Je fiets terugvinden met de vermogensmeter van 4iiii

Gedeeltelijk Powermeter en gedeeltelijk Bloedhond. 4iiii en Chipolo werken samen en voegen ‘s werelds eerste geïntegreerde fiets tracking-functie toe aan de lichtste en meest nauwkeurige vermogensmeter.

4iiii Innovations en Chipolo kondigen hun nieuwste project aan: Een gratis fiets tracking-functie die als update komt naar alle 4iiii PRECISION vermogensmeters.

Bij 4iiii zijn we altijd bezig om functionaliteit toe te voegen aan onze producten, ook lang nadat ze gekocht zijn, vertelt Eric Gerstenbuher van 4iiii. Vanaf nu kunnen alle 4iiii PRESICION vermogensmeters, inclusief de PRECISION en Podiiiium modellen, je fiets terugvinden, diefstal tegengaan en het tracking netwerk uitbreiden.

“Ik denk dat het concept fascinerend is. Dit zorgt er niet voor dat je fiets niet gestolen wordt, maar het geeft je een extra manier om je geliefde fiets te beschermen en hem terug te krijgen. En mocht je op zoek zijn naar een vermogensmeter, dan is dit misschien wel de doorslaggevende factor die je een 4iiii vermogensmeter doet aanschaffen”
DC Rainmaker, CES, 2019*

De tracking-functionaliteit toont je de laatst bekende locatie van je fiets in de vernieuwde 4iiii app. Om de tracking van een verloren fiets te activeren moet die in de app als ‘verloren’ worden opgeven. Als een 4iiii of Chipolo app binnen Bluetooth bereik van de vermogensmeter komt, zal deze proberen verbinding te maken. Wanneer dit lukt stuurt de app automatisch de locatie van de vermogensmeter en de fiets naar de eigenaar.

“Het is onze missie om elk product vindbaar te maken. Door Chipolo technologie te integreren in de vermogensmeters van 4iiii zetten we een grote stap voorwaarts. Voor andere vergelijkbare fabrikanten is deze optie voor integratie in hun producten mogelijk,” vertelt Chipolo’s CTO Jure Zdovc.

De vernieuwde 4iiii app zorgt ervoor dat bestaande producten toekomstbestendig zijn en er nieuwe functies toegevoegd kunnen worden door een simpele update. Naast de toegevoegde tracking-functie zal de app nog steeds gewoon bruikbaar zijn voor het verbinden met de vermogensmeters, het inzien van de gegenereerde data, het draaien van updates en het aanpassen van de instellingen. De app is nu te downloaden voor iOS en komt binnenkort beschikbaar voor Android.

De tracking-functie van Chipolo op de 4iiii vermogensmeters kan nu aangezet worden door de nieuwe 4iiii app te downloaden voor alle klanten van 4iiii van nu én in de toekomst zonder bijbetaling.

Voor meer informatie klik je op:
https://4iiii.com/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Moving Gif Test Area]

[/Moving Gif Test Area]

Nieuwe Bryton App is een feit

Bryton en Tehava zijn verheugd om te melden dat de nieuwe Bryton App officieel is gelanceerd. De nieuwe Bryton app, genaamd Bryton Active, is vanaf heden beschikbaar in de App Store en Google Play.

Stay motivated, stay active

Profiteer van de nieuwtjes in de app en stap nog sneller op jouw fiets. De nieuwe en zeer eenvoudige Bryton Active app tilt het bijhouden van jouw work-outs, het aanpassen van jouw apparaat instellingen, het plannen van trips en het synchroniseren met platformen naar een hoger niveau.

Benieuwd naar alle nieuwe functies? Bekijk in de Youtube video alle updates.
https://www.youtube.com/watch?v=SCk85UiFAQQ

Download nu de Bryton Active App en verhoog jouw gebruikersgemak fietsplezier!

Google Play Download: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.brytonsport.active iOS App

Store: https://itunes.apple.com/us/app/bryton-active/id1448328800

20-24.CC Bikepooling met je kinderen

20-24.CC is opgericht door ouders die zelf fanatiek mountainbiken. Uiteraard wil je graag als ouders, dat jouw kind gaat mountainbiken. Samen mooie trails rijden in het binnen- en buitenland. Echter, als ouder met meerdere kinderen, die verschillende sporten beoefenen is dat niet altijd eenvoudig en/of haalbaar.

Er ontstaan veel praktische vragen en drempels. De zoektocht naar een 2de hands mountainbike blijkt meestal een lastige opgave.

Hoe kan ik mijn kind starten met mountainbiken op een laagdrempelige manier? Hoe handig zou het zijn als ik de mountainbike direct kan vervangen voor een grotere wielmaat als die te klein is! Zelf fiets ik op degelijke mountainbike, voor mijn kind wil ik ook een degelijke mountainbike. Doodzonde als mijn kind het plezier in de sport verliest door een mountainbike die niet de juiste maat is, of in slechte technische staat verkeert. Voilà, het idee van de KIDS BIKEPOOL is geboren!

Onze doelgroep zijn kinderen die mountainbiken of willen starten met mountainbiken op regelmatige basis. Wij richten ons op de leeftijd vanaf 7-14 jaar.

Onze KIDS BIKEPOOL bestaat uit KONA MOUNTAINBIKES van 20" tot 27,5". De modellen in de BIKEPOOL zijn;
-KONA HONZO 20, wielmaat 20"
-KONA HONZO 24, wielmaat 24"
-KONA CINDER CONE, wielmaat 27,5"

Deze mountainbikes zijn kwalitatief hoogstaande mountainbikes voor kinderen. Er is geen beperkende factor voor het kind met deze mountainbikes. Op het moment dat een kind gaat "doorpoolen" naar een grotere maat zorgen wij ervoor, dat er een mountainbike klaar staat, die technisch 100% in orde is en uiteraard de juiste maat.

Onze klanten betalen maandelijks een huurbedrag om gebruik te maken van de bikepool.

Als je in het weekend op de vaste routes rijdt zie je steeds meer KIDS op de trails. Dat is geweldig! 20-24.CC hoopt ouders te stimuleren, om hun kinderen de mountainbikesport te laten beoefenen, door "mogelijke" drempels weg te nemen. Bovendien is de BIKPEOOL een praktische oplossing als je geen tijd wilt spenderen aan het op zoek gaan naar een degelijk mountainbike. En vervolgens deze weer moet verkopen omdat deze te klein is.

Voor meer informatie klik je op:
https://20-24.cc/#top

"Hé, Wat doe jij met Valentijnsdag?"

Een keer geen ongemakkelijk etentje of slechte romcom in de bioscoop, maar een blind date op de mountainbike. Speciaal voor alle singles die even uitgetinderd zijn, organiseren wij op 16 februari een speciale singles day. Voor alle niveaus.

‘Mountainbike jij hier ook vaker?’

Wie weet kom jij jouw prins tegen, niet op het witte paard, wel op het aluminimum ros. En ook stoere prinsessen zijn meer dan welkom!
Geen voorbedachte tekstjes of gefotoshopte foto’s, wel spontane ontmoetingen tijdens een sportieve en vooral gezellige dag. Het leuk hebben met elkaar staat voorop. Dus doe eens gek, meld je aan en geniet van een bijzondere blinddate in een ongedwongen sfeer!

Prijs: € 60,-

inclusief:
– koffie, thee, drankjes vooraf en na afloop
– pastamaaltijd na afloop
– borrel na afloop
– grote bidon (die je na afloop mag houden)
– alle faciliteiten: kleedkamers met warme douches, afspoelplaats en onderhoudsmiddelen voor eigen mountainbike etc.

NB de clinic gaat alleen door bij sekseverhouding 60-40. Als de clinic niet doorgaat krijg je minimaal een dag van te voren bericht. Je betaalt op de dag zelf.

Programma:
9.30 ontvangst met koffie, thee, koek
10.30 vertrek
12.30 koffie pauze onderweg
15.00 terugkomst, douchen, omkleden, chillen
15.30 pastamaaltijd, borrel

Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven:
https://www.mtbclinic.nl/valentijns-clinic/

Born lanceert Multi Vision, supplement voor de ogen

BORN Multi Vision is een voedingssupplement voor actievelingen die iets extra’s vragen van hun lichaam. Multi Vision zit boordevol vitaminen en mineralen. Rijk aan riboflavine (vitamine B2), vitamine A en Zink om scherp te blijven zien!

