Studentenplannen voor nieuwe mountainbike

Geplaatst op 29 jan 2003.
Door HEIN VAN TUIJL - 'Nooit verwacht dat er zoveel belangstelling voor zou zijn', zegt Flip Dolmans. Samen met vier andere vierdejaars studenten van Fontys Hogescholen in Eindhoven presenteerde hij gisteren plannen voor een aantal nieuwe ontwikkelingen in de rem- en versnellingssystemen van mountainbikes. 'Ik hoorde na afloop dat veel mensen het de beste presentatie van de dag vonden.'

De presentatie is onderdeel van een internationaal programma waaraan de school van de studenten deelneemt, het 'Integrated Product Development'-project. Het heeft als doelstelling de samenwerking met scholen in het buitenland te bevorderen. Ook werken leerlingen van de verschillende technische studies in Eindhoven tijdens het project onderling samen. Samen met studenten in Duitsland en Hongarije keken de Eindhovenaren of verschillende onderdelen van een mountainbike voor verbetering vatbaar zijn. Grard van Beers en Roy Gootzen (beiden informatica-studenten) werkten samen met Thijs Habets, Flip Dolmans en Perico Garcia Geurts (werktuigbouwkunde) aan een onderzoek naar de verbetering van rem- en versnellingssystemen van de fietsen. Zwaarder Dolmans hield zich samen met Thijs Habets vooral bezig met het remsysteem. Zij kwamen op het idee om het Antilock Brake System (ABS) dat al gebruikt wordt in auto's en motoren, ook voor de fiets te ontwikkelen. Ze dachten daarbij vooral aan gebruik voor downhill-mountainbikers. 'Ook al weegt een fiets een kilo zwaarder door het systeem, er zal zeker belangstelling voor zijn als de prestaties van de fietser er door toenemen,' zegt Dolmans. Dat was ook de reden voor de studenten om te kijken naar de mogelijkheden voor toepassing van remkrachtverdeling op de fiets. Een apparaatje zorgt er dan voor dat de remkracht gelijk verdeeld wordt over het voor- en achterwiel. 'Nu remt het achterwiel vaak harder dan het voorwiel, waardoor je minder snel stilstaat.' Transmissie Roy Gootzen hield zich meer bezig met de transmissie, het versnellingssysteem op de fiets. Ook hij haalde inspiratie uit de motorsport. 'Bij bijvoorbeeld een variomatische aandrijving kan op de fiets ingesteld worden wat de favoriete trapsnelheid per minuut is, dus hoeveel omwentelingen de trappers van de fiets per minuut maken. De versnelling past zich dan automatisch aan, zodat de fietser steeds dezelfde trapsnelheid heeft, ook al gaat hij bijvoorbeeld bergop of bergaf', aldus Gootzen. Bij alle systemen is het nodig dat er een computer op de fiets gemonteerd wordt die uitrekent wat de meest comfortabele trapsnelheid of remkracht van de fietser is. Voor verder onderzoek hebben de studenten nu echter geen tijd. 'Dit is de afsluiting van het project, we gaan nu door naar het volgende,' legt Dolmans uit. 'Bovendien hebben we geen middelen om verder te gaan met ons onderzoek. Maar het was wel leuk om eraan te werken, omdat ik zelf ook mountainbike.'

LEES DIT HIERNA

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER

Strak in het pak met Ekoi kleding

We reden daarom afgelopen tijd rond met de Ekoi Ruts N Waves MTB broek, het Flow Trail vest en de…

LEES VERDER