De een zegt me dit en de ander dat... ik hoop dat hier het juiste antwoord te vinden is...
Kan een 9 speed ketting ook draaien op een 10 speed crankset???
Bij de racefiets maakt het niet uit, daar draai ik nu met een 11 speed op een 10 speed crankset maar hoe zit dat met de mountainbike?
Crankset 10 speed ook op 9 speed?
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Ik begrijp niet dat mensen zeggen dat het niet gaat. Het gaat zeker, maar het kan voorkomen dat sommige combinaties niet helemaal geweldig uitpakken (denk aan chainsuck). Waar dat aan ligt, is mij nog een raadsel.
Als je de spullen al hebt, gewoon proberen.
Momenteel rij ik andersom (10 speed ketting op 9 speed voorbladen). Gaat prima zonder in te hoeven leveren wat betreft schakelprestaties.
Groet,
Als je de spullen al hebt, gewoon proberen.
Momenteel rij ik andersom (10 speed ketting op 9 speed voorbladen). Gaat prima zonder in te hoeven leveren wat betreft schakelprestaties.
Groet,
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi
Geen probleem.
Is al eerder een onderwerp over geweest, uitkomst in die discussie is als hierboven.
Is al eerder een onderwerp over geweest, uitkomst in die discussie is als hierboven.
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse
Bedankt voor de duidelijke reacties. Dan weet ik in ieder geval dat ik in februari een goed crankset kan aanschaffen en niet hoef te wachten tot ik alles om zet naar 10 speed.
-
- Moderator
Als dit zo is, heeft het m.i. als bijkomend voordeel dat je gewoon een 9-speed ketting met een 9 speed PowerLink (re-usable) kunt gebruiken. Voor 10-speed bestaan die gouden SRAM PowerLinks niet...
Of maak ik een denkfout?
Of maak ik een denkfout?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi
Er bestaan wel power links voor 10 speed, zijn ook wel vaker langs gekomen(sram officieel niet herbruikbaar/lastig, KMC prima).
Vraag ging echter om: kan een 9 speed ketting op een 10 speed crankstel
Ja dit kan
Dit is echter wat anders als een 9 speed ketting op een fiets met 10 speed afmontage......
Hier kan ik geen uitsluitsel over geven
Ja dit kan

Dit is echter wat anders als een 9 speed ketting op een fiets met 10 speed afmontage......

-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse
Het zekere voor het onzekere gekozen... en een FSA SL-K Light crankset gekocht waarbij staat 3x9. Dat heb ik nu ook en wachten tot februari... dat red ik niet. 

-
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: Specialized hardrock SS, en meer
Waar haal je die wijsheid vandaan?Stayfan schreef:.... Helemaal geen probleem. Klein voordeel is dat 9 speed ketting sterker is dan 10 speed.
-
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI
Eerlijk gezegd niet uit eigen ervaringBertjeConti schreef:Waar haal je die wijsheid vandaan?Stayfan schreef:.... Helemaal geen probleem. Klein voordeel is dat 9 speed ketting sterker is dan 10 speed.

-
- Pro Biker
Een 9v ketting op een 10v cassette, nee, dat gaat niet werken. Daarvoor is die gewoon te breed.mountain-biker schreef:Er bestaan wel power links voor 10 speed, zijn ook wel vaker langs gekomen(sram officieel niet herbruikbaar/lastig, KMC prima).
Ja dit kan![]()
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Extreme Biker
Het is overigens niet de SL-K Light maar de K-Force Light... klein foutje in benaming.Luuc91 schreef:Mooi cranksetje hoor! Met een 3x9 crankstel kun je ook rustig met 10 speed ketting rijden, dus die hoef je niet te vervangen als je naar 10 speed wilt.
Groet,
Gelukkig dat dit allemaal past, dan kan ik volgend jaar en het jaar erna langzaam alles vervangen.
Dat zijn dan de shifters, achterderri, cassette... wat nog meer?