Bijna iedereen kent vitamine A en bètacaroteen, stoffen die behoren tot de groep van de carotenoïden en bekend staan als producten ter bevordering van het zicht. Tot deze grote groep behoren ook deze twee minder gekende, maar daarom niet minder interessante bioactieve stoffen: luteïne en zeaxanthine.

Deze twee antioxidanten hebben vooral ter hoogte van het netvlies van de ogen een belangrijke beschermende werking met langer behoud van een goed gezichtsvermogen. Luteïne (FloraGLO®) en zeaxanthine (OPTISHARP®) kunnen er voor zorgen dat je ogen een hogere tolerantie krijgen voor fel licht. Voorbeelden die iedere buitensporter wel kent: het in- en weer uitrijden van een tunnel, cameraflitsen of verblinding door tegemoetkomende koplampen.

BORN Multi Vision is NZVT getest, dus 100% vrij van dopinggeduide stoffen én succesvol getest door Team Sunweb.

- Multivitamine- mineralenpreparaat voor (top)sporters
- Vrij van vitamine B6.
- Vitamine B12 bevordert de energiestofwisseling.
- Vitamine C ondersteunt de weerstand.
- Bevat B-vitaminen die een gunstige invloed hebben op de vermindering van vermoeidheid.
- NZVT/Informed Sports getest.

EYE HEALTH:
- Rijk aan riboflavine (vitamine B2), vitamine A en zink om scherp te blijven zien.
- Filtert en verminderd vermoeidheid van de ogen door extreem blauw licht.
- Helpt ogen sneller te herstellen na blootstelling aan fel licht (‘verblinding’).
- Glutenvrij
- Advies verkoopprijs: €34,95 (60 vegetarische capsules)

Voor meer informatie klik je op:
https://born.eu/nl/producten/multi-vision

 

Je banden op druk met SKS Airstep, Injex & Airchecker 2.0

Onderweg is er niets zo vervelend als een lekke of slappe band. Voor de aftrap van 2019 gingen we op pad met de SKS Injex Control minipomp met mini drukmeter. In de werkplaats gaan we aan de slag met de Airstep voetpomp en de Airchecker 2.0 digitale drukmeter.

SKS Injex Control:
De Injex Control valt onder de minipompen maar met een lengte van 28 cm is deze niet echt mini, eerder medium. Het is dan ook geen formaat wat je even makkelijk achter in je shirt steekt. Om hem mee te nemen wordt er een houder bijgeleverd zodat je hem aan de bidonhoudernokjes van je frame kunt bevestigen. Maar gezien we dit niet mooi vinden doen wij de pomp lekker in onze rugzak. Daar past hij dan ook makkelijk in en blijft hij ook gevrijwaard van water en modder wat de levensduur van de pomp alleen maar ten goede komt.
Het gewicht van de pomp is wel mooi mini en de wijzer van de keukenweegschaal blijft dan ook hangen op 214 gram.

Zodra we onderweg zijn valt het (gelukkig) tegen om echt lek te rijden. Bijna al onze banden zijn namelijk tubeless gemaakt met onder andere de "SKS Seal Your Tire" vloeistof. Maar een oude spijker doet wondere bij mijn fietsmaat en perforeert de buitenband door en door. Dat wordt dus pompen.

De kop van de pomp is geschikt voor alle ventielen en hoeft voor autobandventielen niet omgebouwd te worden. Om de zaak op druk te brengen maken we de pomp los en klappen het handvat 90 graden om zodat je goede grip op de pomp hebt. Zoals gezegd is de pomp niet mini en bij een flinke 29'er band ben je ineens heel blij dat je een redelijk formaat pompje bij hebt. Het oppompen gaat dan ineens een heel stuk sneller.
En ben je met de racefiets kun je doorpompen tot 10 bar! Dit doe heel simpel door de grote zuiger vast te zetten en met de kleine zuiger druk op te bouwen.

Maar hoe weet je nu hoeveel druk er in de band zit? Op gevoel hoeft het niet meer want aan de voorkant zit een kleine analoge drukmeter welke inderdaad tot 10 bar gaat. De schaal is dus redelijk groot en bij mountainbikes is het zaak om te zorgen dat de meter tussen 1,5 en 2 bar zit. Voor gravelbikes of racefietsen welke met hogere druk gereden worden is het iets makkelijk om de druk af te lezen simpelweg omdat de wijzer wat meer uitslaat.

