Enduro rijden met de Bluegrass Solid D30 bescherming

Rotsen, stenen, takken, jumps en wallrides. Een aantal factoren die zijn sporen op je lichaam achter kunnen laten. Om er voor te zorgen dat deze goed beschermd zijn werpen wij een blik op de Bluegrass Solid D30 protection.

De Bleugrass knie- en elleboogbeschermers komen in 4 varianten, namelijk de Solid, Solid D30, de Skinny en Skinny D30 waarbij de Skinny een dunnere en lichtere variant is voor bikers die wat meer Trail georiënteerd zijn en wat meer comfort willen tijdens lagen dagen in het zadel. Maar de Skinny's laten we voor wat het is en we gaan verder met de Solid's . Het verschil tussen de gewone Solid en Solid D30 is uiteraard de gel welke voor de bescherming zorgt.

de D30 gel is eigenlijk al een verhaal op zich maar om het even kort in lekentermen uit te leggen. D30 is een soort van gel welke bij een slag of stoot supersnel verhardt en de krachten van de impact verspreidt over een groot gebied van het schuim. Dus in normale vorm is het soepel en zacht zodat je knieën en ellebogen voldoende kunnen buigen en strekken maar zodra je ermee valt en een impact krijgt wordt het een harde massa en zijn je knieën en ellebogen goed beschermd. Maar niet alle pads van de Solid D30 zijn gemaakt van D30 gel. De pads aan de zijkant zijn van een soepel schuim gemaakt voor een goed bescherming rondom. De kniestukken hebben dan ook 5 pads in totaal en de armstukken 3 pads.

Zoals je al kunt verwachten zijn wij al een paar jaar fan van de D30 gel en onze bescherming heeft dan ook niets anders meer.

Alvorens de paden op te gaan hebben we de bescherming op de keukenweegschaal gelegd en de naald blijft hangen op 316 gram voor de armstukken en 417 gram voor de kniestukken (in maat M).
In de onder- en bovenkant van de bescherming bevindt zich een silicone strip welke er voor zorgt dat de knie en elleboogbescherming netjes op hun plaats blijft zitten. Na lange dagen in het zadel bij warme temperaturen zijn ze dan ook geen enkele keer verschoven. Ook niet tijdens lange Ardense beklimmingen. Voor het comfort zijn alle naden Flatlock gestikt zodat je deze niet voelt tijdens het biken. De stof is ook verwerkt met Kevlar zodat deze bij een valpartij niet scheurt en een lange levensduur garandeert.

De maatvoering is Italiaans en ik heb voor mijn dunne bovenbenen en armen gekozen voor maat M. Voor de ellebogen spot-on maar zit je bij je knieën net tussen 2 maten in dan kies rond je beter af naar boven. Je hebt nog altijd de mogelijkheid om ze strakker te trekken door de klitteband strips aan de boven en onderkant. Qua lengte vallen ze prima uit.

We stappen uit de auto en hebben thuis de fietsschoenen al aangedaan. Je hoeft namelijk je schoenen niet uit te doen voor de kniestukken. Deze hebben namelijk een rits aan de zijkant zodat je ze snel aan- en uit kunt doen. Dit is niet alleen praktisch bij de auto maar ook als je 's middags even lekker op het terras gaat zitten en je geen zin hebt om je schoenen los te maken. Laat staan op het moment dat je een flinke Alpenklim gaat maken. Dan is het wel prettig om ze in je rugzak te stoppen en pas bij het begin van de Trail aan te doen. Van de rits heb je tijdens het biken geen last want deze zit netjes op een lycra flap gestikt. Uiteraard beweegt de rits gewoon mee met de beweging van je knie tijdens de trapbeweging.
De elleboogbeschermers trek je aan als een armstuk. Geen rits maar die heb je hiervoor ook niet nodig.

Tijdens het biken op warme dagen voel je dat de arm- en kniestukken de warmte en transpiratie aan de achterkant goed afvoeren maar aan de voorkant een stuk minder. Dit is te wijten aan het feit dat de achterkant gemaakt is van een meshe stof en de voorkant van lycra waar de pads op zijn gestikt. Maar beter safe than sorry en tijdens onze laatste Ardennenritten hebben we ze dan ook lekker de hele dag aangehouden.
Op de helft van de tocht voel je eigenlijk al niet meer dat je ze aan hebt, qua comfort hebben we dan ook niets te klagen.

Conclusie:
Voor de heftige trails biedt de Bluegrass Solid D30 een prima bescherming en door de rits in de zijkant van de kniestukken is deze makkelijk op en naast de trails aan- en uit te doen.

De Solid D30 is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL

De adviesprijs voor de knieën bedraagt € 120,-
De adviesprijs voor de ellebogen bedraagt € 110,- 

Voor meer informatie over de Bluegrass Solid D30 klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/pads/solid-d3o

Nieuwe helmtechnologie van Trek en Bontrager zet een nieuwe standaard in veiligheid

Trek en Bontrager introduceren de baanbrekende helmtechnologie WaveCel, die tot 48x effectiever is bij het voorkomen van een hersenschudding ten gevolge van een val met de fiets dan standaard EPS-schuim.*

WaveCel is een comprimeerbare celstructuur aan de binnenzijde van Bontrager WaveCel-helmen. Het materiaal is ontwikkeld door orthopedisch chirurg dr. Steve Madey en biomechanisch ingenieur dr. Michael Bottlang, twee experts die al 25 jaar samenwerken op het vlak van fractuurbehandeling, borst- en bekkenletsel en de voorkoming van hoofdletsel.

Bontrager WaveCel-helmen zijn het resultaat van een vierjarig partnerschap tussen de doctoren Madey en Bottlang en de R&D-teams van Trek en Bontrager.

Anders dan bij een standaard helm van schuim, die ontworpen is om te beschermen tegen een loodrechte inslag werkt WaveCel goed bij het type fietsongevallen dat in de praktijk het meest voorkomt: onfortuinlijk, met verdraaiingen en impact onder een schuine hoek.WaveCel absorbeert energie op verschillende manieren. Op het moment van de klap bewegen de lagen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar en buigen ze mee, totdat de celwanden verkreukelen. Vervolgens verschuiven de lagen, en nemen ze de inwerkende loodrechte en rotationele krachten op, weg van je hoofd.
Deze drieledige verandering in de structuur van het materiaal - buigen, kreuken, verschuiven - is wonderbaarlijk effectief in het wegleiden van de energie die bij een impact vrijkomt. Bijna 99 van de 100 keer voorkomt WaveCel een hersenschudding bij veel voorkomende fietsongevallen.*

”Onze missie als fanatieke fietsers is het om meer mensen te overtuigen van de voordelen van fietsen en om ze daarbij van de best mogelijke bescherming te voorzien”, zegt Tony White, projectleider-ingenieur. ”WaveCel betekent een enorme stap vooruit in veiligheid voor alle types fietsers, en we zijn er natuurlijk trots op dat deze technologie exclusief voor Bontrager helmen beschikbaar is.”

Elk model in de nieuwe lijn van Bontrager WaveCel-helmen kreeg de hoogste score in het vijfsterren-systeem van Virginia Tech.

Megan Bland, doctoraatsstudent en afgestudeerd assistent bij Virginia Tech: ”Reeds tien jaar testen we en kwalificeren we helmen uit verschillende bedrijfstakken op hun vermogen om hoofdletsel te voorkomen of te beperken. Helmen met een hogere waardering bieden duidelijk meer bescherming dan modellen met minder sterren.”

WaveCel is een ingrijpende innovatie in een categorie van accessoires die in 30 jaar tijd amper veranderd is. Deze innovatie onderstreept hoe sterk Trek zich inzet om fietsen voor iedere fietser veiliger te maken.

”Wij willen de wereld veranderen door meer mensen op de fiets te krijgen, en dat willen we onder meer doen door fietsen veiliger te maken en toegankelijker voor iedereen”, aldus Trek-CEO John Burke. ”WaveCel is de meest geavanceerde helmtechnologie ooit en deze helmen maken fietsen voor iedereen een heel stuk veiliger, en dus plezieriger.”

Bontrager WaveCel-helmen worden om te beginnen in vier modellen aangeboden:
XXX WaveCel Racehelm (€ 249.99)
Blaze WaveCel Mountainbikehelm € 249.99)
Specter WaveCel Racehelm (€ 149.99)
Charge WaveCel speedpedelec helm (€ 149.99)

WaveCel is alleen verkrijgbaar op Bontrager helmen die via erkende Trek- en Bontrager-dealers worden geleverd.

Voor meer informatie klik je op www.trekbikes.com/wavecel 
Volg Trek op sociale media via Facebook en Instagram.

Je billen beschermen met Ass Savers

De paden zijn vies en om elke hoek verschuilt zich een modderplas welke je met een beetje geluk kunt ontwijken. Maar gezien dit niet altijd kan monteerden we een setje Ass Savers op de bike en gingen op pad.

Zoals je van ons gewend bent leggen we als eerste de spatborden op onze oer-
Hollandse keukenweegschaal. De wijzer slaat amper uit en het gewicht van de
spatborden is bijna verwaarloosbaar. De smalle versie weegt 18 gram en de brede
versie 24 gram. Het voorspatbord komt uit op 20 gram. Zo ben je voor een luttele 38
gram al beschermd tegen opspattend vuil.

De Ass Savers komen in 2 maten. De regular en Big. De Regular is geschikt voor
banden tot +/- 35 mm en de big voor banden tot 50 mm. Nu doen bikers zelden wat
de bedoeling is en monteerden we de Regular op een 29'er met 2.1" banden en de
Big op een Plus bike met 3.0 banden.
Onderweg door natte omstandigheden doen beide maten hun best om de scherpe
kanten er af te halen. Je rugzak zal nog enigszins smerig worden door opspattend
modder maar je billen blijven voor het grootste gedeelte gevrijwaard van nattigheid.
Wil je een iets snellere look dan monteer je de Regular en wil je meer bescherming
dan raden we je de Big aan.

