Wel of geen klaphekjes?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Gebbetje schreef:
deer_hunter schreef:Geen bezwaar tegen klaphekjes, oplossingen die fietsend te nemen zijn zal ongetwijfeld bij een bepaalde groep tot ongelukken en andere schade leiden.
HE-LE-MAAL mee eensch!!!! Op je laatste zin na, oplossingen die fietsend te nemen zijn zijn juist in NL van harte welkom, het is hier voor de mountainbiker al zo saai. De 'groep' waar je het over hebt die moet dan maar een reetfiets gaan kopen.
Je bent dan eigenlijk een dubbele kneus, ten eerste omdat je het obstakel niet durft te nemen en ook ten eerste omdat je geen hart voor de natuur hebt.
+1, maar: realiseer je ook dat de behendigheid / het technisch kunnen van de gemiddelde MTBer volstrekt belabberd is, zowel bij de gelegenheidsbiker als de doorgewinterde boswielrenner die 50 km lang naar z'n tellertje staart. Niks mis mee, maar bijv. een wipwap (briljant idee! :D) gaat bij beide groepen een probleem opleveren. De ene komt verhaal halen bij de beheerder als het hele gezin met sleutelbeenbreuken in de berm ligt, de ander verzint wel wat zodat hij ongestoord z'n PR kan blijven verbeteren. Dus zal de beheerder ook nog een alternatief (= alsnog een klaphek) moeten plaatsen om gedoe te voorkomen.

Als de plaatselijke verenigingen nou voor die wipwap zorgen en SBB voor het klaphek..........................
Stamppot with weaksauce!
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

+1, maar: realiseer je ook dat de behendigheid / het technisch kunnen van de gemiddelde MTBer volstrekt belabberd is, zowel bij de gelegenheidsbiker als de doorgewinterde boswielrenner die 50 km lang naar z'n tellertje staart. Niks mis mee, maar bijv. een wipwap (briljant idee! :D) gaat bij beide groepen een probleem opleveren. De ene komt verhaal halen bij de beheerder als het hele gezin met sleutelbeenbreuken in de berm ligt, de ander verzint wel wat zodat hij ongestoord z'n PR kan blijven verbeteren. Dus zal de beheerder ook nog een alternatief (= alsnog een klaphek) moeten plaatsen om gedoe te voorkomen.

Als de plaatselijke verenigingen nou voor die wipwap zorgen en SBB voor het
klaphek..........................
Jaaaaaaaaaa, een wipwap! Dat vind ik nou inderdaad een briljant idee! Weet je wel dat ik nog nooit over zo'n ding gefietst heb.......lijkt me überkoel. Ik heb trouwens ook nog nooit een hele familie tegelijkertijd met botbreuken in de berm zien liggen.......1tje zou ik echt heel erg vinden, dan ga je helpen and stuff.....maar bij zo'n hele familie zou ik toch wel ff moeten glimlachen.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Wat ik top vindt is dat een boswachter dit forum gebruikt om ideeën op te doen. Ofwel een kans om onze mening te kunnen ventileren. Grote klasse :-q Natuurlijk krijg je naast goede opmerkingen ook een bult onzin. Maar soms wordt je hierdoor juist in een richting gestuurd, waar je in eerste instantie niet aan had gedacht. Misschien komen daar juist de goede oplossingen uit voort. Niks mis mee, waar ik wel moeite mee heb is het afkraken, door de "ervaren" rijders, van "beginners" en andere volksstammen die in hun ogen het predikaat mountainbiker niet mogen dragen. Als ik naar mezelf kijk; kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst met klikpedalen reed, bij een klaphek kwam, ik domweg omviel omdat ik ze niet op tijd uitgeklik kreeg. Laat ik met mijn bescheiden mening een positieve bijdrage leveren aan deze discussie en hopen dat ik die "ervaren" rijders niet tegen kom;

