Technical Trail Features op vaste routes in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 Als je vroeger BMX rijden in je jeugd hebt gemist om wat voor een reden dan ook, ga het dan vooral niet inhalen en compenseren op een MTB route graag. Trek je portemonee en betaal gewoon die vakantie naar het buitenland, met tenminste een echt bike park :kiss:
Maar wij zijn dan ook van de generatie die Avro's Fietscross nog hebben meegemaakt. De generatie die een crossfiets maakten van een oude kinderfiets. Die op een braakliggend terreintje een crossbaantje uitzetten. Die een schansje maakten om over een rijtje op de grond liggende vriendjes te springen, of over een paar brandende kranten.

Ik snap best dat er wannabees zijn die een vleugje avontuur hopen te vinden in een houthakkersshirt op een NL knikkerbaan. Gun die gasten hun lol. :bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

FreedomRanger schreef: ma 20 februari 2023, 22:32
Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 Als je vroeger BMX rijden in je jeugd hebt gemist om wat voor een reden dan ook, ga het dan vooral niet inhalen en compenseren op een MTB route graag. Trek je portemonee en betaal gewoon die vakantie naar het buitenland, met tenminste een echt bike park :kiss:
Maar wij zijn dan ook van de generatie die Avro's Fietscross nog hebben meegemaakt. De generatie die een crossfiets maakten van een oude kinderfiets. Die op een braakliggend terreintje een crossbaantje uitzetten. Die een schansje maakten om over een rijtje op de grond liggende vriendjes te springen, of over een paar brandende kranten.

Ik snap best dat er wannabees zijn die een vleugje avontuur hopen te vinden in een houthakkersshirt op een NL knikkerbaan. Gun die gasten hun lol. :bier:
:lol: :lol: :lol: Inderdaad, Avro's Fietscross :lol: :-q
(en dat heet nu TTF)

Edit, zie hier een filmpje uit die tijd en het vergelijk met een gemiddelde NL MTB route nu :wink: en dan de uitspraak op 20 seconden van het filmpje, dan wordt het woord bloedstollend gebruikt :winkie:

https://www.facebook.com/NOSSport/video ... cale=nl_NL
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 20 februari 2023, 13:03 Voor iedereen is de beleving anders, maar ik kan Crapton niet helmaal volgen. Aan de ene kant memoreer je aan natuurlijke trails met wortel, off camber etc. (waar ik ook fan van ben) maar vervolgens klachten over dat de TTF's je uit je "flow" halen op de nieuwe rondjes........ :roll:
Het is een zijstapje maar ik begrijp het wel. Bij een flowtrail is de flow aangelegd, ingebakken in de vorm van de trail. Als dat niet zo is (dus meer 'natuurlijke' trails met wortels, stenen etc.) moet je de flow zelf creëren, door de juiste lijnen te kiezen, de fiets onder je te laten bewegen. Dat is flow en als je daar lekker in zit kan het vervelend zijn als je uit je flow wordt gehaald, bijvoorbeeld omdat iemand het nodig vond een steiger in het bos te bouwen :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

George schreef: ma 20 februari 2023, 23:14
yo-eddy schreef: ma 20 februari 2023, 13:03 Voor iedereen is de beleving anders, maar ik kan Crapton niet helmaal volgen. Aan de ene kant memoreer je aan natuurlijke trails met wortel, off camber etc. (waar ik ook fan van ben) maar vervolgens klachten over dat de TTF's je uit je "flow" halen op de nieuwe rondjes........ :roll:
Het is een zijstapje maar ik begrijp het wel. Bij een flowtrail is de flow aangelegd, ingebakken in de vorm van de trail. Als dat niet zo is (dus meer 'natuurlijke' trails met wortels, stenen etc.) moet je de flow zelf creëren, door de juiste lijnen te kiezen, de fiets onder je te laten bewegen. Dat is flow en als je daar lekker in zit kan het vervelend zijn als je uit je flow wordt gehaald, bijvoorbeeld omdat iemand het nodig vond een steiger in het bos te bouwen :winkie:
Maar het is exact dat !


Als je dan toch naar een 3.0 route gaat, maak er dan een non-flow route van met TTF's. Dan word je pas echt uitgedaagd en aan het werk gezet :winkie:

Maar ja, dat gaat het gros van de rijders niet leuk vinden. Dat is namelijk te vermoeiend voor ze...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 twee van die dudes op flats, met baggies en houthakkersshirts aan. Stoer helmpje met klepje op. Oh en scheenbeschermers uiteraard !

Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 Hoewel ik een XC rijder pur sang ben (ok, en Trail/Enduro in de zomermaanden op vakantie) voelde ik mij gewoon bijna een zogenaamde bwr :-
Jij rijd je trail en enduro ritjes met een racehelm?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: di 21 februari 2023, 05:43
Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 twee van die dudes op flats, met baggies en houthakkersshirts aan. Stoer helmpje met klepje op. Oh en scheenbeschermers uiteraard !

Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 Hoewel ik een XC rijder pur sang ben (ok, en Trail/Enduro in de zomermaanden op vakantie) voelde ik mij gewoon bijna een zogenaamde bwr :-
Jij rijd je trail en enduro ritjes met een racehelm?
Afbeelding

:wink:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 20 februari 2023, 21:01 Je noemt Westerschouwen. Deze maand 2x geweest. Daar ligt sinds kort een beste drop. Kudos naar de crew aldaar. :-q

Zoetermeer: Nieuwe whaletail, jumps.
Bergschenhoek: Nieuwe drop-jumpline
Oostvoorne: Nieuwe (hoge) drop, veel TTF’s in bos.
Mook: Bikepark, sinds kort 3e zwarte lijn
Valkenburg: Mini Bikeparkje met aardige drops, whaletail etc.

Even 5 routes uit ‘t hoofd die ik ‘t laatste half jaar heb bezocht. En zo zijn er nog veel meer routes in ontwikkeling.

Natuurlijk is de 2.0 transformatie al een tijdje aan de gang. Nu gaan we richting 3.0 routes. Dus mét TTF’s.
Vergeet de 2 nieuwe drops in Zoetermeer niet. Voor Nle begrippen best wat (volledig onrolbaar trouwens).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mad Wally schreef: ma 20 februari 2023, 22:05 Dat is dus waar ik mij aan stoor. Alles is prima zolang het JOU niet in de weg ligt, want stel je voor dat JIJ moet remmen of uitwijken.
Je legt de TFF op de plek waar deze het beste past in het terrein en de route. Soms ligt dat in de flowline en soms niet. Het is een kwestie van geven en nemen. En die bypass is er in mijn ervaring altijd wanneer het meer dan een 10cm stoeprandje is.
Als je er dan niet omheen wil dan moet je je skills maar trainen om er overheen te gaan. De echte XC kanonnen kunnen ook een serieuze hindernis nemen mits ze niet te eigenwijs zijn zoals van der Poel :-{
Hier heb je een punt. Ik neem inderdaad (soms noodgedwongen) die TTF's mee mits niet te extreem. En dat zijn ze bij ons ook niet, zelfs met een HT XC bike wel te doen.

"Soms ligt dat in de flowline en soms niet" is bij ons altijd in de flowline. Een paar weken later weer een set hobbels zonder bypass erbij.

Ik zal mijn punt nuanceren: een paar van die TTF's is niet erg, zelfs niet als ze in de flowline liggen. Maar de singletrack steeds verder omvormen tot een pre-programmed bikepark trail met onvermijdbare hobbels, kombochten, jumps enz daar zit mijn pijnpunt.

De vraag is hoe mogen/moeten trailcrews omgaan met de diverse wensen, en hoever mag/moet een "standaard" trail met zelf lijnen kiezen worden omgevormd tot knikkerbaan. Het is niet zo dat iedereen er altijd bij staat te juichen dus.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dice Oldskool schreef: di 21 februari 2023, 05:43
Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 twee van die dudes op flats, met baggies en houthakkersshirts aan. Stoer helmpje met klepje op. Oh en scheenbeschermers uiteraard !

Stunning schreef: ma 20 februari 2023, 21:55 Hoewel ik een XC rijder pur sang ben (ok, en Trail/Enduro in de zomermaanden op vakantie) voelde ik mij gewoon bijna een zogenaamde bwr :-
Jij rijd je trail en enduro ritjes met een racehelm?
Da's een nogal retorische vraag...

MVMVML schreef: di 21 februari 2023, 07:25
Dice Oldskool schreef: di 21 februari 2023, 05:43
Jij rijd je trail en enduro ritjes met een racehelm?
Afbeelding

:wink:

Dit toont dan ook het superieure zelfbeeld van veel rijders hier op het forum aan.

Ze kennen niet eens het verschil tussen een racefiets en een XC fiets :kiss:

Vind je het gek dat hele volksstammen hier weggezet worden als 'bwr'... kennelijk is alles wat geen integraal helm op heeft automatisch een wielrenner. Ga eens 10 minuten achter Nino of Mathieu proberen aan te rijden op hun XC rondje zou ik zeggen en dan praten we verder... oh ja, je mag je integraaltje niet op, wel een racehelm :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind het wel een grappige cartoon eigenlijk, je kunt dit verschijnsel net zo makkelijk projecteren op de hipster enduro gast maar wat een vooroordelen vliegen er weer voorbij zeg. Eigenlijk kan iedereen het beste overstappen op een starre singlespeed, dan is je morele superioriteit vanzelfsprekend en mag je alles aan (baard en bloemetjesjurk leveren wel bonuspunten op). Dat gezegd hebbende stel ik voor dat we de modetrends even achter ons laten en weer on-topic gaan.

Thx.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

FreedomRanger schreef: ma 20 februari 2023, 22:32 Maar wij zijn dan ook van de generatie die Avro's Fietscross nog hebben meegemaakt. De generatie die een crossfiets maakten van een oude kinderfiets. Die op een braakliggend terreintje een crossbaantje uitzetten. Die een schansje maakten om over een rijtje op de grond liggende vriendjes te springen, of over een paar brandende kranten.
Jaaaaaaaa, dit is zo herkenbaar!! Ik vraag mij af hoe oud ik toen was, gok jaar of 9-10?

On topic: die drops in Zoetermeer heb ik nog even gelaten voor wat het is. :oops:
Dingen zijn best hoog en zoals mamilvmmetc al schrijft, totaal niet rolbaar. Moet er toch een keer aan beginnen vrees ik ;-)
Laatst gewijzigd door daniel1975 op di 21 februari 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Eerlijk gezegd snap ik de hele discussie niet. Als je hard over een wortel kunt, kun je toch ook hard over een TTF? Echt alles wat in de routes in NL in de "flowline" ligt is door een 5-jarige te rijden (letterlijk, vaak genoeg gezien).
En de echte flowtrails zijn één grote TTF. Of telt een kombocht niet mee?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik ken iig geen enkele route in NL waar een serieuze (lees niet-rolbaar) TTF in ligt waar je niet omheen kan rijden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Crapton schreef: di 21 februari 2023, 09:21
Mad Wally schreef: ma 20 februari 2023, 22:05 Dat is dus waar ik mij aan stoor. Alles is prima zolang het JOU niet in de weg ligt, want stel je voor dat JIJ moet remmen of uitwijken.
Je legt de TFF op de plek waar deze het beste past in het terrein en de route. Soms ligt dat in de flowline en soms niet. Het is een kwestie van geven en nemen. En die bypass is er in mijn ervaring altijd wanneer het meer dan een 10cm stoeprandje is.
Als je er dan niet omheen wil dan moet je je skills maar trainen om er overheen te gaan. De echte XC kanonnen kunnen ook een serieuze hindernis nemen mits ze niet te eigenwijs zijn zoals van der Poel :-{
Hier heb je een punt. Ik neem inderdaad (soms noodgedwongen) die TTF's mee mits niet te extreem. En dat zijn ze bij ons ook niet, zelfs met een HT XC bike wel te doen.

"Soms ligt dat in de flowline en soms niet" is bij ons altijd in de flowline. Een paar weken later weer een set hobbels zonder bypass erbij.

Ik zal mijn punt nuanceren: een paar van die TTF's is niet erg, zelfs niet als ze in de flowline liggen. Maar de singletrack steeds verder omvormen tot een pre-programmed bikepark trail met onvermijdbare hobbels, kombochten, jumps enz daar zit mijn pijnpunt.

De vraag is hoe mogen/moeten trailcrews omgaan met de diverse wensen, en hoever mag/moet een "standaard" trail met zelf lijnen kiezen worden omgevormd tot knikkerbaan. Het is niet zo dat iedereen er altijd bij staat te juichen dus.
Maar kom op: een hobbel hoort toch gewoon erbij? Mtb is toch juist op ruwer terrein rijden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Stunning schreef: di 21 februari 2023, 10:10 Vind je het gek dat hele volksstammen hier weggezet worden als 'bwr'... kennelijk is alles wat geen integraal helm op heeft automatisch een wielrenner. Ga eens 10 minuten achter Nino of Mathieu proberen aan te rijden op hun XC rondje zou ik zeggen en dan praten we verder... oh ja, je mag je integraaltje niet op, wel een racehelm :wink:
Kijk, als alle BWR's zouden rijden als Nino of Mathieu zouden we deze discussie niet hebben ...... jij weet ook wel dat dat niet zo is.

Net zoals dat niet alle "Enduro Boys" de skills van Richie Rude hebben .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie