Routes rond Bad Bentheim

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Hallo allemaal,

Hier dan mijn allereerste berichtje op dit forum.

Volgend weekend ga ik met de familie naar Roompot Bad Bentheim.
Het park ligt aan de weg vanaf Gildehaus en dan vlak voor Bad Bentheim aan de linker(=noord)kant.
Wie kan mij vertellen waar ik daar mooi kan fietsen.
Ik wil wel graag vertrekken vanaf het park en zo min mogelijk over verharde wegen.
Heeft iemand een tip of misschien wel een route voor mij?

Op Google Maps is te zien dat er ten noorden van het park veel bos is.
Zijn daar bospaden waar gefietst mag worden?
Ook heb wel een wat gehoord van de richting van Suddendorf.
Wat is aan te raden.

Alle info is welkom en alvast hartelijk dank daarvoor.
Rust kan je redden.
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

LOWLIFE, welkom, Bad bentheim is een erg mooi gebied om te biken, maar je moet wel weten waar je moet zijn. Anders kom je in gebieden terecht waar je niet mag biken (en daar zijn onze buren behoorlijk streng mee, ofwel een bekeuring heb je zo te pakken). Om je een goed advies te kunnen geven, zal ik eerst moeten weten wat je nivo is, ofwel hoe lang bike je al en hoe vaak in de week maak je hoe lange tochten. De omgeving is nogal heuvelachtig, ben je het niet gewend en/of bike je niet zo veel, dan wordt het pittig en moet je niet te lange tochten plannen.
It’s all about the smiles.
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Hallo Blu-Ray,
Dank voor je bericht.

In principe is mijn niveau die van een beginneling.
Heb sinds juli een bike.
Ben sinds begin september pas serieus bezig met het rijden in het zand en bos.
Blubber is er nog niet bij vanwege het droge weer.
Ik fiets 3-4 maal per week afstanden van 40-45 km. in redelijk hoog tempo.
Bijna alles off-road en dus zeer weinig asfalt. Voornamelijk in de omgeving Vasse - Hezingen - Ootmarsum.
Tot nu toe aan 5 tochten in de buurt meegedaan 45-45-45-50-35 km.

Ik durf wel van mezelf te zeggen dag ik een redelijk uithoudingsvermogen en een goed doorzettingsvermogen heb.
Heb in mijn leven al heel veel aan sport gedaan: voetbal, volleybal, motocross (Enduro), schaatsen, tennis.
Vooral van de motocross heb ik nu veel gemak.
Door allerlei blessures (vooral knieën) kan ik voorgenoemde sporten niet meer beoefenen.
Via een kennis attent gemaakt op het mountainbiken. Hij vertelde dat ook hij las van knieproblemen had, maar dat hij bij het mountainbiken daar geen enkele last van heeft. Hij heeft me enthousiast gemaakt, dat ik vervolgens een goede 2e hands fiets heb gekocht.
Er is een wereld voor me open gegaan en ik ben totaal verkocht.

Vandaar dat ik het ding nu ook meeneem naar Bad Bentheim.
Zoals je al aangaf moet je in Duitsland oppassen waar je fietst.
Daarom mijn topic.
Ik wil ook een beetje in de directe omgeving blijven van Bad Bentheim.
Fiets daar liever 3x hetzelfde rondje dan zomaar op de bonnefooi ergens in mijn eentje naar toe te scheuren.

Een heel verhaal.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Rust kan je redden.
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

LOWLIFE schreef:Ik durf wel van mezelf te zeggen dag ik een redelijk uithoudingsvermogen en een goed doorzettingsvermogen heb.
Heb in mijn leven al heel veel aan sport gedaan: voetbal, volleybal, motocross (Enduro), schaatsen, tennis.
Vooral van de motocross heb ik nu veel gemak.
Door allerlei blessures (vooral knieën) kan ik voorgenoemde sporten niet meer beoefenen.
Via een kennis attent gemaakt op het mountainbiken. Hij vertelde dat ook hij las van knieproblemen had, maar dat hij bij het mountainbiken daar geen enkele last van heeft. Hij heeft me enthousiast gemaakt, dat ik vervolgens een goede 2e hands fiets heb gekocht.
Er is een wereld voor me open gegaan en ik ben totaal verkocht.

Vandaar dat ik het ding nu ook meeneem naar Bad Bentheim.
Zoals je al aangaf moet je in Duitsland oppassen waar je fietst.
Daarom mijn topic.
Ik wil ook een beetje in de directe omgeving blijven van Bad Bentheim.
Fiets daar liever 3x hetzelfde rondje dan zomaar op de bonnefooi ergens in mijn eentje naar toe te scheuren.
Hoi LOWLIFE, dank voor je enthousiast en helder verhaal. Mijn zoon van 23 heeft ook een motorcross achtergrond en daar heb je behoorlijk profijt van. Wordt wel eens vaker gevraagd door mensen met een knie blessure of mountainbikes wat voor hun is. Ben dus erg benieuwd.

Terug naar jou vraag; naast Bad Bentheim heb je de oude steengroeve, ook wel "de skiheuvel" genoemd. Veel klimwerk en erg technisch. Om de steengroeve heen heb je een ronde die je zowel met als tegen de klok in kunt nemen. Met de klok mee wordt de afdaling een echte uitdaging, maar pas op het is smal en erg steil. Zit ook vaak in de route van de toertocht die door de wielerclub uit Losser wordt georganiseerd.

Vanuit het park kun je het beste richting het slot fietsen (kun je bijna niet missen en het is een leuke warming up). Dat is de Gildehauserstraat, deze fiets je door en gaat over in de SchloBstraat, tot je aan de linkerkant de straat "Am Wasserturm" tegenkomt. Die volg je een klein stukje en dan kom je "Am Kathagen" tegen, die volg je net zo lang tot je de "An de Freilichtbuhne" in kunt. Deze gaat over de 403, vlak na de brug zie je de steengroeve aan de rechterkant. Als je met de klok mee wilt rijden, dan ga je bij de boerderij het talud rechts op. Het is even zoeken, maar zeker de moeite waard. Zelf kan ik me daar wel enkele dagen vermaken. Niet alleen een rondje om de steengroeve en de skiheuvel een paar keer op en af rijden is leuk, maar aan het eind van de skiheuvel kun je links en rechts het bos in. Dus voldoende om te verkennen, hoop dat je hier wat aan hebt, veel plezier.
It’s all about the smiles.
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Hier heb ik zeker wat aan.
Hartelijk dank daarvoor.
Kom je daar uit de buurt ofzo??

Als ik het goed begrijp dan is dit in het beboste gedeelte tussen Bad Bentheim en Suddendorf.
Bij de wegen Am Berg en Am runden Bult in de buurt.
Super: ga ik volgend weekend zeker proberen.

Even terugkomend op het stuk bos dat noordelijk aan het park grenst en doorloopt tot noordelijk van Bad Bentheim: Is daar nog misschien nog iets voor mij te beleven?

Of mountainbiken iets is voor mensen met knieproblemen????
Laat ze onderstaand stukje maar eens lezen.
Mijn knieblessures: beide knieën: buitenminiscusschade, binnenminiscusschade, bovenste kraakbeen beschadigd, onderste kraakbeen beschadigd. Rechterknie specifiek: voorste kruisband afgescheurd. Linkerknie specifiek: weet ik niet en wil ik ook niet weten. Gezien mijn leeftijd (51) ga ik geen rare capriolen meer uithalen, zoals een kunststof kruisband, maar leer ik omgaan met mijn beperkingen.
Ik fiets met "gewone" pedalen (wel met behoorlijke punten erop voor de grip) en niet met die mountainbikeschoenen met van die harde zolen. Zo kan ik mijn voeten constant op dusdanige manier op de pedalen zetten dat dit voor mij en mijn knieën het prettigst is. Ook heb ik geleerd om bij klimmetjes en zware passages niet te gaan staan, maar tijdig terug te gaan naar een lichter verzet en voor op het zadel te gaan zitten. Dit werkt uitstekend; heb geen enkele last van mijn knieën.
Uiteraard gaan de snelle jongens tijdens de tochten mij aan alle kanten voorbij, maar dat mag, want ik doe het niet om zo snel mogelijk weer aan het eindpunt te komen, maar om er met eigen inspanning van te genieten en er zoveel mogelijk lol aan te beleven. Kom echt wel moe aan de eindstreep. De mooie natuur krijg ik op de koop toe en ik betwijfel of voorgenoemde jongens dit ook wel zien.
Iedere knieblessure is er eentje op zich, maar met de juiste techniek kan in mijn ogen iedereen wel mountainbiken.

