MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Flierefluiter schreef: vr 18 juni 2021, 21:22 Pas geprobeerd de verbindingsroute van zwart naar blauw te rijden, stuit ik op een dicht hek bij een manege.
Op het hek zit een papier gericht aan mountainbikers met een heel verhaal over loslopende paarden, het hek zat met een ketting op slot.
Een paardenmeisje welke daar liep zei, klim er onderdoor, of overheen..... (ze zat zelf overigens op een mtb;-)
Iemand bekend met deze afsluiting van de verbindingsroute?
Ik kwam eens van de andere kant en ben met fiets en al over het hek geklommen. Ze was net bezig met het verplaatsen van paarden. Ik had ook kunnen wachten totdat ze klaar was.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb het ook ooit eens meegemaakt. Beter even omrijden over de weg. Dit stukje is echt niet bijzonder mooi of speciaal, en in de zomer met dat mul zand zelfs beroerd om doorheen te ploeteren.

Permanente afsluiting kan niet dit is openbaar pad. Een MTB route vlak langs een knollen manees is overigens niet echt slim gekozen. Hoewel ik eigenlijk in mijn ervaring geen enkel probleem heb ervaren met de knollenrijdsters. Beetje afremmen en er zo ver mogelijk vanaf passeren dat gaat meestal prima.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik reed gisteren vanaf de snelweg door Lievensberg richting klimbos. Er is daar iets zuidelijk van Villa Heidetuin een al heel lang gebruikt beetje bochtig en heuvelig slingletrackje. Nooit iets gemerkt van drukte daar.

Er staan nu paaltjes in aanleg, m.i. voorbode van afsluiting.

Heeft iemand een idee wat hier gaande is? Is dit onderdeel van de landelijke anti MTB Corona hetze? Momenteel is het weer super rustig in het bos, eigenlijk zoals het altijd al was. Back to normal.

Zijn er plannen om vrij rijden te verbieden? Ik vind weinig tot niets op Internet over MTB beleid Bergen op Zoom. Brabants Landschap heeft Zoomland en Kraaijenberg al verboden wegens drukte, de rest gelukkig nog niet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Het viel me ook op dat er vlaggetjes en strikje in de bomen hingen. Lijkt of er iets uitgepijlt is en er een pad aangelegd wordt
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

we zijn inmiddels een week verder, is hier al iets meer bekend van? Zal binnenkort eens gaan kijken.
Ik ga maar even niet melden wat ik er van vind op het moment dat dit ook al afgesloten gaat worden.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Afgelopen weekend was er niets veranderd. Als ik twee paaltjes zie staan, 1 links en 1 rechts denk ik meteen aan afsluiten. Maar ik heb geen idee het kan ook een ander doel hebben.

Is dit nou gemeentegrond of Evides?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Gisteren nog niets veranderd. Zag paaltjes ook staan op pad naast waar ik regelmatig fiets. Dus of dit iets te maken heeft met MTB-ers afzeiken is de vraag.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ook maar eens wezen kijken:
Col du Kragge was een tijd terug de hele tijd in het nieuws omdat het te gevaarlijk zou zijn.... er waren teveel ongelukken.... nou, wat vinden jullie ervan als je het zo ziet? Te gevaarlijk???

Afbeelding

https://youtu.be/spXiv56abtg
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

MVMVML schreef: do 22 juli 2021, 16:21 Ook maar eens wezen kijken:
Col du Kragge was een tijd terug de hele tijd in het nieuws omdat het te gevaarlijk zou zijn.... er waren teveel ongelukken.... nou, wat vinden jullie ervan als je het zo ziet? Te gevaarlijk???

Afbeelding

https://youtu.be/spXiv56abtg
Rockgardens en Skinnies (Bergse Heide omhoog sla je over?) is volgens mij niet jullie ding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de categorie kale afvalbergen is het beter dan Schijndel of Dak van Brabant (maar een afdaling), maar minder dan Braambergen.

Vanuit Zoetermeer hoef je natuurlijk geen uur te rijden voor zo een berg.

Je hebt overigens Halsteren gemist. Je hebt daar bij het fort een overtreffende trap van het dijkje op dijkje af bekend uit Vlaardingen.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Willem Altes schreef: do 22 juli 2021, 17:30 In de categorie kale afvalbergen is het beter dan Schijndel of Dak van Brabant (maar een afdaling), maar minder dan Braambergen.

