'Oude' Voerstreekroute, ultieme route Zuid Limburg/Blg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Hier een export van mijn rit van laatst: https://www.alltrails.com/explore/map/a ... fc7c9b?u=m

Dit was op 23 september. Toen was alles perfect begaanbaar. Zal inmiddels wel iets natter zijn maar voor het plaatselijk weerbericht en de omstandigheden ben ik geen goede bron.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het zal geheid wat modderig zijn, regen, herfst. Maar dat hoeft de pret zeker niet te drukken.

Belangrijker:
Voerstreek = Belgie = grenzend aan provincie Luik. Dat wordt momenteel 'Bergamo aan de Maas' genoemd, grootste Coronabrandhaard momenteel in Europa.
Ik zou Belgie nu niet niet in gaan, zeker niet Voerstreek/Luik eo. De Belgen willen het niet. En stel, je zou bv ook vallen, dan wordt je evt naar een Blg ziekenhuis gebracht, daar zitten de Blg EHBO's niet echt op te wachten onder de huidige penibele omstandigheden.

Alternatief: deze herfst/winter het even houden bij Zuid Limburg zelf, als je toch echt graag wil komen afzakken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dringende geneeskundige hulpverlening is een de weinige zaken die in België nog federaal zijn geregeld.
Dankzij de landsgrenzen ga je als in het oosten van de route iets overkomt niet naar Aken (19 km) of Maastricht (27km), maar (omdat de taalgrens niet zo hard is) mogelijk naar Luik (a.k.a Bergamo a/d M.)(37 km), naar waarschijnlijk niet naar Hasselt (64km).
Beste inderdaad nu niet doen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vanuit de Voerstreek voeren ze je af naar het ZH van Vise, dus dan moet je ook nog in een Frans uitleggen dat je ergens pijn hebt :winkie: !

Mijn buurman viel eens vlak over de grens in Voeren, afdaling met racefiets, en die belde mij 'of ik even wilde komen kijken, want hij moest mee', waar 'ie geen zin in had, hij ging liever met mij mee in een gewone auto, naar Maastricht... en ik moest niet schrikken.
Hij lag voor de deur van de burgemeester van Voeren in de berm, prima aanspreekbaar, nekkraag om, franstalige ambulancebemanning erbij, burgemeester erbij, een hele horde toeschouwers eromheen, een hoop spektakel.
Leek me prima om bij onderuitgaan met een km of 60 en pijn in de hand toch even naar de EHBO te gaan, maar no way, niet naar het dichtbij gelegen Maastricht.
Het werd dus Vise... toen nog een aftands jaren 50 achteraf ziekenhuisje, zand op de binnenplaats, EHBO ingangetje achterom, onvindbaar. De burgemeester heeft me er naartoe geleid. Van de schemering tot 01.00 daar rondgehangen met mijn buurman. Alles keurig op de foto gezet met een heel oud rontgenapparaat. Resultaat: 1 gebroken botje in de middenhand.
Maar je moet mee, naar Vise!

Er is wel wat veranderd. Nieuw ziekenhuis. En Corona :( ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Ziekenhuizen en curatieve gezondheidszorg is hoofdzakelijk federaal. Visé is een afdeling van CHC Liège. Als het dus meer is dan die Rx en plakker reis je door naar Luik zelf. En ja die omschrijving klinkt jammer genoeg als de gemiddelde kleinere ziekenhuis campus in Wallonië.
Taal in de gezondheidszorg is een stil gezwegen issue. Zelfs in Brussel zal je met een vergrootglas zoeken naar Nederlandstalig personeel.
Zelfs zonder Corona liever te vermijden dus.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Vreemd, De lokale dokter spreekt prima Nederlands Gui Vernon Tel; +3243810751 Ook komen wij vanuit de Voerstreek meestal in het ziekenhuis van Tongeren terecht. Ten zuiden (Dalhem) waar ik woon komen ze vanuit Battice.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@RealEpic, Dat betreft de gewone huisartsenzorg overdag (dr Ernon, overigens), en de gewone ziekenhuiszorg (Tongeren, Nl’s talig, voor de Nl’s talige Voerstreek).

Spoed/ambulancezorg is anders geregeld. Die draineert op de dichtsbijzijnde franstalige EHBO’s, Wallonie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: do 29 oktober 2020, 08:25 Spoed/ambulancezorg is anders geregeld. Die draineert op de dichtsbijzijnde franstalige EHBO’s, Wallonie.
Ja, dat klopt maar voor echte spoed/ ambulance zorg doet de taal er toch niet meer zo toe.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Ik krijg nu prompt een visioen van dhr. Meiland die probeert uit te leggen waar het juist pijn doet :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Real Epic '89 schreef: do 29 oktober 2020, 09:31
aurelius schreef: do 29 oktober 2020, 08:25 Spoed/ambulancezorg is anders geregeld. Die draineert op de dichtsbijzijnde franstalige EHBO’s, Wallonie.
Ja, dat klopt maar voor echte spoed/ ambulance zorg doet de taal er toch niet meer zo toe.
Als een patient aanspreekbaar is dan is het voor patient en ambulancebemanning heel erg fijn, erg belangrijk, als je elkaar goed begrijpt! Standaard zal de bemanning allerlei dingen protocollair nakijken, dat kan ook bij een niet-aanspreekbare patient, maar: anamnese/vraaggesprek, bij patient zelf en/of bij degenen die een patient vergezellen is zeer zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste. Al is het om te kunnen voorspellen wat een patient eventueel kan hebben opgelopen.

Bij een MTB-er bv die viel: Hoe hard reed 'ie, wat gebeurde er precies, hoe neergekomen, bewusteloos geweest, medische voorgeschiedenis/verder gezond, medicatie, allergieen, contactpersonen? En In Belgie spreekt niet iedereen en Nl's en Frans (en Duits en Engels).

(Taalperikel bij de grens met Wallonie: we belden eens de Belgische 112, omdat we met zijn vieren, op weg naar een toertocht (Barchon), thv Vise een lijk zagen drijven in de Maas naast het fietspad. Da's 5km onder de grens, bij Eijsden. Op een gegeven moment stonden we met twee telefoons te bellen, want ons steenkolen-frans was slecht, en er was bij 112 even niemand die of Nl's of Engels of Dts sprak. Hebben ze ergens een collega gevonden die steenkolen-Nl's sprak, en hebben we het probleem uit kunnen leggen. En kunnen uitleggen waar ergens dat lijk dreef, er staan geen hectometerpaaltjes naast de Maas...
Toen we weer op weg konden hoorden we een brandweerwagen met loeiende sirenes onze kant opkomen, die sirenes hadden niet meer zo gehoeven, 'de patient was al overleden' immers...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

aurelius schreef: do 29 oktober 2020, 10:46
Toen we weer op weg konden hoorden we een brandweerwagen met loeiende sirenes onze kant opkomen, die sirenes hadden niet meer zo gehoeven, 'de patient was al overleden' immers...).
Vroeger tijdens mijn brandweerperiode vertelde onze EHBO instructeur altijd dat iemand pas was overleden als hoofd en romp gescheiden waren en een meter van elkaar lagen. In alle andere gevallen was het reageren of iemand nog leefde. 8)
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Fijne verhalen weer, als ik dat hier allemaal lees (net zoals dat verhaal in Hengelo) dan heb ik het toch allemaal maar 'gewoontjes' op de fiets. Niet dat je mij verder hoort klagen hoor! Drijvende lijken en rondmeppende lui zijn niet zo aan mij besteed.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kijk, ik heb een nieuwe uitdaging gevonden in dit topic!

Vorige maand in Limburg Vijlen gereden met 600hm, hier thuis op de Veluwezoom 500hm (35km) en 800hm (54km) gereden en wil nu gaan trainen voor 1000+hm.

De GPS-track heb ik erbij gepakt, deels het topic gelezen en de adviezen erbij gepakt. De Meidoorns zullen geen probleem zijn (tubeless en neen binnenbanden mee) maar het fenomeen vuursteen ken ik niet. Wat is daar zo speciaal/eng/bijzonder aan waardoor er voor gewaarschuwd wordt?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er ligt hier en daar veel Vuursteen, is gemeen scherp. Mn bergaf een beetje uitkijken. Maar tubeless rijden met stevigere banden met voldoende grip biedt goede bescherming.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Heb wel eens achter bovenstaande razende afdaler aan gereden en kreeg zo een stuk vuursteen dat door hem (of igor, dat kan ook) werd gelanceerd op mijn scheen gehad. Das scherp jonguh!
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Plaats reactie