"Dit is enorm balen voor ons", aldus Hans Geerts en Frank Hamelink van de stichting Beach Challenege. "Wij begrijpen best dat wij de naam 'Beach Challenge' niet voor ons alleen kunnen opeisen omdat wij deze niet als merk gedeponeerd hadden. Om een voorbeeld te geven: een Haagse strandtent die 'Zeezicht' heet zal het ook niet erg vinden dat er in Zandvoort ook eentje bestaat met diezelfde naam. Alleen als er een paar honderd meter verderop óók een 'Zeezicht' zich vestigt, dan kan dat knap verwarrende situaties opleveren." En juist voor die verwarring was de Stichting zeer bevreesd, mede omdat ze daar ook al signalen van had gekregen. "In hoeverre deze verwarring ons bijvoorbeeld aan sponsoring voor volgend jaar kan kosten is gewoon nog niet te voorspellen. Het is betreurenswaardig dat deze uitspraak daar blijkbaar volledig aan voorbij gaat."
"Dit komt hard aan, en het tart voor ons gevoel ook elke vorm van rechtvaardigheid", aldus Frank Hamelink en Hans Geerts. "Omdat je je als (vrijwilligers) organisatie niet altijd op een commerciële manier kunt of wilt opstellen, kun je dus in een positie terecht komen waarin je kennelijk vogelvrij bent ten opzichte van grote commerciële(re) partijen. Daarnaast hebben wij ook het vermoeden dat het onderscheid dat gemaakt moet worden tussen onze feitelijke naam van het evenement (Beach Challenge) en het daaraan gehangen XTERRA-label als aanduiding van deelname aan een internationaal wedstrijdcircuit niet geheel goed over het voetlicht is gekomen. Dit onderscheid is natuurlijk ook niet eenvoudig aan buitenstaanders uit te leggen."
Het proces dreigde nog een bizarre wending te nemen toen tijdens de zitting bleek dat ook de Finse uitgeversmutinational Sanoma mede belanghebbende in de organisatie van de European Beach Challenge bleek te zijn en met de tegeneis kwam om de Stichting Beach Challenge te verbieden de naam Beach Challenge nog langer te gebruiken omdat Sanoma rechthebbende was op het merk Fiets Challenge. Tijdens het kort geding kwam naar voren dat de helft van de opbrengsten van de European Challenge aan Sanoma Men's Magazine zou toekomen. Gelukkig heeft de rechter deze tegeneis niet gehonoreerd.
De organisatie zal zich in de komende weken gaan bezinnen op de toekomst van het evenement.
Kort geding naam Beach Challenge verloren
Geplaatst op 21 okt 2004.