Schoenplaatjes Shimano SH52 single- vs SH56 multirelease

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 9 november 2010, 15:51

Zolang ik Shimano SPD gebruik, heb ik de zwarte Single Release schoenplaatjes SH52 gemonteerd en heb dus geen ervaring met andere systemen.

Waar ik toch een beetje mee blijf zitten is het volgende;
Bij de vrij technische tochtjes rond de Goudsberg in Lunteren en de zandafgraving daar in de buurt, merk ik vaak dat ik wat makkelijker uit en in zou willen klikken.
Dat is dan vooral bij de vaak mulle en behoorlijk stijle - korte afdalingen en klimmen. Ik wil dan liefst veel sneller en makkelijker een voetje uit kunnen gooien en daarna ook weer makkelijker in kunnen klikken. Zeker als er dan veel zand onder je schoenen zit (hoe komt dat toch...?) heb ik zo nu en dan een probleem, ik moet dan mn aandacht bij teveel dingen tegelijk hebben. Voor het gemak heb ik het dan nog maar niet over het rijden van dit rondje als er bovendien ook nog eens een pak sneeuw ligt.

Belangrijk om te weten is ook dat er klimmetjes tussen zitten waarbij ik soms bang ben dat ik de plaatjes met zool en al onder schoen vandaan zal trekken. Kom je op zo'n klim tot stilstand, dan wil ik eigenlijk zo snel mogelijk, in welke richting dan ook, een pootje uit kunnen gooien. En die twee dingen (zwaar trekken-lekker makkelijk uitklikken) bijten elkaar hier dus nogal. Ik heb de pedalen vrij los afgesteld, 3 klikjes terug vanaf de meest losse stand.

Nu zit ik er aan te denken om bij die situaties eens de zilverkleurige Multi Release plaatjes SH56 aan te schaffen.
Schiet ik daar wat mee op en, de hamvraag:
Wie heeft die switch al eens gemaakt en / of kan wat zeggen over de voor- en nadelen van beide systemen bij het gebruik daarvan op vooral behoorlijk technische rondjes?

Ik wil in eerste instantie het liefst wel bij de Shimano systemen blijven en weet dat het gaat om amper € 12,50 of zo, maar als ik die dingen na 1 tocht hier te koop moet aanbieden is ook al wat.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm te kort.
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

di 9 november 2010, 15:59

Dit lijkt me een leuke discussie te worden! Ik ken de multi release niet eens, dus ben benieuwd..
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6.0 AL
Contacteer:

di 9 november 2010, 18:05

Een collega van me heeft die plaatjes, wat ik me afvraag is of deze plaatjes wel op dezelfde pedalen kunnen of dat je die dan ook moet vervangen?
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 9 november 2010, 18:12

Kunnen gewoon op dezelfde pedalen en die hoef je dus niet te vervangen.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

di 9 november 2010, 19:48

Het kenmerk van de multi-release plaatjes is dat ze in verschillende richtingen uitklikken ;-)
Naar links/rechts zoals de "normale" plaatjes, maar dus ook naar boven...

Als je gewend bent af en toe ook aan de pedalen te trekken gaat het daarom waarschijnlijk mis.
Voor de rest zit er niet echt verschil tussen beide versies, het uitklikken op de normale manier gaat niet lichter dan bij de single-release plaatjes.

Ze zijn denk ik vooral bedoeld voor mensen die (nog) angst hebben met de normale plaatjes te rijden, als je in een reflex de voet naar boven trekt schiet je gewoon los. Bij een normaal plaatje krijg je dan de bekende "ik ben nog niet gewend aan klikkers en val dus om voor een vol terras" actie :D

edit: ik heb volgens mij nog een set liggen, je mag ze proberen als je wilt. Is het niks stuur je ze weer terug, is het wel wat vraag ik natuurlijk de hoofdprijs :D :wink:
PB me dan even je adres.
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

di 9 november 2010, 20:23

Dat multi releasen werkt niet als je naar boven trekt, dat zou erg onhandig zijn.
Het werkt echter wel met links, rechts en schuin weg trekken van de schoen. Kantelen op het pedaal lost ook het plaatje, werkt dus in sommige situaties zo dat je de voet niet van het pedaal hoeft te halen maar wel je plaatje lost.
Japie916
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Een paar Kleintjes

