Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Prachtig filmpje :-q , ik heb me geen moment verveeld omdat het daar rond de Geislergruppe zo mooi is ......zijn jullie terug door het langtal gekomen?
Ik ben wel van plan om andere schoenen voor zo'n tocht te gaan gebruiken want lopen op de plaatsjes is niets in een dergelijke omgeving!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wij zijn vanuit Woleknstein/Selva het Langtal ingereden.
Links omhoog richting Puez-hutte. Al snel was 't al niet meer te fietsen.
Ergens zat ook nog een onzalig stuk met traptreden die net te groot zijn.
Dat dwingt je heel raar te lopen, niet fijn met een fiets op je nek.
Op de splitsing niet rechts naar de hut, maar linksaf. Daar stonden de bordjes "Via Ferrata" al.
Wij dachten dat onze track wel voor de via ferrata af zou buigen. Mooi niet dus :o
Bij de Regensburgerhütte heeft de waard wel 2x gevraagd waar we vandaan kwamen.
"aber da kann man doch gahr nicht radfahren .?. :lol:
Toen vanaf de hut het dal in, eerst richting Ortisei, dan links gehouden, richting Wolkenstein.
Een onvergetelijk dagje.
Wanneer we dit vooraf hadden geweten hadden we een andere route gekozen, maar achteraf was 't een mooi avontuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En weer een filmpje.
Dit is het filmpje van onze Sella Ronda Tour.
We waren op stap met gids Oswald (Oss).
Op de eerste afdaling werd een selectie gemaakt in 3 niveaus, wij kwamen terecht in de beste groep.
Dat bleek een goede zaak. Want behalve dat we lekker doorreden, zijn we zijn regelmatig vd route(schotter) afgeweken voor mooie singletracks.
Bij Passo Pordoi hadden we nog wat tijd over en zijn we een keer extra naar beneden gereden, ipv direct over de pas naar de Gluhwein trail.
De Italiaanse lunch bij de schoonouders van Oss (2 uur!) zullen we ook niet snel vergeten (maar waar zijn toch de foto's?).
Een geweldige dag, ruim 4000hm en ruim 60km, bijna alles naar beneden, zorg dat je remmen en je vrijloop in goede conditie zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

--
Laatst gewijzigd door bert l. op do 7 februari 2013, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef:
KleinPalomino schreef:Ik zit met de gedachte te spelen volgend jaar juni/juli de Sella Ronda (off-road) te gaan fietsen met mijn zoon. Je kunt nu met verschillende liften omhoog, dus je kunt een droomtocht maken van tegen de 60km met maar 800hm naar boven. Dat is voor de kleine man goed te doen..en voor mij ook
Hoeveel ervaring heeft die grote vent van jou? En wat is z'n leeftijd? Zonder wat meer achtergrond over deze kandidaat wordt het heel moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen..
Gezien de ondergrond heeft hij toch wel een 26" fiets nodig. 20" en 24" zijn snel uberfordert in dit terrein. Dus qua afmetingen moet hij toch wel op een volwassen fiets passen.
De fiets moet goede remmen en tenminste voorvering hebben, da's logisch.

De officiele tour gaat voor een groot deel over schotter, maar er zijn toch een paar leuke singletracks in opgenomen. Onderweg zijn er regelmatig alternatieve routes in de vorm van prachtige singletracks. Die staan niet aangegeven, hier heb je een gids bij nodig.
Wij hebben veel alternatieve routes gereden, dus veel singletrack. Hier en daar kwamen we daardoor ook wat lager uit, dus meer omhoog fietsen.

Hou er wel rekening mee dat je onderweg bent in het hooggebergte.
Het is allemaal niet levensgevaarlijk, maar een stuurfoutje of een valpartij heeft grotere gevolgen dan in NL.

Ik zal niet zeggen dat jeugdige mtb-ers dit niet kunnen doen, maar vanzelfsprekend is het zeker niet.
Het is wel een prachtig rondje, zeker een mooie ervaring voor vader en zoon.

Wij reden met een gids, maar het schijnt mogelijk te zijn dit op eigen gelegenheid te rijden.
Dan loop je wel tegen een aantal problemen op:
-De route is niet perfect uitgepijld, dus kaart en gps mee.
-De VVV verkoopt alleen liftkaarten wanneer je met hun gids rijdt. Liftkaart 30 euro en gids 30 euro pp.
-Dagkaarten zouden bij de lift te koop zijn, hebben wij geprobeerd, maar de kassier aan de lift wilde alleen losse enkeltjes verkopen, geen dagkaart voor het hele rondje. Bestond niet volgend hem, dagkaarten alleen via de VVV. (We hadden een Italiaan in de groep, dus geen taalprobleem)
De VVV doet dus aan koppelverkoop. Niet netjes, maar achteraf kan ik zeggen dat de gids z'n geld echt wel waard was.
Bij iedere lift losse kaartjes kopen kan natuurlijk ook, maar dan ben je aan het eind vd dag minstens zoveel kwijt als een dagkaart en een gids bij de VVV.
-De liften hebben siesta van 12:00 tot 14:00.
We merkten dat de liften geen siesta hebben voor de gidsen. Onze gids belde telkens dat wij in aantocht waren en dan konden we gewoon naar boven. Toeristen mochten wachten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