Eenmaal klaar met pompen klik je het handvat weer om en stop je de pomp weer in de rugzak of bevestigd hem aan je frame.
Qua degelijkheid voelt de pomp stevig aan en ervaring met SKS is dat deze pomp er niet snel de brui aan zal geven.
SKS geeft ook niet voor niets 5 jaar garantie op al hun producten.

De adviesprijs bedraagt € 29,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/injex-control/

SKS Airstep:
De airstep fietspomp is een bandenpomp in een heel ander jasje. Het is namelijk geen conventionele fietspomp maar een voetpomp. Je pompt je banden namelijk op met je voet in plaats van met je handen en rug, wat de belasting voor je rug een heel stuk verminderd. Vooral als je vaak van banden wisselt of de banden van je hele fietsclub gaat controleren. Laat staan een fietsvakantie in de bergen met je fietsclub waar de lekke banden je wel eens om de oren kunnen vliegen.

Een bijkomend voordeel van de voetpomp is het formaat. Deze is namelijk een heel stuk kleiner dan een gewone fietspomp. In opgevouwen toestand is de pomp 30 cm lang ofwel "one foot". Of dit bewust gedaan is weten we niet maar we kunnen er bij het nameten wel om lachen. Verder is de pomp 14 cm breed en 11 cm hoog. Een mooi formaatje wat ook veel makkelijker is mee te nemen in de auto. Om de pomp op te bergen wordt er ook een klein haakje meegeleverd zodat je deze aan de muur van je werkplaats kunt bevestigen.

Voordat we kunnen pompen moeten we eerste de pomp uitvouwen. Je schuift de oranje hendel in de open stand en de pomp ontvouwt zich. De slang zit netjes opgerold rondom de drukmeter en na uitrollen ben je klaar voor gebruik.
De kop van de pomp is zoals verwacht geschikt voor alle soorten ventielen en na het omzetten van de hendel ben je klaar om te pompen.

Het pompen voelt aan alsof ik weer op kamp ben met Jong Nederland. Ofwel het oppompen van je luchtbed. Het heeft dus ook een nostalgisch gevoel over zich heen. Maar hierbij houden dan ook alle vergelijking op. De grote drukmeter aan de bovenkant geeft namelijk aan dat er genoeg lucht in de banden zit. De drukmeter gaat tot 7 bar en dat is genoeg voor banden tot +/- 25 mm breedte. We zijn ook blij dat de schaalverdeling niet tot 10 bar gaat want daardoor is deze voor ons lage druk rijders een stuk nauwkeuriger.

De adviesprijs bedraagt € 59,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airstep/

SKS Airchecker 2.0
Gezien we geen genoeg kunnen krijgen om de banden tot op een honderdste nauwkeurig op druk te brengen gebruiken we de SKS Airchecker 2.0 om dit te controleren.

De vernieuwing van de Airchecker 2.0 zit hem in de nieuwe chip. Deze is namelijk een stuk gevoeliger dan de oude en geeft de bandenspanning tot een honderdste weer (bar).
Uiteraard is de meter geschikt voor Franse en Autoventielen. Er hoeft dus niets voor omgebouwd te worden.
Na het aanzetten van de meter wordt de display netjes verlicht. De kop is verdraaibaar zodat je makkelijk bij het ventiel komt. Tijdens het meten piept hij een keer zodra hij klaar is en blijft de meting een korte tijd in beeld staan. Een halve minuut later schakelt hij automatisch uit om de batterij te besparen.

Heb je de banden te hard opgepompt dan is er niets aan de hand. De nieuwe Airchecker heeft de mogelijkheid om lucht in de band te reduceren maar tegelijkertijd te meten. Zo kun je dus precies zien hoeveel lucht er ontsnapt en rijdt je hierna op perfecte druk de deur uit. 

De Airchecker 2.0 is natuurlijk ook ideaal om zo nu en dan de druk in de autobanden te meten. Want als je hem toch hebt hangen kun je hem net zo goed voor zo veel mogelijk banden gebruiken.
Let wel op met antilekvloeistof! Zorg dat deze niet uit je ventiel komt en blaas even kort in de open lucht. Het zou namelijk zonde zijn om de ingang van de airchecker te blokkeren met het goedje.

