Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

kermit schreef: vr 31 maart 2023, 12:53 Met een legale e-mtb ga je never nooit niet zo snel zijn als een goed getrainde biker op een gewone mtb. Als je in staat bent zo'n tank boven de 25km/h te houden zonder dat de motor helpt zou je met een gewone mtb helemaal rap zijn. Ik denk dat ik het LDD rondje misschien in 1u5 (waarschijnlijker 1u10) zou kunnen rijden met mijn e-mtb, maar dat is dan zeker niet "zonder noemenswaardige inspanning".
Onder het uur is niet te doen tenzij de fiets -illegaal- aangepast is en ook boven de 25km/h blijft ondersteunen.
Het is toch wel mogelijk om de route rond het uur te rijden met een legale e-mbt. Ik ben sinds kort in het bezit van een legale Scott Lumen met de nieuwe TQ-HPR50 motor. Deze fiets weegt 17 kg en heeft een kleinere motor en batterij. Ondersteuning is tot 25 km/h en heb mijn ronde nu staan op 1:00:59. Ik ben 49 jaar en weeg 105 kg, dus niet echt de ideale fietser :D
Met deze fiets kun je op eigen kracht toch wel naar de 27 tot 30 km/h gaan op de rechte stukken, juist omdat je je krachten tijdens de technische stukken en klimmetjes kunt sparen.
Mijn gemiddelde hartslag is zelfs nog hoger dan op de gewone mbt. De snelheidsbeleving en fun is echter vele malen hoger! Beste aankoop ooit :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

uiteraard.. als het met een gewone MTB kan, dan moet het met een eMTB ook kunnen, zeker als je wat snellere banden erop hebt zitten, dat maakt nog meer verschil dan die paar kg denk ik (want vrij vlak). Maar als het op een gewone MTB al best een uitdaging is, met een gemiddelde van rond de 25 km per uur, dan is het op een eMTB op zijn minst ook een uitdaging)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou... 24kg fiets tikt toch wel aan hoor, het is meer dan alleen een bandje wisselen om daar makkelijk mee boven de ondersteuning te kunnen rijden. Bovendien, een uur over de route doen is zeg maar 25km/h gemiddeld rijden. Dat betekent dat je op de rechte/makkelijke stukken veel zonder ondersteuning zult moeten trappen want sneller dan 25km/h.
Wellicht voor een bovengemiddeld fit persoon te doen, maar dat is meestal niet de groep die een e-mtb koopt.

Zo'n light e-mtb is daar idd wat beter in, mijn Levo SL is absoluut makkelijker op snelheid te houden als de motor niet meer meewerkt dan m'n Merida. Daar zal ongeveer 5kg verschil tussen zitten schat ik (18<->23kg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

sja.. ik heb geen ervaring met een e-bike, maar ik kan me ook voorstellen dat je behoorlijk wat energie bespaard bij het aanzetten na alle bochtjes en op alle klimmetjes, die energie die je daar bespaard kan je weer gebruiken om op de rechte stukken de snelheid boven de 25 te trekken. Ik zal niet beweren dat het direct veel makkelijker is, maar ik kan me ook niet voorstellen dat het verschil heel groot is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je op een e-mtb hard heuvel-/bergop wilt is het ook aanpoten. Natuurlijk ga je dan wel sneller omhoog als op een reguliere bike.
Mijn fysieke mogelijkheden zijn niet van dien aard dat ik nog praktisch kan vergelijken wat het "makkelijkst" gaat, een rondje 25+ op een lichte mtb of idem op een e-mtb.

Ik ben weleens een asfaltklim van een km of zes, zeven op standje max. opgereden. Dat ging met snelheden van boven de 20km/h maar ondanks de boost-hulp was ik nog flink aan het werk. Dat zou ik geen volledige buitencategorie-col volhouden.
En de accu ging op die manier ook wel heel snel leeg :D
Als je je dan realiseert dat goede profrenners (iig de klimmers) ook dat soort snelheden bergop trappen, wow.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Dit rondje heeft niet veel hoogtemeters (226 volgens mtbroutes.nl, denk dat het wat minder is), maar er zijn wel veel heuveltjes, waarvan een aantal zeer steil, en veel bochten. Dat betekent dus heel veel kortdurende krachtsinspanningen en weinig tijd om te herstellen. Ik vind de zwarte route behoorlijk zwaar, ben altijd goed moe (maar ben dan ook de 60 gepasseerd). Mijn pr staat op 1 uur en 2 minuten, in 2018 gereden, zit dit jaar rond de 1 uur en 5 minuten. Ik heb een aantal maal geprobeerd een e-mtb'r te volgen, maar dat is niet te doen. Heuvelop en bochtuit zijn de verschillen veel te groot, en dat moet je dan goedmaken op de rechte stukken. Met een hele hoge hartslag.

