wat is nu de ideale mtb training??

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Focus KillerBee Disc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 15:00
Mijn mountainbike: Focus Raven 6.0 omgebouwd naar Rohloff :)

ma 5 november 2012, 11:04

Bikers, graag jullie raad. Ik heb een racefiets en een atb. eigenlijk ligt mijn hart meer bij de atb. In de zomer rijd ik vaak 1 x per week op de racefiets alleen, dan ongeveer 60-90 km. Ook rijden wij dan 1 x per week met de groep ongeveer 90-120 km. Ook spring ik wel eens op de atb maar dat is maar af en toe en dan 40 km per keer.
In de winter (vanaf oktober tot eind maart) rijd ik zelf altijd een ronde op de atb (alleen) en dan rijd ik ongeveer 40-60 km.
Verder rijden wij iedere zondag een uitgepeilde toertocht of gewoon zelf een ronde van 50-60 km. Ook rijden we wel eens op en neer naar de tochten toe dus vaak rijden we er wel 70 of ooit iets meer.
concreet is mijn vraag of iemand weet wat nu de beste manier is om mezelf voor te bereiden op de tochten van zondag. de tocht doordeweeks zie ik meer als een training maar zondags wil ik toch zo hard mogelijk rijden.
Ik heb de laatste jaren in de winter ook in de sportschool aan core stability gewerkt, dit vind ik zelf ook prettig en leuk om te doen.
Iemand concrete trainingstips om zondagmorgen mijn fietsmaten voorbij te rijden, of in ieder geval zo moeilijk mogelijk te maken :) :)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5813
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

ma 5 november 2012, 11:07

Eigenlijk is er maar 1 tip, en dat is. ----> zo veel mogelijk op de fiets zitten.


Maar waarom ga je eigenlijk niet gewoon fietsen omdat je het leuk vind?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2792
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

ma 5 november 2012, 11:36

Op zo'n korte termijn valt er weinig meer te trainen.

Maar inderdaad, 1x per week fietsen is weinig. Als het je lukt dat te uppen naar 2x per week zal dat flinke progressie geven.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Focus KillerBee Disc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 15:00
Mijn mountainbike: Focus Raven 6.0 omgebouwd naar Rohloff :)

ma 5 november 2012, 12:33

japie carbon schreef:Eigenlijk is er maar 1 tip, en dat is. ----> zo veel mogelijk op de fiets zitten.


Maar waarom ga je eigenlijk niet gewoon fietsen omdat je het leuk vind?
ik zit ook het liefst op de fiets inderdaad. Alleen savonds in het donker trainen vind ik niet altijd ideaal. Of zijn er nog plekken waar je mooi in het donker kunt trainen in oost-brabant/noord-limburg?? misschien nog wel leuk ook ergens trainen op een verlicht terrein?
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1272
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

ma 5 november 2012, 20:46

Focus KillerBee Disc schreef:Bikers, graag jullie raad. Ik heb een racefiets en een atb. eigenlijk ligt mijn hart meer bij de atb. In de zomer rijd ik vaak 1 x per week op de racefiets alleen, dan ongeveer 60-90 km. Ook rijden wij dan 1 x per week met de groep ongeveer 90-120 km. Ook spring ik wel eens op de atb maar dat is maar af en toe en dan 40 km per keer.
In de winter (vanaf oktober tot eind maart) rijd ik zelf altijd een ronde op de atb (alleen) en dan rijd ik ongeveer 40-60 km.
Verder rijden wij iedere zondag een uitgepeilde toertocht of gewoon zelf een ronde van 50-60 km. Ook rijden we wel eens op en neer naar de tochten toe dus vaak rijden we er wel 70 of ooit iets meer.
concreet is mijn vraag of iemand weet wat nu de beste manier is om mezelf voor te bereiden op de tochten van zondag. de tocht doordeweeks zie ik meer als een training maar zondags wil ik toch zo hard mogelijk rijden.
Ik heb de laatste jaren in de winter ook in de sportschool aan core stability gewerkt, dit vind ik zelf ook prettig en leuk om te doen.
Iemand concrete trainingstips om zondagmorgen mijn fietsmaten voorbij te rijden, of in ieder geval zo moeilijk mogelijk te maken :) :)
Door de week aan je techniek op de single trail/ mul zand/ modder/etc. te werken :-q