De adviesprijs bedraagt € 24,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airchecker-new-generation/

De nieuwe Shimano E-Tube Ride App voor de complete E-Bike ervaring

Bekijk alle belangrijke ritgegevens direct op je smartphone met de nieuwe Shimano app welke beschikbaar is voor e-bikers om al hun ritgegevens te monitoren in een nieuwe, eenvoudige en mooie lay-out voor de smartphone.

De E-TUBE RIDE app kan worden gebruikt om met alle SHIMANO STEPS e-bike motoren verbinding te maken, ook met de MTB- georiënteerde E8000 en E7000 systemen en de E6100 en E5000 systemen voor city/trekking en forenzen.
De nieuwe app biedt consumenten een alternatief voor het gebruik van de SHIMANO STEPS systeemcomputer (ook voor de SC-E8000/7000/6100 units), wat de prijs van een e-bike kan verlagen.

Meerdere weergaveopties met ritgegevens op het scherm met de SHIMANO STEPS E7000 en E8000 systemen in ECO- en BOOST-modi.

Mogelijkheden van de E-TUBE RIDE app:
- tonen van belangrijke ritgegevens zoals Snelheid, Versnelling, Afstand, Ondersteuningsmodus, Automatisch schakelen, Torquelevel, Datum en tijd, Verlichting, Batterijniveau en Resterende Afstand.
- tonen van waarschuwingen, zoals laag batterijniveau of andere systeemproblemen (bijv. snelheidssensor niet uitgelijnd, aandrijfeenheid moet worden gekalibreerd, enz.), die aan een webadres zijn gekoppeld voor extra uitleg onderweg.
- regionale aanpassingen zoals taal- en metrische/imperiale eenheden
- kleurendisplays om snel de ondersteuningsmodi te verduidelijken
- touchscreen technologie, waardoor het scherm eenvoudig kan worden aangepast tijdens het rijden met knijp- en veegbewegingen
- het veranderen van de prestatiekenmerken van de motor van de batterijbesparende Explorer-modus naar de dynamische modus met hogere versnelling of naar aangepaste instellingen

Om de app te gebruiken, heb je het nieuwe EW-EN100 bluetooth apparaat nodig om je telefoon met jouw fiets te koppelen en de informatieoverdracht tot stand te brengen. Het apparaat heeft ook een tuimelschakelaar waarmee je de ondersteuningsmodi van de motor kunt wijzigen in plaats van met de schakelaar aan de linkerkant van het stuur, wat de mogelijkheid biedt om een nog zuiniger e-bike te creëren.

De App Downloaden:
De nieuwe E-TUBE RIDE app is nu te downloaden vanaf de iPhone en Android app stores.
Voor uitgebreide instructies klik je op:
https://www.shimano-steps.com/e-bikes/europe/en/service/E-tube

4- 5- & 6 December, Challenge A Pro! Zwift & Wahoo

De winter nadert nu echt snel en buiten rijden in de avonduren kan wel een onaantrekkelijk zijn. Een aantal bikers kiezen er rond deze tijd voor om binnen te gaan rijden of te kijken naar de mogelijkheden die er zijn om virtueel te gaan trainen. 

Speciaal voor deze mensen organiseren Zwift en Wahoo de ‘Challenge a Pro!’ Zwift on tour. Beginners kunnen een Wahoo setup uitproberen en iedereen die durft kan een prof renner uitdagen om kans te maken op een nieuw Wahoo KICKR power trainer.

De tour start op 4 december in Luxemburg bij Andy Schleck Cycles en gaat via Antwerpen een dag later bij Amici di Bici en eindigt op 6 december in Amsterdam bij Maats.

Amsterdam:
We dagen je uit om een ​​pro te verslaan! Een massa profs zal voor de avond meedoen, denk je dat je ze kunt verslaan? Zelfs als je dat niet doet, loop je misschien nog weg met een gloednieuwe Wahoo KICKR-krachttrainer.
Kom op 6 december naar Maats Cycling Culture om te feesten met de Zwift Community en lokale Wahooligans! Je hebt de kans om het tempo te bepalen in ons Zwift-competitiesegment, of waarom ga je niet gewoon op pad en geniet je van de vibes.
In de nacht kun je genieten van gratis bier en eten, plus deuntjes van de DJ, want we brengen een uitzonderlijke nacht vol plezier naar de fietsgemeenschap van Amsterdam.

We hebben 3 Zwift-stations met Wahoo KICKR Smart Trainers voor een leuke KOM / QOM-wedstrijd - race met je vrienden, je team en andere fietsers naar een gloednieuw KOM. Denk je dat je snel bent? Als dat zo is, zorgen we ervoor dat je niet met lege handen vertrekt...
We hebben ook een Experience-station opgezet om dingen uit de buurt van de hitte van de concurrentie te proberen.
Neem vrienden mee, ontmoet de Zwift- en Wahoo-teams samen met een aantal zeer speciale gasten. We hebben de fietsen en een brede selectie pedalen - breng gewoon je schoenen mee en dit zal een nacht om nooit te vergeten zijn!

Voor meer informatie over Luxemburg klik je op:
https://www.facebook.com/events/183662599223095/

Voor meer informatie over Antwerpen klik je op:
https://www.facebook.com/events/346114289289607/

Voor meer informatie over Amsterdam klik je op:
https://www.facebook.com/events/256754155024029/

Voor meer informatie over de Wahoo Kickr trainers klik je op:
https://www.dedigitalesporter.nl/

Inschrijving Subaru BeachBattle 2018 geopend

Zondag 25 november vindt de 5e editie van de SUBARU BeachBattle Wijk aan zee plaats. De BeachBattle is voor zowel deelnemers als publiek een zeer aantrekkelijke mountainbike strandrace. Jong en oud, getraind of niet, iedereen kan er (op eigen tempo) aan mee doen.

“De Subaru BeachBattle is de mooiste,
 leukste en meest uitdagende
 mountainbike strandrace van het seizoen.”

 
De race vindt plaats op een geheel afgezet parcours op het strand van Wijk aan Zee en Velsen. Evenals vorig jaar zal de spectaculaire start plaatsvinden op de Dorpsweide van Wijk aan Zee. Andere bijzondere en sensationele onderdelen van het parcours zijn de technische Fletcherbocht bij ons koershotel Zeeduin en de Muur van WaZ.

We hebben naar jullie recreanten geluisterd!
We weten dat ons parcours lekker uitdagend is. Een veel gehoorde reactie onder onze recreatieve deelnemers is dat er teveel gelopen moest worden terwijl je natuurlijk komt om te fietsen. Daarom hebben we voor de recreanten het parcours enigszins aangepast zodat je minder van je fiets af hoeft. Uiteraard kun je de BeachBattle nog steeds rijden om even lekker af te zien en te genieten. Voor de wedstrijdrijders blijft het parcours even 'zwaar'.

Wil je 's middags meedoen als wedstrijdrijder ?
Let dan even op. Om bij de licentiehouders om 13.00 uur te kunnen starten, heb je een wedstrijdlicentie van de KNWU nodig. Heb je een basislicentie van de KNWU of ben je ingeschreven bij een andere organisatie dan moet je starten in de categorie 'recreanten' in de ochtend om 10.30 uur.

BeachBattle Summer Edition
Terug van weggeweest! De 'kleine' BeachBattle. Het opwarmertje voor zijn grote broer staat voor dinsdagavond 4 september op de kalender.
Inschrijven kan alleen ter plekke (strandpaviljoen DITTIS Sunsea). De start is om 19.00 uur. Kom langs en doe mee!

Voor meer informatie klik je op:
http://subarubeachbattle.nl/
 

Gravelracen met de MET Trenta

Op het moment dat je op je gravelbike onder in de beugels hangt, zit het vizier van je MTB-helm vaak in de weg. Wij vroegen aan MET wat zij nu een degelijke gravel helm vonden en gingen op pad met de nieuwe MET Trenta.
 

De Trenta is ontworpen voor de 30e verjaardag van MET. En bij deze helmen hebben ze bijna alle techniek uit de kast getrokken die er voor handen is, op het carbon gedeelte na. Maar liefhebbers van carbon. Niet getreurd, die versie (de Trenta 3K) is er namelijk wel en staat nog een stapje hoger op de ladder dan degene waar wij mee rond reden.

De Trenta valt in de hogere categorie van de Road helmen. En deze zijn in tegenstelling tot de MTB helmen niet voorzien van een vizier. Op deze manier kun je makkelijker onder je helm door kijken zonder je nek compleet te verdraaien. Je zit namelijk een stuk minder rechtop en de kijkhoek is ook iets stijler dan op de bike.

Maar voordat we op pad gaan nemen we eerst een kijkje rondom de helm. Als eerste komt de oude vertrouwde keukenweegschaal aan bod en blijft de wijzer hangen op 217 gram (Maat S). Een echte lichtgewicht dus wat vooral fijn is bij lange dagen in het zadel. En de graveltochten die wij in de zomer maken zijn meestal niet korter dan vier uur.

Om je hoofd te beschermen is de helm gemaakt uit een polycarbonaat buitenschaal met daarin een EPS- foam liner. De binnen en buitenschaal werken samen om bij een impact de klap netjes over de gehele helm te verdelen.

Om de helm op maat te maken is deze voorzien van het bekende Safe-T Advanced Fit System. Je draait simpelweg aan het wieltje en de helm past zich netjes aan. Het is ook mogelijk om het Safe-T wieltje wat hoger of lager in je nek te zetten. Dat laatste doe je alleen als je de helm de eerste keer afstelt.
De riempjes zijn voorzien van MET's klemsysteem. Dit werkt heel simpel. Je maakt het klemmetje open, stelt de riempjes af op de goede maat en klikt ze hierna weer dicht. Dus geen gefiedel met het doorhalen en oversteken van de riempjes bij de eerste afstelling.
Aan de dames of heren met lang haar is ook gedacht. Boven het wieltje is een flinke uitsparing gemaakt om je staart doorheen te voeren.
Voor extra veiligheid in het donker is er achterop het Safe-T wieltje de mogelijkheid om een led-lampje te bevestigen. Dus mocht in het buitenland ineens door een lange tunnel moeten of in de schemer terecht komt heb je in ieder geval altijd je lampje bij. Safety first, niet?

Het draagcomfort van de helm is erg prettig. Maar waar MET een paar jaar geleden een siliconen strip aan de voorkant had zijn ze nu weer overgestapt op de meshe pads aan de voorkant. Waarschijnlijk hadden een aantal mensen last van de siliconenstrips en zijn de pads een stuk zachter en comfortabeler. Maar de siliconenstrips zijn nog steeds after market te bestellen. De kussentjes in de helm zijn gemaakt van Coolmax en zijn uitneembaar om ze uit te wassen of om ze door de jaren heen een keer te vervangen.

Voor de koeling zorgen 19 ventilatiegaten van flink formaat en twee grote uitlaten aan de achterzijde. De wind waait zo lekker door je helm heen en je hoofd blijft lekker koel. Ook als je met de huidige temperaturen van boven de 30 graden in de volle zon rijdt waait het lekker door.
Een bijkomend voordeel van de grote ventilatiegaten is dat insecten die in je helm vliegen er ook weer direct uitwaaien. Klinkt ranzig inderdaad, maar dat is nu eenmaal iets waar je als biker mee te maken krijgt.
Het zweet wat van je hoofd parelt wordt netjes via de zijkant afgevoerd en komt niet hinderlijk in je ogen terecht.

Onderweg merk je eigenlijk amper dat je de helm op hebt. Je kijkt niet tegen een hinderlijke rand aan en het lage gewicht is heel prettig tijdens lange dagen in het zadel.
Maar de Trenta is niet voor niets een jubileum helm en waar de helm in uitblinkt is weerstand. Bij snelheden boven de 45 km/u is de weerstand al snel 7% lager dan een conventionele helm. Nu hebben de meeste gravelracers hier weinig aan maar mocht je bij een eindsprint nog even je maat het stof laten happen dan is het goed om te weten dat je helm hier ook een beetje aan meehelpt.

De helm is verkrijgbaar in de maten S ( 52-56 cm), M (56-58 cm) en L (58-61 cm)
De Trenta komt in de kleuren wit, zwart, zwart/wit, blauw/wit, zwart/rood, wit/mint en wit/fluogeel.
De adviesprijs bedraagt  € 239,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.met-helmets.com/products/road/trenta

De adviesprijs voor het USB lampje bedraagt € 29,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.met-helmets.com/products/accessories/usb-led-light

Pagina's