MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Op de Heide gisteren en vorige week voetgangers tegengekomen op de route op plekken waar het volgens de bordjes verboden is. Van de 4x dat dat gebeurde, liepen er 3x in dezelfde richting en die hebben dus de bordjes gezien. 1x liep een hardloper in tegengestelde richting. Ik zag verderop dat er in tegengestelde richting niet altijd bordjes staan. Da’s natuurlijk niet handig. Misschien is het nodig dat de eigenaar/beheerder daar naar kijkt… :-q
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Marky007 schreef: do 2 september 2021, 04:42 Op de Heide gisteren en vorige week voetgangers tegengekomen op de route op plekken waar het volgens de bordjes verboden is. Van de 4x dat dat gebeurde, liepen er 3x in dezelfde richting en die hebben dus de bordjes gezien. 1x liep een hardloper in tegengestelde richting. Ik zag verderop dat er in tegengestelde richting niet altijd bordjes staan. Da’s natuurlijk niet handig. Misschien is het nodig dat de eigenaar/beheerder daar naar kijkt… :-q
Oh, dat gebeurd zoo vaak. Ik heb ook wel eens een groepje xc hardlopers gehad op CdK te tegen de route aan het inlopen waren en zelfs het grove lef hadden niet aan de kant te gaan. Nou als 22kg emtb met 90kg aan komt denderen, reken maar dat ze aan de kant gingen. Rondje, later hadden ze het nog niet geleerd en een ronde later toen nog niet. "we mogen hier lopen", jaja, en mijn opa is de paus, koekoek...

Als de boseigenaren ons steeds meer op vaste routes gaan treiteren, dan moet het wel voor de andere gebruikers duidelijk zijn dan het zelfde "verbod" dat wij hebben vrij te rijden ook voor hun geld als het om wandelen of wat dan ook zonder fiets is. Maar het kan gekker op de BH en/of CdK. Op CdK al eens knol rijdsters tegengekomen, moto crossers en opa/oma met Stella ebike met tassen en route kaartje op hun stuur ( en boos zijn dat ik ze inhaalde :wink: )

De trend is dat bos/grondbeheerders recreatie routes proberen te scheiden, maar als als wandelaars met de arrogantie rond blijven lopen dat ze overal mogen komen, blijft je "ongewenste interacties" hebben, en dan zeg ik het netjes... :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Het is wel zo dat die verbodsbordjes inderdaad niet bij CdK staan. Ook tegen de gebruikelijke richting in staat geen enkel bordje. Zo’n rond rood bordje met een wit balkje erin zou weggezet kunnen worden ná de tabletops als men tegen de richting in rijdt. (Niet ervoor, want dan zou je de hele route moeten rijden als je alleen een keertje wilt springen… :wink: ) Dat kan al verkeerdrijders voorkómen.
Zelf vind ik CdK ook niet handig voor voetgangers of knollenbegeleiders. Hoewel CdK dan ook weer niet verboden is na zonsondergang. Als trailrunner/survivalrunner vind ik het dan ook een leuke route om in het donker tegen de richting in te rennen (vooral in de donkere maanden). Dan ga ik natuurlijk wel netjes aan de kant als er medebikers aan komen. De bossen bij De Kloof zijn dan namelijk verboden terrein, en zo kan ik met mijn zwakke rug tóch nog lekker hardlopen op een minder harde ondergrond.

Tussen iets doen wat niet verboden is, en iets waarvan je je kunt afvragen of het verstandig is, zit wel een verschil. Als je weet dat er een mountainbikeroute overheen ligt, dan is het vragen om problemen als je daar bij daglicht over overheen gaat lopen rennen. Gelukkig wel tegen de richting in (dus je ziet elkaar), maar ga dan op z’n minst aan de kant bij een tegenliggende fietser voor eenieders’ veiligheid!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag aantal keer zwarte route en afsluitend Col Du Kragge gereden. Allereerst wil ik een compliment geven aan degenen die onderhoud hebben gedaan. Du Kragge ligt er super bij! :-q . Zwarte route eveneens :-q .
Dat mag toch ook wel eens gezegd worden of niet dan?!
t Was echt mooi en de bossen zijn ook nog prachtig, wel een beetje off-route gereden op heen- en terugweg, lekker om warm te draaien vanaf start t Appeltje.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

ijskonijn schreef: di 9 november 2021, 17:22 Vandaag aantal keer zwarte route en afsluitend Col Du Kragge gereden. Allereerst wil ik een compliment geven aan degenen die onderhoud hebben gedaan. Du Kragge ligt er super bij! :-q . Zwarte route eveneens :-q .
Dat mag toch ook wel eens gezegd worden of niet dan?!
t Was echt mooi en de bossen zijn ook nog prachtig, wel een beetje off-route gereden op heen- en terugweg, lekker om warm te draaien vanaf start t Appeltje.
Zijn de bordjes op de Kragge inmiddels leesbaar? Ik was daar eind augustus en toen waren de rockgardens verstopt onder het blad. En de bordjes die aan moesten geven dat er een rockgarden of een chickenrun was ook. Zwart lag er toen ook wel prima bij trouwens! :-q
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Bordjes hangen nog altijd achter het gras en de meeste rockgardens onder het gras. De KOM- en QOM-titels op Du Kragge kunnen dus beter COM heten: Chicken Of the Mountain.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Idd en dat is deels terecht want sommige "rockgardens" vind ik vreemd gelegen en onoverzichtelijk. Ligt ook aan mijn skills en type fiets (HT XC) natuurlijk. Ik ben wel een "KFChicken CdKRunner".

Ik weet niet hoeveel er eigenlijk in zitten, maar een deel mag van mij wel weg of beetje verlegd worden. Let op dit is een persoonlijke mening he!

Wat zijn jullie meningen daarover?


Ps Aan de bochten mag hier en daar ook wel gevijld worden, hoewel het heeft ook wel zijn charme van die rare bochtjes en soms off camber.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ik kom terug op mijn bewering dat de meeste rockgardens onder het gras liggen. Bij daglicht zijn er nog ca. 5 te zien die deels onder het gras liggen. En nog een paar waarvan je door het gras tussen de stenen in, niet kunt zien hoe het verloop is. Met een HT XC is dat vrij lastig. Ik schat in dat er ca. 15 rockgardens in totaal in zitten.
Ook de bordjes blijkt bij daglicht wel mee te vallen bij de beslispunten. Hardlopend in het donker (hoofdlampje) tegen de route in, is de beleving van de zichtbaarheid toch anders.

Ik ben het er niet mee eens dat er een aantal rockgardens onlogisch liggen. Wat ik onlogisch vind, is dat er naast de chicken runs (de rode routes) nog nieuwe chicken runs zijn gemaakt. Waar vervolgens op sommige plekken óók weer chicken runs op zijn gecreëerd door lui die dat niet begrijpen. Zo is er de situatie dat je op een enkele plek 3 chicken runs hebt, maar dat de rockgarden niet of nauwelijks wordt gebruikt. Ik zou zeggen, sluit dan die ‘onofficiële’ chicken runs af.

Verder wel eens dat relatief veel bochten een opknapbeurt kunnen gebruiken. Veel grind/grit ligt er ook op de paden. Alsof ik over de Melanendreef fiets! :wink: In februari ben ik nog over één zo’n steentje onderuit gegaan, waardoor ik een paar maanden rustig aan moest doen. De knie lag toen behoorlijk open. In sommige bochten ligt ook een wasbord, wat op een XC HT niet echt fijn is te noemen.

De Heide ligt er overigens prachtig bij naar mijn mening. Hoewel bij de laatste helling de ingegraven takken/stammetjes alweer aardig ‘aanwezig’ worden. En pal voor de Moerstraatsebaan begint zich een remspoor te ontwikkelen. Niet gek ook natuurlijk, gezien die afgrijselijke constructie ervoor. Je kunt daardoor niet goed gelijkmatig remmen. Alle remkrachten komen samen tussen het laatste ingegraven takje/stammetje en de zigzag. En bij de houten plankjes halverwege zijn aan het einde wat balkjes los gekomen. Maar de rest van de route is echt super qua staat.

