Zowel visueel als technisch is deze shifter een mooi stuk werk. Qua vormgeving heel duidelijk luxe in al zijn eenvoud. Een combinatie van carbon behuizing met een superstrak roestvrij staal voor de dial (draaischijf) en trigger. Maar belangrijker: de shifter biedt ongekende functionaliteit. Ontwerper Scott McLaughlin noemt het biken op het niveau van de Formule 1: een sport waarbij schakelsystemen op maat worden afgesteld. De X.0 trigger is compleet instelbaar. Zo is hij voor downhiller Steve Peat dicht op elkaar afgesteld, om snel heen en weer te kunnen schakelen, terwijl Gunn-Rita Dahle profijt heeft van de mogelijkheid de shifter ver uiteen in te stellen om zo 5 versnellingen in één beweging te kunnen verstellen.
Ook de schakelprestaties zijn volgens de berichten stukken beter. Het nieuwe Zero Loss systeem reduceert het 'loze' hefboom effect bij het schakelen. SRAM geeft aan dat je bij andere systemen je shifter 7 tot 15 graden om moet zetten vóór het schakelen begint. De nieuwe shifter brengt deze 'lost travel' terug tot nul.
Het mooiste is dat je voor deze juweeltjes niet tot seizoen '06 hoeft te wachten, als alles goed gaat kun je de komende zomer al deze onderdelen op je bike monteren. Ondertussen proberen wij het nieuwe materiaal onder onze vingers te krijgen en SRAM kennende, hopen we hier binnenkort onze ervaringen met jullie te kunnen delen. We kunnen niet wachten.
Reinier Meenhorst
Sinds de introductie van de X serie door SRAM is de wanna-have factor van hun componenten flink toegenomen. Maar bij SRAM leunen ze niet achterover, onlangs presenteerde men de nieuwe X.0 lijn. De achterderailleur krijgt een carbonnen cage en SRAM bespaart hier 16 gram. Daarmee duikt hij onder het gewicht van 200 gram. Verder komen er twee nieuwe 9 speed cassettes - respectievelijk lichter en sterker. De grootste verrassing is wel de prachtige en innovatieve triggershifter. Een waardige toevoeging aan de X.O serie.