Kan ik je op onderstaande toch nog tegenkomen (ik bedoel: voorbij zien gaan)?

http://www.wtcg.nl/page/evenementen?Nid=76" onclick="window.open(this.href);return false;
Rust kan je redden.
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

LOWLIFE schreef:Hier heb ik zeker wat aan.
Hartelijk dank daarvoor.
Kom je daar uit de buurt ofzo??

Als ik het goed begrijp dan is dit in het beboste gedeelte tussen Bad Bentheim en Suddendorf.
Bij de wegen Am Berg en Am runden Bult in de buurt.
Super: ga ik volgend weekend zeker proberen.
Graag gedaan, dat klopt, ik kom er wel eens.
LOWLIFE schreef:Even terugkomend op het stuk bos dat noordelijk aan het park grenst en doorloopt tot noordelijk van Bad Bentheim: Is daar nog misschien nog iets voor mij te beleven?
Geen idee, ben daar niet geweest.

Dank voor het stukje over je knieblessure. Zo te lezen best wel heftig. Nu ben ik alleen benieuwd wie heeft bij jouw de fiets afgesteld? Daar bedoel ik mee, de afstand van zadel t.o.v. het stuur (en de hoogte verhouding daartussen) en de hoogte en stand van de zadel t.o.v. de trapas. Ben spinning instructeur geweest en zie nog veel mensen biken met een te laag zadel en/of verkeerde verhouding van zadel en stuur. Nu is elk lichaam anders en er zijn geen "harde" verhoudingen (vandaar de vragen). Wel komen mensen bij me met vragen omdat ze knie, rug, of nek problemen hebben. Alle input is welkom :D

Nu ben ik geen voorstander van "losse" pedalen. Je kunt hiermee alleen kracht zetten bij de neerwaartse beweging (bovenbeenspieren) Bij een "klik" verbinding kun je ook "trekken" aan je pedalen. Hiervoor gebruik je de hamstrings, daarnaast kun je (zonder gevaar om van je pedaal af te slippen) meer je hak naar de grond drukken. Hierdoor kun je ook je kuitspieren gebruiken. Nu bike ik zelf met eggbeaters, is in het begin wel wennen, maar het geeft je meer bewegingsruimte dan de SPD. Geef het tijd om te wennen, want in het begin zul je zeker een keer vallen omdat je nog ingeklikt bent :lol: Ben me bewust dat het "ongevraagde" advies is, maar het zit in mijn bloed, sorry :oops:

Nog geen idee of ik de Hezinger Grenstocht ga rijden. Bike regelmatig met een groep plaatsgenoten, wel zo gezellie. Ben benieuwd hoe jou de steengroeve bevalt, veel plezier.
It’s all about the smiles.
Sinnedsan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 19:59
Mijn mountainbike: 1 met hersens.

He Lowlife, welkom op het forum.

Zoals Blu-Ray al schreef blijf op de track's, boete heb je zo te pakken. Als je de skiheuvel beklimt kom je bij een mast uit, rechts daarvan mag je NIET biken. Links/links ga je naar de steengroeve, let wel steengroeve kom je weleens veel wandelaars tegen. En loslopende honden. Knal daar niet te hard naar beneden svp. Voor ieders veiligheid.

Hou je links aan rij je om de steengroeve en daar kan je op een brede pad zo hard naar beneden knallen als je wilt, zeer overzichtelijk. Uiteraard mag je daarna weer klimmen.

Veel plezier. :-q
Het leven is net als neuspeuteren, je moet alles eruit halen wat erin zit.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Maar de rechterkant is wel mooi uitdagend :winkie:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Nu ben ik geen voorstander van "losse" pedalen. Je kunt hiermee alleen kracht zetten bij de neerwaartse beweging (bovenbeenspieren) Bij een "klik" verbinding kun je ook "trekken" aan je pedalen. Hiervoor gebruik je de hamstrings, daarnaast kun je (zonder gevaar om van je pedaal af te slippen) meer je hak naar de grond drukken. Hierdoor kun je ook je kuitspieren gebruiken. Nu bike ik zelf met eggbeaters, is in het begin wel wennen, maar het geeft je meer bewegingsruimte dan de SPD. Geef het tijd om te wennen, want in het begin zul je zeker een keer vallen omdat je nog ingeklikt bent Ben me bewust dat het "ongevraagde" advies is, maar het zit in mijn bloed, sorry
Fiets is afgesteld door Stappenbelt in Zwolle.
Ik heb al vele discussies op dit forum gelezen over de pedalen.
Ben het helemaal met je eens dat er veel meer rendement uit te halen is met klikpedalen.
Toch doe ik dit voorlopig nog niet.
Ben zo blij dat ik voor het eerst sinds jaren GEEN ENKELE last heb van mijn knieën tijdens het sporten.
Ik was echt bang dat ik niet meer actief zou kunnen sporten.
Dit ga ik absoluut niet op het spel zetten.

@ Sinnedsan en Cisco:
Dank jullie voor de tips.
Ik ga beide kanten doen.
Ga daar in de buurt wel een paar rondjes doen.

@ Cisco: Heb jij eigenlijk nog wel tijd om te biken?
Kom jou zo vaak tegen op dit forum. :lol:
Rust kan je redden.
Sinnedsan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 19:59
Mijn mountainbike: 1 met hersens.

Als je de skiheuvel beklimt, zie je halverwege aan de rechterkant ook een padje, zeer uitdagend glad bij nat weer. En als je het zelfde doe als ik, keihard onderuit gaan, belanden op je rug = het exit biken :(( , succes.

Jah Cis, werk jij uberhaupt, alleen maar biken en beetje op het forum hangen en pochen. :o .
Het leven is net als neuspeuteren, je moet alles eruit halen wat erin zit.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Sinnedsan schreef: Jah Cis, werk jij uberhaupt, alleen maar biken en beetje op het forum hangen en pochen. :o .
Werken is voor de dommen onder ons :tong
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Sinnedsan schreef:He Lowlife, welkom op het forum.

Zoals Blu-Ray al schreef blijf op de track's, boete heb je zo te pakken. Als je de skiheuvel beklimt kom je bij een mast uit, rechts daarvan mag je NIET biken. Links/links ga je naar de steengroeve, let wel steengroeve kom je weleens veel wandelaars tegen. En loslopende honden. Knal daar niet te hard naar beneden svp. Voor ieders veiligheid.

Hou je links aan rij je om de steengroeve en daar kan je op een brede pad zo hard naar beneden knallen als je wilt, zeer overzichtelijk. Uiteraard mag je daarna weer klimmen.

Veel plezier. :-q
Ben ik niet met je eens. Waar staat dat dan??
Hier daal je af naar Suddendorf dit is ook een of ander pad (staan ook van die letters op de bomen, ik heb er wel eens een paar van dichtbij bekeken :oops: ) en mag je volgens mij wel fietsen.
Veni, vidi, vici
Sinnedsan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 19:59
Mijn mountainbike: 1 met hersens.

Bij de laatste toertocht van Losser stond er een bord "" Alleen vandaag toegankelijk"", en nog iets in de trent ""doorgaans verboden te fietsen"".

Vandaar dat ik er op kom. Ik ging daar ook altijd naar beneden en heb nooit een bord of iets dergelijks gezien.
Was ook zeer verbaasd dat er in 1 keer een bord stond.

Zeg het maar?.
Het leven is net als neuspeuteren, je moet alles eruit halen wat erin zit.
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Sinnedsan schreef:Bij de laatste toertocht van Losser stond er een bord "" Alleen vandaag toegankelijk"", en nog iets in de trent ""doorgaans verboden te fietsen"".

Vandaar dat ik er op kom. Ik ging daar ook altijd naar beneden en heb nooit een bord of iets dergelijks gezien.
Was ook zeer verbaasd dat er in 1 keer een bord stond.

Zeg het maar?.
Als je het helemaal zeker wil weten kan ik het navragen.
Uit "beleefdheid" wordt er bij deze tochten bij boeren, landeigenaren en andere instanties aangeklopt om te vragen of er op desbetreffende dag met grote groepen over het land of door een gebied gefietst mag worden.
Voorheen ging de Bentheimerwald tocht ook altijd langs dat spoor in Duisland, misschien wel bekend.
Omdat de duitse landeigenaren om geld begonnen te vragen :evil: , ja het moet niet gekker worden, hebben ze dit stukje eruit gehaald en de route iets verlegd.
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Is er iemand die me kan vertellen of er in het bos noordelijk van Roompot Ferienpark Bad Bentheim ook gefietst kan worden? Dit bos loopt noordelijk helemaal door tot aan de A30 en oostelijk bijna tot aan Schüttorf.
Rust kan je redden.
Plaats reactie