Enfin, tot zover mijn kritische noten. Ik zal maar weer een toontje lager zingen. :lol:

Was vanmiddag een nationale trainingsdag volgens mij. Stond er vol met Belgische kentekens en Vlaams kroost. De kleineren op De Heide en de groteren op De Kragge. Die laatste konden lekker springen op/over de stenen voor de northshore. Wat een feest was dat voor ze! Wat dat betreft ben ik 20 jaar te vroeg geboren. :wink:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Sherlockspringer schreef: wo 10 november 2021, 13:15
ijskonijn schreef: di 9 november 2021, 17:22 Vandaag aantal keer zwarte route en afsluitend Col Du Kragge gereden. Allereerst wil ik een compliment geven aan degenen die onderhoud hebben gedaan. Du Kragge ligt er super bij! :-q . Zwarte route eveneens :-q .
Dat mag toch ook wel eens gezegd worden of niet dan?!
t Was echt mooi en de bossen zijn ook nog prachtig, wel een beetje off-route gereden op heen- en terugweg, lekker om warm te draaien vanaf start t Appeltje.
Zijn de bordjes op de Kragge inmiddels leesbaar? Ik was daar eind augustus en toen waren de rockgardens verstopt onder het blad. En de bordjes die aan moesten geven dat er een rockgarden of een chickenrun was ook. Zwart lag er toen ook wel prima bij trouwens! :-q
Ik ben niet zo van de rockgardens, dus daar kan ik geen antwoord op geven, sorry :~
Maar de gravelroute zoals ik die graag rij, werd ik blij van :-q
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Blijft toch mijn favoriet in de regio. Deze route is door zijn hoogteverschillen redelijk lang gespaard gebleven van modder maar helaas beginnen hele stukken nu hard te eroderen door het intensieve gebruik icm de vele regen.

Hopen op niet al te grote schade voor de onderhoudsploeg en wat drogere periodes de komende tijd. Verder complimenten voor al het werk (kombochten)!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zondag nog gereden, maar lag er prima bij. Weinig gezien van ongewenste erosie of modder. Het hoeft ook geen knikkerbaan te worden he.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Ik zit er aan te denken de routes samen te rijden, weet iemand een goed overzicht ipv de 4 losse routes?
Halsteren/Bergsche Heide/CdK/Boslust? Is volgens mij de juiste volgorde. Dacht ik te parkeren ten zuiden vd Bergse heide.
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/halsteren
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/ ... rgse-heide
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/ ... -du-kragge
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/ ... om-boslust
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb ze wel eens samen gereden, vanaf parkeerplaats bij fort de Roovere. Echter, naast deze 4 ook nog wat meer gereden (de 4 bij Kalmthoutse heide, de Wildertse duintjes en Rucphen en Roosendaal het was toen ook wat langer licht dan nu: https://strava.app.link/uWr7X5lfcmb) en dan is het misschien makkelijker om zelf routes te gaan plakken in plaats van die van mij langs te rijden.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Dit is makkelijk te doen door het volgen van de bordjes. Ik zou bij de Kragge parkeren en dan eerst zwart en blauw en de rest van zwart rijden. Daarna de groene en als kers op de taart de Col du Kragge
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Taarmen schreef: wo 22 december 2021, 13:53 Ik zit er aan te denken de routes samen te rijden, weet iemand een goed overzicht ipv de 4 losse routes?
Halsteren/Bergsche Heide/CdK/Boslust? Is volgens mij de juiste volgorde. Dacht ik te parkeren ten zuiden vd Bergse heide.
Tip vanuit regio R’dam: Neem de A4 naar BoZ. Parkeren bij Fort de Roovere in Halsteren. Van daaruit Halsteren (Trappetjes! Verder matig), Bergse Heide (Top, deze liefst 1, 2, of 3x), en Col du Kragge (soort B’hoek) doen.
Boslust kan je overslaan. Alleen maar zaaddodend rechte paden, heel klein stukje singletrack, maar deze was voor mij écht 1x, nooit meer. Of je moet een km-vreter zijn.
Vanuit R’dam ben je er zo. Net zo ver rijden als Zeisterlitz. Max 40 minuten.
Plaats reactie