Vanuit Zoetermeer hoef je natuurlijk geen uur te rijden voor zo een berg.
Qua vuilnisbelt heb ik ze allemaal gereden , maar Braambergen sla ik dan weer over. 1,5 uur rijden + entree om op een vuilnisbelt te mogen rijden, met verder niets in de buurt, trekt mij niet.
Willem Altes schreef: do 22 juli 2021, 17:30Je hebt overigens Halsteren gemist. Je hebt daar bij het fort een overtreffende trap van het dijkje op dijkje af bekend uit Vlaardingen.
De Dijkjes af bij Halsteren zijn idd hele leuke korte worteldrops met eventueel zwemmen als toetje
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

peter246 schreef: do 22 juli 2021, 17:12
MVMVML schreef: do 22 juli 2021, 16:21 Ook maar eens wezen kijken:
Col du Kragge was een tijd terug de hele tijd in het nieuws omdat het te gevaarlijk zou zijn.... er waren teveel ongelukken.... nou, wat vinden jullie ervan als je het zo ziet? Te gevaarlijk???

Afbeelding

https://youtu.be/spXiv56abtg
Rockgardens en Skinnies (Bergse Heide omhoog sla je over?) is volgens mij niet jullie ding
Heb 5 van die "rockgardens" gereden en toen had ik het wel gezien. Die skinny zag ik te laat.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

MVMVML schreef: do 22 juli 2021, 16:21 Ook maar eens wezen kijken:
Col du Kragge was een tijd terug de hele tijd in het nieuws omdat het te gevaarlijk zou zijn.... er waren teveel ongelukken.... nou, wat vinden jullie ervan als je het zo ziet? Te gevaarlijk???

Afbeelding

https://youtu.be/spXiv56abtg
Nou, dat gevaarlijk is vooral opgeklopt door de media oa BNdeStem :wink:

Gevaarlijk of moeilijk vind ik CdK zeker niet. Het is vooral een ronde voor goed interval te trainen en toch wat hoogtemetertjes te maken zonder echt van huis te gaan. (10x rond is ong 1100hm). Dat zeggende, rijd het rondje eens in een min of 11-12 rond en/of een keertje of 8 non-stop en je gaat wel anders piepen :wink: :tong

T's dat ik in BoZ woon anders zou ik er idd niet voor in de auto gaan zitten...wel een krakkemikkig filmpie moet ik zeggen...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vanmiddag gestart vanaf Fort de Roovere voor een heerlijk vierluik BoZ:

- Halsteren: Niet bijzonder, wel 5 steile trapafdalingen waarvan ik de eerste 2 uit voorzorg niet nam. Dat lag niet aan de trap, maar de onlogische uitloop ‘t water in. :wink:

- Bergse Heide: Goede flow, paar leuke jumps en drops, steil wortelklimmetje, alles lijkt hier te kloppen. Wel wat kort, daarom 2x gedaan.

- Boslust: Gereden voor ‘t afvinken van deze route. Laatste keer geweest, zaaddodend. 90% rechte brede paden.

- Col du Kragge: Ik hoorde dat ie lastiger zou zijn dan Bergschenhoek. Vergeet dat maar. Toch wel een pittig rondje die me best beviel. Heerlijke intervaltrack, met een paar leuke features.

Ik kom hier niet heel vaak, maar een volgende keer doen we alleen CdK en BH. En dan beide 3x of zo. Dan heb je een leuke en veelzijdige rit, waar alles inzit.
Gebruikersavatar
Alexandertjee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 26 september 2020, 18:41
Mijn mountainbike: Neuron AL 7.0
Contacteer:

Giant-E schreef: di 3 augustus 2021, 20:30 Vanmiddag gestart vanaf Fort de Roovere voor een heerlijk vierluik BoZ:

- Halsteren: Niet bijzonder, wel 5 steile trapafdalingen waarvan ik de eerste 2 uit voorzorg niet nam. Dat lag niet aan de trap, maar de onlogische uitloop ‘t water in. :wink:

- Bergse Heide: Goede flow, paar leuke jumps en drops, steil wortelklimmetje, alles lijkt hier te kloppen. Wel wat kort, daarom 2x gedaan.

- Boslust: Gereden voor ‘t afvinken van deze route. Laatste keer geweest, zaaddodend. 90% rechte brede paden.

- Col du Kragge: Ik hoorde dat ie lastiger zou zijn dan Bergschenhoek. Vergeet dat maar. Toch wel een pittig rondje die me best beviel. Heerlijke intervaltrack, met een paar leuke features.

Ik kom hier niet heel vaak, maar een volgende keer doen we alleen CdK en BH. En dan beide 3x of zo. Dan heb je een leuke en veelzijdige rit, waar alles inzit.
Die trappetjes bij Halsteren waren toch best goed te doen, beetje controle over de rem en gaan 😁 Jammer van dat niet gesnoeide oerwoud dat daarna volgt. Wat mij betreft die eerste KM van Halsteren ook nog redelijk leuk om te rijden en mee te nemen, wat daarna volgt is weinig aan.

Wel leuk dat je in deze bossen nog wat “ruige” dingen en wortels tegenkomt. Hier is niet alles gladgestreken 🙈😅
Plaats reactie