originele lagers vervangen voor bijv skf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Bonjour,

Heeft iemand al eens gekeken of het loont om bij je fully de lagers te vervangen voor bijv skf als de boel versleten is?

Mijn moto-lite is wel toe aan nieuwe lagers rondom en via on-one kom ik op €62 voor alles voor de achterbrug (http://on-one.co.uk/i/q/FSTITBEARBUSH/t ... ushing_kit" onclick="window.open(this.href);return false;).

Via de automaterialen zaak kan je aan alle maten komen dus deze ook. Maar zou het ook veel schelen?

Oh ja, mn buitenboord-lagers zijn ook gaar. Is het raadzaam om een compleet nieuwe set te kopen of kan je de oude gewoon voorzichtig uit de schaal tikken die je in je bottom bracket schroeft?

Thx,
Michiel
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb mijn lagers van mijn fully ook vervangen voor skf, ik weet nog niet of ze langer mee gaan ze waren wel 3x zo duur dus hoop het wel
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Laatst eens bij http://www.enduroforkseals.com/ wat lagers besteld voor mijn Liteville.Zij hebben oa de Enduro MAX reeks, waar aanzienlijk meer kogels in het lager zitten, speciaal voor veringen. Prijs viel mee. Lag binnen een week op de mat.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Als ze versleten zijn moeten is het zinvol ze te vervangen. Ik zou ze niet preventief gaan omwisselen.
En als je dan gaat bestellen, dan is een merk als SKF of FAG een stuk beter als die orignele dingen die meestal uit China of Taiwan komen.

Beetje rond googlen met de juiste maat geeft al gauw een aantal zaken die er geen goud voor vragen.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

baron062 schreef:Laatst eens bij http://www.enduroforkseals.com/ wat lagers besteld voor mijn Liteville.Zij hebben oa de Enduro MAX reeks, waar aanzienlijk meer kogels in het lager zitten, speciaal voor veringen. Prijs viel mee. Lag binnen een week op de mat.
Da's een goeie! De originele lagers die er nu inzitten zijn ook van Enduro. En voor de helft van de prijs. Gelijk een bb-lagers erbij bestellen. Thx!

Als skf 3 maal zo duur is wordt dat het zeker niet. Had het eigenlijk andersom verwacht van zo'n lager gigant.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb 6900 2 rs maar dan van skf kosten 14 euro per stuk, wel een verschil met de 5 dollar en een beetje.
Ik heb er ook maar 2 vervangen als de anderen eraan gaan dan ga ik ook hier eens kijken je vind ook wel chinese voor 2euro maar daar heb ik het niet zo op
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb bij twee fullies ooit achterbruglagers vervangen: bij m'n oude Cannondale Super V en bij m'n huidige Morewood Shova. Beiden single pivots, dus maar twee lagers nodig. Ik heb gewoon de juiste maten besteld via een lagershop in NL (Neita). Of dat in prijs scheelde weet ik niet, maar duur was het niet: voor de Cannondale was ik 16,50 kwijt, voor de Morewood zelfs maar 12 euro. (Dat werd nog goedkoper toen ik van een medeforummer gratis SKF lagers kreeg, met betere toleranties dan wat ik besteld had :))

Mijn ervaring met Enduro bracketlagers is niet zo goed. Die gingen korter mee dan de door velen verguisde Race Face lagers die er daarvoor in zaten! Omdat originele Shimano lagers zo goedkoop zijn hou ik het daar tegenwoordig gewoon op. Ik bestel het type waar ik op dat moment goedkoop aan kan komen, maakt me niet uit of dat Deore, SLX, XT of XTR is. Even openwippen, extra vet erbij en monteren. Een keer per jaar crank eruit en even voelen of het nog goed draait, zoja laten zitten, zo nee een nieuw setje van max. 15 euro erin :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Strakkere toleranties zijn niet per definitie beter. Je moet de juiste tolerantie voor de toepassing hebben.

Misschien interessant om te weten dat de prijs van een lager oa bepaald wordt door de normaalverdeling bij de productie. Stel dat er 5 tolerantieklassen zijn, en dat die als volgt verdeeld zijn:

Klasse 1 - 5%
Klasse 2 - 20%
Klasse 3 - 50%
Klasse 4 - 20 %
Klasse 5 - 5%

Dan betaal je voor klasse 1 en voor klasse 5 het meest en voor klasse 3 het minst.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Thx mannen!

Ik heb de enduro's besteld. Dan gaan eerst die er in en als die het begeven vervang ik ze voor iets anders. Ik wou nu de lagers ook eerst niet uit het frame tikken om de exacte maat te bepalen omdat je ze er niet heel uit krijgt en ik toch nog wil blijven fietsen.

@Kermit, ja ik ben wel een beetje jaloers op die xt of xtr bottom bracket prijzen. Ik heb er gxp in zitten wat ik een erg gebruiksvriendelijk en goed systeem vind alleen kost een bb of €25 of €125 en weinig daar tussen. Bij enduro losse lagers besteld die ik in de schalen pers. (grade 3 Joris en die waren idd niet heel duur, 20 dollar).

Joris, jij lijkt er nog al wat van te weten, nou vraag ik me af; draaien de kogels in een lager nou alle kanten op zodat ze gelijkmatig slijten en gesmeerd worden of draaien ze alleen met de kogelbaan mee (en worden uiteindelijk dus ovaal)?

2e vraagje, hoe worden kogels eigenlijk rond geslepen en weten ze dat ze exact rond zijn?

Merci.

Ps, ik ben er twee dagen niet dus als ik niet reageer is het geen ondankbaarheid. ;) Ben straks naar Nice toe voor een concert van Mika (een soort year after honeymoon :-D ).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij maakt het veel verschil of een kogellager in een trapas, wiel e.d. wordt gebruikt of in een toepassing met beperkte draaibeweging zoals een balhoofd of achtervork. In theorie zijn ze daar minder geschikt voor. In de praktijk vind ik het meevallen als ik eens per vijf jaar voor 12 euro klaar ben ;-)

Wat me wel verbaasd is dat er voor balhoofden zo weinig setjes met conische lagers te vinden zijn. Die kunnen veel beter tegen axiale impact dan kogels (groter contactvlak). Voor achtervorken zou je aan glijlagers kunnen denken zoals Turner die gebruikt. Maar ws zijn kogellagers het goedkoopst, en goed genoeg in de praktijk.

Voorzover ik weet zijn er geen aparte produktielijnen voor lagers met kleinere toleranties of grotere. Ze zoeken gewoon de lagerringen & kogels bij elkaar met de kleinste tolerantie voor de toplagers, van de rest worden de lagers met grotere toleranties gemaakt.

ps: veel plezier in Nice! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Ik heb voor mijn Fuel Ex ooit bij Enduro keramische GXP BB lagers gekocht en een setje standaard lagers voor de achterbrug. Ik vind de afdichting van de lagers maar matig, het BB lager is nog steeds prima, de lagers voor de achterbrug gingen niet lang mee, in enkele zat er geen drupje vet meer. De OEM lagers waren ook van Enduro en die gingen langer mee. Nu heb ik er SKF ingeplaatst, goedkoper dan Enduro en hopelijk ook een langere levensduur.
marco19ft
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 20 juni 2012, 17:44
Mijn mountainbike: epic evo

voor een maat zijn cube xms hebben we verleden week de achterbrug lagers vervangen

besteld bij labflevo , kosten alle lagers 27euro , bij de dealer kwam er meer dan 100euro bij, iets van 140euro dacht ik
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Nou de nieuwe lagers zitten er in. Bij Enduro besteld, met een week binnen! (ondanks dat ik de langzame post had genomen die volgens hen tot een maand onder weg kan zijn).

Alle lagers van de demper, main pivot pin (achterbrug) en m'n bottom bracket ook. Bij de main pivot pin zitten twee lagers aan elke kant. Weet iemand waarom daar niet gewoon één dikker lager in geperst zit?
Afbeelding
De oude waren niet meer in zo'n beste staat.. ;)
Afbeelding
Ziet er wel zielig uit, zo'n naakte bike
Afbeelding
Afbeelding
En een nieuw bottombracket.
Afbeelding
Het nieuwe GXP lager heeft trouwens andere seals dan die er uit kwam. Bij de oude draaiden de seals ook mee en hadden hun afdichting tegen de buitenkant van de bbhuis. Deze nieuwe lagers hebben een extra seal achter de losse seal. Ik ben benieuwd hoe lang deze mee gaan...
De oude konden trouwens wel vervaning gebruiken, die zagen er zo uit toen ik ze dit voorjaar opnieuw invette :o :o :
Afbeelding
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Lager-Techniek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 juni 2014, 19:19

Als jullie op zoek zijn naar SKF of FAG (Timken als nieuwkomer in de groefkogellagermarkt is ook geen verkeerd merk).
Deze zijn van origine ijzersterk in Kegellagers met 5 eigen staal fabrieken.
Hierdoor zijn ze de enige lagerproducent die zijn eigen staal kwaliteit kan bepalen.
Natuurlijk zijn er ook chinezen, lekker goedkoop maar daar is de prijs ook naar.
Laatst gewijzigd door jf op ma 7 juli 2014, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd, reclame maken is niet de bedoeling.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waar denk je dat skf gemaakt word?
Plaats reactie