@ Ralfhorst, natuurlijk moet je als verantwoordelijke rekening houden met elk nivo en doelstelling van de recreant (wandelaars, mountainbikers en andere natuurgenieters). Daarnaast wil je bepaalde raddraaiers weren (o.a. motorcrossers) en/of de mogelijkheid hebben om bepaalde gedeelten tijdelijk te kunnen afsluiten (broedseizoen en/of wateroverlast om schade aan de route te voorkomen). Een alternatieve route is dan natuurlijk wel wenselijk, anders wordt er zelf een "onwenselijk alternatieve" route gezocht. :wink:
Dan is in mijn optiek een klaphek een goede optie. Als je dit topic doorneemt, is de tijd om het hekje te "nemen" geen probleem, mits niet te veel en indien mogelijk in de rijrichting. Wel ben ik benieuwd naar de uitvoering, een rubberen stop om al te veel geluidsoverlast te beperken is vanzelfsprekend. De opmerking "smal van onderen en breder boven" lijkt me een goede optie, maar kan me er zo geen goed beeld van vormen. De klaphek onder een hoek te plaatsen, zodat het door zijn eigen gewicht dicht gaat is ook een goede optie. Geen veren, dus ook geen extra onderhoud. Misschien een idee om een dubbel draaiend scharnier toe te passen, dan kan het hek naar beide kanten worden geopend. Het sluitgedeelte zal natuurlijk hierop moeten worden aangepast.
PS het plaatsen van het hek onder een hoek en naar beide kanten kunnen openen is mogelijk, mits je de hoek zo bepaald dat het hek door het gewicht in de "midden" stand tot rust komt. Misschien in combinatie met smal onder en breed boven?

Heb ze nog niet gezien, maar misschien het proberen waard? Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, stuur me dan gerust een pb.
It’s all about the smiles.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Maar ff serieus.

Zou een klaphekje een crossers tegenhouden als hij/zij er wil rijden?
Heb ook wel eens op zo'n ding gereden, en als ik dan echt wil kom ik ook nog wel met de motor door een klaphek.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Wat ik er van begrijp, van die hekjes, zitten die daar gewoon als er van die Schotse Hooglanders rondbanjeren. Of andere dieren, in ieder geval zijn ze er gewoon om de dieren tegen te houden toch? Tegen een motor ofzo heeft zo'n hekje idd weinig zin lijkt me.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Hier hebben ze gewoon wildroosters om de schotse hooglanders en schapen binnen te houden, en op een verdwaalde plek een klaphekje of gewoon simpel 2 boomstammetjes waar je gemakkelijk over de draad kan stappen.

Sommige boswachters zijn gewoon kennelijk heel erg gecharmeerd van de klaphekjes (kijk maar eens in de maashorst hoeveel je er daar tegen komt) en die willen dan ook gewoon niets anders.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

tati schreef:Maar ff serieus.

Zou een klaphekje een crossers tegenhouden als hij/zij er wil rijden?
Heb ook wel eens op zo'n ding gereden, en als ik dan echt wil kom ik ook nog wel met de motor door een klaphek.
Ik heb zelf ook 3 dagen op zo'n motor gereden(weleens waar weinig ervaring met zo iets) maar ik vind de huidige 29er van tegenwoordig behendiger dan een enduro motor(zo heten ze een maal).
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
giuliano315
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 16 maart 2012, 22:14
Mijn mountainbike: Trek 8000 2009

Jullie doen allemaal veel te moeilijk ik rijd er gewoon plankgas tegenaan en meestal ben ik er dan overeen met mn clickers :bier:

Nee heb er problemen mee waarvoor dienen ze nou echt..... nergens? een crosser is er met een klein beetje moeite door heen en als hij slim is stampt hij hem aan gort voor het geval hij snel weg moet zijn... of hij rijd er omheen en je legt een paar paaltjes plat
Experience is a hard teacher, He gives the exams first and then the lesson.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