di 9 november 2010, 20:55

Ik heb die multi-release versie één keer uit nood gemonteerd. Na die éne keer die plaatjes onder mijn schoenen vandaan gehaald en ze met een rotgang de vullisbak in gemieterd. Wat een rotdingen waren dat. Te pas en te onpas klikte ik uit. Echt rotzooi voor de mountainbike. Misschien leuk op een trekkingbike maar absoluut niks voor de MTB.
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

di 9 november 2010, 23:33

Ik heb ruim een jaar geleden de overstap gemaakt van de SH51 singlerelease naar de SH56 multirelease gemaakt.
Heb nooit wat aan de afstelling van de pedalen gedaan en spontaan losschieten is mij nog nooit overkomen.
Ik kan probleemloos met mn schoen het pedaal omhoog trekken en mijn schoen schiet daarbij niet los van het pedaal.

Het prettige vind ik van de SH56 dat de schoen sneller los gaat van mn pedaal bij het verdraaien van mn voet.
Bij onverwacht tot stilstand komen op een helling heb ik wat minder stress.... omdat ik m'n schoen sneller van mn pedaal los kan krijgen. En.... wanneer je onderuit gaat met je fiets klikken je schoenen dus ook sneller los..... weet ik inmiddels uit eigen ervaring. :-?

Ik wil wel een deal met je maken..... koop de SH56 plaatjes.... probeer ze uit en mochten ze niet bevallen dan heb ik hier nog een paar goede SH51 plaatjes en wil ik die wel ruilen voor de SH56 versie :-q
If nothing goes right..... Go left!!
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 10 november 2010, 11:07

kermit schreef:ik heb volgens mij nog een set liggen, je mag ze proberen als je wilt. Is het niks stuur je ze weer terug, is het wel wat vraag ik natuurlijk de hoofdprijs
Bedankt voor het aanbod :-q ! Maar wanneer en waar heb jij ze gebruikt en wat is voor jou dan de reden om ze op de schap te leggen en ze nu niet (meer) te gebruiken?
Nou ben ik geen prof mtb-er maar heb al wel duizenden off-road kilometers met spd gemaakt. Als de 56ers voor beginners bedoeld zijn met angst om aan de pedalen vastgeklonken te zijn, dan denk ik dat ze voor mij niet de juiste keus zullen zijn. Angst is -in dit geval dan- niet dat 'waar bij mij de schoen wringt'.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de 56ers juist voor beginners afgeraden worden, kan zo niet zeggen waarom.
Als je pedalen koopt zitten daar ook meestal standaard de Single versies bij.

PJTD schreef:Ik wil wel een deal met je maken..... koop de SH56 plaatjes.... probeer ze uit en mochten ze niet bevallen dan heb ik hier nog een paar goede SH51 plaatjes en wil ik die wel ruilen voor de SH56 versie :-q
Ook jij bedankt voor je aanbod! echter; ik heb al 2 of 3 paar 52ers zo liggen, die heb ik voorlopig nog wel genoeg. Ik wil alvorens met beide systemen te gaan wisselen vooral weten of dit in de situaties zoals omschreven in de startpost, verstandig is om te doen.
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Santa cruz chameleon V6 650b 2015 zelfbouw, Van Tuyl Vt340 cx
Contacteer:

wo 10 november 2010, 12:14

off topic: ik denk zelf dat het gewoon een aangeleerde reflex moet worden. ik weet zelf nu na 2 en half jaar spd niet anders meer dan ik even mn enkel draai als ik stil kom te staan of drijg te vallen.(doe het nu zelfs op mijn stadsfiets met flats onopgemerkt). laatst ging ik te ver met een wheelie en toen kon ik ze zo snel los krijgen dat ik er gewoon vanaf kon springen. voor mij was het dus gewoon een kwestie van gewennen want de hele lullige omvalacties heb ik ook vaak genoeg meegemaakt.

on topic: ik zou ze gewoon proberen en als t na een maandje of 2 niks is weer terugstappen en toch maar proberen de reflex te ontwikkelen.
What goes up, must come down twice as fast!

Black is the new Blue: Santa Cruz Chameleon 650B 2015!
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

wo 10 november 2010, 12:59

heb je de fantastische deal van Kermit niet gezien? Da's toch :-q ?
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 10 november 2010, 13:28

@mountainbiker93:
Die reflex heb ik wel en dat is ook niet echt het probleem. Het gaat mij meer om specifieke situaties zoals bijvoorbeeld hier:
Afbeelding
en hier:
Afbeelding
in die goten kun je op een paar plaatsen niet altijd zomaar een voetje opzij gooien en zit je zomaar met je hak tegen het zand.
Zo zijn daar nog wel meer vergelijkbare rare situaties denkbaar dat je nèt iets te kort komt.

@adirem:
Heb ik zeker gezien, super inderdaad. Als ik op ons forum gebruikerservaringen zoek over de plaatjes 56 dan kom je niet veel verder dan 'daar kun je ook in andere richtingen mee uitklikken'. En dat weten de meesten wel denk ik. Met meer info over vergelijk van beide plaatjes zou dit topic wellicht ook nuttig voor mede-members kunnen zijn.
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Santa cruz chameleon V6 650b 2015 zelfbouw, Van Tuyl Vt340 cx
Contacteer:

wo 10 november 2010, 14:45

dan is het idd lastig maar zal je geen extra baat hebben bij de andere soort plaatjes. het is daar gewoon puur techniek zodat je overeind blijft dus het is meer rijderstechnieken die bij die situatie spelen dan de spd pedalen. want als je daar onderuit gaat met flats gebeurt het zelfde alleen zit je dan los. je zal in zo'n situatie moeten afstappen als je twijfelt of je moet er vol vertrouwen doorheen rijden en weten wat je moet doen. zoals die foto als hij andere plaatjes onder zijn schoenen had gehad was de situatie niet voorkomen
What goes up, must come down twice as fast!

Black is the new Blue: Santa Cruz Chameleon 650B 2015!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

wo 10 november 2010, 15:38

Lijkt me niet zo praktisch om die multi-release plaatjes te gebruiken. Ik weet het niet, maar meestal krijg ik de standaard plaatjes spontaan ook wel los in een reflex. Gebruik SPD echter ook al sinds 1994, sinds ik bike.

Maar onlangs 2 weken terug nog tot 2x toe gevallen op dezelfde dag, sinds tijden. Eigenlijk onverwachts en zag ik niet aankomen. Een keer een kuil niet gezien, waar ik in stomweg gewoon in reed, de andere keer gewoon onderuit op natte kasseien in de bocht. Mijn voeten schoten gewoon los...

Ik vind het toch wel een voordeel als je tijdens klims gewoon kan trekken aan de pedalen, zonder het risico daarbij dat je voeten los schieten. Kwestie van gewenning, en al doende leert men met vallen en opstaan (om goed uit te klikken :) )..... Vallen mag gerust, je hebt ook niet voor niets een helm op je hoofd. Ik lees hier ook weinig ervaringen met multi-release plaatjes, terwijl ze al heel wat jaren bestaan. Mij lijkt het in ieder geval niks.....
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

zo 21 november 2010, 23:25

Ik was dit topic even uit het oog verloren, dus wat laat met reageren...

Ondanks dat hier anders beweert wordt kon ik toch echt wel naar boven uitklikken met de 56's. Daarbij stonden de pedalen niet erg strak afgesteld, en trok ik wel abrupt en met redelijk wat kracht mijn voeten naar boven. (Of ik trok toch ongemerkt scheef naar boven...? Ik kan er geen eed op doen ;-))

Ondanks dat bij mij het uitklikken heus wel in m'n systeem zit na 20 jaar op de racer met Look en 12 jaar op de mtb met spd's voel ik me toch op echt tricky stukken niet happy als ik vast zit. Dat was ook de reden om de multi-releaseplaatjes eens te proberen.

Ik ben er echter achter gekomen dat ik dan toch liever kies voor "echt" vast met de normale plaatjes, of echt los met platformpedalen. Daarom wissel ik af en toe van pedaal, afhankelijk van wat ik ga rijden.
In NL rijd ik vrijwel altijd met spd, in de jaarlijkse Alpenweek (redelijk technisch daalwerk met veel stenen) meestal met platforms... ook als ik wat wil werken aan m'n rijtechniek doe ik dat het liefst met platformpedalen. Een tip als je ook platforms overweegt: neem dan wel platforms met echt grip (bv Shimano MX), en niet van die standaard kooipedaaltjes.
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Plaats reactie