De startpost darteert uit december 2011 en volgens mij zijn vader en zoon ongeschonden uit de strijd gekomen. 8)
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Fanman schreef:De startpost darteert uit december 2011 en volgens mij zijn vader en zoon ongeschonden uit de strijd gekomen. 8)
.. Zijn we er weer ingetuind.. :lol:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bert ! en ik haak nog aan ook. :oops:
Blij dat onze Fanman nog een beetje op zit te letten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Bert ! en ik haak nog aan ook. :oops:
Blij dat onze Fanman nog een beetje op zit te letten...
10 punten voor FanMan. Laat hem er maar een slotje opzetten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Nou ik wilde hem wel open laten omdat er naar mijn idee gewoon door gepraat kan worden over de Sella Ronda an sich en ik daarnaast dol op foto's en filmpjes ben, alhoewel ik er natuurlijk liever zelf rijd. :bier:
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fanman schreef:Nou ik wilde hem wel open laten omdat er naar mijn idee gewoon door gepraat kan worden over de Sella Ronda an sich en ik daarnaast dol op foto's en filmpjes ben, alhoewel ik er natuurlijk liever zelf rijd. :bier:
Heel goed !
Ik heb toch best wel wat bruikbare informatie uit dit topic gehaald voordat we naar de Dolomieten vertrokken.

en zelf fietsen is altijd beter dan kijken/lezen/schrijven.
(wat doe ik hier nog?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Fanman schreef:De startpost darteert uit december 2011 en volgens mij zijn vader en zoon ongeschonden uit de strijd gekomen. 8)
Ik heb m uiteindelijk alleen (nou ja:met gids en 3 andere bikers) gereden trouwens! Maar ik ben overtuigd dat mijn zoon van 9 de tour met liften prima had kunnen rijden. Het tempo in de groep lag niet erg hoog. Moeilijkheidsgraad qua trails is gemiddeld zou ik zeggen en qua conditie hoef je ook niet al teveel mee te brengen.

Ik was een aantal dagen voor de Sella Ronda in Oostenrijk en daar heb ik de Hackelbergtrail en nog wat trails in Saalbach wel met hem gereden. En de Hackelbergtrail heeft een aantal 'linkere' stukken dan de Sella Ronda (lees fietsen langs de afgrond). Ik ben daar wel redelijk makkelijk in, wat wil zeggen dat hij zijn kop moet gebruiken (op zulke stukken) met fietsen en dat hij zelf zijn eigen stuur vasthoudt en dus zelf bepaalt waar ie heen gaat.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Nu is het wel zo dat de Sella Ronda links- of rechtsom te rijden is en dat bepaalt wel de moeilijkheidsgraad.
Tevens zal de gids het te rijden traject aanpassen ahv de mogelijkheden binnen de groep, lees technisch kunnen, hetgeen hij tijdens de eerste km inschat. Dus KleinePalomino niets is wat het lijkt.

P.s. Je kan een begin post niet als maatstaf nemen voor het verdere verloop. Er staat bruikbare info op lijkt mij.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Feit is dat het geen ronde is met grote drops of iets dergelijks. De ene of de andere kant op scheelt nogal qua hoogtemeters bergop en dus conditie.

Alle bladen (Bike, MountainBike, BikeSport) waarderen de route ook als gemiddeld qua techniek en met liften licht op conditie en gemiddeld als je m zonder liften rijdt.

Wat je zegt klopt inderdaad, als het niveau in de groep hoog ligt zul je eerder nog uitdagendere trails voor je kiezen krijgen. Ik blijf bij mijn standpunt dat de route prima te doen is, ook op een 24" bike. Zoals gezegd heeft ie ook de Hackelbergtrail gedaan (en ook de Hangman II in Leogang). Waarbij ik de Hangman II moeilijker inschat dan de hele SellaRonda omdat het een semi-DH track is.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Even een kickje voor dit topic. We zijn met een groep vrienden (MTB-ers met een o.a. ardennen ervaring)
van plan om in het voorjaar de Sella ronde te pakken waarbij we de tour versie pakken (dus met gebruik lifen)

Wat is een goede maand om te gaan? Zat zelf aan mei te denken, niet al te koud en nog geen hoogseizoen.
2e vraag, is deze route goed te rijden met een reguliere 26 inch hardtail?

Alvast bedankt.
Plaats reactie