In de regel gezien worden vee/wildroosters gebruikt wanneer er een (openbare)weg een begrazingsgebied in gaat en een klaphekje op een (smal) (wandel)pad.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Daarvoor dienen de klaphekken in de regel ook, let maar op op welke kant ze opdraaien ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Ninetech
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 18 augustus 2011, 12:34
Mijn mountainbike: Blauw Biggetje

giuliano315 schreef:Jullie doen allemaal veel te moeilijk ik rijd er gewoon plankgas tegenaan en meestal ben ik er dan overeen met mn clickers :bier:

Nee heb er problemen mee waarvoor dienen ze nou echt..... nergens? een crosser is er met een klein beetje moeite door heen en als hij slim is stampt hij hem aan gort voor het geval hij snel weg moet zijn... of hij rijd er omheen en je legt een paar paaltjes plat
Ze hebben wel degelijk een doel. Echter is dat niet het tegenhouden van crossmotoren. Als dat wel lukt is dat enkel mooi meegenomen ;)

Die dingen zijn er om de dieren die in het gebied leven ook in dat gebied te houden. Een klaphekje gaat namelijk altijd naar de kant van het gebied open, zodat een beest het ding niet open krijgt ;)

En als jij plankgas tegen een dergelijk klaphek aanrijdt, maak dan ff een filmpie... ik ben benieuwd hoe dat gaat...
"Dont be fat and ugly, just be ugly!"

Alpe d'HuZes 2014: 6x
Alpe d'HuZes 2015: 5x Team 'Lachend naar Boven'
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

tati schreef:Hier hebben ze gewoon wildroosters om de schotse hooglanders en schapen binnen te houden, en op een verdwaalde plek een klaphekje of gewoon simpel 2 boomstammetjes waar je gemakkelijk over de draad kan stappen.

Sommige boswachters zijn gewoon kennelijk heel erg gecharmeerd van de klaphekjes (kijk maar eens in de maashorst hoeveel je er daar tegen komt) en die willen dan ook gewoon niets anders.
en herperduin daar zijn nu ook paar bij gekomen :(
Dopehead.NL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: ma 8 oktober 2007, 22:47
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29er
Contacteer:

Nog 2 centen met betrekking tot 'tijd rovende' klaphekjes.
Ik vind het bos vooral een recreative omgeving, ik snap dat je rondetijden bij gaat houden, maar als het echt elke keer op de seconde komt, dan kan je misschien beter wedstrijden gaan rijden, of ergens op een circuit.
Je kan tijdens je vrije trainingen in het bos, het 'tijd verlies' aan een eventueel klaphekje gewoon thuis compenseren.
Gewoon 20 seconde, of whatever van je tijd aftrekken, hoe belangrijk is het nu eigelijk ?

Sterker nog, als je steeds dezelfde ronde neemt als training, en er zit steeds hetzelfde hekje in, maakt het geen ene reet uit !
Laatst gewijzigd door Dopehead.NL op di 10 april 2012, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hmmmm, Doughnuts............
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Dopehead.NL schreef:Nog 2 centen met betrekking tot 'tijd rovende' klaphekjes.
Ik vind het bos vooral een recreative omgeving, ik snap dat je rondetijden bij gaat houden, maar als het echt elke keer op de seconde komt, dan kan je misschien beter wedstrijden gaan rijden, of ergens op een circuit.
Je kan tijdens je vrije trainingen in het bos, het 'tijd verlies' aan een eventueel klaphekje gewoon thuis compenseren.
Gewoon 20 seconde, of whatever van je tijd aftrekken, hoe belangrijk is het nu eigelijk ?
Mij gaat het niet om tijdverlies. Hou geen rondetijden bij op een rondje.
Maar het kan zoveel leuker als een klaphekje.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Zet iets neer dat je met de hand kan openen zonder van de fiets af te komen en het is al lang goed. Bij een standaard klaphek lukt dat prima.

Geen studie van maken, zeg ik. Stop het geld maar in onderhoud en mooie stukjes van de route!
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Plaats reactie