Op de zondag;...op het rechte stuk in het wiel blijven hangen, beetje glazig kijken...als ze zeuren over kop over nemen, je bidon pakken, drinken en glazig blijven kijken.
Maar als je ziet dat andere tourders in de verte voor je een single track in draaien, kop over nemen, en geweldig los gaan, tot het weer breed en vlak wordt, dan ga je weer gewoon verder met glazig kijken :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

di 6 november 2012, 09:35

Ben het met Lenf eens, meer variatie in soort training. Natuurlijk is meer uren maken beter, maar combineer dat met variatie en het wordt efficiënter. Als ik lees wat je doe zou ik meer intervaltraining doen, in combinatie met techniek. Hartslagmeter om, uitproberen wat je max. hartslag is en in D 3 zone pieken (als je niet het al doet). Dus jaag je hartslag, in een korte periode naar ca. 80 %. Let op, het gaat niet om snelheid maken, maar techniek. Dus lichamelijk een korte zware inspanning leveren en met je hoofd de juiste lijnen rijden, de goede versnelling en correcte lichaamshouding. Als ik training geef, laat ik de deelnemers eerst een niet te lange makkelijke singletrack, 3 sessie van 5 keer rijden. Waarbij de nadruk ligt op de "flow" (toepassen van de goede technieken op het juiste moment, met zo min mogelijk kracht) en niet op snelheid. Bij het terug rijden naar het beginpunt neem je de rust, hartslag terug naar 50 %. Je zult merken dat in het begin je makkelijk de 80 % haalt en als je gefocust blijft op techniek, daarna de tijd zal afnemen. Het is makkelijk als je daarbij door iemand begeleid wordt, ofwel een terugkoppeling op de flow. Is dit niet mogelijk, dan kun je eventueel video opnames maken en terug kijken (actiecamera's worden steeds goedkoper). Overbodig om te vermelden dat je minimaal 10 minuten moet inrijden en ook uit moet rijden (max. 60 %). Reserveer max. 30 minuten voor de intervaltraining en gebruik een deel van de tijd om lekker een stuk "uit te waaien". Heb je toch een leuk programma van ongeveer een uur tot anderhalf uur. Blijf de niet te lange en makkelijke singletrack gedurende een lange tijd gebruiken (waarschijnlijk veranderd de ondergrond wel, hard, modder en glijden). Op het moment dat je het kunt dromen, pas dan zou ik de lengte en moeilijkheidsgraad verhogen. Een behoorlijk uitgebreid verhaal, met de opmerking dat deze manier van training je moet liggen. Ook kan ik het niet wetenschappelijk onderbouwen, wel is het gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Probeer het uit en doe je voordeel, werkt het niet, dan zou ik in de sportschool zoeken naar explosieve kracht in een relatieve korte periode en/of een snel herstel.

Dan een laatste (betweterige) opmerking; als jullie op de toertocht zo hard willen rijden, hou wel rekening met de beginners. Rij regelmatig als begeleiding met beginners en er is altijd wel een groep die denkt dat het een wedstrijd is. Zonder te waarschuwen en op onmogelijke plekken inhalen???? Voor de duidelijkheid, zeg NIET dat JULLIE het doen, maar als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden, zou dat fijn zijn :-q
It’s all about the smiles.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4876
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

wo 7 november 2012, 02:19

Concreet:
Als jij beter wil rijden als je maten op zondag zul je meer opbouwend moeten trainen door de week.
Dus meer kilometers als je maten afleggen.
Tenzij je heel veel talent hebt.
Kracht en stabiliteit is goed maar uithoudingsvermogen is de sleutel en die bouw je met D1.
Let op dat de variatie door de weeks blijft ander kan teveel d1 je vertragen.
Dus af en toe een interval erbij.
Zaterdag lekker een rustdag voordat je zondag los gaat.
Kijk of je nog wat kan winnen met je lichaamsgewicht.
Let op je voeding.
Gebruikersavatar
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1773
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: salsa el mariachi

wo 7 november 2012, 11:48

Zo hard mogelijk rijden iedere zondag kun je op verschillende manieren doen (totdat je erbij neervalt, zo hard mogelijk bij bepaalde inspanning? etc). Zou het in ieder geval altijd met beleid doen, dus gedoseerd en niet te lang/ver boven je kunnen proberen te fietsen, beter is het om met beleid te trainen en te fietsen zodat je van daaruit uiteindelijk harder/langer kunt bij een gelijke (en gezonde) inspanning waarmee je ook nog opbouwt, en niet afbreekt. Te vaak te lang te hard proberen te fietsen is niet goed voor je conditie, je moet je lichaam met beleid belasten en laten herstellen. Heb zelf veel baat bij het fietsen met hartslagmeter, op de weg maar ook als hulp tijdens wat langere tochten in het bos, maakt je veel bewuster van de manier waarop je fietst. Al vaak gelinkt, maar dan ook echt een goede pagina met uitleg: http://doefiets.nl/training/basisprinci ... trainingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Darkdestiny
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 6 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 29"

zo 11 november 2012, 18:47

De vaardigheden met MTB'en doe je op door het veel te doen.

Fysiek fit worden doe je door lid te worden van het sportschool die groepslessen biedt in spinnen of Les Mill's RPM:

http://www.youtube.com/watch?v=Q2Gf0Qce ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de perfecte workout voor mountainbiken.
Obey the principles without being bound by them. - Bruce Lee -
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

ma 12 november 2012, 17:56

Echt waar?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Darkdestiny
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 6 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 29"

ma 12 november 2012, 19:49

Ja, echt waar.

Ga maar eens een les van een uur spinnen. Ik weet zeker dat je naast de home trainer ligt.

Ik doe sinds het begin van het jaar spinnen, Les Mills rpm en bodypumpen. Ik doe nu 5 uur spinnen en 2 uur bodypumpen per week in blokken van 2 uur. Ik heb de ochtend erna nog steeds flinke spierpijn. Mede bikers die ook zijn gaan spinnen zeggen stuk voor stuk dat hun MTB prestaties flink omhoog zijn gegaan. Tegen andere bikers die niet spinnen kunnen ze zeggen "eat my dust" en dat is de missie hier.
Laatst gewijzigd door Darkdestiny op ma 12 november 2012, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Obey the principles without being bound by them. - Bruce Lee -
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

ma 12 november 2012, 20:00

Ik heb daar helemaal geen behoefte aan. Ik zie ze dat hier ook vaak doen, als ik langs het sportcentrum fiets. In zo'n zaaltje, met van die veel te harde vervelende muziek en iemand die door zo'n headset loop te blèren. Is het hartstikke mooi weer zit je binnen op een apparaat dat geen centimeter vooruit gaat en je mag de hele tijd van hetzelfde uitzicht genieten.

Maar misschien ben ik dan ook wel kapot, maar heb je dan goed getraind? Ik zie ze om mij heen ook vrij vaak, die denken dat als je na de training kapot bent, je goed getraind hebt. In tegendeel zelfs, waarschijnlijk niet, zeker niet als je dat elke keer doet. Ga maar eens wat over trainingsleer lezen. Zeker met betrekking tot duursport.
Een tijd terug deed ik nog mee aan een hardloop/conditie training, daar werd ook veel aandacht geschonken aan techniek en trainingsleer/opbouw. Werd ook gegeven door triatleten, dus veel LSD. ;) Die trainingen waren ook niet overdreven zwaar, maar wel effectief. Die trainer had ook een duidelijke mening over spinning.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Darkdestiny
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 6 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 29"

ma 12 november 2012, 20:07

Ik respecteer je mening en laten we als even goede vrienden ieder zijn eigen pad rijden.
Obey the principles without being bound by them. - Bruce Lee -
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

ma 12 november 2012, 20:10

Mooi.

Dan ga ik nu nog even genieten van een rondje door de omgeving in het donker. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1272
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

ma 12 november 2012, 20:40

Darkdestiny schreef:Ja, echt waar.

Ga maar eens een les van een uur spinnen. Ik weet zeker dat je naast de home trainer ligt.

Ik doe sinds het begin van het jaar spinnen, Les Mills rpm en bodypumpen. Ik doe nu 5 uur spinnen en 2 uur bodypumpen per week in blokken van 2 uur. Ik heb de ochtend erna nog steeds flinke spierpijn. Mede bikers die ook zijn gaan spinnen zeggen stuk voor stuk dat hun MTB prestaties flink omhoog zijn gegaan. Tegen andere bikers die niet spinnen kunnen ze zeggen "eat my dust" en dat is de missie hier.
Hoe deel je 7 uur op in blokken van 2 uur ?
Dat body pump bijdraagt aan een algehele conditie/kracht, dat wil ik nog wel van je aannemen.

Maar als je die 5 uur p/w buiten had getraind, met een goede opbouw in je training, was jij dan nu niet van je spinbike maten weg gefietst?
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Plaats reactie