Wel of geen klaphekjes?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Sebas Maashorst schreef: di 24 januari 2023, 20:34 En zoiets... iemand hier ervaringen met deze optie?


(En weet iemand welke leverancier / fabrikant deze maakt trouwens?)
Van Vliet duurzaamhout adverteert met dat ze hekken in Kwintelooyen hebben gemaakt met plaatje van deze overgang.

Op veel andere plekken lijkt huisvlijt van de crew ook te werken. Die in Ede zijn bijvoorbeeld hoger dan deze in Almere (in schapenhekken):
Afbeelding
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De TrailCareCrew heeft de bruggen op Kwint zelf ‘bedacht’ naar voorbeeld van een soortgelijke brug op de route bij Arnhem. Ze voldoen prima.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gerwin89 schreef: di 24 januari 2023, 21:22 Valkenburg route staan ze ook. (Landal)
En dan nog een stukje hoger en steiler.
Voor de geinteresseerden, die zijn geregeld door https://mozl.nl/, MTB Ontwikkeling Zuid Limburg.
Ze liggen op meer plekken in Zuid L.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sebas Maashorst schreef: di 24 januari 2023, 20:40
Elvander schreef: di 24 januari 2023, 20:38 Wat is dit nou voor topickick van 11 jaar :~

Maargoed toch even ontopic: die staan bij Kwintelooijen en route Renkum, prima brugjes.
Het aantal klaphekjes groeit na 11 jaar nog steeds dus ben aan het oriënteren naar een alternatief voor de routes in mijn omgeving. Goed om te horen dat ze hun ding doen. Hopelijk is er wat mogelijk met de lokale beheerders, ik ga 'ns informeren.
Ok, kennelijk meer actueel dan ik inschatte. Echte klaphekjes kom ik namelijk nooit tegen. Wel van die poortjes om de snelheid eruit te halen, route Gieten ken ik ze, maar dat is dan meestal meer dan logisch gezien de kruising die erachter ligt.

Waar speelt dit probleem met oprukkende klaphekjes dan?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

je kan ook de trailcrew van de Veluwezoom route benaderen, daar heeft een vrijwilliger (Rob) ook een mooi bruggetje ontworpen en gemaakt. Tussen de brandtoren en de Teerose trail. Hier te zien op 03:00 https://www.youtube.com/watch?v=yCgdMgsJfeU

deze is relatief laag, de route van Ede heeft hogere.
Sebas Maashorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 3 januari 2023, 14:22

Elvander schreef: wo 25 januari 2023, 10:14Waar speelt dit probleem met oprukkende klaphekjes dan?
Bij de mtb routes van de Maashorst in Brabant wordt het begrazingsgebied in de natuurkern regelmatig uitgebreid waardoor afrastering op steeds meer punten de routes doorsnijdt. Doordat de klaphekjes door verschillende bezoekers van het gebied worden gebruikt ontstaan er op de toegangspaden makkelijk ongelukkige situaties met dagjesmensen en honden-uitlaters die de Maashorst vaak door de zelfde poortjes betreden.

Met alternatieve passages voor fietsers zou je mooi twee vliegen in één klap slaan. Geen hinder voor fietsers en geen menging van mountainbikers en wandelaars op soms drukke paden.

Bedankt voor de reacties zo ver in ieder geval, hier kan ik wel mee aan de slag.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

in vlaardingen ligt een kleine uitvoering van een wildrooster, betonnen bak met metalen dwarsliggers.
wanneer je het filmpje vertraagd afspeeld zie je het beter op 22:03
https://youtu.be/nSpxlnw5JPk?t=1323
het voetgangershek is 30 meter verderop.

het ziet eruit alsof het een kant en klaar product is, wanneer ik google op "wildrooster fietspad" zie ik verschillende aanbieders die op maat leveren.
even met de terreinbeheerder overleggen wat hun voorkeur heeft?

in frankrijk zie je ook vaak plastic bruggetjes die makkelijk verplaatsbaar zijn.
https://www.cmfp-costa.com/passage-patu ... tt-p82.php
Winterslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 januari 2023, 08:24

In de buurt van Bergschenhoek liggen metalen wildroosters. Spekglad die krengen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

sik schreef: do 26 januari 2023, 00:28 in vlaardingen ligt een kleine uitvoering van een wildrooster, betonnen bak met metalen dwarsliggers.
Die liggen ook op Kwintelooijen (incl. "trappetje") voor kikkers en dergelijke om er weer uit te komen). Gelukkig niet op de mountainbikeroute, maar op het wandeldeel.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien een idee om voortaan gewoon op de weg te gaan rijden? Geen klaphekjes, wortels die de “flow” eruit halen, geen korte bochtjes. Gewoon lekker alleen maar hard trappen recht vooruit.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ook klaphekjes zijn met flow te nemen. Kan in een vloeiende beweging. Even oefenen want ook daar zijn gradaties in moeilijkheid.

Maar echt "zwarte "hekjes heb ik nog niet gevonden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op plekken waar de track op een openbare weg uitkomt zijn klaphekjes of zigzaghekken zeer nuttig.
Bikers zijn soms ziende blind aan hun ogen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zuurstoftekort en Stravablind :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie