Schade of niet, fiets moet van bospad

Geplaatst op 29 okt 2004.
RHENEN - Hoeveel schade veroorzaken terreinfietsers aan de natuur? Wie een antwoord wil horen kan morgenavond terecht in het clubhuis van De Valleirenners. De club is organisator van toertochten over de Utrechtse Heuvelrug.

Hoe het antwoord ook klinkt, het einde aan het ongelimiteerd toeren door de bossen lijkt onvermijdelijk. Het toeval wil dat de Werkgroep Beheerders Utrechtse Heuvelrug eerder op de dag praat over de toegangseisen voor het toekomstig Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. De uitkomst lijkt vast te staan: elke gebruikersgroep krijgt zijn eigen domein: wandelpaden voor voetgangers, ruiters op de ruiterpaden en mountainbikers op hun speciale routes. Dat voorkomt ruzies tussen de verschillende bezoekers.
Nu kunnen terreinfietsers, dankzij ruime toegangsvoorwaarden, vrij rondtoeren door tachtig procent van de natuur. Alleen de bossen van Het Utrechts Landschap en Natuurmonumenten zijn voor hen taboe.
Het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug geeft jaarlijks tien maal vergunning voor een georganiseerde toertocht. Duizenden liefhebbers uit alle delen van het land doen er aan mee. Zo trachten de terreinbeheerders het mountainbiken enigszins te reguleren. Maar als de fietsers later, al of niet in clubverband, terugkeren kunnen ze gesteund door een GPS hun eigen route door de bossen zoeken, van Maarsbergen naar Rhenen. Niemand kan hen dat beletten.
De particuliere en publieke terreinbeheerders zijn overtuigd dat dit schadelijk is voor de natuur. Als ze binnen het kader van het Nationaal Park uniforme toegangseisen afspreken, gaan de bossen op slot voor wildrijders. Terreinfietsers mogen dan alleen nog op de aangewezen moutainbikebanen of op de toeristische fietspaden.
Het duurt nog jaren, zegt Peter Strijland van het recreatieschap, voor het zover is. Eerst moeten de subsidiërende ministeries nog instemmen en moet er een goed padennet liggen.
De lezing van de Stichting Probos begint 20 uur bij Valleirenners, Waardgelder 3, Veenendaal.Copyright © 2004 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

LEES DIT HIERNA

Upgrade je Sram 70 / 90 transmissie naar een GX Eagle AXS

GX Eagle AXS upgrade kit voor transmissie: RD-UPK-GXTE-A: Til Eagle-transmissie naar een hoger…

LEES VERDER

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER