kan fietsen. De band blijft altijd op spanning en is niet bang voor een glasscherf of een scherpe metalen punt. Wat je naast de band en het beetje latex wel dient aan te schaffen, zijn speciale velgen waar de nieuw lichtgewicht band op past.
Het idee achter de nieuwe vinding zit hem vooral in de elasticiteit van het latex. ‘Dat zorgt er voor’, weet Axel Bult, ‘dat elk gaatje zo weer wordt gedicht. Veel mensen denken vaak dat als je door een spijker rijdt, je ook een geweldig gat in de band hebt. Mensen vergeten echter dat door de druk van binnenuit, het grootste deel vanzelf weer wordt gedicht. Door aan de binnenkant van de band een laagje vloeibare latex aan te brengen, voorkom je niet alleen dat er een gat ontstaat maar ook dat er lucht uit de band gaat. De latex hecht zich onmiddellijk op de plaats waar de oneffenheid in de band zit. Ik heb, bij wijze van proef, in een band zelfs wel 300 gaatjes gemaakt. Maar je merkt er niets. Ik zou op diezelfde band nu nog steeds kunnen fietsen. Alleen in het geval er een scheur of een extreem gat in komt werkt het niet’
Bult, die aan de Saxion Hogeschool in Enschede commerciële werktuigbouwkunde studeert, stond aanvankelijk ook sceptisch tegenover de nieuwe vinding.
‘Ik heb de band eerst maar eens opgepompt en een paar dagen weggezet. Wat me direct al opviel was dat de band exact op spanning bleef. Want dat is namelijk ook een bijkomend voordeel. Aan deze band hoef je, als je hem eenmaal op spanning hebt gebracht, niets meer te doen. Na een paar dagen ben ik begonnen met het steken van naalden in de band. Vervolgens werd het steeds gekker. Je kunt zelfs over een rij recht opstaande spijkers heenrijden. En dan nog is er niets aan de hand. Het lijkt onvoorstelbaar, maar ik heb inmiddels zo veel testen met de band gedaan dat ik al lang en breed overtuigd ben.’
De vinding kan nu nog alleen maar gebruikt worden voor banden die op de velg van een mountainbike worden gemonteerd. Het voorkomen van lekke banden op racefietsen blijft nog even toekomstmuziek. Bult: ‘Het probleem bij racefietsen is vaak dat je daar te maken hebt met knijpgaten. Die ontstaan als je vol door een gat in het wegdek rijdt waardoor de band op de velg komt en op twee plaatsen tegelijk scheurt. Die gaten zijn te groot voor de werking van het latex. Maar ik ben er van overtuigd dat we daar, door de structuur van de banden aan te passen, ook nog wel iets op vinden. Na de mountainbikers komen waarschijnlijk eerst de gewone toerfietsers aan de beurt en dan de wielrenners. Lek rijden, de gruwel van elke fietser, behoort straks tot het verleden.’
Nu bestaan er ook al banden die vanwege de extra lagen rubber, bijna niet lek te krijgen zijn. Die banden zijn echter zeer oncomfortabel, maken het sturen erg lastig en zijn bovendien erg zwaar.
‘Voor het bedrijven van sport zijn die banden niet te gebruiken’, weet Ten Tusscher, die een eigen internationale mountainbikeploeg heeft (waar Bult deel van uitmaakt). ‘In de sport draait alles om grip, soepelheid en gewicht. Dat is met deze band, gevoegd bij het aspect van de latex, optimaal. ‘
Ten Tusscher heeft nu al voor twaalf recreatieve fietsers een wielset met de speciale banden klaar gemaakt. ‘Ik ben er van overtuigd, dat straks bijna de helft van alle mountainbikers hier op fietst. Je hoeft het hele seizoen niet bang te zijn dat je lek rijdt. Voor dat gemak heeft de echte liefhebber wel iets over.’
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 24-11-2005

LEES DIT HIERNA

Upgrade je Sram 70 / 90 transmissie naar een GX Eagle AXS

GX Eagle AXS upgrade kit voor transmissie: RD-UPK-GXTE-A: Til Eagle-transmissie naar een hoger…

LEES VERDER

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER