Wel of geen klaphekjes?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Tati
Ik heb zelf een vrij nieuwe MTB waar ik helaas door een kwetsuur de laatste 1,5 jaar geen gebruik van heb kunnen maken. Ben geen ervaren rijder en meer recreatief maar weet dus wel wat het is om op een MTB te zitten.
Zelf is het natuurlijk voor mijn beeld wel leuk om wat routes te gaan rijden. Echter zullen het uiteindelijk de MTB-ers zelf zijn die de routen uit gaan zetten/aanleggen. Aangezien het ook een route voor de rijders moet zijn en niet voor mij/ons als Staatsbosbeheer.

Waarschijnlijk heeft de lengte van de route ook invloed op het wel of niet veel uitmaken van de klaphekjes.
Stel je hebt een route van 50km waar je 2x door een hekje moet of een route van 10km waarbij je er dus 5x2=10x doorheen moet om die 50km te rijden.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

@RalfHorst je kunt ook even infomeren bij je collega's bij Apeldoorn, die route loopt ook een groot deel over het terrein van Staatsbosbeheer. De Apeldoorn route heeft ook een paar klaphekjes ook al zijn het er niet veel(2 volgens mij, ik kan me vergissen).
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Bedankt voor je tip zwaantje.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

RalfHorst schreef:Ik heb even de zoekfunctie gebruikt en kon er niks over vinden dus bij deze een nieuw topic.
Wat vinden jullie van klaphekjes (om in een begrazing te komen) op een gemarkeerde MTB route? Dit betekend dus 2x op en af stappen tijdens de route. Er vanuit gaande dat een veerooster niet mogelijk is. Deze klaphekjes zijn al in het gebied aanwezig.
Helaas kan ik geen poll toevoegen aan dit topic. Ben erg benieuwd naar de reacties.
Ik realiseer me nu pas dat je deze vraag uit hoofde van je functie bij SBB stelt. (Dank aan Shiv).
Klaphekjes zijn geen enkel probleem. In veel begrazingsgebieden mogen wij niet komen. Dus als we er middels een klaphekje wel in kunnen en dat de voorwaarde is om ons er in te laten: graag.

Nu wel elkaar toch spreken: waarom mag je in het ene begrazingsgebied wel met de fiets komen en in het andere niet? Een Schotse Hollander (zo'n harige koe) doet toch overal hetzelfde, nl. niks, als je voorbij komt?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Waarom je in het ene gebied wel mag rijden en het andere gebied niet ligt aan de lokale situatie. Dit is o.a. gebaseerd op de kwetsbaarheid van het gebied. Verder staat het vaak op staatsbosbeheer borden dat het niet toegestaan is om op gemarkeerde wandelroutes te rijden. Zo ook bij ons. Echter dogen we dit aangezien wij geen alternatief te bieden hebben.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik beheers niet veel technische foefjes, maar één ervan is toch wel dat ik zowel af- als toedraaiende klaphekken zonder voetje aan de grond weet te openen, en daarna nog te passeren ook, en dat zonder er als een imbiciel op in te rijden in de hoop dat 'ie open gaat .

Klaphekjes horen erbij, als het er maar niet teveel worden.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

shiverer schreef:Ik beheers niet veel technische foefjes, maar één ervan is toch wel dat ik zowel af- als toedraaiende klaphekken zonder voetje aan de grond weet te openen, en daarna nog te passeren ook, en dat zonder er als een imbiciel op in te rijden in de hoop dat 'ie open gaat .

Klaphekjes horen erbij, als het er maar niet teveel worden.
+1
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Ken de hekjes eigenlijk alleen in Rheden en daar is het voor mij niet storend.

Komt (voor mij) waarschijnlijk omdat ;

- ze allemaal te nemen zijn zonder af te stappen
- vanzelf dichtvallen
- het er niet heeeel veeel zijn (uit mn hoofd max 4x op 50km)

M.a.w. zolang ik niet binnen 10km 3x een klaphek door moet prima.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

hmm, schiet me iets anders te binnen.

Niet (alleen) de hekjes zelf of frequentie kunnen voor ergernis zorgen, schenk (ook) vooral aandacht aan de plaatsing hiervan.
Dit lijkt wellicht een in-kopper maar in de praktijk gaat vaak ergens mis tussen bedenken en daadwerkelijke uitvoeren ;-)

Bijv. :
- plaatsing precies op een rare hobbel/heuvel. Prima voor wandelaars maar voor minder technische fietser onder ons "niet zo fijn".
- te krappe doorgang (o.a. voor alsmaar breder wordende sturen)
- slechte plaatsing tussen 2 bomen/obstakels waardoor het niet meer mogelijk is om de deur (volledig) open te houden terwijl je anderen laat passeren. Gevolg : allemaal afstappen en 1 voor 1 door het hek heen.
- andere obstakels (wildrooster, boom, grote kuilen, etc) precies voor of juist na een hekje :~

Zo kun je uiteindelijk wel van alles bedenken..... mijn punt is dus meer dat prettige werking niet alleen in het klaphek zelf maar meer in de concrete uitwerking/details (op lokatie) zit.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Als de lijstje van @vasquez even aan mag vullen. Een klap hekje onder aan de helling, het is even lastig als je hard aan komt fietsen en zeker als er anderen(voor gangers) al bij het hekje staan.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Beetje in de lijn van de "bruggetjes" in de route van Oosterbeek. Schijnbaar waren de "aanleggers" wat lui om één en ander meteen op de juiste hoogte te plaatsen, en hebben ze dat opgelost door er een bak zand voor te droppen. Best aardig, maar zand wordt mul, en daarmee op termijn wellicht voor sommigen een onneembare hindernis.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Een klaphekje is, in mijn ogen, tien keer spannender om te 'nemen' dan welke MTB route in NL dan ook :tong Bij wijze van spreken dan he, maar goed ik hoef niet meer uit te leggen wat ik van MTB routes vindt.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Een bruggetje is voor sommigen een nog grotere horde dan een klaphekje. Er wordt hier in de buurt een ecoduct over de snelweg aangelegd en waarschijnlijk om kleine bosdieren in het bos te houden en niet op de snelweg te laten belanden is er rondom de bouwplaats een tijdelijk omheining van doek aangebracht. De heren bouwers hebben voor ons ATB'er daar waar het doek de de lopende singletracks kruist hele mooie bruggetjes geplaatst: hulde!
Toch zijn er blijkbaar fietsers die de 'horde' van 30cm te hoog vinden en de omheining gewoon plat rijden. Wat ben je dan een ongelooflijke kneus!

Afbeelding

Geen bezwaar tegen klaphekjes, oplossingen die fietsend te nemen zijn zal ongetwijfeld bij een bepaalde groep tot ongelukken en andere schade leiden.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

deer_hunter schreef:Een bruggetje is voor sommigen een nog grotere horde dan een klaphekje. Er wordt hier in de buurt een ecoduct over de snelweg aangelegd en waarschijnlijk om kleine bosdieren in het bos te houden en niet op de snelweg te laten belanden is er rondom de bouwplaats een tijdelijk omheining van doek aangebracht. De heren bouwers hebben voor ons ATB'er daar waar het doek de de lopende singletracks kruist hele mooie bruggetjes geplaatst: hulde!
Toch zijn er blijkbaar fietsers die de 'horde' van 30cm te hoog vinden en de omheining gewoon plat rijden. Wat ben je dan een ongelooflijke kneus!

Afbeelding

Geen bezwaar tegen klaphekjes, oplossingen die fietsend te nemen zijn zal ongetwijfeld bij een bepaalde groep tot ongelukken en andere schade leiden.
HE-LE-MAAL mee eensch!!!! Op je laatste zin na, oplossingen die fietsend te nemen zijn zijn juist in NL van harte welkom, het is hier voor de mountainbiker al zo saai. De 'groep' waar je het over hebt die moet dan maar een reetfiets gaan kopen.
Je bent dan eigenlijk een dubbele kneus, ten eerste omdat je het obstakel niet durft te nemen en ook ten eerste omdat je geen hart voor de natuur hebt.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
KonaFour
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: di 21 juli 2009, 20:50
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme, Gary Fisher Joshua X

Een klein bruggetje (of een grote:-)) heb ik 100 keer liever dan een klaphekje. Maar bij gebrek aan beter heb ik geen last van een klaphekje.

Maar zoals hier boven ook al aangehaald, een klaphekje het liefst wel inpassen in de route zodat deze zo min mogelijk de "flow" aantast.

Als de hekken dienen om motorrijders te weren is een bruggetje met een kort bochtje erin wellicht een idee, wel tenemen voor een mtb maar net voor een motor.
Bikaliscious
Plaats reactie