Bundesliga Ilmenau

Geplaatst op 26 mei 2004.
Afbeelding verwijderd.

Afgelopen weekend was de eerste race van de duitse bundesliga cup. Voor de negende keer werd hier een downhill race georganiseerd in de voormailig oost-duitse stad.

De opkomst was enorm, van heinde en ver kwamen de racers naar deze UCI gecertificeerde wedstrijd. Met rijders uit Polen, Tsjechie, Belgie, Nederland, Duitsland en zelfs Letland was het een echte grote race met vele toppers aan de start.

De organisatie was erg goed, geen lange rijen voor de shuttle tijdens de training, een strak trainings en wedstrijdsschema zorgden voor een vlot verloop, en in de tijden dat de tijdswaarnemers de lijsten in orde maakten werd het publiek vermaakt door het Freestyle Motorcross team uit Hamburg. No handers, supermans, cordoba's en andere spectaculaire sprongen werden uitgevoerd op de niet misselijke schans die toch wel een meter of 15 van de landing afstond.

Het parcours in Ilmenau is niet enorm lang, maar wel erg vermoeiend. Door een aantal vlakkere stukken speelt de conditie een hele grote rol, aangezien er in het laatste gedeelte toch nog een aantal erg ingewikkelde passages en grote jumps zitten waarvoor je alle kracht en aandacht nodig hebt.
De indrukwekkende finish trekt al jaren vele toeschouwers, maar dit jaar was de befaamde houten kombocht helaas afwezig. Deze was kapot en kon niet meer optijd gerepareerd worden. De organisatie beloofde wel dat hij er volgend jaar weer zou staan !
Er waren behoorlijk wat nederlanders afgereisd, naast het Bike2Build / Nicolai team, waren ook Koen van Valkenhoef en Wilfred van der Haterd van het Magura Racing team aanwezig. Wilfred was weer helemaal hersteld van z'n crash in Bischofmais, en ging er weer vollenbak tegenaan.
Gert Tholen en Michel Kruiper waren ook weer aanwezig en de oudere broer van Koen, Leon van Valkenhoef had ook de stoute downhillschoenen maar weereens aangetrokken.
Het weer was enorm wisselvallig, van stralende zonneschijn tot veel wind en water, zelfs een enkele sneeuwvlok was gesignaleerd. In de training was Bernard Wessels helaas al uitgeschakeld, met een zwaar gekneusd bovenbeen moest hij de race aan zich voorbij laten gaan.
Leon van Valkenhoef liet zien dat hij het downhillen nog niet verleerd was, en sleepte de overwinning binnen bij de masters voor Jorg Heydt (D) en Michel Kruiper.
Bij de Elite men klasse had Gert Tholen de beste kwalificatie tijd neergezet, voor Marcus Klausmann, Frank Schneider en Michael Schnell. De vraag rees of Gert z'n bijnaam de quali-king kon afschudden door z'n goede kwali tijd ook in de finale te herhalen.
Eerst was de eer aan Jarno Hoogland om 6 seconden van zijn kwalificatie tijd af te snoepen, en de 52e plaats te bezetten. vervolgens kwam Bas van Son in de Hotseat met de tot dantoe snelste tijd van 2:29:78. Helaas mocht hij niet blijven zitten en mocht hij tevreden zijn met een knappe 21 plaats.
Wilfred heeft ook altijd pech zo lijkt het wel, vlak na de start trapte hij zijn ketting doormidden en moest het parcour puur op de zwaartekracht afleggen, desalniettemin eindigde hij op de 40e plaats. Teamgenoot Koen had ook flink het gas erop, en wist een 8e tijd neer te zetten, vlakvoor belgisch Be One talent Nico Vink.
Klausmann wist als een na laatste rijder de snelste tijd neer te zetten, maarliefst drie seconden sneller als de kwalificatie tijd van Gertje, maar toen Gert over de finish kwam bleef de tijdswaarneming staan op 2:16:39, ruim een seconde sneller dan Klausmann, en dus ging Gert met de overwinning aan de haal. Een erg goede prestatie !
Na een korte Motorcross demo en de prijsuitreiking was het tijd om de spullen in te pakken en aan te sluiten in de file richting huis.
Over twee weken begint de wereldbeker in het engelse Fort William, waar Koen, Wilfred, Gert en Anneke Beerten aanwezig zullen zijn. De andere rijders zullen waarschijnlijk te vinden zijn op het openings weekend van het Bikepark in Bergschenhoek !
Tot daar ! Voor de complete uitslagenlijst zie http://www.absolute-abfahrt.de/aa/erg/erg.htm
Groeten,
 
Jarno Hoogland

LEES DIT HIERNA

Upgrade je Sram 70 / 90 transmissie naar een GX Eagle AXS

GX Eagle AXS upgrade kit voor transmissie: RD-UPK-GXTE-A: Til Eagle-transmissie naar een hoger…

LEES VERDER

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER