MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

CC-Rider schreef: di 21 maart 2023, 23:31 Fatbike met voorvering. Maar nergens af hoeven stappen. Alle klimmetjes gehaald.
They can go hard, a Fatbike can go anywhere :winkie:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Was voor mij even geleden dat ik de routes van BoZ en Halsteren heb gereden. Had van te voren even dit topic bijgelezen...en de discussies omtrent de veranderingen en het onderhoud. Dus was dus benieuwd wat ik zelf er van ging vinden. Want de zwarte route vond ik altijd een leuke route...niks spannends of geks, gewoon een lekker XC rondje zullen we maar zeggen :-D. CdK vond ik altijd goed voor wat klimwerk en lekkere snelle bochten. De rotspartijen lagen voor mij altijd wat onhandig in mijn lijn. Groen en blauw waren prima voor de km's op te rekken.

Op zwart ben ik aangenaam verrast...compleet nieuwe stukken voor mij erin. En zowaar is de zwarte route nog toffer geworden :-q. Ik herken dan ook niet wat er hiervoor is gezegd over de aanpassingen.

Wat er over CdK gezegd is over het overtollige grind herken ik wel idd. Vond het in de bochten nu weinig prettig rijden. Continue gevoel van wegglijden en daarmee de snelheid eruit en dus voor mij een deel van het plezier op CdK :((. En idd...de rotspartijen zie je uberhaubt niet meer liggen nu doordat ze helemaal overwoekerd zijn. Nou mag ik daar wellicht niet over mopperen... die liet ik meestal al links liggen :winkie:.

Voortaan maar lekker rondjes draaien op zwart als ik in BoZ ben. En wachten tot het grind is opgelost op CdK voordat we die weer meepikken :wink:
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag weer eens een rondje CdK geprobeerd. Helaas wat technische problemen aan den fiets, met enig sleutelen nu opgelost.

Het grind ligt er gewoon nog, en gaat ook niet weg. Wie dat toch heeft bedacht, grind op een MTB parkoers? Net als rijden op dennenappels of gladde wortels, lekker man!

Punt wat ik wil maken is dat de trail op sommige plaatsen steeds slechter zichbaar wordt door gras en begroeiing. De trail wordt daardoor ook steeds smaller. Ik ben er toch regelmatig geweest maar stuurde dit rondje tot 2x toe een verkeerde afslag in. Er zijn op een of andere manier op veel plaatsen wel 3-4 lijnen waaruit je kan kiezen, met TTF's maar ook 1 a 2 bypasses oid dus het wordt steeds verwarrender als de hoofdlijn niet duidelijk zichtbaar ligt.

De flow op CdK is heftig contra intuitief off camber rare plaatsen voor TTF's dus je moet op een aantal plekken best even opletten, en ik vind het er niet beter op worden (mening). Ik denk dat er te weinig op gereden wordt. Misschien dat meer mensen er zo over denken als ik en wegblijven. Beetje jammer is dat wel, het is een goede plek om je skills en conditie te oefenen.

Ik heb wel begrepen dat er een opknapbeurt gaat komen, maar hoe dat vorm gaat krijgen en hoeveel inspraak is me nog niet duidelijk. Er was een enquete of zo.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Dankzij het grind is er bijna heel het jaar door goed te rijden, zonder onder de bagger te zitten.

Er wordt regelmatig gemaaid, maar er valt bijna niet tegen op te maaien. Het is veelal snelgroeiende rotzooi wat daar staat...


Een echte hoofdlijn is er niet, ik vind het hier juist fijn dat je daar alle kanten op kan. Maar ik begrijp je punt wel, ik hou zelf ook van een duidelijke lijn.

Ik fiets er regelmatig, heerlijk trainingsrondje voor de hoogtemeters.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Crapton schreef: ma 2 oktober 2023, 19:20 Het grind ligt er gewoon nog, en gaat ook niet weg. Wie dat toch heeft bedacht, grind op een MTB parkoers? Net als rijden op dennenappels of gladde wortels, lekker man!
No offense (again :winkie: ), maar op échte mtb-trails vind je alleen maar deze ondergrond. In de bergen zelfs 95%. Ik moet altijd wel grinniken om dit soort reactie’s.
Ik rij wekelijks m’n rondjes op ‘t vergelijkbare Bergschenhoek. Natuurlijk is ‘t geen zandfietspad (gelukkig maar), je leert hier echter wel goed balanceren en grip zoeken.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Giant-E schreef: di 3 oktober 2023, 09:14
Crapton schreef: ma 2 oktober 2023, 19:20 Het grind ligt er gewoon nog, en gaat ook niet weg. Wie dat toch heeft bedacht, grind op een MTB parkoers? Net als rijden op dennenappels of gladde wortels, lekker man!
No offense (again :winkie: ), maar op échte mtb-trails vind je alleen maar deze ondergrond. In de bergen zelfs 95%. Ik moet altijd wel grinniken om dit soort reactie’s.
Ik rij wekelijks m’n rondjes op ‘t vergelijkbare Bergschenhoek. Natuurlijk is ‘t geen zandfietspad (gelukkig maar), je leert hier echter wel goed balanceren en grip zoeken.
Ik moet altijd een beetje grinniken om dit soort reacties, zo van "ik kan wel echt mountainbiken" in tegenstelling tot alle anderen die het leuk vinden om over geasfalteerde bospaden te glijden. :wink:

Nog even wat meer ontopic; tijdje terug heb ik de routes van Vijlen en Gulpen gereden, voor NL begrippen ook routes met aardig wat grind, keien en wat meer uitdagende ondergrond. Ik vind dat echt bij die routes horen, in combinatie met de omgeving, het uitzicht en alles wat er bij hoort. Dat vind ik (persoonlijk) veel minder bij een oude vuilnisbelt horen. Uiteraard wel fijn dat er in de winter gereden kan worden, maar daar heb je niet per se los grind voor nodig, in off camber bochten...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Sherlockspringer schreef: di 3 oktober 2023, 10:48 Ik moet altijd een beetje grinniken om dit soort reacties, zo van "ik kan wel echt mountainbiken" in tegenstelling tot alle anderen die het leuk vinden om over geasfalteerde bospaden te glijden. :wink:
+1

Iedereen heeft zo zijn eigen skill set, snelheid en niet te vergeten de fiets. In de verre omgeving van BoZ is weinig anders te vinden dan bospaden afgewisseld met zandgrond wiebertrails 2.0 dus weinig opties om slippery trails te oefenen afgezien CdK. De wiebertrails 2.0 ligt geen grind op want bosonvriendelijk. Zelfs het mul zand van Westerschouwen vind ik voorspelbaarder rijden dan los grind.

Op de bospaden rond BoZ is ook het hele jaar te rijden uitgezonderd specifieke mud zones, zonder grind.

Willingen en Brilon heb ik zelf gereden bij droog weer en daar ligt ook wel wat grit en steenslag maar het is lang zo sketchy niet als CdK. Op CdK is het echt van dat ronde slippery spul. Mijn indruk is dat bij Willingen en Brilon er veel minder ligt en ook een andere soort, fijner, hoekiger? Waarom moet het op CdK overal een dikke laag zijn? Misschien is Brilon een goed

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik bedoelde ‘t niet negatief hoor (“no offence”), maar meer dat die wieber zandbaantjes weinig te maken heeft met mountainbiken. Mijn moeder op een stadsfiets kan dat ook. Mijn skills zijn ook niet meer dan redelijk, maar dankzij repak-grind tracks wel een stuk beter dan een paar jaar terug. Probeer eens wat vaker een CdK te rijden, want inderdaad, je ziet er vaak niemand. Iedereen kiest voor de makkelijkste weg.
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

In Nederland kan je sowieso niet mountainbiken, want we hebben geen bergen alleen heuvels :lol:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Kan er niet van dit soort Olympisch gravel op? Het ligt daar nogal dik want pas nieuw, maar het lijkt minder slippery dan CdK.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8h_BIlhMSA
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Op de Kragge vandaag met de crew alle obstakels gemaaid. Veel stenen zijn nu weer te vinden en te rijden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Super werk mannen :-q. Hopelijk blijft het groei proces van dat groene spul wat achterwege de komende periode. Niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de onderhoudsploeg. Dan hebben die ook nog wat eer van hun werk :D
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Super gedaan! Ik ga binnenkort weer eens testen.

Ik was vorige week idd die serie stenen op de laatste foto helemaal kwijt, dacht al dat ze weggehaald waren. :tong :lol:
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Crapton schreef: za 14 oktober 2023, 19:27 Super gedaan! Ik ga binnenkort weer eens testen.

Ik was vorige week idd die serie stenen op de laatste foto helemaal kwijt, dacht al dat ze weggehaald waren. :tong :lol:
Ik was ze ook 'kwijt' dus daarom dat ik het dringend nodig achtte om te gaan maaien. Met de trailcrew willen we gaan proberen dit tijdens het groeiseizoen een beetje frequenter te gaan bijhouden in de hoop dat meer mensen deze lijnen gaan rijden.
In deze periode van het jaar komt de groei van het gras redelijk tot stilstand dus dan zullen ze langer zichtbaar zijn :-D
Always ride with a smile!!!!!!
gzmnc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 oktober 2023, 19:45
Mijn mountainbike: Privateer 161; YT Tues Uncaged 11

Goed bezig! Het is een ik ben in 2023 in de Kragge niet geweest, wist eigenlijk niet dat er zo veel gras kan groeien :roll:
Plaats reactie