Met een e-mtb ga je harder heuvelop (en daarmee ook heuvelaf) en bochtuit, met minder inspanning. Dat zou voor mij inhouden dat ik op de rechte stukken meer energie overhoud, en minimaal de snelheden kan halen die ik op mijn analoge hardtail haal. En dat zou moeten leiden tot een rondje binnen het uur.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We wijken een beetje af ;-) , maar 1 uur en 5 minuten ga ik echt niet halen op de e-mtb. Respect hoor, zeker gezien je leeftijd.

Ik vermoed dat je met zo'n rondetijd op de makkelijke stukken wel boven de 25km/h rijdt? Dan ben je daar sneller dan een e-mtb-er, tenzij het een überfit persoon is die dat op een e-mtb ook kan volhouden (of wellicht heb je een derestricted e-fiets getroffen...). Maar zo iemand zou misschien wel boven de 30km/h kunnen trappen op een gewone mtb. Bij gelijke fysieke capaciteiten zal een gewone mtb altijd sneller zijn zodra je boven de ondersteuningsgrens zit op de e-bike.

De LDD route is relatief makkelijk in technisch opzicht, je haalt een snelle tijd dus vooral uit de stukken waar je flink kunt doorstoempen. Want er zit gewoon te weinig technisch werk in om daar veel tijd op te kunnen winnen.

De vele kleine bultjes kosten idd veel energie als je hard wilt gaan, dat was ook precies waar ik op een gegeven moment steeds meer kapot op ging. Een beetje snelheid houden op vlakke stukken ging toen nog wel redelijk, maar drie bultjes heuvelop doortrekken en ik was voor de rest van het rondje zowat dood. Een van de redenen om uiteindelijk voor een e-mountainbike te kiezen. Zulke routes op sukkeltempo rijden vind ik gewoon niet leuk, dan is alle uitdaging weg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bij gelijke fysieke capaciteiten zal een gewone mtb altijd sneller zijn zodra je boven de ondersteuningsgrens zit op de e-bike.
zo simpel is het dus niet.. je rijdt hele stukken op die route tussen de 15 en de 25, waarbij je continu moet optrekken en waar je pak em beet 300-400+ watt trapt voor een korte tijd.. als je bij -al- die stukken maar 200 watt trapt om dezelfde versnelling van 15 naar 25 km per uur te halen, dan is dat (voor mij) het verschil tussen een duurtempo wat ik 3 uur vol kan houden en vo2max waarbij ik na een paar minuten van mijn fiets val... Als je ldd binnen het uur rijdt, kan je ook een ebike boven de 25 trappen voor 30 seconden.
Je verlegd dus de inspanning van alle bochten en heuveltjes naar de rechte stukken, ik vermoed echt dat het vergelijkbaar is.

mijn PR (56:05)
https://www.strava.com/activities/8547630218
en van mijn fietsmaat die met power rijdt, zelfde rondje:
https://www.strava.com/activities/85510 ... 1743415158
vermogen fluctueert zoveel.. ik denk zelfs dat het makkelijker is om de zware inspanning meer steady op rechte stukken te leveren, dan de kortere hogere pieken die je moet leveren om een gewone mtb op 25 gemiddeld te houden

(maar om er zeker van te zijn zal ik een ebike moeten lenen :))
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien onderschat je de inspanning die je op een e-mtb nog moet leveren om echt snel heuvelop te gaan?
Hoewel, ik praat natuurlijk vanuit mijn eigen belevingswereld (wie niet...) en ik gebruik vooral standje eco. Daarmee kun je rustig aan omhoog peddelen, maar als het echt hard moet zul je ook zelf flink aan de bak moeten.

Echt belangrijk is het natuurlijk ook allemaal niet. Ik weet dat een snelle rijder mij ook op de e-mtb voorbij komt.
Op Amerongen ben ik weleens naar trail (stand 2) gemoeten om iemand op een 26er hardtailtje bij te kunnen benen. Als ik in eco was blijven rijden had ik hem moeten laten gaan :o
De stukken waar ik juist (een beetje) sneller was waren de afdalingen. Ook met dank aan mijn fiets (niet de motor, maar een 160mm fully heeft nu eenmaal wat voordelen in zulke situaties :D ).

Conclusie: het is toch nog steeds de rijder die bepalend is.

Terug naar de LDD: ik ben er dit jaar nog niet geweest :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

kermit schreef: do 6 april 2023, 12:49 Ik vermoed dat je met zo'n rondetijd op de makkelijke stukken wel boven de 25km/h rijdt?
Durf nooit op mijn sporthorloge te kijken met al die bomen langs de route, maar denk het wel.
kermit schreef: do 6 april 2023, 12:49 De vele kleine bultjes kosten idd veel energie als je hard wilt gaan, dat was ook precies waar ik op een gegeven moment steeds meer kapot op ging. Een beetje snelheid houden op vlakke stukken ging toen nog wel redelijk, maar drie bultjes heuvelop doortrekken en ik was voor de rest van het rondje zowat dood. Een van de redenen om uiteindelijk voor een e-mountainbike te kiezen. Zulke routes op sukkeltempo rijden vind ik gewoon niet leuk, dan is alle uitdaging weg.
Herkenbaar, moet af en toe even goed op adem komen na wat steile klimmetjes. Maar dat hoort bij de uitdaging van LDD.

Overigens ga ik ook over op e-mtb als ik mijn kick niet meer uit de snelheid kan halen. Stel het wel zo lang mogelijk uit.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Net terug van rondje zwart. Ligt er mooi bij, was genieten, goeie temperatuur. @Kermit: snelheid op de vlakke stukken varieert enorm, is afhankelijk van hobbels/hardheid ondergrond. Meestal rond de 23/24/25 en op het (voor mij) laatste stuk ná de Roestelberg 27/28. Maar dan gaat de hartslag wel naar de 170....

Gemiddelde snelheid was 23.4 km/u, dus dat matched wel met de snelheid op het vlakke.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hartslag 170, dat was vroeger mijn gemiddelde hs op een rondje Duinen :o :D
(en op alle niet te lange ritten die ik volle bak reed).
Het probleem werd op een gegeven moment juist het op adem komen, dat "herstellen" tijdens het fietsen kwam niet meer na een paar diepe inspanningen (mede door de bètablokkers die ik slik). Dus een klein stukje lekker doorknallen betekende meteen de rest van de route (95%) doodmoe doorsukkelen. No fun in that.

Gisteren heb ik de route Den Treek (bij Amersfoort) gereden, en een stukje op gereden met iemand op een gewone mtb. Ik reed in trail (stand 2 van 3) en zat aan m'n limiet, zowel qua fysiek als qua bochtensnelheid (geen parcourskennis uiteraard). No way dat ik dat een heel rondje had vol gehouden. Van hem weet ik het niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

kermit schreef: di 11 april 2023, 08:45 Hartslag 170, dat was vroeger mijn gemiddelde hs op een rondje Duinen :o :D
(en op alle niet te lange ritten die ik volle bak reed).
Het probleem werd op een gegeven moment juist het op adem komen, dat "herstellen" tijdens het fietsen kwam niet meer na een paar diepe inspanningen (mede door de bètablokkers die ik slik). Dus een klein stukje lekker doorknallen betekende meteen de rest van de route (95%) doodmoe doorsukkelen. No fun in that.

Gisteren heb ik de route Den Treek (bij Amersfoort) gereden, en een stukje op gereden met iemand op een gewone mtb. Ik reed in trail (stand 2 van 3) en zat aan m'n limiet, zowel qua fysiek als qua bochtensnelheid (geen parcourskennis uiteraard). No way dat ik dat een heel rondje had vol gehouden. Van hem weet ik het niet :D
Heb pas sinds zes jaar een hartslagmeter, geen idee wat mijn hartslag vroeger was. Maar max ligt nu op circa 180, dus een heel rondje op 170 rijden, zit er niet in. Rijdt nu meestal met een hartslag tussen de 140 en 150, met uitschieters naar 175. Gemiddeld was laatste rondje 150, met een (door Strava) geschat vermogen van 189 watt. Heb niet maximaal gereden, het is immers geen wedstrijd. En heb de ervaring dat ik me niet echt lekker voel na een maximale inspanning, herstel duurt (te) lang.

Met een e-MTB zou ik dus waarschijnlijk met een duidelijk lagere hartslag kunnen rijden, of een stuk sneller bij een gelijke inspanning.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hartslag is deels genetisch bepaald, dus het kan best zijn dat jij bij eenzelfde inspanning een lagere hartslag hebt dan ik (vroeger had). Daarnaast wordt je hartslag natuurlijk lager bij gelijke snelheden als je beter getraind raakt.

Mijn max. zat toen ergens tussen de 195~200, met de betablokkers is er een soort toerenbegrenzer op gekomen en dergelijke hartslagen ga ik nooit meer halen. En daarmee ook de power niet die daarbij hoorde. Entree de e-mtb :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Het had vannacht blijkbaar wat harder geregend dan ik had gedacht, er stonden best wat plasjes vanmorgen. Het lag er wel goed bij, maar morgen toch maar ff de fiets schoonmaken.
Plaats reactie