Bikers die met een "open" zadel rijden hebben hier nog meer profijt van omdat het
spatbordje onder het dek doorloopt.
Je zadel en fietsbroek zijn trouwens ook blij met een spatbord aan de achterkant.
De schurende werking van modder tussen zadeldek en fietsbroek zorgt namelijk
voor slijtage van zadel en kleding tijdens lange moddertochten.

De Ass Savers steken ongeveer 20 cm uit. Dit heeft ook te maken met hoe ver je
zadel maar voren of achter geschoven is. Dit kan de afstand zomaar een paar cm
korter maken. Tijdens het op en afstappen van de bike heb je geen last van het
uitstekende spatbord, je been zwiept er namelijk netjes overheen.

Het monteren van de vierde generatie met vernieuwde flip lock is binnen een minuut
gebeurd. De flip lock sla je om zodra het spatbordje tussen de zadelrails is
geschoven. Het werkt dan als een vergrendeling zodat het spatbordje nergens heen
gaat. Het spatbordje blijft tijdens de tochten en flink stuiteren over de singletracks
dan ook netjes op zijn plaats zitten.

Mudder:
De Mudder is de nieuwste telg en wordt geplaatst onder de kroon van de voorvork.
Net als het achterspatbord is het monteren zo gebeurd. Aan de voorkant wordt de
Mudder vastgemaakt door middel van Tyraps. Het zit vast en hoeft er niet meer
vanaf. Ook niet zodra de zomer begint. De Mudder laat je gewoon lekker zitten want
hij beschermt je gezicht niet alleen tegen opspattend water en vuil maar ook op-
vliegende stenen worden tegengehouden.

Na montage steekt de Mudder ongeveer 18 cm uit en houdt tijdens het rijden de
meeste modder uit je gezicht. Het voordeel dat deze boven je wiel zit is tijdens het
sturen op natte singletracks. Het spatbordje draait immers met je wiel mee en blijft
altijd modder en steentjes tegen houden.
De Mudder is bijna op elke voorvork te monteren en past op bijna alle wielmaten
van 26" naar 27,5" tot 29".

De looks? De Ass Savers zien er uit als een kleine spoiler en het merk doen de naam eer aan.
Je billen worden gespaard en ze misstaan niet tijdens zomer- en wintertochten.
De spatborden zijn te verkrijgen in diverse kleuren en ook leuke designs zoals op
dit moment de Enisaurus collectie

De adviesprijs van de Ass Saver regular bedraagt € 9,00
De adviesprijs van de Ass Saver Big bedraagt € 10,00
De adviesprijs van de Mudder bedraagt € 10,00

Voor meer informatie klik je op:
https://ass-savers.com/

Wahoo onthult TICKR FIT optische hartslagmeter armband

Wahoo Fitness, bekend van hun bluetooth sensoren en apparaten voor hardlopers, fietsers en fitness, kondigt vandaag de nieuwste telg in de TICKR familie aan: de TICKR FIT. Deze hartslagmeter is net zo nauwkeurig als een borstband hartslagmeter, maar werkt eenvoudiger omdat hij om je arm zit.

Even nauwkeurig, maar eenvoudiger dan een borstband

De TICKR FIT is uitgerust met Bluetooth en ANT+ technologie en kan moeiteloos verbonden worden met fitness apps,
smartphones, GPS fietscomputers en horloges. De FIT heeft een verstelbare band zodat hij comfortabel om de arm
past, maar ook de meest uitdagende trainingen kan doorstaan. Hij is waterbestendig en de oplaadbare batterij gaat
30 uur mee.

“Ondanks dat een op de borst gedragen hartslagmeter heel erg nauwkeurig is, is het niet de meest comfortabele optie
voor de meeste mensen,” vertelt productmanager Taryn Lushinsky. “We hebben hard gewerkt om een product te
ontwikkelen dat net zo goed en eenvoudig is en voorziet in de behoefte van die mensen. De TICKR is een hele populaire
productcategorie en we denken dat de FIT uitgebreidere mogelijkheden biedt voor gebruikers.”

De TICKR FIT komt bij de bestaande TICKR X en de TICKR hartslagmeters en stellen je in staat om je training, afgelegd
afstand of herhaalde oefeningen beter bij te houden. Ook kun je er eenvoudig het aantal verbrande calorieën en je hartslag
mee bijhouden. Het maakt dus niet uit waar je sport. Er is altijd een geschikte TICKR die je in de gaten houdt.

Meer informatie over alle producten van Wahoo vind je op www.wahoofitness.com.

 

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

Mountainbike.nl wenst jullie allen fijne feestdagen

De paden liggen er op dit moment nog goed bij. De modder is nog enigszins
achterwege gebleven maar sneeuw van sneeuw is totaal nog geen sprake.
Het team van www.mountainbike.nl wenst jullie allemaal
"Happy trails voor 2017!"
 

En uiteraard prettige kerstdagen en een spectaculair uiteinde!

Let's Ride into 2017!